söndag 3 maj 2009

Toppseedade i semifinal

Inte helt oväntat så är de fyra toppseedade herrarna i semifinal. Fyra semifinalister, fyra kineser, fyra inte helt oväntade spelare.

Wang Hao, Ma Long, Wang Liqin och Ma Lin.

Den som hade det tuffast att nå semifinalen var Wang Liqin som mötte sin landsman Chen Qi i kvartsfinalen och forcerades fram till ett hårt skiljeset där han till sist segrade. Wang Liqin är en av de absolut störsa pingisspelarna jag har sett och odiskutabelt en av de mest meriterade spelarna genom alla tider. Jag tror dock inte att han når finalen.

Den häftigaste matchen imorgon blir mellan Wang Hao och Ma Long. Wang Hao är etta i världen och jag har ganska länge sagt att Ma Long är bäst i världen just nu. Imorgon får vi se vem som är bäst. En kamp mellan två av pingisvärldens giganter.

Nu låter det som om matchen mellan den trefaldige världsmästaren och den regerande olympiske mästaren är en småpotatismatch vilket det naturligtvis inte är det är bara att jag tror att den första matchen är mer spännande mer och intressant.

Ma Long mot Ma Lin i final på tisdag är mitt tips men jag kommer inte att betta på det då det är alldeles för många faktorer som spelar in i detta läge.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena, har du någon stream till morgondagens semfinaler, livesändning, har inte eurosport nämligen

Anonym sa...

går det titta på webben ?

Cege by the way sa...

Yes
kolla in på ITTF:S sida
Just nu 2-0 i set till Wang Hao

sankan sa...

Vad jag kan se har Kineserna förlorat en enda match i VM mot en icke-Kines(Zhang i herrsingel 11-13i avgörande mot Kim)!!!!

Anonym sa...

Bra tippat...

Spelare sa...

Inte många rätt.
Svårt att vara expert.

sankan sa...

Kineserna är själva oroade för sin dominans: http://news.xinhuanet.com/english/2009-05/03/content_11305564.htm

Daniel sa...

Domaren förstörde lite för Ma Long, då han vid ställningen 3-6 i fjärde set dömde bort en backhandserve, på felaktigt uppkast. Dels störde det Ma Long en stund, men framförallt så gjorde det att han slutade använda den serven.

Hade varit roligare med Ma Long mot Wang Liqin...

max sa...

Missade bägge tipsen, lite besviken då jag satte alla åttondelar cch alla kvartar. Tur att man inte spelade denna gång.

max sa...

Ska kolla semifinalerna nu.. hörde att Wang Liqin var galet bra.

Daniel sa...

Hur kommer det sig att inga européer spelar i den kinesiska ligan? Får de inte? Vill de inte?

Känns som att något sådant krävs för att kunna besegra kineserna.

max sa...

Få platsar och de som platsar spelar hellre här hemma i europa precis som att de bästa kineserna hellre spelar i kina.

Det är min teori.