torsdag 15 maj 2008

Thomas von Scheele

Fick en längre intervju med herrkadetternas förbundskapten Thomas Von Scheele angående hans syn på svensk pingis och del annat. Hoppas att ni gillar det.
Thomas von Scheele när han är som gladast



Allmänt

Hur trivs du i din roll som förbundskapten?
Bra,som på alla arbetsplatser går det upp och ner.När man känner att man lägger energi på saker som leder till utveckling,då är jobbet världens bästa!

Hur länge har du varit förbundskapten för juniorerna?
Ansvarig för pojkkadetter sen hösten 2005, assisterande till seniorkapten sen 2003.

Har du en ambition att bli förbundskapten för herrseniorerna i framtiden?
Har inte tänkt så långt.Om jag får erbjudandet i framtiden och tror jag kan tillföra något,då är det givetvis intressant.

Var har du för styrkor och svagheter som förbundskapten?
Jag hoppas vara en glad, bestämd och drivande person som bidrar till att miljön är utvecklande i landslaget. Trivs egentligen inte att vara i centrum och det underlättar om man gör det. om det är en svaghet vet jag inte.

Hur fungerar samarbetet med förbundsstyrelsen?
Kommunikation är nyckeln till ett bra sammarbete,det funkar inte alltid bra i organisationen.Som jag sa på fråga 1.Ser man till att lägga sin energi på det man kan påverka funkar det bra.

Hur fungerar samarbetet med klubbarna?
Kommunikation och information kan alltid bli bättre. Jag tycker själv att jag inte skött det som jag vill till klubbarna.

Jag har för mig att det fanns mer utbyte under somrarna förr med träningsläger för landslagsspelarna, finns det planer på att återuppta något sådant?
Jag tycker vi har bra lägermöjligheter för landslagsspelarna på sommaren. Problemet är för dem som står och stampar och vill in, där håller jag med om att man måste hitta bra träningsmiljöer, för sommaren är en viktig period då man kan köra lite extra.

EM
Hur många spelare tar du ut till Junior-EM i sommar och hur många är aktuella?
Anthony Tran och Hampus Söderlund som båda tillhör europatoppen, ska kompletteras med två till. Det är jämt mellan flera stycken om de platserna.

När tar du ut laget?
Efter jsm i skellefteå.

Har du någon målsättning redan nu för hur det ska gå?
Min målsättning är att bidra med optimala förberedelser så de förhoppningsvis kan prestera på sitt max under jem. Kan dem det är guld i lag en rimlig målsättning,jag vill emellertid att all fokus ska ligga på förberedelserna. Gilla läget är nyckeln till framgång.

Du har ju själv haft en del framgångar i singel och lag på junior-em, berätta!
Det var längesen:) Guld i lag silver i singel och dubbel som pojkkadett. Två guld i lag ett guld i singel och brons i dubbel som hj.

Vilka ingick i ert lag då?
I PK lag: Mats Bandstigen, Johan Fallby, Nicklas Ekerstad och jag. I HJ:första gången Mats Bandstigen, Göran Wranå, Johan fallby, Peter karlsson och jag andra gången Mats b, Johan f, Peter K, Peter Andersson och jag.

Del 2 kommer imorgonbitti.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nice. Här kan ni se hur Scheele äger över saive:

http://www.sptl.fi/kv/uusi/index.asp?sivu=video.asp&id=1

Anonym sa...

Scheele är en mycket duktig och engagerad tränare och han är verkligen värd respekt. Skulle vara en perfekt efterträdare till Lindh när han väljer att kliva åt sidan.

Anonym sa...

> Vilka ingick i ert lag då?
> I PK lag: Mats Bandstigen, Johan Fallby, > Nicklas Ekerstad och jag. I HJ:första
> gången Mats Bandstigen, Göran Wranå,
> Johan fallby

Ah, namn som väcker 25 år gamla minnen. Minns gravallvarlige deffen Ekerstad som
i Ljungbyspelen flyttade bak barriären decimeter efter decimeter tills lille Benke Gunnarsson bara hade ett par
meter kvar av sin hage.

Minns när Wranå hade 17-20 i skilje,
mot Anders Johnsson tror jag, den
krullhårige, Wranå slog ut, hävdade kantboll, omboll, Wranå vände och vann. Göran, bollen tog inte, jag stod en
meter ifrån.
Minns också Wranå långt senare, så
nära ta Äpplet i EM, Äpplet tog guldet.

Anonym sa...

Mats Bandstigen = Mats Andersson?

Anonym sa...

Scheele är en av Sveriges finaste talanger genom dess pingishistoria.

Anonym sa...

Mats Andersson = Mats Bandstigen

Anonym sa...

Mats Andersson var ju väldigt lovande, hade en fantastisk forehand.

Jag kommer ihåg en seriematch i trean mot Linden i Eskilstuna, då dök inte alls gamla värlsdmästaren Kjell Johansson upp och skulle specialstudera Mats.

Collin var nog med då också har jag för mig.....

Anonym sa...

Vad hände med Mats Andersson?

Som jag minns det var han och Scheele de största konkurrenterna bland 68-69:orna under 80-talet.