fredag 2 maj 2008

Frågesportdags igen!

Vi gör ett tredje försök med detta. Nedan ställer jag elva frågor som ni får maila in svaren på till mig. pingisfan@gmail.com.

Priset är som vanligt mest äran men det kan också bli något kul om nu vinnaren vill ha ett speciellt pris. Vinnaren väljer pris inom rimliga proportioner.

1. Vilken färg spelar J-O Waldner med på forehand?

2. Hur många svenskar har spelat CL final i bordtennis?

3. Från vilket land kommer Dimtrij Ovtcharov ursprungligen?

4. För vilken klubb spelade Peter ”Nisse” Nilsson denna säsong i bundesliga?

5. Vem är högst rankad i OS-kvalet i Budapest?

6. Vem var elitseriens äldsta herrspelare denna säsong?

7. Hur mycket väger en pingisboll?

8. Vem var den yngste spelaren i kvartsfinal eller bättre på årets SM för herrar respektive damer?

9. Vem är den enda pingisspelaren i Sverige som spelat med pennskaftsfattning och kvalificerat sig för final på herr/pojk sidan i singel?

10. För vilken svensk klubb spelade Allan Bentsen för i år?

11. Vilka är de tre högst rankade svenskarna på U18 rankingen i världen?

Deadline tisdag klockan 22.00, inga svar i kommentarsfältet nedan, endast frågor på frågornas formulering eller karaktär.

53 kommentarer:

Anonym sa...

angående fråga 9:
Är det SM-final du menar?

Anonym sa...

rätt svar på fråga 9: din mamma e en åzzzna

Anonym sa...

fan va jobbiga fragor :)maste ju google i timmar

max sa...

Ja det är sm.

Anonym sa...

tycker det var bra frågor...inte så interna som det varit innan.

Anonym sa...

Max, be alla kolla på detta, http://www.dttl.tv/?magazineURL=magazines/119&cat=aktuell , vem tror ni hade vunnit om dessa två herrar (J-O o Jörgen) spelat SM? kolla speciellt på matchen mellan J-O och Timo Boll, helt otoligt att gamleman kan spela på det viset fortfarande :)

max sa...

Janne är fortfarande bäst i sverige. Han har spelat jämnt med boll i tre matcher i är men förlorat alla. Jörgen är fortfarande bra men chanslös mot de bästa.

Anonym sa...

Max vet du om man kan kolla CL matchen någonstans eller följa boll för boll??? Tack

Anonym sa...

Ja jag håller mig dig, J-O kan fortfarande slå några världsspelare, känns som att Jörgen spelar för snällt.. men hade varit kul att se J-O i OS, han hade kanske åkt ut direkt och något som i Aten tror jag inte på men ändå, hade varit grymt att se honom där :)

Anonym sa...

Kolla länk längre ner.. Www.ecl-ettu.org /Max

Anonym sa...

till hårdast FH får man inte glömma Dan Hedlund, även om han lagt ner nu men krut i bössan hade han

Anonym sa...

J-O var aldrig nära att slå Boll.

Visst träffade han bollen, men Boll hade kontrollen över både bollen och matchen i sin helhet.

Boll var i comfort zone medan JO inte var det. Tysken har ett högre grundtempo i förhållande till svennen.

Anonym sa...

det handlade inte om att han förlorade, jag tyckte att han spelade riktigt bra... o förmodligen hade vunnit sm..

Anonym sa...

Nej, jag håller med, det handlade inte om att JO förlorade mot Boll, utan snarare sättet han förlorade på. J-O hängde helt enkelt inte med.

Att J-O till trots fick många bollar med berodde ju av att Boll chansade mycket med att dra backhand på uppstuds när J-O drivade med forehand.

Min poäng var alltså inte att J-O förlorade mot Boll, eftersom han borde göra det. Min poäng var att J-O inte har det speltempo som dagens bästa har och han kommer aldrig att kunna uppnå den nivån.

Anonym sa...

Arne Anka vilket skämt J-O hade 9-8 i skilje på Boll den här säsongen så nog hänger han med.
Boll spelar dessutom med BH uppstuds hela tiden så att han chansade just i den där matchen stämmer ju inte.

Janne har dessutom sällan vunnit matcher på att han har ett högt tempo utan för att han e helt fantastisk på att rycka sönder motståndarens tempo genom grym variation.

Anonym sa...

Jag instämmer med vad du säger om J-O:s variation och tempo.

Men faktum är att han inte är en bättre spelare än Timo Boll, han har aldrig varit och kommer aldrig att bli det.

Visst är det Timo Bolls spelstil att dra backhand på uppstuds. Men jag tror ju inte att han gör det rent mekaniskt och reflexmässigt på alla bollar som kommer mot honom.

Timo Bolls starka sida är ju bl.a. att han kan värdera bollarna så att han såsom mot J-O vet när han har råd att "chansa".

Mot J-O har ju Timo Boll råd att "öva" backhanden emellanåt, eftersom han är i comfort zone mest hela tiden.

Anonym sa...

"Men faktum är att han inte är en bättre spelare än Timo Boll, han har aldrig varit och kommer aldrig att bli det." finns det någon som håller med arne anka om detta :P ? detta var nog dagen skämt eller något, man kan ju bara se på resultat spelarna i mellan för att se vem som varit/är bäst, har Boll vunnit VM med 21-0 i set eller OS med 21-1 i set? nej skulle inte tro det :) , jag kan hålla med om att Boll är mycket mycket bättre idag, men aldrig någonsin bättre än J-O varit.

Anonym sa...

HERREGUD vad fan skriver du Arne?
J-O aldrig varit bättre än Boll? fiifaaaaan..hela sverige skrattar. boll var i princip som bäst 04 när janne slog honom 4-1 på OS. Men framförallt, tror du Boll skulle kunna vinna VM utan o lägga set? Boll har ju för fan aldrig varit i semi på VM!!! janne har följande svit: 87 final,89seger,91final,93semi,95kvart,97seger,99semi,OS2000final,2004semi..boll kommer aldrig att nå semi på ett VM eller OS

Anonym sa...

f...

Jag talar om spelnivå och inte om meriter när det gäller att jämföra Boll med Waldner.

Om du ursäktar så tror jag att Boll blev liiite nervös den stora stunden 2004.

Där vann J-O på grund av sina erfarenheter av stora situationer.

Men kom igen! Till och med du måste väl kunna se hur bra Timo Boll är? Så hemmablind får man inte vara!

Anonym sa...

Men om jag skulle tala om meriter så vore ju förstås J-O att anse som en av världens bästa idrottare genom tiderna.

Men han slår förmodligen inte vare sig Sampras, Federer eller Woods när det gäller meriter och världsranking.

Anonym sa...

tycker du verkligen att man kan jämföra Boll och J-O, har Boll ens i närheten av samma serve eller bollkontroll? nja skulle inte tro det :) , som sagt, idag är Boll bättre, men dagens Timo Boll hade inte haft något att sätt emot 1992 eller 97års J-O :)

Anonym sa...

Visst, och Federer hade aldrig haft en chans mot Björn Borg! ;-)

Anonym sa...

nej det tror inte jag heller :) kanske inte samma sak eftersom de aldrig spelat under samma villkor?

Anonym sa...

Jag tror mig skönja en viss irrationell patriotism i dina "objektiva" värderingar kring Borgs och Waldners prestationer! ;-)

Anonym sa...

Süß - Waldner 11:4 11:2 11:0

Anonym sa...

Arne...vad menar du med att du talar om SPELNIVÅ? Du menar att Boll ligger på en spelnivå J-O aldrig varit uppe i?
Ehh..kolla kvarten,semi o final i VM 1997..där snackar vi SPELNIVÅ..tror du det e lätt o vinna poäng i jannes serve där? janne smockar forehand i fel hörn hela tiden. jag skulle vilja se timo va så överlägsen i en vm-final. kineserna o ryu s.m är inte ens rädda för honom längre.dom vet att han bara loopar löst mitt i rutorna och så får han smaka på tillbakadrag.

Anonym sa...

du ankan, jag tror nog att du bara skriver att du tycker Boll är bättre för att folka ska börja snacka lite, du tycker nog med att J-O är ganska överlägset bäst och att Boll aldrig kommer nå upp till hans f.d. nivå.. sluta nu va barnslig :)

Anonym sa...

Spelnivå

Jag menar att Timo Boll slår snabbare (har högre accelerationstempo), har bättre teknik på backhand (åtminstone) och är mer uthållig samt är värderar bollen bra (vilket J-O förstås gör också).

Sedan 90-talet har spelnivån inom pingisen höjts. Betänk först att bollen blivit större och tyngre sedan dess.

Men idag är spelarna, snabbare, starkare och mer tekniska än någonsin!

Och det är mot bakgrund härav som Timo Boll och J-O jämförs.

Det är klart att J-O är unik - en av världens bästa genom tiderna. Inte desto mindre är Timo Boll en produkt av den nya generationens spelare som generellt sett har höjt ribban.

Anonym sa...

11:4 11:2 11:0

Ops! Se inlägget kl. 16.09

Jompa sa...

Jag förstår, Arne att du tänker på att utvecklingen har gått framåt och att det går fortare idag jämfört med för några (20) år sedan. Men nu är det ju ändå så att JO slagit varje generation som kommit fram och således utvecklat sitt spel... även sitt "tempo".
Med alla resultat denna mannen gjort - år efter år, så tror jag att de flesta i denna värld håller med mig om att JO är den största pingisspelare genom tiderna...

Anonym sa...

jompa

Med de flesta i "världen" menar du naturligtvis, de flesta patriotiska svenskarna?

Visst har J-O hängt med utvecklingen länge, men nu har den kommit i kapp honom och förbi på ett sätt som gör att han omöjligen hämtar igen.

Har du verkligen sett de matcherna när Ma Lin spelar som bäst, eller Ryi eller Boll mfl?

Jompa sa...

Arne,

Vill påminna dig om att Herr Waldner vann mot både Ma Lin och Timo Boll i senaste OS. Sen får du säga vad du vill om fart, tempo och utveckling.
Hävdar fortfarande, efter att ha sett JO, Ryu, Boll m.m. att det är den bästa genom tiderna. Och när jag säger att "de flesta i denna värld" håller honom som den bästa genom alla tider, så menar jag exakt som jag skriver! Fråga ett gäng invånare i Kina.... allt handlar inte om att slå hårt och ta bollen tidigt, Arne

Jompa sa...

Arne,

"Visst, och Federer hade aldrig haft en chans mot Björn Borg! ;-)"

Nu är det ju ändå så att herr borg skulle göra comeback efter ett tag... min fråga är: gick det bra?

Återigen - J-O har slagit generation efter generation - säger inte det dig något?

Anonym sa...

jompa

Hur många world cup har Ma Lin vunnit?

Fyra kan jag få det till utan att gå in på hemsidan. Och J-O? Hmm ... låt se, ett par?

Sedan kan vi inte jämföra Borgs långlevnad eftersom han lade av vid 26-årsåldern och började leva ett allt annat än sportsligt leverne.

Min poäng var ju att Federer står för den toppmoderna tennisen och leder utvecklingen mot löjligt höga höjder, något Borg till viss del gjorde innan han lade av. Men minns att han inte var världsetta så länge som vare sig Connors, McEnroe eller Lendl. 109 veckor bestämt. Federer är på 222 veckor -i sträck och totalt - and counting.

Hur många veckor har Waldner varit världsetta? Hur många veckor i sträck och hur många veckor totalt?

Jag förnekar inte att Waldner är exceptionellt bra. Men Boll är bättre, Ma Lin är bättre, flera är bättre än vad Waldner någonsin varit - om vi inte räknar meriter över tid, bortsett från förstaplatsen på världsrankingen, för som sagt hur många veckor har W varit världsetta? Fler än Boll?

Anonym sa...

ankeborg nästa timo boll vilket skämt jo fore ever

Anonym sa...

arne anka, varför tar du inte o frågar de 1,3 miljarder kineser som finns vem de tycker är bäst, J-O eller Boll, pingis är ju kinas nationalsport så de borde veta vad de snackar om :), vilket du verkligen inte vet något om :)

Anonym sa...

Herr Anka:

Vad tror du att Ma Lin hellre skulle vinna, ett VM eller fyra world cup??

Såg du någonsin J-O spela när han var som bäst? Jag tror inte att J-O hade sämre fysik då än Boll har nu. Timo Boll är en otroligt duktig spelare men det viktiga är inte hur hårt han loopar eller hur bra han spelar på träning, det som gör en spelare "speciell" och ihågkommen är hur spelaren spelar när det verkligen gäller som på ett VM eller OS och där har Boll, i singel, varken titel eller medalj vad jag vet?

Att J-O trots sin ålder fortfarade kan vara med och pressa Boll är ett bevis på hans storhet. Det spelar ingen roll hur hård forhand du har om du aldrig får chans att använda den!

Timo Boll är inte en bättre spelare nu än vad J-O var för 10-15 år sen.

Anonym sa...

äntligen får jag lite medhåll :), tack :D

Anonym sa...

Ni håller er ju till rent subjektiva kriterier.

Återigen. Hur många veckor har J-O varit rankad världsetta?

Är det någon som över huvud vet det?

Anonym sa...

för helvete..det går ju inte jämföra boll o JO. Den enda man kan jämföra JO med i modern tid är Wang Liqin.

Anonym sa...

Ingen som pratar om wang hao nutidens 1a pa varldsrankingen! eller ma long.??

Anonym sa...

helt rätt f, kan inte förstå varför arne håller på å tjatar om Ma Lin å Timo Boll, om det är någon som kan konkurrera med J-O så är det Wang Liqin (3 VM-guld)

Timo boll har endast varit rankad 1a under ett par månader 2003, Wang Liqin däremot har varit det uppskattningsvis 50-60 månader och har i princip tillhört topp 3 dom senaste 8 åren!

Anonym sa...

ok, cred till Wang L och Wang H också.

Timo Bolls månader som världetta imponerar stort!

Och Wang L:s ca 50 månader som världsetta är hur imponerande som helst!

Men fråga återstår.

Hur många veckor har J-O Waldner varit rankad som världsetta?

Anonym sa...

Timo Boll var världsetta 2 gånger under 2003 i totalt 7 månader.
Jag vet inte hur länge J-O varit världsetta men jag skulle tro att det är längre än 7 månader. Får jag dra en chansning så skulle jag tro att J-O åtminstone var världsetta mellan OS -92 och VM -93.

Anonym sa...

Förr i tiden gick rankingen enbart efter mästerskapen vet inte när dom ändrade, men det finn en cahns att Janne var världsetta hela tiden mellan 89-91

Anonym sa...

J-O:s resultat på världsarenan.

Jag har funnit följande länk till en sida som sammanställer J-O:s resultat inom Europa och Världen i övrigt.

http://www.ittf.com/ittf_stats/All_events3.asp?ID=7593&From=1926&To=&s_EVENTS=OG&s_Evnt=S&s_Gender=Male&s_gender2=&

Jag hade fel förut. J-O har "bara" vunnit en (1) world cup.

Men jag ser att frågan om antalet veckor som världsetta kvarstår.

Dags att gräva vidare.

Anonym sa...

Känns som Boll och Samsonov är lite lika spelartyper toksäkra i serielunk och på Pro tour; men när det brinner till o blir mästerskap när alla andra är formtoppade räcker dom inte riktigt hela vägen för dom fortfarande bara är toksäkra men blir lite uddlösa i dom sammanhangen.
Dom e lite för mkt robotar kanske.

Anonym sa...

JOs ranking enligt ITTF under åren 2001-2008.

http://www.ittf.com/_front_page/ittf1.asp?category=wr

Som bäst har J-O under dessa år varit rankad i världen som 5:a några veckor år 2002.

Från år 2003 och framåt har J-O inte varit bland de tio bästa.

Anonym sa...

rankingen säger väl inte så mkt när han gång på gång under de åren slagit top 5 spelare ?

Anonym sa...

Timo Boll har sedan år 2002 varit sexa eller bättre i princip hela tiden.

Boll har alltså inte bara bättre ranking än J-O utan dessutom bättre kontinuitet.

Anonym sa...

Ni som försvarar J-O:s "överlägsenhet", varför skall J-O få åtnjuta en subjektiv rankning av fansen när andra spelare bedöms efter den objektiva rankingen som bygger på faktiska resultat?

Anonym sa...

J-O lär varit Top 5 i världen från 87-97 minst.
Svårt att hitta ngn större spelare än en som varit världselit från 1980 till 2004, Wang Liqin kan komma dit om han får hålla på ett tag till vilket e tveksamt.
Att dra in Boll i den diskussionen känns bara löjligt, tror t ex att Samsonov har en bättre meritlista en Boll.

Anonym sa...

Går inte världsrankingen mycket på resultat från touren. Och jag skulle gissa att Boll spelat många många fler Pro-Tour tävlingar.