fredag 10 oktober 2008

Rekord tar avstånd

I Helsingborgs Dagblad kan man idag läsa om hur Rekord tar avstånd från de som använder booster. Anders Karlsson skräder inte orden om de som boostrar. Han kallar dom för fuskare och jämför dom med dopade friidrottare.

Har han rätt i det? Ja, till viss del så håller jag med. Mitt problem är att jag tycker att regeln är skit då booster är ofarligt. Men är det så säkert att ingen i Rekord boostrar eller limmar. Jag har hört vissa rykten om en viss spelare.

HD tar upp att Rekord och Söderhamn är de som tar avstånd från de andra klubbarna som enligt min tolkning av artikeln hängs ut som fuskare. Jag har ju pratat om överenskommelsen mellan flera av klubbarna om att använda booster och vi har läst om elitseriespelare som här på bloggen erkänt att de kommer att boostra.

Ser ni problematiken i allt detta?

Vissa klubbar följer inte regeln medan andra gör det. Vissa spelare följer inte regeln medan andra gör det.

Snacket går direkt på läktaren så fort man hör någon med lite mer klick eller om någon verkar spela hårdare än vad som är vanligt. Vi är i samma situation som många idrotter varit i förut. Idrotter där det tisslats och tasslats bakom ryggen om vilka som fuskar och vilka som inte gör det. Ingen som vågar hänga ut någon annan med namn offentligt.

Det är en del av problemet. En annan del är att just nu på EM så använder de allra flesta booster för att inte förstöra sina chanser. Var inte så naiva nu att ni inte tror att folk gör det för det sker och alla vet om det. De som jag har pratat med och det är flera stycken säger att det handlar om så många som upp till 90% som boostrar eller använder speed glue (som klarar maskinen) nu på EM.

90%!!!

Jag förstår de som gör det. Det gäller ju deras framtid det är deras jobb. De har inte råd att ge sina motståndare 5-10% extra fart jämfört med vad de själva har då de kan kosta dom deras plats i antingen landslaget eller klubblaget och på längre sikt även kosta dem sposorpengar och bättre kontrakt. Man är sig själv närmast.

Det säljs fortfarande booster och speed glue (inte bara av distributörer utan av våra producenter). Tror ni att det säljs till spelare som inte kommer att använda det?

Här på bloggen så påstår cirka 70% att de följer reglerna. Kan de ha att göra med att vi inte har pingis som yrke och bara har vår egen moral att svara upp emot? Skulle vara kul att se hur många av våra elitseriespelare som boostrar eller inte. Jag tror att siffran är mer än 80%.

Fortsätt gärna den enligt HD hätska diskussionen nedan, kul att de nämner bloggen (kanske inte med webadress men jag vet vilken blogg de menar).

Läs artikeln här. Kul att de kallar Pelle för Peter förresten.

Oavsett så är det här inte bra för sporten. Finn en lösning på detta åt det ena eller det andra hållet NU!

38 kommentarer:

Anonym sa...

Följande dogm gäller:

De spelare som använder booster skall betraktas som fuskare då de använder "metoder för att på otillåtna sätt skapa sig fördelar utifrån givna förutsättningar".

"Inga människor sänker sig så djupt som de som vill komma sig upp här i världen"// Kinski

Anonym sa...

Problemet med boosters är att dom inte är så harmlösa som de verkar.
Anledningen till att gummina påverkas är ju att ämnet innehåller lösningsmedel och andra kemikalier. De är visserligen i lägre koncentration och dessutom av en lågaromatisk sort så lukten är nästan obefintlig.
Detta gör att användare blir oförsiktiga. Varför finns det annars anledning för tillverkare och distributörer att trycka varningstext på behållarna och skicka med skyddsutrustning till användarna. Plasthandskar som följer med en del sorter är till för att skydda mot kemikaliernas uttorkande effekt på huden t.ex.

Anonym sa...

Mm, undrar om herr Karlsson kan gå ed på att Gao Wei inte boostrar sitt rack... Rätt löjligt att påstå något sådant annars och efterson jag vet att kinesen använder det så blir det bara patetisk

Anonym sa...

Är det någon som spelar med Hurricane i Rekord?? Det är väl svårt att spela med utan någon inverkan, eller har jag fel???? Nja Anders K, du kan vara motståndare men va inte blåögd.

Anonym sa...

Har man en kines o en dansk i laget, skall man nog inte ta i förmycket, Herr Karlsson....

Anonym sa...

Känns lite som Askim...Nu har vi sagt detta och iom detta är vi helt rena, men är verkligheten så enkel?

Anonym sa...

Men oj, det finns visst booster lim i klubben iallafall, enligt bild.

Anonym sa...

Rekord o Söderhamn hmn....

Anonym sa...

kalven boostrar

Anonym sa...

Enl artikeln så får inte spelaren påverka gummit. Får leverantören, eller ledaren göra det?

Anonym sa...

Som ledare är det väl inte svårt att ta avstånd, men att gå ut o säga att våra spelare gör inte detta men alla andra gör det, det är patetiskt Karlsson. Speciellt med den spelar trupp som han förfogar över i elitserien. Snacka om dubbel moral!

Anonym sa...

Söderhamn-rekord enda motståndarna? Svårt att vara motståndare på ledarnivå, att söderhamn är det är väl inte så konstigt med bloman som ansvarig ungdomar i sverige, hur skulle det se ut? men verkligheten är en helt annan sak, jag är säker på att de vet, men nu har det gått för långt att kapitulera.

Anonym sa...

Boostern på bilden i HD lånades av fotografen av en kollega på tidningen.
Som hade lite kvar sedan det var godkänt.

Och nej - Kalven boostrar inte.

Anonym sa...

Måate säga att det känns trist att det limmas eller boostras. Är det så att man lever på pongisen och tränar så mycket som dom gör, kan man inte träna utan lim eller booster. Måste ju vara svärare för oss 70 % var det Max som inte boostrade eller limmade. Vi borde ju ha en otroligt nackdel som inte tränar hålften så mycket. Vänj er att spela utan från början ingen behöver titta snett på en och man slipper höra attt nån kallar en fuskare. HAR MAN INGET SAMVETE??? Var på ett seriesammandrag och då var det någon som gick och klagade över att folk limmade och boostrade och att inte regler följdes. Nästa sammandrag hade personen i fråga boostrat mer än man kan. Hur känns det egentligen när alla tycker att han e hlet ute och cyklar. Sluta FUSKA tills det har kommit något som man får limma med för det kommer . Och till alla elitseriespelare och ledare. VI HAR VERKLIGEN FINA FÖREDÖMEN INOM PINGISEN NÄR MAN ÖPPET STÅR FÖR ATT MAN FUSKAR. Hur svårt är det att kkomma överens om att ingen boostrar. Jag lovar ni får mer tid till pingisträning om man inte boostrar för man kan ta racketen direkt och bara lira .

Anonym sa...

jag fattar inte att det fortfarande säljs speedlim och booster, de borde förbjudas. det tror jag minskar andvändadet!

Anonym sa...

Hej,
skulle vara kul att höra vad elitserie profilerna säger:
Appelgren, Gustavsson, Pidde mm mm./PEO

Anonym sa...

Löjligt Karlsson, du vet, vi vet, att det förekommer även hos Rekord, att Du tar avstånd är ok, men stanna där, resten blir inte trovärdigt.

Anonym sa...

Bra att ledare i Rekord och Askim tar avstånd. Hur följs det upp att spelarna följer reglerna?
Askims kineser och Gao Wei kanske har det nya kinalimmet.
Kan inte vara rätt enlig intentionen i reglerna enär det påverkar egenskaperna.

Det nya vita limmet är tyvärr märkt med varningssymbol - irriterande. Kravet var att produkterna ej skulle vara märkningspliktiga. Egentligen är alla nya limmer förbjudna!

Vilken soppa.

Anonym sa...

Till anonym, boostringen tar ingen tid på träning, detta görs 4-6 dgr innan det läggs på stommen.

Anonym sa...

Skulle bara vilja säga att Söderhamn inte anklagar andra klubbar någonting alls utan det är en tolkning Max gjort av artikeln som inte ens vi har svarat på utan Rekord. Söderhamns spelare kör med Pryde, Boost tc och Coppa och med fästlim. De gummina funkar kanonbra utan booster eftersom de är mjuka. Man får bra träff och bollbana ändå.
Ville bara säga att vi inte anklagar andra! Peter Blomquist

Anonym sa...

ursäkta Max. läste lite för snabbt i artikeln och såg att du inte hade tolkat som jag skrev. PB

Anonym sa...

Gör som i Tyskland. Släpp boostern fri, så länge det inte finns nåt mätinstrument som funkar. Vi är väl med i EU?

Anonym sa...

Först ett stort tack till Max att han tar upp och ventilerar denna och andra "infekterade" frågor.

Nr 2:
I Svensk bordtennis senaste nr så skriver Jens Felke ett mycket bra inslag i ämnet. Ni som inte läst det gör det. Jag tror och hoppas att detta inslag ökar förståelsen för uppkomsten av den nya regeln.

Nr 3:
Givetvis är det olyckligt att inte alla följer regelverket men på sikt är jag övertygad att de som fuskar är en mycket liten grupp i marginalen.

Nr 4:
Sist men inte minst. Skitbra att klubbar starkt och skriftligt tar avstånd ifrån överträdelser i regelverket.

Nr 5:
Alla kan inte förstå/acceptera alla regler, det får vi leva med.
Men demokratisk fattade regler borde givetvis följas även inom bordtennisen.

Sen kan man/vi alltid försöka påverka så att nya enl oss bättre regler instiftas.

Avslutningsvis:
Inför dataranking 2009, och ta beslutet i år.....
Hur svårt kan det igentligen vara...

Ping_Pong

Anonym sa...

Jag har precis slutat på mitt jobb och snor just nu bilar, ingen har kommit på mig ännu så då måste det vara helt lagligt, eller? Ska exprementera lite med att röva bort manniskor också, kommer ingen på mig så är jag oskylldig, bara att säga att det inte var jag, fan va gött.... miljonär om en kvart

Anonym sa...

Varför jobbar du om du snor bilar?

Anders Karlsson sa...

Svar till Er som efter artikeln i HD skriver om:
- "gå ed"
- "löjligt Karlsson"
- "patetiskt"
- "blåögd"
- "kineser och danskar"
- "dubbelmoral"
- "du vet,vi vet"

...och till andra med eventuellt liknande uppfattningar.

Vad jag och klubben(BTK Rekord) kommit fram till är att vi måste följa de regler som gäller, för oss slälvklart.
Vad jag uttryckte i tidningen var att jag tyckte att det är horibelt att inte alla har samma uppfattnung, att inte alla vill föjla givna regler. Och det är så jag tycker, och det står jag för också.
Vidare har jag meddelat klubbens spelare vår uppfattning i frågan och uppmanat dem att följa gällande regler, tvärtemot flera andra tränare/spelare i elitsereien.
Jag har fått telefonsamtal där andra klubbtränare försökt få tillstånd en överenskommelse att skita i dessa regler, vilket jag tog klart avstånd ifrån omedelbart.
Självklart kan jag inte garantera att ingen i vår trupp boostrar, men jag har pratat med våra spelare och fått besked att de inte gör det.
Jag skulle bli mycket, mycket förvånad och besviken om Kristian Karlsson skulle ljuga för mig i denna fråga.
Övriga som gett mig besked att de inte boostrar är:
Christofer Petersen
Istvan Moldovan
Kim Nylander
Arvid Sunesson
Anders Holm

Ovan nämnda "Rekordare" har jag känt under flera/många år och jag litar på vad dom säger.

Kvar är Gao Wei som någon/några säger sig veta att jag vet att han boostrar.
Nix, jag vet inte det, och DET kan jag "gå ed" på.

Vad är det då ni (anonyma) vill som på detta kritiska sätt kommenterar mina uttalanden och klubbens ställningstagande.
Är det att rättfärdiga fusk?

Anders Karlsson
BTK Rekord

Anders Karlsson sa...

Max !

Provar bara.
Hade skrivit långt svar som försvann då ja inte hade något konto.

Får skriva igen

Ansers Karlsson
BTK Rekord

Anonym sa...

Du anonym som påstår att KK boostrar, det är ganska idiotiskt att anklaga någon för något som absolut inte är sant. Ring gärna mig om Du vill något, 070-368 05 56. Men antagligen vågar Du inte det.

Anonym sa...

Hyckleri, det är vad det är. Tror ni på fullaste allvar att spelare som spelar i Tyskland där det dock är godkännt, spelar utan i EM?? Hyckleri, se verkligheten, inga skyddslappar.

Anonym sa...

Jag tror att detta pingis-mygel till trots är bra för sporten, eftersom mygel rör upp känslor och ådrar sig uppmärksamhet.

All uppmärksamhet (läs gärna: "reklam") är bra reklam!

AA

Anonym sa...

Maze hade lik-boostring mot Boll?

Wang hade detsamma mot Jamie?

Anonym sa...

Kan icke booster förklara Wang och Grezula:s svaga insatser?

Anonym sa...

Max,
trodde Du skulle censurera inlägg som ovanstående, men nu verkar det gå bra med personangrepp.

Återigen, varför står Ni som kritiserar inte för era åsikter med namn?

Skulle kunna svara vederbörande, men avstår för tillfället då debatten inte håller högre nivå än i sandlådan.

Anders Karlsson
BTK Rekord

max sa...

Anders,

Förlåt, missade hans öppningsfras.

max sa...

Wang slog Cazacu med 3-0 och var inte alls dålig.

Att Sulan inte var så bra berodde nog inte på hans racket.

max sa...

Inga personangrepp eller påhopp av det slaget tack.

Anonym sa...

Stackars Pappa!Alla vet ju att en son i de sista tonåren berättar allt för sin far!!

Anonym sa...

Du anonym: Det är inte alls synd om mig så Du behöver inte skriva "stackars pappa". Jag är oerhört stolt över min son både som pingisspelare men framförallt som en fantastisk person och människa. Vad Du vet om att KK boostrar är skönt för Dig antagligen, problemet för Dig är bara att Du har fel, men skit samma. Vi som är nära KK vet att han kör fair (annars skulle det för det mesta vara mitt fel) och det är för oss det viktigaste även om det berör mig illa att någon beskyller min son för att fuska. Punkt slut.