måndag 29 september 2008

Div 1 Västra

Då var det dags för mina små tankar kring div 1 Västra efter de fyra första omgångarna.

Linné
Storsatsande klubben nummer 1. Få efter halva säsongen dessutom en förstärkning i form av Magnus Wahlgren. Redan nu så har det ett toppenlag där de har tre spelare som är mycket svårslagna. Poängtapp lite oväntat mot Munkedal men över säsongen så kommer Linné att vinna denna serie.

Munkedal
Har en av seriens absolut bästa spelare i Peter Hedram som endast förlorat en match hittills. Litar mycket på Hedram och Freddie Helgesson och om någon av dom inte kan spela så får laget stora problem.

Mölndal
Mycket bra lag som saknade Fjell och Asamoah första matchen och då hade man oturen att möta Linné som vann enkelt. Om Christian Larsen kommer så är Mölndal laget som kan utmana om seriesegern. Drottz, Svensson och Andersson är alla duktiga tredje alternativt fjärdemän.

Falköping
Fredrik Andersson vinner det mesta och har bara förlorat en match. Unge Albin Wemmert tar för sig ordentligt och har en del fina skalper i bältet efter fyra omgångar. Räcker inte till mot topplagen och är ett mittenlag.

Dalen
Precis som Falköping så handlar mycket om en spelare, Wang Bing. Övriga spelare i laget får skrapa ihop de matcher de kan. Tobias Larsson känns som klar tvåa i laget.

Partille
Arge Carsten Egeholt är viktig för laget. Svensson och Fihn kämpar på bra och slåss för att slippa nedflyttning. Tappade en viktig poäng när man bara fick oavgjort mot Askim som endast kom med tre man (förvisso var Greczula med för Askim).

Askim
Har sparkapital i form av Peter Greczula som kan förstärka då och då om man får tillfälle. oroande att man bara spelade med tre man i två av matcherna. Det kan skapa problem längre fram om man inte får ihop lag. Litet frågtecken kring Sundström och om han kan höja sin spelstandard ett steg.

Uddevalla
Slagpåse som är på väg rakt ner i tvåan utan tvekan.

Tabellen hittar ni här.

49 kommentarer:

Anonym sa...

Askim hade med en kille som öppet deklarerade att han sket i förbuden och spelade med nylimmade Mark V.

Anonym sa...

Skandal att folk inta kan hålla sig till reglerna!

Anonym sa...

Debilt beteende skall inte premieras. Personen ifråga är uppenbarligen inte den skarpaste kniven i lådan.//Kinski

Anonym sa...

Askim är ju Göteborgs hårdaste förort, så det är konstigt att det kommer outlaws därifrån.

Anonym sa...

Tycker inte det finns någon anledning till att hymla vem vi pratar om. Naturligtvis är det Peter Grezula som åsyftas.

Anonym sa...

nä.sulan va inte ens me.de var Norling.

Anonym sa...

Bra förebild för de yngre?

Anonym sa...

jag var visserligen där och höll I grezulas rack, men men. är du säker så är d la sant

Anonym sa...

Samuel Norling var namnet på limliraren.

Anonym sa...

Falköping har sin kines på gång.Men Kines i laget kan Falköping hota topplag.
Partille har haft Erik Nilsson skadad i sina nyckelmatcher.
Mölndal är väl i klass med Linne när Mölndal har bästa laget.

max sa...

Glömde bort kinesen. När han kommer så är Falköping en obehaglig motståndare det håller jag med om.

max sa...

Mölndal kan hota om seriesegern som jag skriver.

Anonym sa...

Linné vinner. Dom har överlägset bästa laget efter jul.

Anonym sa...

Norling kanske kör med kinalim? Det är tydligen grönt ljus i maskinen även med detta lim, som med Booster.

Anonym sa...

partille åker ur med endast uddevalla framför sig om man nu ej använder fönstret kring jul till ännu en dansk tex.erik nilsson var la ek skadad i helgen utan ville helt enkelt inte spela va ? att askim kan me att spela med en uppenbar fusklimmare tyder på satt moralnivå i den klubben...

Anonym sa...

Tycker det var otroligt tråkigt att lira mitt första sammandrag i helgen. Man tappar suget totalt när man hamnar i underläge i vissa matcher pga av att den andra limmar. Själv tycker jag man är helt fel ute när man limmar för att alla andra gör det. Varför folk fuskar är ju för att de vet att ingen kan kolla upp det, men man får faktiskt ha lite moral och välja att köra lagligt även om ingen kan kolla upp det. Jag kan tänka mig att ni som fuskar sitter och blir förbannad på en cyklist eller friidrottare som kan med att vinna ett lopp när man vet att man har fuskat. Hur känner ni efter en vunnen match mot en som inte fuskar? Sedan det med Askim att någon sagt öppet att han kör med Mark V och limmar, det vet jag inte något om, det ända jag kan säga är att Norling kör med Desto och sist Sulan var på träningen så körde han med Boost TP. De är ju tråkigt att det blir så mycket snack, ITTF tog ett alldeles förhastat beslut och jag hoppas man antingen kommer på något som kan kolla det och att man sedan sätter upp hårda regler ifall man fuskar eller att man helt enkelt drar tillbaka boosterförbjudet.

Anonym sa...

samuel norling spelar med supermjuka desto = mkt klick. därav spekulationer

Anonym sa...

Intressant snack om lim. Vad jag vet har Norling aldrig lirat med Mark V, inte för att det spelar någon roll vilket gummi man limmar, men det gör ju att ditt inlägg för mig känns rätt tveksamt.

Att spelare fuskar är däremot uppenbart. Jag är rädd för att det kommer att ske så länge det inte finns något bra sätt att kolla detta.

max sa...

Jag har Desto big slam och de låter väldigt mycket helt olimmat, tycker dock att de är lite långsamma så jag ska testa Boost TC nu.

Anonym sa...

Norling spelade med Desto.
Ett mjuk Donic gummi med mycket bra klick. Dock ej så bra klick som Norling hade.
Men med booster eller kinalim kan racket troligen klara INEZ även med detta ljud.
Låt INEZ vara domare under denna säsong. Hur ska vi annars göra?

Tänk om kinalimmet klarar kraven?
Vilka förändringar av egenskaper skall vi acceptera?

Men nog hade det varit intressant att ha en INEZ på Norlings rack.
Enkelt om det visat grönt.
Om det visat rött - vad hade beslutet blivet?
0 poäng i aktuell match?

Anonym sa...

Donic Desto utan lim/booster klickar inte. Måste ha limmat eller boostrat.

max sa...

Mitt desto klickar och jag varken limmar eller boostrar.

max sa...

Ska byta gummi nu, så idag ska jag limma med vanligt lim för att se om det blir någon skillnad på ljud och effekt på mitt gamla desto.

Anonym sa...

Får kanske komplettera maskinen som upptäcker? liminingen med en decibelmätare för att mäta klick ;)
Jag håller mig till reglerna, skulle kännas väldigt konstigt att vinna en match och veta att man fuskat!

Anonym sa...

Jag förstår att ni alla vill vara anonyma. Hur kan man snacka så mkt skit? Har ni inget annat att göra än att snacka en jävla massa osanning? Jag spelar helt enligt reglerna med Desto på båda utan vanligt lim och utan booster. Jag skulle vilja veta vem ni är som kommer med de här anklagelserna...

max sa...

Håller med Norling om att om ni ska hålla på att anklaga någon så stå för det med ert namn.

Vågar ni det?

Flera spelare har blivit uthängda som fuskare anonymt och fått försvara sig här:
Greczula
Norling
Bergman
Jon Persson
Tao Feng
Anders Sjöstedt

Har ni bevis eller gissar ni bara?

max sa...

Ted S,
Upplevde du att det var flera som hade limmat som du mötte?

Anonym sa...

visst var det så att askims raketar lät " snällt" jämfört med några andra klubbars...

max sa...

Varför hänga upp sig på askim?

Det finns ju värre exempelt från elitserien där det finns en överenskommelse om att använda booster mellan klubbarna, alla kanske inte är med men många av dom är det.

Sedan är det givetvis spelarna som väljer om de vill spela efter reglerna eller inte.

Anonym sa...

Ja det gjorde jag Max. Jag har förstått att man inte kan gå på klick-ljudet eftersom det finns lagliga gummin med detta, men fart och bollbana var en otrolig skillnad mot vad det har varit på träningen i askim där de jag tränar med inte boostrar.

Anonym sa...

Vet inte om du eller jag max har miissförstått varann men när jag pratar om "limma" så ingår boostra där....Alltså inte köra lagligt, svårt att se någon större skillnad mellan limma och boostra tycker jag...

max sa...

Ted,
Jag är med på vad du menar.

Du spelade ju bara två lagmatcher så det är rätt enkelt att se vilka du anser ha limmat.

Det är först då det börjar bli intressant när man säger till en motståndare att han har fuskat med materialet.

Anonym sa...

Tycker att det verkar som ganska många i västra serien kör ärligt om man jämför med elitserien.
Blir man upptäckt är väl inte ett års avstängning fel.
Hårdare straff då hade inte många vågat chansa.

Anonym sa...

Ted kan garantera att ingen i Mölndal körde limmat eller boostrat.

Drottz

max sa...

Om det drottz säger stämmer och Ted har rätt så finns det bara ett lag kvar, Munkedal.

Sen så är det väl svårt att garantera vad någon annan gjort med sitt rack eller inte kan jag tycka. Folk ljuger faktiskt ibland. Vill inte med detta säga att ngn i Mölndal ljuger eller limmar för det vet jag inget om.

Det jag vet är att det finns spelare som ljuger om detta.

Anonym sa...

Hej Max o alla andra
Man kan väl även tolka Ted´s kommentar som att han kan ha sett någon annan spela och inte nödvändigtvis mött spelaren i fråga??Kan iaf garantera att ingen i Munkedal limmar,och andra spelare jag pratade med sa att de inte heller limmade,och det litar iaf jag på!!

Mvh Hedram

max sa...

Hedram,

För att citera ted

"Man tappar suget totalt när man hamnar i underläge i vissa matcher pga av att den andra limmar"

Jag tolkar det som om någon han spelat mot.

Nu har två spelare från de lagen Askim mött dementerat att någon i deras lag skulle ha fuskat.

Nu vill jag inte pressa just Ted men visst vore det befriande om någon bara kunde säga att

"Spelare X fuskar genom att boostra".

Och sedan stå för det med sitt namn.

Anonym sa...

Hej Max
Ja nu när jag läst lite noggrannare så tolkar jag det på samma sätt som du att Ted mött någon som limmat,han mötte inte mig iaf:-))...

//Hedram

Anonym sa...

Kan bara instämma i det som Hedram sagt att ingen i Munkedal har använder varken lim eller booster.

Anonym sa...

spelar i askim, var med i båda sammandragen denna helgen.

Angående de påhopp på Samuel norling är helt befängda, han spelar med donic desto utan någon booster, vad gäller gresula kan jag inte uttala mig om då JAG inte vet ngt, men känns konstigt om han fuskar då han inte behöver det för att vinna sina matcher i den serien. Han kanske spelar pingis för skoj skull då han INTE får några pengar av askim, och kanske inte tycker det är roligt med vattenlimmet.
Jag personligen (nils dahlberg) spelar med donic sonex jp (fh) och det är dött som jag vet inte vad, bollen går rakt ned och sitter ibland då via nätkanten. Angående mölndal så trodde jag först att de boostrade då de hade galet bra klick men efter att ha spelat mot dem tar jag tillbaka mina misstankar då det inte blev så mycket spinn i bollen som man annars skulle förväntat sig. Jag kan ju bara uttala mig om de spelar jag mötte, dock.

Vad gäller múnkedal tror jag inte någon där fuskade direkt heller, även om jag vet att andra i vårt lag hade tankar kring det.

Jag frågade henrik drotz ang. om han limmat med vanligt lim och han svarade att han inte gjorde det, varpå jag klagade på att mina gummin va helt döda.
Hans svar var att hans va hårda men nu efter att suttit på i 2månader va bättre. Jag hörde dock, HÖRDE att han berättat för wang wenjie under lag dm att han körde med helt vanligt lim, skumt då att hans plattor suttit på i 2mån med vattenlim.

Jag personligen tycker det är att sätta en kniv i bröstet på alla pingisspelare att förbjuda vanligt lim (och booster). Det förstör hela charmen med bordtennis, e väl antagligen ngn som aldrig utövat sporten som tagit beslutet.

Sammanfattningsvis tror jag inte någon av dem jag mötte i helgen fuskade.... Om ngn av dem skulle gjort det tycker jag INTE det skulle gjort ngt, då det bara bevisar hur felaktig regeln är.

Anonym sa...

som sagt, jag kan ju aldrig bevisa att de jag anser stämmer, men jag går bara på mina egna erfarenheter och jag har testat de gummin som andra spelare spelar med och jag vill ju sjlvklart inte hänga ut nån eftersom jag aldrig kan vara säker, men när jag kör med Boost TP helt lagligt så börjar man ju verkligen undra när den andra kör med likadana gummin och har avsevärt bättre effekt och fart. De är bara för mig att lita på att det drottz och hedram säger om sina lag stämmer. jag kan inte göra annat än säga min åsikt.

max sa...

Limförbudet köper jag om det så att det är farligt.

Boosterförbudet däremot finns det ingen anledning till att införa, speciellt inte som att man inte kan kontrollera om någon använder det eller inte.

max sa...

Angående att gummina blir bättre efter ett tag så håller jag med.

De tre första gångerna jag lirade med Desto så tyckte jag att det var så uselt att jag inte visste var jag skulle ta vägen men efter ett tag så fungerar det faktiskt skapligt även om vissa slag numera är snudd på omöjliga att genomföra på samma sätt som man inpräntat via x antal 100 träningstimmar.

Anonym sa...

Nisse, körde inte med samma spade i dm. testade ett helt nytt som dock var helt kass. Visade upp det för wang, men visade även upp en gammal limmad spade.
Det var nog den han syftade på. Han kanske inte fatta att jag inte lirat med den.
och du märkte ju att bollen inte gick framåt när jag lira. Håller med dig att det är tråkigt att lira utan lim men sjukt skönt att slippa limma. Har inte tid med det i ett stressigt småbarnsförälders liv.

Drottz

Anonym sa...

drotz....

skönt du hinner spendera tid på pingisfan...;)

hahaha....

jag fattar din poäng o håller med dej, även om jag önskar gamla limmet va kvar!

bossej sa...

Intressant att det finns en tyst överenskommelse mellan "förebilderna" i elitserien att använda booster. Kunde man inte komma överens om att inte använda sig av det istället ? Den enda klubb som inte använder lim/booster är tydligen Mariedal och de leder serien. Glädjande.
En annan intressant sak är att ingen klubb (speciellt i elitserien) går ut med policy/krav att spelare håller sig till reglerna. Det är ju annars vanligt att klubbar i de flesta sporter kräver att de som representerar klubben inte medvetet fuskar oavsett hur dum man tycker en viss regel är.

Norrbaggejävel sa...

Alla vet att testutrustningen inte tar booster. Trots det så är det ingen som använder booster om man läser denna tråden.
Det är hyfsat naivt att tro att ingen boostrar när alla vet att det oavsett inte ger utslag på testerna.
OCH, dessutom finns det en "överenskommelse" mellan elitserielagen att de ska boostra.
Det boostras och limmas internationellt.

Men i superettan till div.8 så boostras det inte.

Säkert...

Anonym sa...

Vad har hänt med Ted S egentligen? För några år sen var han lovande nu har han hamnat mil bakom kvist t.ex! Tränar inget eller?

Anonym sa...

ÅRETS tråkigaste seriesammandrag i helgen. De är dagisnivå på vissa lag,hmm typ partille. Då deras bäste spelare anklagade Mölndals bäst spelare för att vinna på tur. var efter det nästan blev handgemäng. mkt tråkigt och se.
Och att sen deras äldsta spelare som uppför sig väldigt osportsligt.
Tråkigt med tanke på att andra halvan av laget är väldigt trevliga killar.