söndag 15 februari 2009

Tumult i Boo

Seriesegern säkrad för Norrtull och med det så har föreningen två lag i div I nästa säsong. Tvärr så blev det inte en helt sorgefri dag denna dag.
Ska nu under kvällen kolla igenom serierna lite grann men först ska jag författa en anmälan till förbundet mot en motståndare i en av dagens matcher för ett rasistiskt påhopp mot en av Norrtulls spelare.

Jag accepterar inte detta och det gör inte Norrtulls SK heller.

Anmälan kommer att skickas in imorgon och jag hoppas på att effekten blir avstängning för den berörda spelaren.

Jag kommer inte att beskriva denna situation mer än med detta men jag hoppas att det är nolltelerans för rasism även hos förbundet och hos andra klubbar. Det bör det vara! Det ska det vara!

21 kommentarer:

Anonym sa...

Vem i Boo har gjort sig skyldig till detta? Såna personer skall fram till ytan, inga undanflykter nu maz att inte publicera etc

max sa...

sammandraget var i Boo. Vi mötte inte Boo så de var inte inblandade.

Risken finns att nu spekuleras i vem det var och det är olyckligt att det blir så men jag vill inte hänga ut någon fullt ut med namn så jag ber er att inte spekulera vidare i detta.

Anonym sa...

Hade du inte velat oss att vi ska spekulera vidare varför i helvete lägger du ut det på bloggen

max sa...

För att jag vill slå ett slag mot rasism inte mot en enskild individ.

Anonym sa...

Den som fällt rasistiska uttryck kan ju vara anständig nog att själv träda fram.
För att rentvå andra som nu kan misstänkas.

(Fast anständighet är väl kanske inte precis det man kan förvänta sig?)

Under alla omständigheter: Bra gjort att du tar ställning och agerar Max!

Anonym sa...

Vem var det som blev drabbad?

Sorgligt att det skall ske på den här nivån också, när man bara spelar för att det är kul.

Anonym sa...

Skriv va han sa iaf!!

Anonym sa...

Rasism i ALLA former är lågt minst sagt . Bra att folk reagerar mot det./Håkan

Dala Stark sa...

Bra max nolltolerans på racism DS

Anonym sa...

Låter lite märkligt. Kan inte varit något påhopp på någon av dom spelarna som spelade matcherna iaf. Inte mycket utländkt påbrå där inte.

Anonym sa...

Eftersom jag såg och hörde situationen är det bara att hålla med Max. Hur provocerande man än upplever en motståndare så kan inte rasistiska uttalande få passera. Båda lagens övriga spelare agerade dock föredömligt när detta hände. En eloge till er.

Anonym sa...

Nu är jag väldigt nyfiken på vad som exakt hände...

Anonym sa...

Helt riktigt att agera, inte minst att jag själv deltog i lagmatchen och har utländsk härkomst, tur för nån att jag spelade samtidigt ;)

//VO

Anonym sa...

Jönsson måste ha tagit väldigt illa vid sig. Han är ju italienare.

Anonym sa...

Haha..Jönsson, han skulle gärna vilja vara det om inte annat..bättre det än en avdankad gubbe från Norrland

Anonym sa...

VO - Valletuna räknas inte till utlandet bara för att det ligger lång bort.

Anonym sa...

Jag trodde jönsson var finne

Ulfie sa...

Det som hände i helgens match mellan Norrtulls SK och Stockholms Postens IK är ett svart kapitel i Stockholms postens pingishistoria. Alla spelare och ledare i Stockholms posten är illa berörda och därför helt eniga i att stänga av aktuell spelare från allt serie/tävlingsspel med Stockholms Postens IK. Spelaren fick det beskedet igår den 16/2.

Vi vill be drabbad spelare, Norrtulls SK och alla berörda om ursäkt för det inträffade.

Hälsningar
Spelare och ledare i Stockholms posten

Anonym sa...

Jag vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig utan att folk blir förbannade.

Postens lirare är ju alla gamla kämpar som spelat i många år i stockholmspingisen utan att ha uppträtt osportsligt på något sätt.

Det vore intressant att veta vad som egentligen hände, mycket kan ju sägas under en match i stridens hetta.

Jag vet ju inte heller vem som sa de rasistiska orden (men kan väl gissa). Jag tror inte på något sätt att han menade dessa ord, jag tycker synd om den aktuella spelaren, det här borde ha skötts på annat sätt.

Laget (posten) hade kunnat bett om ursäkt direkt i anslutning till matchen och beslutat om avstängning av aktuell spelare en tid, sedan hade det varit bra.

Att anmäla spelaren kan innebära att en människa knäcks för livet, jag tror faktiskt det. Jag hoppas verkligen att Stockholms - Posten ställer upp för sin spelare och stöttar honom, det var trots allt en LAG match.

Jag får hoppas att den utsatta spelaren förstår att det kanske inte alls handlar om rasism utan ett synnerligen dåligt beteende vid förlust.

max sa...

Anonym 19.02,
Du tror en massa. Det är skillnad mot att veta.

Posten har visat att man tar detta på allvar och framfört sina ursäkter till vår spelare. Det har inte spelaren som blivit anmäld gjort och han gjorde det inte heller i samband med matchen.

Du kan knappast veta vad någon av spelarna menade eller hur de känner.

Inga fler anonyma inlägg i denna fråga i fortsättningen, om du vill diskutera detta får du stå upp med ditt namn.

Anonym sa...

Till anonym 19:02

Det här var bland de märkligaste inläggen jag har läst på denna blogg. Har du någon som helst empati för personen som blev utsatt för de rasistiska tillmälena. Det verkar inte så eftersom du tror att ”det hade varit bra” i och med en liten ursäkt och avstängning en kortare tid. Självklart ska detta anmälas. Vi pratar om allvarliga saker här som så många gånger rinner ut i sanden med ovan beskrivna motiveringar. Det verkar som att det blir rumsrent att vara ”stolt svensk”, vilket ofta bara är eufemism för smårasist, så fort detta land hamnar i lågkonjunktur.

Visst, jag håller med dig om att det förmodligen kommer svida ordentligt för personen i fråga att bli anmäld och jag är inte för straffande enbart för straffandets skull. Detta handlar emellertid mer om att visa nolltolerans mot rasism. Att det skedde i ett idrottsligt sammanhang är under inga omständigheter förmildrande. I vilket tillstånd tror du att rasism oftast yttras? Skiten ventileras allt som oftast när en person är på dåligt humör eller känner sig underlägsen på ett eller annat sätt. Så även i detta fall.

Det där med lagmatch och att posten ska stå upp för sin spelare är rent bullshit. Det här handlar inte om pingis längre.

//Oppenheimer