måndag 17 augusti 2009

EM-truppen Damer

Att Malin Pettersson och Matilda Ekholm kom med i Em-truppen var inte så konstigt. Inte heller att Carina Jonsson gör det eftersom hon just fick åka på ett tre veckor långt träningsläger i Kina vilket jag i och för sig tyckte var märkligt.

Men att Marie Persson är med i EM-truppen är en jätteskräll. Marie tackade för snart ett år sedan nej till landslagsuppdrag och hon fick inte ens chansen att kvala till OS på grund av problem med inställningen. Att hon nu plötsligt funnit motivationen och blir uttagen i ett mästerskap är märkligt.

Snacket i pingissverige i alla åldrar säger att man har större chans att komma med i landslaget (kadett, junior oavsett kön och damlandslaget) om man bor och tränar i Köping. Snacka om att detta ger vatten på deras kvarn. Jag har under de år jag bloggat fått otaliga mail och kommentarer så detta så det är inget jag själv kommit på nu.

Carina Jonsson flyttar till Köping och får en Kinaresa.
Marie Persson spelar för Mälarenergi och bor i Köping och får en EM-plats.
Sara Rask fick sin resa till Pro Tour i Vitryssland betald av RIGet.
Pojkspelare som ska börja i gymnasiet väljer Köping före andra skolor för att inte försämra sina chanser att nå till exempel ungdoms-EM.

Hur är det egentligen? jag försökte intervjua Pernilla Andersson i maj men då avböjde hon. Kanske läge nu och då gärna en längre presentation av EM-laget än det som står att läsa på svenskas sida.

108 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Max,

Går det verkligen till på detta viset, ska verkligen bli intressant och följa kommentarerna. Fast det kan ju vara illa om det är så att det inte är någon som vågar säga något för man är rädd. Det ger ju en ganska rutten bild av Köping. Hoppas nu verkligen inte att det är så allvarligt och finns en förklaring.

/P

Anonym sa...

Det är väl enbart positivt att Marie kom med. Vi har inte många och vi ska vara rädd om dom få vi har.

max sa...

Jag vet inte om det verkligen går till på detta vis men jag har hört det från så många olika håll nu. Helt olika landsdelar, kön, ålder och spelstyrka.

Anonym sa...

Marie kommer från den bästa moderklubben klart hon ska spela EM! sunnersta aif xD

max sa...

Jag kan tycka att det finns flera alternativ före Marie Persson.

Anonym sa...

Moskovits, Quash, Rask. Dom är inte nog bra ännu. Marie Olsson är väl fortfarande skadad.

max sa...

Hade hellre sett all de du nämner men framförallt hade jag helst sett Madde Melcher som har gjort en hel del fina resultat under våren och som tränar stenhårt.

Anonym sa...

Det har varit så ganska länge. Ungdomar och juniorer som haft bra träningsmöjligheter på hemmaplan och valt att gå gymnasium på hemorten har kommit i andra hand ganska länge nu.

Anonym sa...

Jag tror det ligger nåt i ämnet landslagsplatser kontra RIGet

Anonym sa...

helt bedrövlig utagning, nån måste ryta till om inaveln i köping

Anonym sa...

Är du med i träningshallen när Melcher tränar?
Hon har aldrig tränat stenhårt..det kan jag lova dig.

Anonym sa...

Låt pERNILLA JOBBA PÅ OCH SATSA PÅ DE HON TROR PÅ. DETB ÄR DET HON ÄR TILLSATT ATT GÖRA. SJÄLVKLART VILL MAN HA ALLA PÅ PLATS.

Anonym sa...

Alltid underhållande att läsa saker när människor som tror sig vara insatta har sådana åsikter men egentligen har noll koll! Helt rätt uttagning i nuläget. När juniorerna med bra attityd blir lite bättre ska de få chansen men i nuläget finns det ingen annan em trupp som är lämpligare.

Anonym sa...

Ang Pro Tour i Korea:

Samtliga spelare fr Sverige är strukna.

Även fast det på SBTF:s hemsida står att Robert S tackat nej pga skada...

Anonym sa...

Vad hände med ditt samlade enkätmaterial från förbundsfolket...kallade du det inte.." Skarpt läge"?
Har du blivit tystad eller mutad?

max sa...

Jag vet hur mycket Melcher tränar iaf.

max sa...

Som förbundskapten ska väl Pernilla kunna motivera sin trupp.

jag är iaf nyfiken och det står ingenstans att läsa vad hon grundar uttagningen på. Sen så är det givetvis så att det är som tar ut en trupp.

Jag vill bara veta hur hon resonerar.

max sa...

Robban har skadeproblem och har därför struckit sig från Korea.

Anonym sa...

Vänta bara när toppledaren Erik L tar ut sin trupp - då lär vi få diskutera.

Anonym sa...

mm men du är lite snett ute på det just nu max

Anonym sa...

I n g e n svensk spelar i Korea !

Detta har varit klart en längre tid.

max sa...

Jag har inte fått svar från alla men jag kanske skulle göra något med det som jag har fått in.

Svar från:
Mann
Sörling
Martinsson
Rönmark
Westling
Nygren-Bonnier

Ej från:
Erlandsson
Jönsson

max sa...

Jag kanske är snett ute men jag har hört detta så länge nu att jag tyckte det var värt en diskussion.

max sa...

Ekans trupp ska bli mycket intressant.

Anonym sa...

Jag tycker uttagning av Pernillá är rättså OK.

Det är klart man kan ifrågasätta Marie P i truppen.
Hon bor i Köping liksom Matilda Ekholm. Dessa två har tränat mycket tillsammans i "Köping Arena".
Förmodligen har Marie gått framåt en hel del...

Anonym sa...

Ang herrtruppen:

SBTF har ´redan tagit ut truppen, iaf om läser mellan raderna.

Jens
Gerell
Robban
Jon

En plats kvar att slåss om...

Anonym sa...

vem bryr sig om denna fråga...totalt ointressant!!!

Anonym sa...

Helt underbart skrivet. Vi har ju länge vetat att det råder en svågerpolitik i pingissverige, dock har detta länge varit ett förbjudet område att överhuvudtaget att diskutera.

Skönt att bloggen ej backar utan istället på ett objektivt sätt vågar stå upp, kritisera och belyser problemen så vi kan få en bra debatt om ämnet.

Sjatov

Kinski sa...

Man behöver inte direkt vara konspirationsteoretiker eller ha en viss böjelse åt det hållet för att tycka att det är en rad märkliga sammanträffanden.

Det är enligt min mening självklart att Pernilla på ett explicit sätt skall underbygga varför hon tar ut den truppen hon gör.

Anonym sa...

Man ska inte ha landslagsfördel för att man bor i Köping!

max sa...

Angående herrtruppen så håller jag med Ekan om de fyra namnen som nämns och sedan vill jag ha med Axel också.

Allt annat vore märkligt om det inte är en skada som hindrar Jon eller Robban från att spela.

Anonym sa...

Byt ut pillan för sämre och fegare ledare får man leta efter! Titta ett steg högre upp på ranlinglistan bland tränare i köping så ser ni vem som styr henne. Ska man verkligen få komma och gå som man vill i landslaget?! Jag tycker det är viktigare att satsa på dem som verkligen ger allt, jämt, och inte bara när tränarna ser på... Det är trots allt seniornivå... Det är inte konstigt att det inte kommer upp några riktigt bra tjejspelare i det här landet när det sköts som det gör. För sveriges del handlar det inte om att vara bäst just nu, för det är vi långt ifrån, utan att bygga upp ett grymt lag som kan slåss om medaljer. Det var inte direkt igår det hände så något måste ju vara fel eller?
Och vad ni än gör tjejer, ha inte kul på träningarna och ni skulle bara våga hjälpa varandra under övningarna, för då är ni tydligen inte seriösa...

Anonym sa...

både matte karlsson och malin valde köping för att va på den säkra sidan att komma med i landslagstruppen ;)

max sa...

Försök vara lite nyanserade i er kritik om ni ska framföra den här.

Våra förbundskaptener är också människor glöm inte det.

Konstruktiv och/eller naynserade inlägg utan personangrepp tack.

Anonym sa...

Klart Pillan ska motivera truppen.

Inga konstigheter att lirare som tränar och bor i Köping väljs vid lika. De lirarna visar ju dagligen vad dom vill.

BIGGAN sa...

Fel ute och du verkar bara lyssna på Äpplet och Bergman och de två har som vanligt fel. Pillan bra de andra som du lyssnat på fega. Melcher bra men inget för EM ännu stor skillnad mellan henne och de andra.

max sa...

Biggan,
Jag har aldrig pratat med varken Äpplet eller Bergman om detta bara så att du vet.

Det finns däremot ett stort antal personer runt om i landet som ifrågasätter neutraliteten i laguttagningar på främst damsidan. Nepotismen inom svensk pingis är stundtals påtaglig för en som jag själv som är helt opåverkad (i egen person eller med spelare från min egen klubb) och egentligen helt neutral i denna fråga.

Anonym sa...

Max, det går väl inga kadetter i Köping?!?
Att det gäller båda könen? Mandel har representerat landslaget i tävlingar, men det är ju inte för att han bor i Köping! Han är ju bäst!
Sådana rykten verkar helt grundlösa och borde inte spridas vidare.

Anonym sa...

Angående Rask, vad är det för fel med att Köping betalade för hennes resa??? Det är väl bara bra att de hjälper henne i hennes utveckling eller? Uttagningen är såklart sådär, men jag tycker ändå ingen platsar bättre för tillfället. Tror inte Melcher tränar med nog bra kvalité, tappar skallen för ofta. Det räcker ju inte att träna mycket om man inte tränar bra!

max sa...

Kadetterna påverkas att börja gymnasiet där för att få chansen som juniorer.

Jag har nu hört detta alltför länge och från för många håll för att bara vara tyst om det.

Om det inte är sant så är det ju viktigt att det också kommer fram eller hur?

Anonym sa...

Varför har man väntat så länge med denna uttagning av 4:an i EM laget?

Är det för att:

- Den som blir uttagen ska komma ordentligt förberedd och laddad till EM?

- Den som blivit uttagen inte skall hinna ångra sig?

Vad vill SBTF och Pernilla Andersson åstadkomma på damsidan?

Helt obegripliga uttagningar om man på sikt vill få ett bättre landslag på damsidan.

max sa...

Angående rask resa till Vitryssland (som inte åkte på på grund av skada) så tycker jag att det som om de som är i köping får fördelar ingen annan får.

Att de ska ha fördelar för att de är dom bästa som går där så stämmer inte det riktigt i alla åldrar.

Kolla hj17 (92or) så är det av de 15 bästa i sverige endast 3st som går i Köping att jämföra med Eslöv som har 7st.

max sa...

Herrarna väntar fortfarande på besked..

Anonym sa...

SBTF och Bingolotto borde inleda ett samarbete.

Det måste ju vare mycket mer kostnadseffektivt att låta Lotta Engberg skicka folk på "turistresor".

Anonym sa...

ut med köping o in med eslöv!

Anonym sa...

"Sanerar" man på ledarsidan (flera ledare än aktiva åkte på VM!) så kan man ju skicka flera aktiva.

Anonym sa...

Är det någon av er som klagar här som någon gång tagit ut ett lag?
Om vi skulle diskutera ett fotbollslag så hade vi haft olika uppfattningar där också.Det är bland det svåraste som finns för det blir alltid kritik från någon.
När det gäller uttagningar som ni säger gynnar de som är i Köping är det väl inte så konstigt. Satsas det inte på att få dit de bästa för att gå i skola där och att de skall ha så bra träning som möjligt. Som jag ser det. Om man vill satsa i Sverige så borde det vara bäst att göra det i Köping för där borde de bästa hålla till, eller är jag helt ute och cyklar här. Jag tror alla har chansen att söka dit också.
sen vill jag bara säga att det är bra att det diskuteras också. Det är ett friskhets tecken för pingisen att det är några som bryr sig om detta.

max sa...

När det gäller landslag så tycker jag att alla har rätt ifrågasätta uttagningar oavsett egen erfarenhet.

angående att de i Köping ska få fördelar i uttagningar tycker jag är fel. Det bästa laget (sett ur FKs ögon) ska tas utan oavsett träningsort. Sen om man kan erbjuda bättre träning och andra fördelar i Köping så är ju det kanon.

Anonym sa...

Det var det jag menade fast jag var klumpig i mitt resonemang. Det är ett frisk hets tecken att man diskuterar uttagningen. Det finns alltid någon som tycker annorlunda. Men det är väldigt svårt att ta ut ett lag om det finns några stycken som är jämbördiga. Det var det jag menade. Sen om man skall ta en yngre eller den äldre när det är jämt om platserna kan också diskuteras.
helt klart skall de inte ha några fördelar om de går i Köping. Men finns inte de bäste där då. I så fall varför inte. Pingisen är så liten nu så man borde samla de bäste på ett ställe så att de dra fram varandra med hjälp av de bästa tränarna i land. Ja, jag vet lite öst stat över det resonemanget. Men om vi skall lyckas internationellt i framtiden så kanske det inte vore så dumt om man lyckades skräddar sy en utbildning till de bäste på en ort. Det behöver inte vara Köping det kan vara var som helst.

Anonym sa...

En osanning blir inte sanning bara för att den upprepas ofta! Vilka killar som gått i Köping har felaktigt tagits ut till landslagsuppdrag?

Anonym sa...

Tycker de är konstigt att när de har varit så mycket diskussioner om att alla landslagsspelare eller de som är bland de bästa i sverige ska bo på samma ställe och ha bra tärning mot varandra för att utvecklas osv... nu när uttagningen är gjord och de som är uttagna kommer från samma ställe (köping) så blir de massa diskussioner om att uttagningen är fel, tycker de är riktigt konstigt..

dessutom är pillan en mycket bra tränare och tycker uttagningen är helt rätt!

Anonym sa...

Från SBTF så saknas det på damsidan:

-Vision
-Mission
-Strategi

MEN det finns en HELTIDSANSTÄLLD tränare.

Därför denna debatt.

Ingen förstår någonting

max sa...

Håller med om att diskussionen behövs. Chansen ges att ge svar på de frågor som ställs runt om i landet.

Angående ett center så är jag helt enig. Jag skulle vilja se mer av det och på så sätt har damerna det bra där alla är samlade på ett och samma ställe men det ska inte spela någon roll i en uttagning.

coachadde sa...

svårt för oss som inte är iblandade att diskutera just denna uttagning. jag tex har inte den rätta infon om hur marie tränar eller har tävlat på sista tiden. men ett mästerskap ska ju dom bästa åka och om pillan tycker dessa 4 är det så är det ju dem hon ska skicka. det viktiga för dam sidan just nu tycker jag är att många ska få chansen att bevisa vad dom går för på olika tävlingar och träningar. och det tycker jag att pillan har gjort bra. nästan alltid samträning mellan junior tjejerna och dam spelarna på lägren.

Anonym sa...

Tycker att SBTF ska satsa ännu mer på de som går på Riksidrottsgymnasiet eftersom det bara finns ett sådant i pingis. Det är öppet för alla att söka.

Anonym sa...

Hur är det på dessa samlingar i Köping egentligen?

Ska bli spännande att få svar på detta när du pratat med Pernilla.

max sa...

"Kan nog tänka mig att någon gång ställa upp och svara på frågor på bloggen.
Just nu är det rätt mycket annat att stå i och är som sagt inte så sugen att i nuläget ta diskussionen på bloggen.
Men återkom med frågor om ett tag om du tycker det skulle vara intressant så tar jag ställning då"

Så svarde hon då..

Anonym sa...

Bra med bordtennisgymnasium!

Men det måste ju vara länge sedan Carina Jonsson slutade gymnasiet....

Hon och alla andra uttagna finns dock i Köping precis som Max påpekade i inledningen av denna debatt.

Anonym sa...

Mandel är inte sveriges bästa 91 de är loso han vann senast

Anonym sa...

Viktor brodd fick spela i landslaget och inte fan går han i köping inte haren heller va ja vet

max sa...

Bra med träning på alla bra på samma ställe, ja.

Men att få fördelar för att man är på en viss ort är inte bra.

max sa...

Inte Översjö och inte KK heller btw..

Anonym sa...

Eller Tran, eller harald

Anonym sa...

Inga hj har fått fördelar av att bo i Köping vad gäller landslagsspel de senaste åren.
91:orna har dominerat och varit mest uttagna. Bara Mandel och Arvid har spelat som bott i Köping. Båda är svenska mästare.
Vilka fk kommer att satsa på i år kan bli intressant, nu när 91:orna är för gamla.

Anonym sa...

Dom uttagna är våra bästa damspelare. Tråkig diskussion.

Anonym sa...

Pillan har tagit ut helt efter den rankinglista hon gjorde upp 1/6. Där ligger de uttagna spelarna högst upp om man bortser från kinestjejerna. Konsekvent och bra!
Heja Pillan!

Anonym sa...

På Hj sidan har söderhamnspelarna haft fördel sista åren pga av blomman, tex utagningen av Ramstrand JVM 2005 och brodd var med tidigt på lägren. På dam sidan så har Köping spelarna på gymnasiet stor fördel, ett bra ex är när Linda Dahlström kom med istället för malin håkansson som det året var i final sm och 2:a på riks top 12, finns även många till

Anonym sa...

Att det just nu tydligen är fler bland de bästa i HJ17 som är i Eslöv än i Köping, vad har det med vilka uttagningar som har gjorts till landslagsuppdrag? Som anonym 23:57 mkt riktigt påpekar så är det ju bara Arvid o Mandel som har varit med i landslaget från Köping.

Annica sa...

Kan tyckas konstigt och vad beror det på att flera söker till andra gymnasium än till Köpings som har ett Riksgymnasium??!!

Anonym sa...

Intelligent kommentar det där om uttagning enligt rankinglistan......

Coachen sa...

Det är väl helt självklart att det är en viss fördel att bo I Köping som damsenior.
Står det och väger mellan 2 spelare varav den ena bor i Köping så är det klart att den spelaren har fördel, det hade varit desamma om Fk hade verkat i t ex Helsingborg, då hade varit en fördel att ingå i Rekords träningsgrupp.
I slutändan är det ju ändå en människa som tar ut truppen, det är ett problem som vi aldrig kommer ifrån.
Är det däremot en STOR fördel är det skandal, men hur stor fördel man har av det är jag fel person till att uttala mig om.

Anonym sa...

Uppenbarligen har aldrig Oja varit med i landslaget då...

Anonym sa...

HÅller helt med coachadde - Pernilla är förbundskapten och har tagit ut de som hon tycker är bäst.
Jag litar helt o fullt på den/de som gör uttagnagningarna..

Att Köpingspelare skulle ha förtur är rena skitsnacket och kommer väl från spelare/ledare/föräldrar som inte räcker till helt enkelt. Tycker du är lite snett ute nu Max. Vad är det för substans när du säger att var o varannan säger att det är på det här sättet. Jag har då aldrig hört det snacket.

Anonym sa...

Jag tycker du har rätt Max. Var det inte så att Oja och Simon A. fick åka väldigt mycket på olika uppdrag, men inte Törnqvist och Sondell som valt andra alternativ än Köping. Idag kan vi se vilka som är bäst för tillfället. Jag tycker ju att Törna och Sondell har visat betydligt mer än Oja och Simon. Kanske jag har fel??

max sa...

Vill återigen påpeka att jag inte säger att det är rätt eller inte men att det finns saker som jag reagerat på och som jag gärna vill ta upp till ytan.

Anonym sa...

''Marie sa nej till vidare landslagsuppdrag efter EM i S:t Petersburg i oktober 2008.
Orsaken?
- Jag tappade motivationen, det kändes allmänt tungt med pingisen, säger 23-åriga Marie.
Men nu har hon hunnit ladda batterierna.
- Ja, jag har tränat hela sommaren och ser fram emot pingissatsningen den här säsongen.''

Fantastiskt! Tränat hela sommaren och får sen spela EM. Kanon- då vet ni tjejer, lägg ner säsongsträningen och trimma er bara på sommaren så ska ni se att ni är med och fightas om seniorlandslagsplats.

Anonym sa...

Om ni har frågor eller funderingar, kom med konkreta sådana till sören ahlén.

Anonym sa...

"I måndags ringde förbundskaptenen Erik Lindh och berättade att Persson inte får chansen att upprepa bronset i dubbel från 2008"
citat från tidningen helahälsingland.se

max sa...

Skandal att det inte står ngt på svenskas om detta.

Anonym sa...

Ang. 16.36. Jag förstår fortfarande inte varför ni tycker att det är fel att Köping satsar på sina spelare. De åker ju inte för landslaget utan det är ju Köping som betalar för resorna för att spelarna ska bli bättre? Vill man ha denna satsningen bakom sig gäller det att flytta till Köping eftersom det är där det är bäst chans att få kom utomlands. Jag ser inget som helst negativt i att spelare som går i Köping får betalt av gymnasiet till att åka på utlandstävlingar. Gör ni?

Anonym sa...

Anonym 16.26 du är fel ute. Oja o Simon har definitivt inte varit på fler uppdrag i landslagets regi. Att de sen har varit ute o tävlat mkt internationellt är ju tack vare Riget. Och att Riget har haft möjlighet till det är tack vare kommunen och RF.

Anonym sa...

finns en hel del negativt att säga om eslövs gymnasium också...

Anonym sa...

det finns en hel del negativt att säga om eslövs gymnasium också...

Anonym sa...

Fråga Sören Ahlén? Om vadå? Är det han som tar ut EM-truppen Damer?

Anonym sa...

Det kanske vore lättare ifall man ställde mer krav från förbundet på de 10 bästa damerna att minst spela 4-6 kvalificeringstävlingar i Sverige så att dom visar upp sig och vad dom kan.Som det känns nu så känns spelarna ganska anonyma och det är endast de närmsta tränarna som känner till sina spelares kapacitet. UT PÅ TÄVLINGAR OCH BEKÄNN FÄRG DAMER!!//Fladder

Anonym sa...

Det finns nog en del bakomliggande orsaker vi bör ifrågasätta innan vi börjar klanka ner på uttagningarna. VAD finns det är gå på? De svenska tjejerna tävlar inte i sverige, de möter inte varandra utan glassar snarare runt på tävlingar utomlands. Hur många har sett Marie Persson möta Malin Pettersson senaste halvåret? Hur många har sett Madde Melcher spela DE där hon ställts mot de bästa tjejerna?

Kom igen sbtf, kom med krav! Sätt upp ett antal tävlingar som är uttalade uttagningar inför EM, där resultat räknas. Såklart det är lättare att ta ut köpingsspelare, det är dom som syns.

Alla vet t ex hur mycket Melcher tränar men ingen vet hur hon står sig i den svenska konkurrensen. Fina resultat utomlands räcker inte.

Höj kraven på tjejerna är väl det jag vill komma fram till.

Anonym sa...

Är det Maries matchkvot i Tyska ligan som har imponerat på Pillan?

max sa...

Marie Persson
5-30 andra bundesliga (södra)

Sara Rask hade 9-17 i samma lag.

http://www.dttb.click-tt.de/cgi-bin/WebObjects/ClickNTTV.woa/wa/groupPortrait?site=GroupPortraitPage&displayTyp=gesamt&type=statisticOverview&championship=DTTB+08%2F09&group=68061

Anonym sa...

''Alla vet t ex hur mycket Melcher tränar men ingen vet hur hon står sig i den svenska konkurrensen. Fina resultat utomlands räcker inte. ''

Är det mot varandra eller världen vi ska konkurrera?

Acceptera istället att förbundskaptenen gjort fel uttagning ytterligare en gång och tryck inte ner de spelare som försöker.

Anonym sa...

Herrseniorerna vs damseniorerna.
Hur mycket visar sig HS på svenska tävlingar jämfört med DS?
De har väl lika många matcher i ligaspel osv...

Anonym 22:46 sa...

Till Anonym 12:56
Jag ser det inte som ett försök att trycka ner någon spelare. Självklart är det mot resterande delen av världen vi ska konkurrera, men det finns även en konkurrens inom landet som ändå bör vara den avgörande faktorn som bestämmer vem/vilka som får åka till stora mästerskap.

Vem är du som anser dig veta att förbundskaptenen gjort fel uttagning? Jag anser fortfarande att det bör finnas ett intresse för Sverige att ha tydligare uttagningskriterier, kanske skulle det även sporra spelarna till att träna hårdare när det finns ett mål.

Så nej, fina resultat utomlands ska inte räcka. Det är inom landet tjejerna slåss som platserna, då är det väl inte mer än rätt att det ska finnas krav på tjejerna att ställa upp på tävlingar även i Sverige?

Anonym sa...

Marie Persson 5-30 andra bundesliga (södra)

Sara Rask hade 9-17 i samma lag.

Vem skulle du ha valt?

Heltidsanställd.........

Anonym sa...

haha lilla vännen.. skillnaden på första och andra bord är ganska stor..

Anonym sa...

Inte kvar i Tyskland men finns i Köping nu och är uttagen till EM.
Hoppas att hon slipper möte en Tyska i alla fall.

Anonym sa...

Varför skickar man 6 manliga representanter och bara 4 kvinnliga till EM?

Anonym sa...

Måste vara för att kunna skicka skicka flera ledare.

Se bara hur det var på VM.

Sverige skickade fler ledare än aktiva.

Anonym sa...

"Kadetterna påverkas att börja gymnasiet där för att få chansen som juniorer."

Avser du killar eller tjejer eller bådadera?

Anonym sa...

"Kadetterna påverkas att börja gymnasiet där för att få chansen som juniorer."

Avser du killar eller tjejer eller bådadera?

max sa...

Jag avser bägge könen.

Anonym sa...

På tjejsidan stämmer det nog. Men har du ett enda exempel på en kille på Riget - utan att namnge - som har varit uttagen till landslagsuppdrag på vad som verkar vara felaktiga grunder?

max sa...

Jag har enligt min åsikt flera exempel på duktiga spelare på killsidan som blivit förbisedda till förmån för sämre spelare i Köping, ja. Men det är min åsikt.

Jag har konkreta exempel från de två senaste åren där spelare väljer Köping för att få större chans och andra som är osäkra för att de inte går i köping.

Kan inte nämna namn då de inte vill de men de vill att jag tar upp problematiken.

Anonym sa...

Finns det fler än Hampus, Oja, Arvid och Matte som varit uttagna de senaste åren? Samtliga dessa har iaf i högsta grad varit kvalificerade! Eller håller du inte med?

max sa...

Alla dom du nämner har varit kvalificerade men det finns fler spelare som kunnat få sina chanser också i större grad.

Anonym sa...

Om det är Översjö du menar så var det ju som bekant av andra orsaker.
Du säger att alla de spelare jag nämnde var kvalificerade; om de är det vari ligger då den felaktiga uttagningen?

max sa...

Det finns andra spelare som inte fått lika många chanser som andra.
Törna, sondell, Brodd tycker jag alla fått ligga lite bakom de du nämner.

Vill dock tillägga att jag inte tycker att det var helt felaktiga uttagnigar av de spelare du nämner då de alla är duktiga.

Anonym sa...

Det är riktigt att Törna inte fick lika många tillfällen i landslaget som dessa andra. Men grejen var att han sitt sista juniorår inte var bättre än de som blev uttagna då. Han gjorde ett grymt ryck året efter, som förstaårssenior!

Sondell och Brodd har varit med i landslaget minst lika mkt (Sondell antagligen t.o.m mer, med bl.a VM) som dessa från Köping, både träningsläger o resor. Blanda inte ihop internationella tävlingar med landslaget! Riget har ju skickat sina bättre adepter på många såna resor.

Resonemanget att det skulle vara en lättare att bli uttagen till landslaget kanske har stämt på tjejer men inte på killar. Det som spelar in är var landslagskaptenen finns. Bland tjejerna har han/hon ofta funnits i Köping, o då blir antagligen de som är där överrepresenterade i uttagningen. Men detta har ju inte varit fallet på killsidan när kaptenen inte varit där!

Anonym sa...

Så är det nog. Och det är nog dags att du tar dig en sväng till Köping snart Max, och ser om det är så värdelöst som en del säger.

max sa...

Köping vore kul att besöka. Kanske får till det under säsongen.