onsdag 26 augusti 2009

Mariedal

Med tanke på att Mattias Översjö fyller år idag så kommer här ett inlägg om Mariedal.

Mariedal överraskade mig förra året genom att ta sig enda till semifinal efter att ha haft en mycket fin grundserie och sedan i kvartsfinal utan större problem i två raka matcher vinna över Spårvägen.

Laget bestod av två äldre och tre yngre spelare varav alla utom en hade spelat i klubben under flera säsonger, de hade även vinnarkänslan inne efter att ha vunnit superettan säsongen innan. Ett LAG!

Liao som jag under hans säsonger tyckt varit riktigt bra men saknat det där extra som skulle göra honom till en bra förstabordsspelare visade hur fel jag ibland har. Efter en svag start med 2-8 så vände trenden och till sist hamnade han på fina 16-13 på förstabordet.

En ännu större överraskning var att tjecken Mrkvicka skulle vinna så mycket som han gjorde. En med svenska mått mätt okonventionell spelare som gärna backar och som dessutom ofta servar från forehandrutan med forehand. En kämpe med bollsinne och taktiskt sinne som sopade in 24-8 på förstabordet.

De yngre killarna som jag avser är givetvis Ojakangas, Översjö och dåvarande kadetten Söderlund. Alla tre debutanter i elitserien och även om jag trodde att de skulle vinna ett par matcher så trodde jag inte att de skulle fungera så bra som de gjorde. De var nämligen oftast bäst när det betydde som mest. Vinster i de viktiga matchern är bättre än att göra sitt livs match mot Eslöv och ändå förlora lagmatchen.

Det var förra säsongen det nu är det en ny giv med nya spelare och ett nytt spelsystem. Vilka kort har Mariedal på handen denna gång och hur kommer man att spela dom det ska bli mycket intressant att följa.

Jimmy Ojakangas lämnar klubben för att bo i Köping och spela i den danska Elitserien. Liao kommer inte tillbaka och orsaken till detta är för mig fortfarande oklar. Men klubben har fått behålla en av de spelare med bäst kvot från förra säsongen, Radek Mrkvicka. Vidare så har de fått behålla Mattias Översjö samt Hampus Söderlund. Dessutom så Albin Wemmert byt till Mariedal (fjärde föreningen på lika många säsonger) men han kommer nog främst att spela i Mariedals b-lag.

Liao har de ersatt med en japan som heter Takanori Shimoyama och som är rankad 173:a i världen. Shimoyama har fina skalper i bältet och han slog för ett år sedan Gao Ning vilket är mycket bra gjort. På förlustkontot så finns Växjös taiwanes vilket borgar för spännande matcher mellan dom, för såväl klubb som för spelare. Internationellt så är han ingen storstjärna men i Pingisligan blir han nog ganska farlig. På förhand en bra värvning!

Så vad tror man om Mariedal då? Jag tippade konstant emot dom förra säsongen och fick många gånger fel där och samma misstag vill jag inte göra denna säsong. Jag måste nog fundera lite mer innan mitt tips på Mariedals säsong levereras men fram tills dess så vill jag bara säga.

Grattis på födelsedagen Mattias! Nu får du köra bil, rösta, göra lumpen och gå på krogen. Inte illa!

6 kommentarer:

Anonym sa...

är det på gång intervjuer med mölndal och lessebo i superettan ??

max sa...

Lessebo blir tufft då jag inte känner någon i laget.. men mölndal kan jag kanske ordna.

Ska försöka via fejjan.

Anonym sa...

Inte så mycket pingis men iaf lite bilkörning dagen till ära.
http://www.kossan.se/roliga-filmer/10_droger_och_bilkoerning.htm

/PT

Anonym sa...

mera repotage från div 2 och 3 tack.... : ) kul med omväxling...som flickan sa...

Anonym sa...

riktigt bra och roligt inlägg! bästa på länge :D

Anonym sa...

Va mycke fel man kan ha...
Kolla länken här:
http://www1.idrottonline.se/templates/Workroom.aspx?id=167854