onsdag 12 augusti 2009

Pingis i det stora Äpplet

Här nedan följser en gästblogg från en pingisspelare som nu i somras kände på pingisen i New York. Läs och njut och kolla gärna in videon samt länken nedan.

*

Har precis kommit hem från New York; en stad sprängfylld med musik, konst, pubar, muséer, klubbar, mat från alla världens hörn, människor från alla världens hörn, parker, baseboll, gula taxibilar, arga taxichaufförer, tunnelbanelinjer, basket, shopping, skyskrapor, frihetsgudinnor, hipsters, hiphop, jazz, blockparties, diners, kommers, uteliggare, utomhusbiografer, cool dialekt, dålig luft, skräpmat dvs. allt och lite till av det som kännetecknar en saftig metropol.


Med risk för att slå in öppna dörrar kan jag väl nämna att pingisen dock länge har levt en tämligen oglamorös tillvaro i New York. ”Ping Pong” som jänkarna säger har mer ansetts vara ett sällskapsspel likt biljard eller poker. På senare tid har emellertid pingisen fått ett visst uppsving och ett retrokultens skimmer har lagt sig över vår sport. Som en del i detta uppsving har ett sprillans nytt pingiscentrum inrättats i Midtown på Manhattan, närmare bestämt i korsningen 23:e/Park Avenue. Centret heter SPiN och är sponsrat av varumärket Fred Perry, som grundats av just denne engelske gentleman (vetifan om han var en gentleman egentligen men engelska tennisspelare på 30-talet var nog i allmänhet gentlemän). Fred sopade för övrigt hem Wimbledon ett par gånger, var en mycket kompentent pingisspelare och uppfann svettbandet.


Pingiscentret ligger helt i linje med den amerikanska ”störst, bäst och vackrast”-mentaliteten. I SPiN finns toppmoderna bord, belysning som om man vill enbart kan riktas på ett eller fler bord, suveränt golv, pingisrobot, bollpojkar (man kände sig dock lite som en pingisens Kim Jung Il då dom plockat upp ens ivägkixade forhandloopar från inslagningen), bar & lounge innefattande Susan Sarandon iklädd hatt samt läktare.


Då man kliver in i SPiN genomgår man som svensk en smärre metamorfos från storögd svennebananturist med lustig accent till en respekterad och aktad herre. ”From sweden!? You got Wåååldner, he’s our hero” var det en som sa, ”The Michael Jordan of table tennis” fyllde en annan i. Mannen som kallade Waldner för Michael Jordan heter Wally Green och denne man jobbar allt som oftast på SPiN som personlig pingistränare och eventsamordnare. Han är dessutom en av de spelare som tv-spelsföretaget Rockstars studerat då man utvecklade Table Tennis till Xbox. I och med detta fick denne Wally glida runt och kvalspela på Pro-tour i två år sponsrad av Rockstars. Inte illa.


Kolla in länken till stället här.

Jag fick äran att slå några skal med Wally och jag har snickrat ihop en liten video över hur det kan se ut en vanlig tisdag på SPiN för er som är intresserade. Vi spelade en sjusetsmatch på videon som Wally välförtjänt vann med 4-3. Om det är någon som mot förmodan undrar vem som är vem i videon är det jag som, till Fred Perrys ära, spelar med ett något överdimensionerat svettband. Att videon inte blivit längre är mestadels mitt fel då jag inte lyckades prestera särskilt många poäng värda att förevigas. Beträffande videon ska också tilläggas att ett främmande element obemärkt smugit sig in i slutskedet…


/Björn Oppenheimer

10 kommentarer:

Fred sa...

Härligt, bra spel Björn! Känns bra och ha spelare i laget som tränar även på resa i the Big Apple!
/Fred

Christer sa...

Kul att se Björn, häftig hall och upplevelse säkert !!
tack för bra värmning i lördags !

sankan sa...

Jäkligt kul, Björn! Mkt bra skrivet och kul video. Mer sånt på bloggen!

Anonym sa...

Hallen påminner nästan om en biljardhall om man tittar på belysningen och placeringen av borden.

Anonym sa...

Härligt referat Björn, du skriver jävligt bra. Hade jag vetat det när jag ffg var i NY med familjen under påsklovet hade jag gått dit. Bodde bara 12 gator norrut, just i kvarterat mellan Madison och Park Av. Jag tror konceptet med en centralt belägen liten hall med en "member-känsla" i miljön skulle bli en hit i Stockholm. För visst verkar det vara många som har förskräckligt långt till "sin" träningshall. Ska vi ta tag i det Björn? /Mellnäs

Anonym sa...

Härligt Björn. Åker förmodligen dit i oktober. Skarbo

Anonym sa...

Bra filmsnutt, först nu hade jag tid att kolla den. Sista 6 sekunderna vittnar om humor, inte minst hos censoren själv. Härligt Max! Kan du gå ut till pingissverige och bjuda en tjuga för varje filmsnutt sänd till dig där vi få se det omvända, dvs i nät eller ut av motståndaren och sen tack efter matchen? /Mellnäs

max sa...

Hängde inte med på det sista Mellnäs. Ska jag vara med på alla dessa klipp?

Jag medverkar helst igen på film i så stor grad om jag får välja själv.. och det får jag ju. :)

Anonym sa...

Det blev lite otydligt, ska försöka klargöra vad jag menar. Som en kontring på Oppenheimers mobbning skulle du kunna sporra till filmande av slutskedet av dina egna matcher. Bjud en selma eller liknande för varje lyckad filmsekvens som tydligt visar att du vinner matchen. Dessa klipp kan du få oanad nytta av. Låt säga att det blir en jävla fart på mobilerna runt borden du spelar - angenäma "problem" för dig. Om du vid nyår har 20 såna klipp har det kostat dig ett par hundringar. Var jag tydlig nu? :-) /Mellnäs

Unknown sa...

Jag förstår inte. Var Susan Sarandon iklädd läktare? Hur såg det ut?

Bra artikel i övrigt. Mera Björn i Bloggen. Gärna från New york.