torsdag 25 oktober 2007

Appropå nästan inget annat

Nyligen så spelades den en tävling där en av Stockholms kommande ungdomar mötte en lagkamrat till mig.

Vid 9-9 i skilje så är junisen på deffen och kämpar. Mitt i bollen så upptäcker junisen en boll som kommer in i hagen och räcker upp handen och signalerar bryt.

Problemet är att min lagkamrat inte ser detta utan spelar vidare och missar sin loop varav junisen plockar ner handen snabbt vilket även det missas av min lagkamrat.

Det var otvivelaktigt bryt men ena spelaren märkte inte det och blev uppenbarligen inte påverkad av det. Men nu till det moraliska.

Junisen visste att det var bryt för han signalerade men sen tog han bort handen för att få denna viktiga poäng vilket även ledde till seger.

Vad hade ni gjort?

17 kommentarer:

Anonym sa...

Regelmässigt var det inte alls otvivelaktigt bryt. Det är ju domaren som bryter bollar. Praxis är att spelarna markerar bryt för att uppmärksamma domaren på att han bör bryta bollen. Moraliskt borde väl junisen berättat att han markerat för bryt och sedan låta domaren bestämma.

Anonym sa...

Ber som domare för matchen om ursäkt för att jag tittade på bollen i detta läge, var dessutom ganska uttråkad av att titta på dessa klass-ettor och deras enorma tempo (nej mitt är inte högre). Men om jag hade varit en riktig domare (ja jag vet att dessa inte existerar i pingis) hade jag brytigt om jag sett bollen men i annat fall gått på känsla om den störde spelet...

Antidomaren
//P

max sa...

men vad hade ni gjort som spelare?

Ni får 10-9 om ni inte säger något men ni vet mer er att ni faktiskt markerat för bryt, det är den moraliska aspekten jag vill åt.

Anonym sa...

Beror på hur långt tid det är mellan att bollen kommer in i hagen till att motståndaren missar. Beror också på vem man möter, om man möter en som är sportslig så skulle jag sagt att det var bryt iaf. Man ska ju behandla andra som man själv vill bli behandalad.

Anonym sa...

NJ...dubbelmoral....detspelar väl ingen roll vem man möter...man ska ju leva med det...eller ?

max sa...

men om det är en osportslig så kanske man kan leva med det?

Sen beror det på läget i matchen.

Det är fler som ger bort bollar vid ledning än vid 9-9 i skilje.

Anonym sa...

Tycker att man inte ska göra nå skillnad mellan vem man möter utan det är nåt man antingen känner eller inte känner. Blev inte ens förbannad efteråt, men det hade varit kul att spela kvarten. Hade ganska bra lottning, men är nöjd med insatsen ändå. PT gjorde inget fel!!!! På den här nivån ska det inte behövas domare tycker jag.
Pelle vi drar en bira snart tycker jag :)

Anonym sa...

vem va junisen?

Anonym sa...

Vadde, vem var junisen?

max sa...

häng inte ut Simon Linderoth nu, det är taskigt!

Anonym sa...

Skräll att det var en Ängbyprodukt som betedde sig så...

Anonym sa...

Vill inte lämna ut killen...han utvecklas fortfarande :)

Anonym sa...

Hotade inte med stryk den här gången...det verkar som om jag också utvecklats något :)

Anonym sa...

GRATTIS MAX! =)

Anonym sa...

Grattis Maxen...nu är du också gubbe....sup inte för mycket ikväll :)!

Anonym sa...

Så ska det låta Vadde, sätt alkoholen före ping-pongresultaten :). Det lär bli utgång efter serien i morgon...

Elitblandaren
//P

Anonym sa...

Serien spelas väl på söndag pt ????