söndag 2 augusti 2009

Ny säsong, nya skor

För mig börjar det nu kännas som om den nya säsongen är här. Snart är semstern slut och då börjar träningen i samband med att skolorna startar igen.

Några bollar i luften håller på att plockas ner i form av flygresor, träningsmatcher, hotell och annat inför säsongen.

Min egentliga start på säsongen börjar egentligen på allvar börjar precis som förra året med att jag byter pingisskor. Papperskorgen på Öland:

Årets skor i papperskorgen
Förra årets skor i papperskorgen

Nu i år så ska jag testa en ny sko och det blev Stiga Pro Play och efter ett pass så känns det ganska bra, mycket mera sko än den jag körde med i år. Förhoppningsvis håller de lika länge som de svartgula jag körde med förut och som höll i ett par säsonger (kanske beroende på att jag knappt spelade då).

Någon som har kört med dessa skor? Vad föredrar ni för skor och varför?

17 kommentarer:

Christer sa...

Nej har inte provat den men är väldigt förtjust i mina Yasaka Ma Lin Performance. De är tunna och lätta och inte så höga i bak.

Jag vrickar lätt till mina fötter i sidled om skon är för uppbyggd.

Men de håller väl bara precis 1 säsong som alla andra tunna skor.

Anonym sa...

Har kört med stigas färgglada sko... Den sprack överjävla allt efter ca 2 mån ... Katasrof

PaulaS sa...

Jag har de skorna. Haft dom i ett halvår kanske, sulan har redan börjat släppa.

Ska väl tilläggas att jag inte tränar speciellt mycket själv utan mest är tränare i dom. Sköna dock :)

Anonym sa...

ljug inte paula:) du tränar mest i sthlm va ja hört :) pierre

max sa...

Gillar inte de alltför lätta då de inte ger något stöd när man trycker ifrån. Får väldigt hög belastning på insidan av fötterna då.

Denna sko känns som sagt bra efter en träning.

Kasst om en sko inte håller mer än två månader. En säsong tycker jag är det minsta man kan begära.

sankan sa...

Har samma erfarenhet av Stiga-skorna, efter några månader släppte sulan. Skräp-dojjor, som nu är borta från TTEX. Har nu Adidas-skorna, bra dämpning för mina knän men inget för den som vill ha närkontakt med golvet.

Kinski sa...

Även jag har fattat tycke för Yasaka Ma Lin Performance, är inne på mitt andra par nu. Det föregående höll en säsong.

Bra grepp, lätta, tunna, men inte alltför tunna. En sko precis i min smak. Nackdelen är precis som Max tar upp att i vissa situationer förekommer viss ökad skaderisk, för egen del, framförallt i form av vrickningar. Detta löses dock enkelt genom ett vristskydd. Personligen måste jag ha viss närkontakt med golvet, därav föredrar tunna skor.

Kinski sa...

Noterar att mina gamla skors sulor uppvisar närmast minimalt med slitage, emellertid har sulorna lossnat.

Question:

Är det möjligt få randsydda sportsskor?

max sa...

Har aldrig haft problem med att sulan lossnar på ett par pingisskor.

Låter dyrt men praktiskt med randsydda pingisskor, lite obekvämt i början dock.

max sa...

Har aldrig haft problem med att sulan lossnar på ett par pingisskor.

Låter dyrt men praktiskt med randsydda pingisskor, lite obekvämt i början dock.

Daniel S sa...

Jag spelade med de Stiga-skorna hela förra säsongen, och de är inte ett dugg slitna (2-3 pass per vecka). Riktigt skön skö, med bra grepp. Diggar dem starkt!

Anonym sa...

vill ni ha extram tåbira kör i stigas nyaste sko!!!ÖÖÖääärkk...

Anonym sa...

Jag föredrar yasakas nya x-plore

Anonym sa...

Får ni pingisskor att hålla en hel säsong är nog fotarbetet inte er starkaste sida. Min erfarenhet är snarare att de som tränar lite hårdare sliter flera par skor per säsong och att det även beror en del på både spelstil och golv.
Många pingisskor är väldigt tunna och ger mycket lite stöd, vilket som sagts kan vara skadligt.

Anonym sa...

Ser väl tjusiga ut, men är de godkända av ITTF? =)

Läste att Adham var sugen på att införa auktoriserade skor för bordtennis då han ansåg att en bra sko var viktigt. Än så länga hard de dock inte möjligheter att kontrollera skor, fast det verkade inte hindra dem när de bestämde sig för att förbjuda friktionslösa långnabb eller boosters =)

Anonym sa...

Butterfly Energy force 3 föredrar jag... mycket skön sko!

Anonym sa...

Mizuno skorna :D