onsdag 12 december 2007

En tisdag i Skåne

Tisdagskväll i Helsingborg och dags för träning med Höganäs.

Detta är den första bortaträningen jag gör utanför Stockholm och jag ska villigt erkänna att jag kände mig lite nervös inför träningen. En tung arbetsdag och sedan direkt iväg till träning utan middag, tur att man blev så trevligt bemött!

Jonas Permevik hämtade upp mig vid hotellet och sen bar det iväg mot Höganäs från Helsingborg, en 20 minuters bilresa och en uppdatering på vilka som skulle vara med och träna och vad Höganäs var för några.

Jonte gick igenom laget och berättade kort om verksamheten och med hjälp från Classe så lyckades jag att få en hel del information om denna klubb.

Höganäs spelar i div I Södra och har en farmarklubb som heter Kullen och spelar i div II.
A-laget är ett topplag i sin serie och slåss om seriesegern med Kävlinge och serien kommer att komma att avföras hemma i Höganäs egen borg i början av januari.

Klubben har cirka 35-40 ungdomar i träning och en del lovande spelare på Skånes rankinglistor.

Som alla mindre klubbar så har man alltid det lite tufft att få sponsorer och för att få verksamheten att gå runt så har man en egen loppis. Eldsjälen Sven-Inge "Klicken" Jönsson driver denna ett par dagar i veckan med en god försäljning som hjälper verksamhetens total ekonomi en hel del. Dessutom så anordnar man 8 gånger per sommar bil-bingo som är mycket uppskattat och som också genererar en del pengar.

Men nu till träningen och bloggmatchen mot Jonte.

Jonte och jag slog in och det kändes som en matchinslagning, nerverna låg utanpå. Snart var det dags för vinnarbord och för en icke-talang som jag själv så var det alldeles för lite uppvärmning. Omgång efter omgång passerade och jag höll mig runt förlorarbordet hela träningen, oj vad illa det gick. Eftersom man i Höganäs spelar vinnarbordet på fel sätt och att förloraren på vinnarbordet inte åker längst ner så fick jag inte möta alla vilket var lite trist men så är det när man är dålig.

Dags för bloggmatchen och den började bra för att sluta sämre. 1-0 blev snabbt 1-7 och första set till Jonte med 11-4.

Tungt med tanke på att han innan sagt att han bara ska släppa 4 bollar i snitt på mig.

Andra set började jämnt men Jontes överlägsna bollsäkerhet och fega spel genererade i en 11-5 vinst i andra set.

Tredje och sista för det blev det sista setet blev en rysare där Jonte behövde vinna med 11-3 för att hålla sitt löfte. Mina nerver höll inte för trycket medan Jonte lätt seglade upp till 8-0 och sedan 10-2.

Enkel miss av Jonte och 10-3, i det läget precis 4 bollar i snitt.

Nästa boll så drar jag backhand diagonalt och kliver runt och drar in en forehand raka vägen och 10-4. Sekunderna efter stod det 11-4 och Jonte hade nästan hållit sitt löfte.

Tack för matchen och träningen, jag kommer gärna tillbaka igen om jag får. Jag känner att jag har en del revansch att kräva.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat Max och jag håller med dig till fullo. Höganäs vinnarbords-struktur är förkastlig och borde bytas ut.Hoppas de läser detta och tar till sig.Inga andra reflektioner från träningen ? Fick du bara möta Permen av seniorerna ?

Jonas sa...

Tack för ett trevligt repotage om oss Max. Jag ska villigt erkänna att även jag var en smula nervös innan match. Du vet att du alltid är välkommen till oss när du är nere. Eftersom du nu inte vann vid bordet kanske vi ska ta en match i baren nästa gång...jag tror jag klarar 3 ggr mer än dig...hehe.
Återigen tack för en fantastiskt trevlig blogg.

Anonym sa...

Max,jag tar på mig manteln och åker ner till höganäs och dricker grogg med grabbarna,du vet att jag är ett bättre allternativ.P-E

Anonym sa...

Hehe P_E!
Jag tror att Höganäs skulle komma topp tre i lag SM när det gäller att dricka grogg. Tror att vi skulle få stryk av Svartlien och kanske någon klubb vid gränsen till Finland. Hehe

Anonym sa...

vilka skulle ni ställa upp me i så fall?ordinarie och reserver?

Anonym sa...

Skulle ni bli topp 3 där steffo, måste ni defenitivt peta Classe

Anonym sa...

Blev lite fel när det gäller loppisen. Det är Sven-Inge (Klicken) Jönsson som är eldsjälen då det gäller loppisen.
Äras den som äras bör.

Björn

Anonym sa...

Jag tror att vi hade ställt upp med Frippen, Steffo, Glenn och Stoffe( som inte har förstånd att förstå när han har fått nog) hehe.
Sen blir det permen och classe på bänken. Haha Vilken laguttagning en av de svärare jag haft som lagledare

Anonym sa...

Det är härligt att höra att Jonte ligger i hårdträning...