torsdag 6 december 2007

En liten jämförelse

Har gjort en jämförelse mellan elitserien och bundesliga gällande antalet utländska spelare. Jag har gjort detta för att det finns en ständig klagosång om att svenska spelare inte får chansen i elitserien.

Nu har jag inte tagit ställning till första och andrabord. Jag har heller inte exakt samma koll på nationaliteter på vissa i tyska ligan så det kan förekomma vissa felaktigheter vilket jag ber om ursäkt för på förhand.

Jag har endast tagit med spelare som spelat mer än en lagmatch alltså är t ex Fabian inte medräknad.

Bundesliga:
10 lag
46 spelare
12 tyskar 26%
6 svenskar 13,%
34 utländska 74%

Elitserien:
10 lag
50 spelare
29 svenskar 58%
12 kineser 24%
4 danskar 8%
21 utländska 42%

Superettan
8 lag
40 spelare
31 svenskar 77,5%
4 kineser 10%
2 danskar 5%
9 utländska 22,5%


Kommentar:
Det klagas mycket men vi har en mycket mer öppen liga för våra egna spelare än den tyska högsta ligan. Ser man längre ner i systemet så kommer vi att se samma trend i näst högsta ligan. Tyska ligan är översvämmad av utländska spelare även om det är fler från europeiska länder än från asien i jämförelse med elitserien.

Kineserna står för den största utländska importen till elitserien medan vi svenskar är den största exportören till bundesliga.

8 kommentarer:

Anonym sa...

en utlänning per lag skulle räcka ändå!

max sa...

utveckla..

Anonym sa...

om elitserien ska bli en bra produkt som folk vill komma och se så måste kvaliten på de som spelar höjas. det är inte rätt väg att slussa in yngre svenska spelare om de inte är tillräcklit bra. nivån måste upp och om vi kunde få hit ännu bättre spelare så får vi bättre intresse och ungdomarna får väl spela superettan tills de kan konkurera om ordinarie plats.

Anonym sa...

mktet bra jämförelse maxman !! tycker den va klockren... tycker också att anonymous har helt fel gällande 1 utländsk per lag, det höger ju inte standarden när vi inte kan fylla lagen i dagsläget med swe spelare. tycker det är utmärkt att varga, casacu alla danskar gör att elitserien är så pass bra som den är... menar eslöv har tappat poäng och är favoriter men kan slåss av många lag och har nästan tagit sig vidare i CL. sen tycker jag att det är synd att många junisar inte tagit klivet till elitserien men dom håller inte idag... ser bättre ut med dom som är födda på 90-talet tycker jag. där 2 st redan fått chansen i år. kan vi hålla denna nivå på elitserien några år med 10 lag tror jag verkligen att vi kommer se en ny spelare som krigar runt plats 20 i världen... kasnke tom kan få hem några spelare som spelar i bundesliga =)

Anonym sa...

Intressant, tror att om man tittar på de som är "ordinarie" i lagen eller rättare sagt spelar mest matcher är det nog strax över 50% i elitserien. Det har jag inga problem med, problemet uppstår när du har ett lag som skall vara någolunda lokalt förankrat

Anonym sa...

Jag tycker det är synd att Svenska inte har/haft pengar för en bredare satsning. Årskullarna 88 och 89 ( var väldigt stora ) har inte fått dem möjligheterna som kanske hade varit bra för Svensk bordtennis framtid och även för dem som nu satsas på, 90-talisterna.

Anonym sa...

52 spelare?

max sa...

jag har inte tagit med spelare som endast spelat en match.