fredag 13 juni 2008

Intervju med Mattias "Mandel" Karlsson

Mattias Karlsson har i år vunnit tre tävlingar på junior-touren och de på fem starter, mycket bra gjort. Han har slagit många av de bästa och han är dessutom svensk mästare för juniorer för andra året i rad.

Jag passade på att ställa ett par frågor till Mattias efter hans senaste seger.
***

Tre starter, Tre vinster! Har du haft sådan framgång tidigare?
Faktiskt så är det 5 st starter.. Och nej, jag har spelat otroligt bra hela säsongen och mitt spel har blivit mycket bättre tycker jag. (Jag avsåg förstås Frankrike med seger i singel, dubbel och lag men som vanligt var jag otydlig).

Du spöade en del svenskar, när var det senast du förlorade mot en jämnårig svensk?
Jag tror att det var mot Haren i gävle i åttondel i herrar 20.

Kommer du och Arvid lira dubbel på EM? Kommer ni att vinna?
Ja det kommer vi göra! Vi ska göra vårt yttersta för att vinna, sen får vi ser hur det går.. Målet är medalj.

Vilken spelare var det skönast att vinna emot och varför?
Det är ingen lätt fråga. Men det var i finalen mot Brodd, riktigt skönt att få vinna en till final.

Vem hade du tuffast match emot?
Hong kongaren som jag mötte i semin, han var otroligt säker och han pressade mig riktigt ordentligt. Väldigt säker, spelar ungefär som jag fast med vanligt på forehand.

Hur var det att spela med unge hong kong Chiu? Hur är han och hur bra är han?
Han är väldigt bra för att vara 94a, men det finns många många fler asiater som är mycket bättre än honom i sin ålder. Fast jag hörde ett rykte om att han slog Jin Ueda (16 i världen U18) och Kenta Matsudaira (1a i världen för U18) i Asiatiska mästerskapen!


Vad är målen inför EM? singel. lag och dubbel?
I singel är det så klart att vinna! fast kommer bli väldigt svårt. Hoppas på att toppa formen och att jag kommer kunna prestera max under EM så får vi se hur långt det räcker. I lag är det minst till semi så att vi får spela lag på JVM. I dubbel så är det medalj, tycker att det är ett ganska rimligt mått. Spelar vi båda bra så är vi helt okej i dubbel.

Vem möter du helst? Vem möter du helst inte?
Jag vet faktiskt inte, spelar inte så stor roll för mig vilka jag möter och inte möter. Ska man vinna så ska man slå alla!

Var lirar du nästa säsong? Vad har du för målsättning med laget och för egen del?
Jag ska spela i Lyckeby även nästa år. Målsättningen för min egen del är pluskvot och hoppas på att laget ligger över mitten.

Vad tycker du om smeknamnet Mandel?
Ett riktigt skönt smeknamn ;)

Det är lugnt Max, ha det bra!
Mattias "Mandel" Karlsson

Tack för intervjun Mandel och lycka till på EM!



3 kommentarer:

Fredrik Larsson sa...

Grattis till dina framgångar Mandel och lycka till i framtiden!

Anonym sa...

Tycker Hans Thalin Lyckeby borde vara assisterande förbundskapten....Bara han som har riktigt koll på material i Sverige.
M.Karlsson, F.Åkerström, L.Möller med flera....

Anonym sa...

hinner kristian komma im form o slippa skador till EM så har vi ett ruskigt starkt lag