torsdag 26 juni 2008

Öland och Enigspelen

Här hittade jag start och seedningslistor.

Permevik, Nicklassson, Comstedt, Roger Andersson är seedade trots att de är klass 1 i Elit. Det ät absolut inte så att jag tycker att deär dåliga men enligt de seedningsregler som finns så är det märkligt att man förbiser elitspelare som:

Jonas Wilén
Per Svensson
Alex Drugge
Jesper Hedlund
John Nilsson
Niklas Kjellström

Allvarligt talat så är det något kraftigt fel när spelare som enligt klassningssystemet vi har i detta rike inte följs som seedning. Jag hade överklagat det kraftigaste om jag varit berörd. Men det blir bara tydligare och tydligare att det behövs en dataranking.

Observera att jag inte lägger några personliga värderingar i detta då jag känner folk på bägge sidor om detta seedningsfailure.

59 kommentarer:

Anonym sa...

Men kolla Roger Anderssons ranking i Norge så förstår du! Han lär skoja med de andra, det är jag helt säker på!

Anonym sa...

Kollade i ENIG:s inbjudan.
Där står ingen information om att arrangören inte ska följa tävlingsbestämmelserna.

OM så varit fallet är det Ok med subjektiv seedning.
Annars gäller:
a/ Riksranking
(b/ Distriktsranking som inte finns)
c/ Klassningstillhörighet -poäng

Som nyutbildad tävlingsledare konstaterar jag att Enig inte följer reglementet.

Alla protester kommer att gå igenom!

Anonym sa...

John Nilsson är inte glad att inte vara seedad....

max sa...

Jag behöver inte kolla Rogers ranking i Norge för den har ingen betydelse men det är inte det som är det jag försöker fånga upp här.

Klassningssystemt vi har är fruktansvärt dåligt men det är det vi har och som Herr anonym säger ovan så finns det regler att följa.

Dessa har inte Enig följt och omseedning är det enda rätta. Allt annat är totalt fel.

Anonym sa...

Ganska bra klass på klass 1. Får vara glad om man tar ett set eller två.

Varför står det Hagalunds/Solna BTK på alla oss solnaspelare?

Anonym sa...

En fråga som inte hör till detta ämne: Max skrev att det verkar vara klart med att booster ska förbjudas. Nu står det på Svenskas sida lite info om detta som jag finner något svårt att tyda. Står det att det skall förbjudas eller att man skall vara extra noga var gällande gummin som har växt över 4mm????

Anonym sa...

Jag håller helt med om att detta är fel Max, jag är den första som skriver under på att det ska vara omlottning....rätt ska vara rätt!!
Vi ses snart på Öland!!!

Jonas Permevik

max sa...

Det borde ha stått Blåkulla..

Lite märklig seedning där med där spelare som var elit förra säsongen inte är seedade heller.

Överklaga!

Anonym sa...

Klass 1 börjar kl 9. Anmälan minst 30 minuter innan. Hur ska detta gå...

Tur att vi bor på ett lugnt ställe (Strand).

Teacher sa...

Detta händer bara i Småland. Farbröderna Persson och ännu värre Ryden vid Värendspelen brukar seeda efter eget huvud. Ryden brukar aldrig lyssna på klagomål medans Persson oftast fixar till det. I klass 1 borde naturligtvis fjolårs elitspelare vara seedade. Ingen klass 2:a som tex. Andreas Svensson och Comstedt ! I elit är det enda rättvisa att seeda elitspelarna rakt av

max sa...

Helt rätt att dra alla smålänningar över en och samma kam..

max sa...

Det är inte klart att Booster förbjuds men de signaler och erfarenheter tillverkarna har och har fått är att det kommer förbjudas.

Anonym sa...

ska du dit max?

max sa...

Jag kommer och spelar klass 2 och 1, alltså inget spel på lördag men jag ankommer redan fredag för en helhelg på Öland.

Anonym sa...

Helt klart att klass 1 håller hög klass. Personligen tror jag att den eventuella vinnaren återfinns bland följande spelare:

Roger Andersson
Thomas Comstedt
Bröderna Engblom

Anonym sa...

Ruggigt bra startfält från klass 2 till elit. Tar med mig golfklubborna till Öland. Jag lär bli klar tidigt på dagarna.

Skärbo

Unknown sa...

Överklaga lottningen är det sista jag kommer göra. Mina resultat från förra årets tävling ger mig ingen rätt att vara seedad. Jag är glad om jag tar mig ur poolen. Dessutom är de seedade spelarna riktigt bra.

Jag kan hålla med om att seedingen ser mycket konstig ut. Visst ser den lite geografisk ut? Självklart kan det vara lättare att seeda spelare som man känner till men är det inte det ett klassningssystem ska motverka?1

Vi ses i en sval pingishall på Öland!

Alex

Anonym sa...

Roger Andersson vinner kl.1 och elit. Vem kan stoppa honom?

Anonym sa...

Ett problem är att SBTF har 0-ställt alla poängen redan. Det går inte att hitta de senaste listorna på nuvarande (07/08-säsongens) rankingpoäng. Vet att Enig kan ha problem med detta.

Anonym sa...

Vilka bär favoritskapet i herdubbel elit?

Anonym sa...

Det finns faktiskt fler än Persson och Ryden i Småland, om ni tycker det är så djävla fel varför åker ni dit?
Det hade varit bättre om tävlingen hade gått i skärgården uppe i 08 distriktet

Anonym sa...

Att SBTF har nollställt poängen kan ju inte vara en anledning att man har seedat Klass1 före Elit?

Anonym sa...

inget konstigt med seedningen om man tittar till spelstandard:)
men ja tycker väl man ska primera dom som e elitspelare i första hand! speciellt john nilsson o jesper som hade en massa poäng från i fjol/pierre

Anonym sa...

Hoppas att Enig följer alla regler
det är ju inte lottat ännu, det är seedningen som inte passar alla,lite fundersamt är det inte rankarna i Småland som gör seedningen?

Anonym sa...

Måste säga att det är ganska djärvt gjort av honom att göra en sån seedning och jag skulle nog gjort nåt liknande själv.
Poäng eller klassningstillhörighet säger nada och då är det helt klart bättre att gå efter egen bedömning om man har koll.
Personligen skulle jag dock bytt ut Nicklasson mot Nilsson.

//JÖ

max sa...

JÖ,
Oavsett vad du tycker så är detta fel då vi har ett regelverk.

En subjektiv bedömning från någon som har koll är oftast bättre än poäng. MEn nu är inte reglerna sådana och vi har ingen dataranking.

Det är bara att seeda om.

max sa...

Till han som blev sur angående påhopp på smålänningar.

teacher är inte från Stockholm. Sedan så tycker jag att man får klaga på saker som inte är bra oavsett ifall det är i stockholm eller i småland.

Anonym sa...

Håller med Max. Regler ska följas oavsett det gäller seedning eller...limning! :-)

max sa...

nåja nu ska vi inte ta i Håkan..

Anonym sa...

Vilken skämt seedning detta är!! Man kan ju inte annat en skratta åt detta elände! Man kanske måste öppna ögonen utanför Borgholm kanske? Pajastävling som vanligt......

Anonym sa...

Enl Svenskas regler så skall protest var inlämnad tre dagar innan tävlingsdagen.
Vet ej om det är skillnad på statusen av tävling,är Enigs tävling C klassad?

Anonym sa...

Tycker seedningen är helt rätt, Elit i Stockholm är i dom flesta fall klass 2 i södra Sverige. Nån måste gå i spetsen för att våga trotsa ett kasst regelsystem utan dataranking.
Ni i fjollträsket måste inse att vi klass 2 bonnläppar bollar gris med Elitspelarna i Sthlm.

Anonym sa...

Så många besservisser det finns

Anonym sa...

vilka besservisser det fins

Anonym sa...

vilka besserwisser det finns - helt otroligt - anmälan är ju frivillig

max sa...

Kanske ska tillägg att de jag nämner i texten som elitspelare så är det:
Två från eskilstuna
en från linköping
en från norco
en från gbg och en från sthlm

Så att kalla alla dessa för 08or är inte helt rättvist.

Anonym sa...

varför inte köra oseedat istället? fan det e samma diskutioner om varje tävling om seedning här inne:) ja säger skit i seedning i huvettaget så blir det fan inget snack:) men att seeda klass 1or förre elit e verkligen idiotiskt. man kan fan inte skylla på att det e många stockholmare med på tävlingen:) om ni i söder e klass 2or betyder det att ni inte tävlar mer än max 1-2 tävlingar per år lr nått o då e ni inte värda o tillhöra elit! ska räcka med max 2 tävlingar för o bli klass 1a om man har nån talang i huvettaget. o elit går man inte upp innan jul så e man fan ingen riktig elitspelare heller:)

Anonym sa...

SVANSLÖS KOMMENTERAR INNLÄGGEN
Intressanta inlägg!

Alla är överens om att flera seedade är bättre än oseedade.
Dock tycker några att någon/några oseedade är bättre än seedade.

DOCK:När en spelare anmäler sig till en tävling har man rätt att veta spelreglerna - inklusive seedningsunderlag.

Enig har inte i sin inbjudan offentliggjort avsteg från tävlingsreglerna!!

Kan nämna att förra året var jag oseedad! i H 35. Jag var ändå klass 1 spelare och deltagit i SM.
Jag vann klassen.

I år är jag semiseedad. Enig har inte ens tagit ställning till klubbrankingen...

Visar att stora brister finns hos tävlingsledningen och även med subjektiv ranking.Har dom gått tävlingsledarutbildningen?

Vilket seedningssystem som används är upp till arrangören - men det måste stå på inbjudan.

SBTF borde ge arrangören en reprimand.

I övrigt är tävlingen på Öland mycket trevlig och mycket trevliga människor i arrangörsklubben.

Vid en middag på Robison Cruse i Borgholm sa Kurs Persson till mig att Enig ville utveckla Sveriges bästa tävling. En bra ambition.

RÅD:
- Seeda efter gängse regler
- Använd Webben för information. Före under och efter tävling!!!!!
- Lägg upp spelschemat så att de flesta har klasser varje dag
- Gör en enkät under tävlingen som underlag till förbättring.

Ett föredöme på ovanstående är den konkurrerande sommartävlingen i Visby. Ett kanon arrangemang som verkligen tar hänsyn till deltagarnas önskemål.Åk gärna till Visby!

Anonym sa...

Har med mig golfklubbor till Öland.
Tar gärna en runda på Ekerum.

Har aldrig spelat mot Skärbo i pingis - men tar gärna en runda.

Svanslös

Anonym sa...

Hörde precis att tävlingen skall tydligen hållas på uteserveringen på strandhotell!! Kurt Persson är tävlingsledare i baren, den som först kommer upp i 11 groggar vinner ett svettarmband från Stiga!! Välkommna att anmäla er till....Strandbeach Open

Anonym sa...

Vilka ska seedas i denna bartävling?

Doktorn kan dra ett par snabba....
Partillegänget helt klart seedade
Vad tål Max?
Nordin är em outsider i denna tävling.

Anonym sa...

Skulle vilja se Pierre Lönn gå från klass 2 till 1 på 2 tävlingar i sydsverige!

Anonym sa...

Problemet för dom långt söderut är väl att man inte blir seedad efter spelstyrka utan efter hur fet plånbok man har med dagens system.
Hade det funnits en dataranking som räknade in seriespel, hade det varit stor skillnad på vilka deltagare som var med på SM.

Anonym sa...

Pirre hade lätt gått upp i södra sverige- ta några tävlingar på vårkanten...

Plustill alla elitspelare som går upp före nyår! Ni är värda att klassas elit.

Anonym sa...

Mycket snack...lite pingis.

Anonym sa...

haha skitkul anonym ja gick till elit på 5 tävlingar i östra sverige så nog skulle ja gå till klass 1 på ett par tävlingar i södra sverige:)pierre

alltid diskution om hur ja skulle göra hur kan mitt pingisspelande va så intresant??????

ja erkänner ja e väl en medelmåttig klass 1 spelare men varför dessa sjuka inlägg om min spelstandard? finns sämre elitspelare än mig sannolikt!!! pierre

Anonym sa...

Hur barnsliga är ni - ni beter er som barnungar - vuxna människor

Anonym sa...

Fick en avi från posten idag att jag hade ett paket att hämta ut mot postförskott från Enig.
Dvs lottningen till Borgholmspelen.
Alltså vad håller dem på med egentligen??

//JÖ

Anonym sa...

Du kan knappast fått en lottnig på posten,eftersom den göres på speldagsmorgonen.
Du har nog fått det viktigaste (fakturan) och deltagarelistan.

Anonym sa...

Man kanske inte brukar få betalt av alla som anmält sig och vill försäkra sig om detta.

Inget illa om dig JÖ, du har säkert betalt tidigare.

När det gäller seedning, så borde man kunna köra oseedat, det fungerar ju bra i klass 2 och nedåt.

Anonym sa...

Kurre Persson är en utmärkt klubb -och pingisledare.

Anonym sa...

Kan bli en hyfsad pool i Elit:
Mikael Ottosson
Jonas Permevik
Roger Andersson
Tomas Comstedt

Anonym sa...

Och hur skulle denna pool kunna uppstå menar du? Samtliga är seedade ditt pulver......

Anonym sa...

Men det kommer väl protesteras hejvilt och då måste seedningen göras om......

Anonym sa...

Omseedning.
Ottosson seedad

Anonym sa...

Han syftade nog på den tidigare kommentaren:

"När det gäller seedning, så borde man kunna köra oseedat, det fungerar ju bra i klass 2 och nedåt."

Anonym sa...

Hoppas inte Enig tar illa upp för inläggen på bloggen.
Avsikten måste vara ständig förbättring av en bra tävling.

Eftersom jag vet att Enig läst bloggen hoppas jag:
- Enig läser berömmen för sin tävling
- Enigs ledare läser det positiva
om deras ledargärning
- Utifrån ständig förbättring korrigerar seedning till årets tävling samt tillser att i kommande inbjudningar står eventuella avsteg från tävlingsbestämmelserna

Att MAX blogg har högt i tak är bra.
Då blir bloggen en blåslampa för reflektion och ständig förbättring.

Lycka till på tävlingen ENIG.

Anonym sa...

Max nu vill vi se ett tips på dom olika klasserna i Borgholm.

Anonym sa...

Klass 1
1/ Roger Andersson
2/ Engblom
3/ Engblom
4/ Permevik

Outsider
Jens Karlsson

ELIT
1/ Roger Andersson
2/ Svanberg
2/ John Nilsson
3/ Ottosson
Outsider
Engbloms

Klass 2

1/ Jens Karlsson
2/ Andreas Svensson
3/ Johan Gerell
4/ Magnus Kindblom
Outsider
Kaj Eriksson

Klass 3
Ulf Kihlman



H 35
1/ Permevik
2/ Svensson
3/ Ström
4/ Eriksson
Outsider Kindblom

Damer
???