torsdag 12 juni 2008

J-O borta från världsrankingen

I augusti 1982 så kom Janne in på världsrankingen för första gången. Ett halvår sedan var han rankad som nummer nio i världen. Han var då sjutton år gammal.

Ett år senare så var han rankad som nummer fyra. 1987 så hade han avancerat till andraplats på rankingen.

Men i juni 1989 så var han världsetta fram till april 1991 (22 månader), i augusti 1992 så återtog han förstaplatsen och var rankad ett fram till februari 1994 (18månader).

Juni 1995 så var han återigen världsetta och dessutom fem månader under 1997 (6månader).

Men nu är han borta från världsrankingen helt och hållet, den senaste rankingen i maj detta år så var han rankad som nummer 43 och det när han var inne på sitt 43e levnadsår.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Det var kul så länge det varade för det evigt gröna trädet:D

Anonym sa...

Waldner var alltså rankad som nummer ett (1) i världen under totalt 46 månader, vilket är nästan fyra år!

Det är ca 200 veckor som världsetta under karriären. Det är onekligen klass!

Efter uppstuds

AA

Anonym sa...

har kanske det evigt gröna trädet vissnat.... eller har det bara gått in i en vinterfas för att under OS 2012 i london blomma ut för fullt?!

Anonym sa...

samsonov lägger racketen på hyllan!!!!!!

orsak: ska bli ledare inom vitryssland landslag och ta hand om talang utvecklingen!

en stor förlust inom pingisen!

T-V-S

Anonym sa...

Ankan!
Tycker du fortfarande att Boll är en större spelare än vad J-O nånsin varit?

Anonym sa...

NYA klassningslistor på SBTF.

Krävdes mer än 250 poäng i elit för att stanna kvar

45 svenskar och 20 utlänningar elitklassade inför nästa säsong.

Nog borde gränsen för att gå upp i elit höjas? 450 poäng?

Anonym sa...

Han har gjort en grym prestation som inte så många kanske skulle klara av. Kul att en Svensk o Europe´ har leget så länge och med de resultaterna på världsranking.

Anonym sa...

J-O har verkligen haft en fantastisk karriär....antagligen den bästa pingisspelaren genom tiderna!!! Hur många svenskar har varit 1:a i världen på herrsidan? J-O förstås...Jörgen med all säkerhet....Äpplet njaee.. kanske en kort period kring 82-83 i så fall...Stellan...troligtvis..."Hammaren"...kanske....Någon som vet mer säkert....Synd att inte pingisen (läs ITTF) har samma komplett statistik (i detta fall gällande ranking)att läsa som t.ex. tennisen (läs ITF) har.

Anonym sa...

anonym

Nej, jag tycker inte att Timo Boll är en "större" spelare än vad J-O någonsin har varit och det har jag aldrig påstått heller.

Det enda jag har hävdat är att Timo Boll har ett spel som är kvalitativt bättre än det som J-O har haft.

Meritmässigt är J-O uppenbart en större spelare än Timo Boll.

Anonym sa...

Degen

Varför är det kul att just en svensk eller en europé har legat först på världsrankingen?

Beror det av nationalism eller etnocentrism, eller vad?

Jag är själv mycket intresserad av dylika fenomen.

Personligen kan jag uppskatta framgångsrika individer från andra kulturer än min egen, även om det kanske är svårare att identifiera sig med dem.

Efter uppstuds

AA

Anonym sa...

står om samsonov i sportbladet. synd att han slutar me!

göran

Anonym sa...

Bäste Herr Anka! Jag föreslår att du försöker föra in dina politiska diskussioner angående nationalism och etnocentrism på ett annat forum än detta. Skulle du få bestämma så skulle antagligen lag-VM i bordtennis avskaffas, för enligt ditt synsätt kan det väl inte vara bra att olika länder tävlar mot varandra eftersom det kan skapa ett nationalistiskt tänkande...

Anonym sa...

Arne Anka .

Du jag ska säga dig att varför jag tycker det är roligare med "Svensk Ir Europe´" är att kineserna ligger ändå såppas högt på Tränings mässit bättre o Tävlings mässit, och framför allt Ranking mässit!Än Europe´r.
Och de är ju jävlit bra kineserna!, Det är inget snack om saken!

Det känns mer sälssyntare med Europe´r eller Svenskar nu som är VÄRLDSETTA eftersom det var ett tagsen det var en Europe´ som låg etta på världsrankingen eller har jag fel?
Ja det beror lite grann på nationalism, att Asien, Kina är så bättre än Europe´r.

Anonym sa...

degen

Tack för din kommentar! Det var ett bra svar.

Själv funderar jag på om inte vi mer misslyckade individer gärna identifierar oss med andra mer lyckade individer/pingisspelare för att på så sätt känna oss själva som just mer lyckade.

Att vi har en preferens för att identifiera oss med individer från vår egen etnicitet kanske är helt naturligt och rationellt i någon mening.

Men vad vet jag.

En sak vet jag dock, och det är att jag gärna identifierar mig med J-O. =))

Unknown sa...

Anka! Boll bättre än J-O! Du menar på samma sätt som jag är kvalitativt bättre än forne världsmästaren Fred Perry eller?

Anonym sa...

Jesper, nu vet jag inte vem du är, men jag tar dig på ditt ord och svara entydigt Ja på din fråga.

Anonym sa...

Ankan! Anser du att lag-VM bör avskaffas?

N Hult