måndag 3 december 2007

Elitserien omg 7

Mina tips inom parantes

Spåret-Gröstorp 1-5 (4-4)
Börjar med denna match då jag var en av få betalande åskådare där. På förhand var det klart att Spåret skulle lira med tre man då de hade två man skadade. I och med regeln om att om en spelare är borta så flyttar man upp högst rankad i turordning. Alltså får femtemannen inte hoppa in på förstabordet i händelse av skada där.

Spåret ser alltså till det sportsliga. Om Asmussen skulle spela däruppe så skulle han troligen förlora bägge två medan han förmodligen skulle vinna bägge där nere. Därför agerar Spåret som man gör. Jag hade dock hellre set att de hade haft möjligheten att stoppa in Vindrutan på förstabordet även om han hade förlorat, jag hade fått mer valuta för pengarna iaf. Men detta är inte Spårets fel så ingen skugga på dem från mitt håll i af.

Nu till matchen.

Hajen spelade ojämnt men hans glada stunder vid bordet ledde honom till en setsegrare och en jämn match mot Hong och pressade honom stundtals men förlusten skrevs till sist till 1-3. Asmussen slog en loj Nilsson. Nilsson har fin teknik men spelar för snällt, jag vet inte vad det är men han saknade lite killerinställning idag, han hängde med skallen så fort han hamnade i underläge.

Ohlsson mötte Kassakon och var helt överlägsen. Kassakon sprang inte runt och ossade som han brukar och han verkade sakna tändning. Ohlsson bollade upp den med mycket skruv och vann sedan poäng efter poäng när rumänen missade tillbakadragen. Lätt vinst för Ohlsson.

Sedan kom kvällens största besvikelse. Man spelade inte ens den där bollen som Zögge skulle spela och mitt videofilmandes höjdpunkt försvann.

1-3 i paus

Med anledning av att spåret bara var tre man så var Hajen tvungen att vinna mot Stenberg och det blev en mycket jämn match.

Medan den matchen pågick så han Kassakon med att vinna mot Martin Nilsson som blev argare och argare och när förlusten väl kom så fick han gult kort efter att ha gett Peter Gustafsson sitt rack på ett par meters håll. Löjlig varning.

Asmussen hann ta ledningen med 2-0 mot Ohlsson, förvisso jämna set men han kändes starkare än Ohlsson och då menar jag vid bordet inte på riktigt om ni förstår vad jag menar? Men innan den matchen han spelas klart så hann Stenberg med att vinna sin match mot Hajen.

Stenberg forcerade fram ett skilje och där var Hajen den bättre men han saknade skalle att vinna de viktiga poängen. Han hade övertaget från 8-8 i de tre sista bollarna men Stenberg vann alla och därmed skrevs vinsten till 5-1 istället för ett oavgjort 4-4 som var så nära.

Warta-Eslöv 2-5 (2-5)
Månsson som klagade på sin egen insats i löparspåret vinner med 3-1 mot en av våra landslagsmän Axel, suck. Oväntat nog så förlorade sedan Mattias Andersson mot Tamm och Göteborgarna hade ledningen med 2-0. Jag kan ana att stämningen då var på topp, tyvärr för dem så så vände skåningarna på steken ännu en gång.

2xNilsson förlorade snabbt mot Peng och dansken och efter pausen så fortsatte Eslövs segerparad med vinst för Peng mot Månsson och Axels revansh mot Stefan Nilsson. Då krävs det alltså vinst för Robert Nilsson mot Mattias Andersson för att hålla matchen vid liv vilket misslyckas. 2-5.

Falken-Rekord 5-3 (4-4)
Oväntat nog så spelade inte Eriksson för rekord och det kan ju ställa till problem för Anders Karlsson i framtiden. Holm som i mina ögon iaf är femteman gör sitt i denna match och tar sin mot Åhman medan Kalven lägger två. Ska han peta Kalven för att han förlorar så riskerar han ju att sprida osäkerhet i laget och det har fått många bra turneringsspelare att få handske i serien? Dilemma.

Nåja.

Om Rekord ska ta poäng så måste fler än Chen Jian vinna matcher. Petersen övertygar inte och vinner inte mycket där uppe för Rekord. Han spelade jämnt med Rydén men det är skönt att se en svensk vinna mot en av alla dessa danskar som invaderar våra serier.

Halmstad-Ärtemark 5-0 (5-3)
Wang Jian feng??? Lojaliteten ligger kanske på annat håll än hos Ärtemark? Jag bara spekulerar men denna vinst var lite för stor för att jag inte i mitt cyniska sinne ska börja spekulera.

Observera att jag inte har belägg för något men visst ser det illa ut när något sådant här sker på högsta nivå? Man har ju i alla år hört snacket om läggmatcher hit och dit och i år har det inte varit bättre.

Vem fixar vem åt vilken klubb och mot vilken deal? Vem lägger sig mot vem för att den ska göra resultat eller få bättre kvot. Jag har sett alldeles för många konstiga matcher mellan kineserna för att tro det är en slump.

Är jag orättvis och fördomsfull? Är det någon som vågar prata om detta öppet?

Lyckeby-Söderhamn 1-5 (3-5)
Lyckebys förstauppställning har inte imponerat på sistone och när då man inte kan knyta ihop säcken på andrabordet så rinner det snabbt på. JP vinner sina utan setförlust och är i mina ögon den mest intressante spelare vi har i landslaget om han fortsätter på detta sätt. Nordberg var den enda som förlorade en match och det mot Mårten Gås i skilje.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kina matcherna skulle jag vilja höra mer om.....