onsdag 8 juli 2009

Enigspelen

Imorgon drar det igång. Den för många klassiska sommartävlingen i Borgholm på Öland. För mig blir det faktiskt bara min andra start i denna tävling men det är också andra året i rad för mig.

Jag ställer upp i fyra klasser 2, 1, E och HDE. Jag kommer till Öland på fredag men spelar bara lördag och söndag. Mina uteblivna framgångar och mitt eget spelande kan vi lämna därhän så länge och koncentrera oss på de andra klasserna.

Tävlingen spelas alltså på fyra dagar med dubbla chanser i flera klasser att skaffa sig poäng direkt så här i början av säsongen.

Klass 1 på tordag rivstartar tävlingen med följande spelare seedade:
  1. Roger Andersson
  2. Jonas Permevik
  3. Tomas Norberg
  4. Johan Nicklasson
  5. Robert Collin
  6. Per Svensson
  7. Niklas Andersson
  8. Fredrik Berner

Fredrik Staerk, Marcus Andersson och Alexander Franzén främsta utmanare.

Elit på fredag har ett ganska starkt startfält och följande spelare seedade:
  1. John Nilsson
  2. Robert Svanberg
  3. Roger Andersson
  4. Mikael Ottosson
  5. Jonas Permevik
  6. Tomas Norberg
  7. Johan Nicklasson
  8. Niklas Kjellström

Oseedade med skrällchans är Engelbertsen som lämnat Lyckeby för Enig. Vidare så har vi Johansson och Franzén från Halmstad som bägge två kan slå de flesta, kul att se Franzén det var länge sen jag gjorde. Marcus Andersson från Mölndal har möjlighet att gå långt. Solna har ett par spelare på plats som kört hela sommaren och får anses vara bra igång för att vara i juli månad.

Diskussion om spelare som är klass 1 spelare men seedade i Elit räknar jag med kommer i kommentarsfältet så det spar jag på till dess.

Vidare till klass 1 på lördagen där jag kliver in i hagen för första gången.

Seedade:
  1. Jonas Permevik
  2. Tomas Comstedt
  3. Tomas Norberg
  4. Andreas Engblom
  5. Robert Collin
  6. Simon Nilsson
  7. Simon Andersson
  8. Per Svensson

Lessebospelarna lyser med sin frånvaro och de försämrar klassen något men samtidigt så kommer Kristanstad med tvillingarna Engblom och Växjö PK med sina 2xSimon. Vidare så kan säkert Engelbertsen, Franzén, Staerk säkert utmana tillsammans med Jens Karlsson om de högre placeringarna.

Söndagen börjar med klass 2 och där är det inga seedade men de jag tror kan hota om segern är några stycken. De unga från Lyckeby med Holmberg som främsta kandidat. Oskarshamn brukar alltid ha med ett par duktiga och bäst är kanske Kaj Eriksson även om man inte ska glömma Chris Chen heller. Jens Karlsson är kanske den som jag tror mest på rent spelmässigt. Håkan Ahlgren och Stefan Sannebring är svårslagna de med

Min seedning i klass 2:
  1. Jens Karlsson
  2. Håkan Ahlgren
  3. Kaj Eriksson
  4. Andreas Holmberg
  5. Stefan Sannebring
  6. Wille Kindblad
  7. Chris Chen
  8. David Palmberg

Sen så smäller det till med Elit igen och då är följande spelare seedade:
  1. John Nilsson
  2. Robert Svanberg
  3. Mikael Ottosson
  4. Tomas Comstedt
  5. Tomas Norberg
  6. Niklas Kjellström
  7. Andreas Engblom
  8. Robert Collin

Fredrik Berner, Martin Svensson, Jonas Wilén, Alexander Franzén, Marcus Johansson, Daniel Engblom, Christoffer Engelbertsen, Alex Drugge, Jonas Nordin, Perra Eriksson, Simon Nilsson och Simon Andersson kan alla placera sig bra i detta startfält med seedningen känns ganska OK på förhand även om jag personligen ogillar att man seedar klass 1 spelare före Elitspelare i en Elitklass.

Jag tror att någon av de topp-5 seedade vinner och jag gissar att det blir John Nilsson.

Herrdubbel är svårt att tippa men jag vill inte att ni glömmer bort Norberg/Davidsson som oseedade kan slå alla de andra paren.tä

De seedade i herrdubbel är:
  1. Comstedt/Svanberg
  2. Engblomx2
  3. Collin/Wilén
  4. Ottosson/Werlefors

Sen så kommer jag givetvis kolla in några andra spelare. Kul att det drar igång! Det var allt för nu från mig så in och kommentera nedan gott folk.

32 kommentarer:

Anonym sa...

max en bra seedning är när mer än hälften håller sin seedning:)
det kommer aldrig hända med denna seedning!
alltså ska man gå på spelarpoäng om man inte kan skilja spelarna åt på spelkapacitet! pierre

max sa...

Jag håller med dig om att poäng borde räknas före den subjektiva bedömningen.

Men jag tycker inte att denna seedning är så dålig. Det är hugget som stucket mellan en massa spelare.

En dataranking kommer att ta bort stora delar av detta problem.

Anonym sa...

att seeda eskilstuna spelarna som va det sämsta division ett laget förra året! måste finnas 20 spelare med bättre kvoter i klasserna!

Anonym sa...

jens karlsson kanske är ett snäpp bättre än tex vissa seedade :) pierre

Anonym sa...

ingen skräll att franzèn är framme för att hämta skitpoäng

max sa...

jens är klass 2a men visst kan han slå många i startfältet.

Kinski sa...

Pierre, det hade varit kul att se din subjektiva seedning.

Anonym sa...

Holmberg spelar inte klass 2, han är klass 1a.

max sa...

Holmberg står med i lottningen det var det jag gick på, jag har inte kontrollerat spelarnas klasstillhörighet i något fall.

Anonym sa...

Lite off topic men är det inte Johan Pettersson från Spåret som är med på bilden? Spelar han för Åland eller är det inte den flaggan som han har på tröjan? Har jag missat något eller?

http://www.tidningen.aland.net/article.con?id=17662&iPage=3

Anonym sa...

Vad bra att det är samma klasser flera gånger om så att det är mycket poäng att tävla om.

Anonym sa...

http://www.alandresults2009.com/Competitor.aspx?RegID=16712

Tydligen så spelar Johan Pettersson för Åland. Frågan är bara hur det gått till? Max, något att rota i så här i sommarlugnet.
Om han fortfarande står för Spåret så borde han ju upp på Stockholmsrankingen iom att han vann Natwest Island Games. Mer än vad Jens Karlsson på plats 17 kan stoltsera med.

max sa...

Jag tror inte att Johan P. har licens i Sverige men om det stämmer att han är ålänning så platsar han i deras landslag, det finska alltså.

Å andra sidan så är Jens Karlsson halvfinne och därmed så skulle Johan bara vara tvåa i Finland eller till och med trea om Rosvall skulle vilja lira för dom.

Väggen sa...

Jag är i storform, tror att jag kommer vinna imorgon. Hälsningar väggen

Anonym sa...

Heja Permevik.....

Anonym sa...

Håkan kommer att försaka sina chanser på lördagkväll inför kl2,jag ska göra det jag kan för att förhindra detta griseri.Perre

Anonym sa...

Idag var jag Sämst i tävlingens historia. Pingisens Eddie the Eagle. Nu Famous Grouse å en naiv förhoppning om bättring. På
Plats. Skarbo.

Anonym sa...

4 av åtta seedningar höll seddningen i klass ett. Inte så illa.
Andersson ( etta)
Permevik ( Kvart)
Norberg ( Trea)
Svensson ( Fyra)

max sa...

Franzén är farlig precis som väntat.

max sa...

Var hittar ni resultaten?

Det är ju inte så att Enig har dom på sin hemsida själva direkt.

max sa...

Pierre,
Klass 1 där höll fyra seedning och då vet jag inte om de andra seedade var med ens. Kommentar?

Eller du kanske menar Elit på söndag?

Anonym sa...

Intressanta resultat från Enigspelen. Man kanske skulle ta och börja packa såhär när klockan sakta närmar sig midnatt.

Sjatov

max sa...

Jag packar imorgonbitti så att man garanterat glömmer något.. vill inte väcka lilla familjen nu heller då det får fungera som ursäkt.

Kinski sa...

Godkväll.

Även jag borde nog ta och organisera upp packningen.

Måste erkänna att jag blev något rastlös när jag såg resultaten, jag börjar nu genast med att välja lämplig musik till min mp3-spelare.

För övrigt anser jag att tävlingen börjar först på lördag:)

max sa...

LÖrdag it is then.

Anonym sa...

Fy fan Franzen e grym så in i helvete!!

Finalen mot R.Andersson

Frasse hade 2-1 i set och 9-6, sen tog rutinen Roger hand om saken och vann i skilje...

Starkt av Frasse ändå..

Anonym sa...

snälla max 4 av 8 e inte bra enligt mig ska minst vara 6-7 :) pierre

Anonym sa...

jag har varit på tävlingar när 8 av 8 har hållt sina seedningar! pierre

Fredrik Larsson sa...

Grattis Svanberg till segern i elitklassen på fredagen.

Anonym sa...

Vad har du i MP3 spelaren Kinski? Lyssnar i detta nu på Pavement. Gott så. Skärbo.

Kinski sa...

Pavement är ju ett utmärkt val.

Som vanligt valde jag att ladda upp med stora mängder Woven Hand/ 16 Horsepower. Några av de andra artister som finns representerade i min mp3-spelare är följande:

Joy Division, Townes van Zandt, Nick Cave, These Immortal Souls, Television Personalities, The Embassy, Silverbullit, Felt, The Stooges, Roky Erickson, The Drones, Sparklehorse, The Atlantic Manor, The Clientele, Bill Callahan, Gene Clark, Pixies, Dinosaur Jr, The Chameoleons.

Anonym sa...

Gött. Skärbo