söndag 19 juli 2009

Quentin Robinot

Quentin Robinot är bäst i europa efter en rafflande final mot Philipp Flotitz den tyske kämpen.

Finalen var rafflande och jag fick faktiskt lite rysningar när jag såg slutscenerna efter att Robinot slagit in matchbollen. Hans glädje var väldigt påtaglig och när han firade med hela det franska laget så sprack mitt leende upp ordentligt framför datorn. En grym avslutning!

Robinot är född 1993 och är alltså första års junior och har alltså två år kvar i klassen. Jag är osäker på om det hänt tidigare att en så ung spelare vunnit EM (ska kolla upp det senare).

Fransmännen vanna alltså bägge lagtävlingarna, pojk och juniorsidan, de tog guld och silver i kadettdubbeln och ett halvt brons i juniordubbeln. Imponerande dominans!

Den svenska insatsen gav alltså sju medaljer varav ett guld och allt detta kommer jag att kommentera mer utförligt senare. Nu ska jag njuta söndagskvällen.

10 kommentarer:

Anonym sa...

vet att molle och boll varit i final som första års junisar och lagt men vet inte om nån vunnit, Samme kanske?
sjöberg

Anonym sa...

kommentatorerna nämnde att Robinot skulle bli historisk om han vann för att det va hans första år bland juniorerna.

Anonym sa...

Kan man se hj finalen igen? skriv länk isåfall

Anonym sa...

Vann inte J-O juniorsingeln 3 gånger?

Anonym sa...

J-O vann som första års...

Anonym sa...

Tre finaler har:
1) Jan Ove Waldner 1981, 1983, 1983 – vann samtliga
2) Carl Prean 1983, 1984, 1985 – förlorade de två första och vann 1985
3) Magnus Molin 1995, 1996, 1997 – vann 1996 och förlorade de två övriga
4) Timo Boll 1996, 1997, 1998 – förlorade första och vann de två sista
Statistiken finns på SBTF:s hemsida!

Anonym sa...

Hur bra de alla än må ha varit, så har J-O ändå varit lite vassare!!!

Anonym sa...

Hyfsad statistik av J-O i JEM
9 guld 6 silver
varav 3 JS guld, 3 JD-guld (J Åkesson), 2 guld och 1 silver i J-lag, 2 silver i J-mixed.

max sa...

Så det är bara JO och Robinot som vunnit som förstaårsjuniorer.

Någon som tror att Robinot blir en ny JO?

Inte jag.

max sa...

På ettu.com så kanske det kommer men det finns inget där nu.