fredag 23 januari 2009

Anger management

Inlägg 2000 är detta sedan bloggen startades för cirka 18 månader sedan.

Jag hade hoppats att detta inlägg skulle vara en intervju med Jörgen Persson angående att han blev framröstad till årets pingispersonlighet 2008. Nu har han inte svarat på intervjun ännu så den kommer senare.

Men det gör ingenting för nu får jag skriva om något som ligger mig varmt om hjärtat. Nämligen Anger Management.

Det har nämligen varit två möten mellan Söderhamn och Spårvägen som berört många parter och skapat lite diskussion och underlag för lite Anger Management. Jag ska försöka så tydligt och klart berätta hur jag ser på det och sedan så hoppas jag att vi kan diskutera det nedan. Personangrepp kommer inte att publiceras däremot så kommer konkreta exempel att absolut få förekomma.

Jag är tvungen att använda namn på alla spelarna för att det ska vara så tydligt som möjligt. Hör av er om ni tycker att jag är dum eller orättvis.


*


Det började med ett par kommentarer om att jag inte tar upp något positivt om Söderhamn och bara skriver negativt om dom. Det tycker inte jag stämmer. jag har skrivit positivt och negativt om de flesta lag. Om det är någon som borde klaga på mig och mina texter så är det Ärtemark som jag konsekvent sågar.

Jag har däremot sagt att det är en märklig regel som Peter Blomquist utnyttjade i slutet av förra året för att få upp Söderhamns andralag till Superettan. Men det var regeln som jag tycker är fel. Växjö gjorde samma sak i år och regeln är helt vansinnig. Har inget emot Peter alls och det vill jag ha klargjort. Gott så.

Vidare så påstods det att Appelgren kallat Sondell för "jävla svin". Jag svarade då att om det var sant så fanns det säkert fog för det. Jag har inget emot att Sondell kämpar och ossar men jag har full förståelse för att man som motståndare stör sig på honom eller för den delen vilken annan spelare som helst som ossar en i ansiktet varje boll. Som åskådare är det underhållning som motståndare är det skit.

Men nu var det så att Äpplet aldrig kallade Sondell för svin. Jag ringde idag och frågade honom vad han hade sagt och han hade då sagt att Sondell skulle skynda sig mellan bollarna då han tog sån tid på sig varje gång han förlorade en poäng. Nu vet ju inte jag om detta är sant men så länge inte Sondell säger annat så står ju detta oemotsagt och är då korrekt.

Diskussionen fortsatte och löpte vidare till att jag borde stå för mina åsikter och inte lyssna på andra som " självklart inte gillar suif." Jag har ingenting emot SUIF alls, tvärtom det är ett av mina favoritlag då min familj kommer från Hälsingland och att jag spenderar varje jul och sommar i detta underbara Hälsingland. Ingenting stämmer alltså med att jag skulle ha något emot SUIF.. Oavsett det så har jag i många års tid hört om matcherna mot SUIF och efter att ha sett Elitserien själv i många år så är det alltid mer "hatmatcher" där än med andra lag och det oberoende av vem som varit motståndare. Jag står för att jag gillar den underhållning som Söderhamn bjuder på och har aldrig sågat den inställningen de här unga grabbarna besitter, tvärtom. Kolla hur jag hyllat Jon Persson gång efter annan till exempel!
Jag skrev i en kommentar att jag tycker att det gnälls för mycket på motståndarna och koncentreras för lite på sin egen insats. Det står jag fast vid. Alldeles för mycket energi spills på sådant idag, det borde alla tränare hjälpa sina adepter med. Observera att jag inte säger att det bara är i Söderhamn detta händer. Det är på varenda juniortävling eller elitseriematch någon som gnäller och det är inte bara unga spelare utan ofta även äldre och rutinerade spelare.

Det diskuterades om servar också. Att Spårets spelar fuskservar (Hajen, Zögge och Äppplet) är väl inte helt sant enligt mig men samtidigt inte helt osant heller.

Som jag ser det från läktaren så har Äpplet ett ganska rakt uppkast som han till viss del döljer med bollen. Hajens uppkast är ibland något lågt. Walls "skopserve" är något sned i uppkastet. Zögges servar ser helt regelrätta ut. Detta är från läktaren ska tilläggas och det kan vara helt annorlunda när man står mitt emot.

Men eftersom jag nu kommenterade Spårets servar så ska jag också kommentera SUIFS. Suns uppkast är högt men han ser ut att dölja med kroppen i de flesta servarna. Nordbergs "hackserve" är ofta sne i uppkastet och dessutom bakom kroppen. Persson och Sondells servar tycker jag ser schyssta ut.

Kontentan är att alla är lika goda kålsupare. Domaren dömer till syvende och sist och att hålla på koncentrera sig på fel saker som motståndarens fuskserve är något för spelare på min nivå att hålla på med inte för elitseriespelare.

Sen var det flera kommentarer om att jag inte vill göra det ena eller det andra för att jag känner Appelgren. Glöm det. Äpplet kan mycket väl vara stöddig och kaxig vid bordet och det stör man sig säkert på som motståndare då han släpper loss sina kommentarer som han droppar hela tiden. Men som åskådare tycker jag om stöddiga spelare samtidigt som jag stör mig på dom. Det fins flera exempel Zhao Peng är ett exempel på en arrogant jävel som var mycket kul att se spela och som jag verkligen hoppas på kommer tillbaka nästa säsong. Jag tror jag hade varit hårdare mot Äpplet än vad jag hade varit mot andra då han kan ta det eller rättare sagt skiter i det.

Situationen med nätserven mellan Sondell och Appelgren i Söderhamn och vad som hände där är en sådan sak som jag valt att inte ta upp men som jag garanterat tagit upp om jag sett det med egna ögon här i Stockholm och det var Appelgren som hade agerat som Sondell och Spårvägens bänk som Söderhamns.

Lång text och nu är jag redo för era kommentarer men kom ihåg att hantera er ilska gentemot mig och tänk på att jag inte har sågat eller varit emot någon i Söderhamn utan tvärt om tycker att de har ett spännande ungt härligt lag som jag ser fram emot att se mer av så mycket jag kan.

Kom igen och skjut iväg era kommentarer nu..

50 kommentarer:

Jompa sa...

Jag måste i denna debatt ta och försvara Max del i det hela.
Var, i detta gnabb mellan vem som har betett sig värst mellan Sondell och Äpplet, har Max på något sätt tagit parti för någon av dessa spelare?
Hur tänker t.ex. du, Peter Blomquist? Heta spelare som Sondell får alltid folk med sig, och för den delen en hel del med sig också eftersom han väcker känslor hos publiken och spelare. Att detta påstående från Max tolkas som att ta parti för äpplet är mycket konstigt, tycker jag! Och varför skulle hans vänner självklart tycka illa om SUIF? Är det nåt ni hittat på själva där uppe?

Anonym,

Söderhamn har väl inte på något sätt målats upp som syndabockar? Jag som medverkade i denna match själv hittar inget som behöver någon slags syndabock. Det var en tuff match! Sen att några kommentarer fälldes i matchen Appelgren-Sondell är väl saker som händer. Vissa spelare är väl helt enkelt inte en perfekt kombination i pingishagen. Som i detta fallet - Äpplet med sitt lite lugnare sätt att bete sig och Sondell med sitt lite hetare sätt! Inga konstigheter säger jag! /John Wall

Anonym sa...

När Zögge spelade i Eslöv så döljde han bollen med kroppen/armen. Kommer ihåg en SM-final i Malmö mot MFF där han döljde bollen så länge att han träffade sin arm när han servade.

max sa...

Zhao pengs serve är helt ok?

Anonym sa...

Inte helt förvånad över att det är just Äpplet som hamnat i en dispyt med en motståndare. Om jag inte minns fel så fällde han några mer eller mindre väl valda ord om Henrik Olsson efter deras möte i elitserien. Någon som har några teorier om varför det ofta är just Äpplet? Är det Äpplet som är problemet eller är motståndarna extra jobbiga när dom möter just honom?

max sa...

Mot Olsson så kommenterade Äpplet Olssons beteende i efterhand men han tog en boll som eventuellt var korrekt men som domarna dömde fel.

Men det är intressant att Äpplet hamnar i dessa situationer det hålle jag med om precis som at Söderhamn ofta hamnar i dessa situationer.

Jompa sa...

Eller förtjänade Henrik Olsson dessa kommentarer efter sitt sätt att bete sig? Äpplets kommentarer var för övrigt INGENTING jämfört vad Olsson själv fick ur sig vid detta tillfälle...

Anonym sa...

nja lite besviken på det 2000 inlägget ! känns som man läser en skvallerspalt från hänt extra över något "kändis bråk", som inte är en big deal ! trofan det bli lite tjabb. vore jävligt tråkigt om de tinte blir det !

max sa...

Jag får satsa på något bättre på inlägg 3000! vad vill du då läsa?

Anonym sa...

ska vara lite anger i pingis då spelar man oftast bättre bara man e avslappnad samtidigt:)

Anonym sa...

Jag tycker inte alls att det är skvallernivå på det här inlägget. Det är just sån här information som det är kul att läsa om. Känner man till tidigare händelser mellan spelare så blir framtida möten ofta lite mer laddade och spännande. Skulle t.ex vara mycket intresserad av att höra exakt vad som hände mellan An Shu och Johan Axelqvist i ett av deras tidigare elitseriemöten. Förstår att det hänt något men ingen har egentligen klargjort vad det var som hände. Max, använd dina kontaker/tentakler och redogör gör nu för detta. Mer inside-info, det är det som gör en blogg spännande och levande.

Unknown sa...

Själv ser jag gärna att du plockar fram en klassisk grej snart. En sån där lista med 11 olika scenarier så man får välja vilket man helst skulle vilja vara i. Minns att det fanns någon sån tidigare.

För övrigt ett väldigt bra inlägg. Det gnälls alldeles för mycket inom pingisen.

Anonym sa...

Intressant skrivit, samtidigt som jag inte tror detta handlar om servarna i sig utan om att det är kan vara olika för olika personer. T,ex detta med servar så av allt jag sett är det bara Zögge som fått servar bortdömda av alla dessa spelare. Med det menar jag att ingen servar fuskservar hela tiden, men när Äpplet klagar på Nordbergs servar, som aldrig blivit bortdömd som jag sett, och sedan medvetet servar med armen framför bollbana känns det som ett problem. Framförallt ett domarproblem som kanske inte vågar gå emot en legend?
Sedan tror jag hela debatten är blivit ett krig som ingen kan vinna, däremot roligt att det ändå finns en debatt inom pingisen.

Sedan att man klagar på Blomqvist att han gör något fel, sedan när andra gör det i andra klubbar händer ingenting. Framförallt är det konstigt att man klagar på en pingiseldsjäl som lägger ner hela sitt liv nästa på pingisen för sin klubb och för svenska landslaget. Sedan har ju denna blogg tagit upp att regeln gör det möjligt och det är andra som kommenterar detta spelar ju ingen roll eftersom att hela pingissverige är involverad i denna blogg(Vilket är underbart).

En intressant sak är att alla längtar till "hatmatcher" och vill ha denna glöd i varje match, men när det händer blir det massa konstiga saker utanför och det blir trams. Därför roligt att Jompa vågar skriva och berättar att det inte är några konstigheter!

Hoppas att denna debatt dör ut och att detta inte kommer leda till att varken Spårvägen eller Söderhamn mår dåligt av detta och att de båda klubbarna kan fortsätta sin viktiga satsning för svensk pingis! //// HEJ

max sa...

An shu historien är min vita val, jag ska inte ge mig.

max sa...

anders,
är osäker på vad du menar för inlägg.. utveckla är du snäll.

Anonym sa...

Kontakta Axelqvist och be honom redogöra för händelsen. Be sedan An Shu göra detsamma. Kan bli intressant läsning. Om en av dom inte vill medverka har dom iaf fått chansen och kan inte klaga på smutskastning.
Vita valar är till för att jagas och fångas. Go fetch.

max sa...

Hej,
Domarnas kvalitet och konsekvens är usel.

Flera spelare som i år har slängt racketar och inte fått gult kort samtidigt som andra får gult kort när de ifrågasätter domaren. Helt klart ett problem!

Angående Blomquist så var det så tydligt och dessutom första gången jag såg något liknande. I år har Växjö gjort nästan samma sak och jag hoppas på en regelförändring så att vi slipper detta i fortsättningen.

Är helt övertygad om att varken Spåret eller SUIF mår dåligt av detta. Vore fantastiskt om de kunde mötas i slutspelet.

max sa...

axelqvist är nog lättare för mig att få tag på men frågan är om han svarar.. jag ska försöka. That's a promise.

Anonym sa...

Klart att det är bra för pingisen med unga spelare som ossar och vill fram och vinna. Vore oerhört tråkigt och förödande för pingisen om alla var lugna och slätstrukna.
Oftast är det väldigt spännande att se motpoler mötas. Titta bara på Borg och McEnroe, där var det just att dom var varandras motsatser till både spelstil och uppförande som gjorde deras möten legendariska. Därmed inte sagt att Äpplet - Sondell kommer bli en legendarisk match.

Anonym sa...

Jag vet vad som hände mellan Axel och An Shu... Jag var där...

Anonym sa...

Extra intressant är det att An Shu är i hetluften igen. Har för mig att Kayode Kadiri och An Shu hade ett "klassikt" möte där det var en hel del efterspel. Gå till botten med detta.

Anonym sa...

Apropå Kayode Kadiri så skulle det vara intressant om du kunde redogöra vad det är som står bakom BTK Linnés satsning i div 1. Känns märkligt att dom har så många bra spelare i en för deras nivå på tok för låg serie.

max sa...

Linné sttsar på att etablera sig i elitserien, till att börja med.

De kommer nog att förstärka laget nästa säsong ännu mer.

Anonym sa...

Hängivna supportrar och spelare har ju i allmänhet en ganska snedvriden perceptionförmåga. Minsta lilla uppfattad förfördelning får ju närmast episka proportioner. Detta blir ju extra tydligt när koleriska spelare är inblandade.

max sa...

kinski briljerar ännu en gång!

Du berör du med!

Jompa sa...

Klart att folk får ur sig en del mindre genomtänkta saker ibland när det hettar till och man verkligen vill vinna.
Kommer ihåg när jag mötte Cyppe på ett USM i semi och det var riktigt jämnt. Jag visste att jag skulle få hans långa snabba kickserve i backhand och mycket väl kommer den och jag är runt med forehand. Men jag kixar den all världens väg och ilskan kommer varpå jag skriker till: "hur fan kan jag missa den - det är ju världens sämsta serve för fan!" Cyppe kläcker då ur sig: "men loopa in den då för helvete om den är så jävla dålig!"
Hade inte mycket att säga på den kommentaren... =)

Anonym sa...

Jompa!

Kan hålla med om att det var dumt att skriva alla vänner tycker illa om suif.irriterad bara! Sedan har jag aldrig nämnt äpplet på denna blogg. Tycker att Max varit orättvis mot sondell i sina kommentarer och vill självklart säga det. sedan ang matchen så var den väl som en bra match ska vara. het, känslor och bra spel. håller med! som alltid när man blir irriterad så blir ordvalen inte hundra. pb

Anonym sa...

John Wall!! Vilken hjälte. Dela med dig mer av dina pingisanekdoter. Kul med en spelare som går ut med namn och står för sina åsikter.
Sen att han har gren på kixservar kan ju inte han hjälpa :)

Anonym sa...

Du är alltför generös Max :)

Anonym sa...

Ja, lite gren verkar du ju ha mot Cyppe...

Inbördes möten mellan Jompa och Cyppe i elitserien

Jompa sa...

Anonym,

Bra letat :)

Anonym sa...

Linné är heta!
Och blir ännu hetare!
Sen blir dom hetast!

Anonym sa...

tillbaka till det här med servarna.

det är nog så att 1 av 8 spelare i elitserien servar helt regelrätt.

och skulle vi gå in på dem nämnda spelarna från spårvägen så ser ju appelgrens serve rätt så regelrätt ut medans he hai jin, john och mikaels server är helt brutala.

som andra skrivit tidigare, he hai jins serv är ju inte högt, men 16 cm är inte jätte högt iheller. däremot när det blir jämnar ei setet så är hans uppkast inte över 16 cm. samt att han server som de flesta andra, kastar bollen mot sig.

zögge, samma grej här, jämnare set lägre och snabbare kast mot sig samt att han döljer träffen med sin "skopa"

john har också denna "skopa" som döljs bakom ryggen.

reglen är ju så att bollträffen ska synas mellan nätstolparna.

och med tanke på att dessa tre spelare kastar bollen bakåt och döljer med ryggen, gör det omöjligt för vänsterhänta att se vad det är för serv som kommer.

sen kanske detta inte är deras fel, utan servreglens fel. hade man haft regel på högre uppkast hade det blivit lättare och se om de kasta bollen mot sig samt att det hade blivit svårare att dölja med ryggen.

sen eftersom 1 av 8 servar regelrätt så är det inte lätt för domarna att ta alla servar från ngn utan de får hitta en jämn nivå, oftast bara låta dom serva och hoppas att ingen av dem gnäller.

sen är det inte lätt för de som spelare i andra ligor i utlandet komma hit till sverige då regelserven är hårdare här än i andra länder. bara att kolla vad som hände då soc var i malmö.

hej hopp

max sa...

SOC i malmö fick ju även de svenska spelarna att reagera.

Jompa sa...

LH,

Jag gissar på att du är vänsterhänt och inte ser min brutala skopa bakom ryggen!?

Anonym sa...

Jompa har bara fuskservar...

Jompa sa...

Det får ju nästan ses som ett handikapp att bara ha fuskservar i sin repertoar :)

Anonym sa...

Inte bara killarna som hettar till i pingissverige, minns mycket väl när marie olsson var i ett pressat läge och kallade nina vakila för fetto. Kan även hända den bästa ;)

Anonym sa...

appelgren gick fram mot suifbänken för att hämta bollen och vräkte då ur sig; jävla svin! hör då fan inte hemma i en pingishage.

Anonym sa...

Så mkt gnäll....

Anonym sa...

Sa Äpplet verkligen det? Är det någon som kan verifiera eller dementera detta? Äpplet känns på tok för rutinerad för att vräka ur sig något sånt. Är det verkligen sanning? Om så är fallet är det tråkigt att en legend kan sjunka så lågt.

Anonym sa...

Mister Anonym som tittar pingpong i malmö: Jag har sett spelare träffa domarbordet direkt på serven, betyder det att domarbordet var ivägen och skymde sikten för motståndaren?

Anonym sa...

Fråga de som satt på SUIFs bänk. Eller de som satt på nedersta raden närmast matchen.

Anonym sa...

Peter Blomkkvist...eldsjäl???
Han har väl haft pingis som yrke ganska länge nu??
Duktig är han...men han gör sitt jobb. Det kan man väl begära eller??

Anonym sa...

70 % av alla som skrivit här tidigare har haft gråten i halsen medans de skrivit det syns lång väg! Gud skall veta att söderhamn inte är hans sönder, för det är de dom försöker framstå som guds barn.

Anonym sa...

Max, nog får man väl serva bakom kroppen, bara man inte döljer bollen (eller vad menade du egentligen beträffande Nordbergs serve?)? En bättre serveregel vore annars om man endast fick serva framför kroppen. Det hade minskat servens betydelse till förmån för själva spelet. Måste ju vara roligare att se ett riktigt långt och härligt drive mot drive-rally jämfört med en missad serveretur!
N Hult

Anonym sa...

I början av åttiotalet blev en dam i sjuttioårsåldern frånryckt sin väska i Trollhättan. Brottet utfördes av en pingisspelare, som kom från en annan stad. Till råga på eländet kallade han det dessutom för "sin största merit hittills". Pingisspelare är nog inte alltid Guds bästa barn heller.

Anonym sa...

angående väsckryckningar ...har man sagt a får man säga b!

Anonym sa...

gå in på detaljer! angående axelqvist - an shu så har jag hört att axek klagade och an shu kicksparkade honom....

Anonym sa...

hur gammal var ritchey i början av 80 talet?

Anonym sa...

Blanda gärna in Mattias Stenberg.Han har många sk. hatmatcher på sitt samvete!