torsdag 17 april 2008

UGP i Växjö

Har letat efter information kring denna tävling och till sist hittat den på Safirs (?) hemsida.

UGP går till som så att det är tre stycken 4-pooler i varje klass. 12, 14, 17, 20.

De två bästa i varje klass går till slutspel. De kvarvaranda sex deltagarna spelar två 3-pooler där vinnaren går till slutspel. Alltså åtta personer till slutspel och kvartsfinal och sedan fungerar det som en vanlig tävling.

Ska dela med mig av mina tankar kring klasserna och sedan så får ni gärna kommentera detta.

Herrarnas starfält här.
Damernas starfält här.

H20
Törnqvist, Bergman och Cazacu är toppseedade men nedanför dem så lurar främst Ojakangas och Nordberg.

Favoriter i klassen för mig är Nordberg och Cazacu. Jag vet inte om de möts i någon tävling i år men när de möttes i elitserien så vann Nordberg med 3-1. Rumänen har dock visat fin form på sistone och gick bland annat till semifinal på rumänska mästerskapen nyligen. Bergman är småskadad och hans medverkan är osäker.

Det kan bli ganska tuffa pooler i första gruppspelet eller vad sägs om en teoretisk pool med:
Cazacu, Nordberg, Singh och Sunesson.

Hj17
Åkesson, Översjö och Dahlgren är toppseedade men även i denna klass så finns det lägre seedade toppspelare som tex. Kvist och Harald Andersson.

Jag gissar att de som slåss om det blir Andersson, Översjö och Kvist. Inbördes så har nog Andersson bäst kvot denna säsong och sedan Översjö. Har då bara kollat på superettanresultat. Intressant är att alla dessa tre kan komma i samma 4-pool.

P14
Fredriksson, Cederlöf och Andersson är toppseedade i denna klass som jag har sämst koll på vad det gäller pojkarna. Känner tyvärr inte igen så många namn i klassen och några av namnen räcker nog inte till detta år då de har ett år kvar som tex min namne Georgsson.

Jag saknar Åkerlind och Douglas från Ängby som är i sydamerika och tävlar.

Mitt tips blir att Albin Wemmert och Adam Andersson gör upp om det.

P12
Hela sverigeeliten är på plats och en gammal sanning är att den som går bra på SM misslyckas på UGP. Nåja kanske ingen gammal sanning men jag tror inte att Kim Nilsson upprepar sin vinst från förra helgen.

Toppseedade är Görman, Franzén och Nilsson och de är just dessa tillsammans med Hellman som jag tror mest på denna gång. Återigen så tror jag lite extra på Franzén.

D20
Två storfavoriter i denna klass. Vi har Sara Rask från Dänningelanda med ett SM-tecken i lag runt halsen och vi har Malin Pettersson med Tamara Boros skalp i bältet.

Allt annat än en vinnare av dessa två är en skräll.

D17
Min okunskap lyser igenom totalt här. Quach, Väyrynen och Ädel är toppseedade och är väl några av de bästa får jag väl anta. samtidigt så är nog Safai sugen på att revanschera sig efter en mindre lyckad SM-tävling förra veckan.

F14
Michaela Carlsson är inte toppseedad men med två fräscha SM-medaljer så är hon favorit. Tror nog att Moskovits vill blanda sig in här om slutsegern om hennes skada från förra veckan har läkt. Orava från Falkenberg vill nog också ge sig in i leken om topplaceringarna.

Toppseedade är Moskovits, Jonsson och Orova.

F12
Knappt någon av kvartsfinalisterna från SM är med. Åkesson och Pettersson är de två jag hittar.
Toppseedade är hursomhelst Jonsson, Bölenius och Pettersson.

Pettersson vinner är mitt tip hon förlorade sin semifinal förra veckan med knappa 4-3 och tar nu hela steget fullt ut och vinner klassen.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Franzèn skadad, medverkar ej , (kontakt)

Anonym sa...

Tror det står mellan Oja o Cazacu i HJ20 jag har de som favoriter i HJ20. Nån som vågar tippa emot eller håller med? MJ

Anonym sa...

Men jocke och Oya då?

Anonym sa...

vilken jocke?

Anonym sa...

kanske bachstätter?

Anonym sa...

Max tror du kan fixa en enkät till UGP? det är roligt med sånt :) örkar du fixa till senior SM med?
MJ

Anonym sa...

arvidsson är en riktig outsider.. men cazacu vinner nog

Anonym sa...

Jag tippar att Asbjörn Reenberg, Hilleröd vinner P14.

JF sa...

Jag tror att Viktor Fredriksson Kvarnby AK tar hem P14, det gäller att hålla P14-bucklan kvar i Kvarnby (förra året vann Pontus Frithiof, Kvarnby AK)

max sa...

Klart jag kan fixa en omröstning. Men bara för en klass annars blir det lite för många alternativ.

Anonym sa...

nee..jocke karlsson från ullvigymnasiet!

Anonym sa...

Ok bra Max men fixar du då HJ20 enkät? Det vore roligast :)
MJ

Anonym sa...

arvidsson kunde ha vart med i 17 men valde tydligen 20. modigt

Anonym sa...

e kim nilsson den gamle ajax-ledaren Göran "esset" Nilssons son?Då blir det rock"n"roll i hagen!

max sa...

Ingen press i 20, är det därför?

Arvid brukar ju vara här så han kanske kan svara själv?

Anonym sa...

arvid spelar 20 pga att motståndet är starkare i 20 än i 17 / en som vet

Anonym sa...

Jag valde 20 framförallt för att det var ett riktigt bra startfält i år, och det är bra för min utveckling att få bra matcher. Det spelade också in lite att jag sätter hög press på mig själv och har mycket att förlora. Nu ska jag skrälla i 20! ;)

max sa...

Bra svar Arvid!

lycka till i helgen!

Anonym sa...

jag tror javid eil eslöv kommer slrälla som nr 12.a i startfälttet

Anonym sa...

Linus Brännström kunde också varit med i HJ17 men spelar i HJ20. Kan inte hjälpa det men jag håller alla tummar för honom! M.V.H Micke Zonsalva BTK Linne`.