lördag 16 augusti 2008

Intervju med William Henzell

Bjuder här på en kort intervju med William Henzell som kan komma att få möta Jens Lundqvist i herrsingeln nu på OS.



William är pingisfostrad i Sverige och har spelat för Råda-Hindås, Kalmar och Lyckeby.

Han är rankad 145a i världen och har backhandspelet som främsta styrka. I år så spelade han i Bundesliga 2laget Tegernheim och hade där 12-1 i kvot på förstabordet och 12-0 på andrabordet.


Här kommer den korta intervjun:

1.Du höll på att slå Wang Liqin i lag, hur har du förbättrat dig sedan du mötte honom på SOC höstas?


Jag har nog inte forbattrat nat, snarare tappat en del sen jag flyttade hem till Australien. Man har inte alltid battre resultalt fast man har forbattrat sig och tvartom.


2.Berätta lite om matchen mot Wang Liqin!?


Han hade otroligt svart for min hobbyserve (yxserven) hela matchen igenom. Efter ha flippat den i nat sasom meter ut sa nojde han sig med att skara langt och hogt i min backhand varje boll vilket jag tackade for. Det behover tydligen inte alltid vara for avancerat...


Jag sag pa statistiken sen att jag bara missade en av han servar under hela matchen. Stor skillnad mot SOC dar jag hade mycket svart. Han servar nastan bara kort i forehand med lite felskruv eller med vanlig sidover. Det ar svart att gora sa mycket med den eftersom han tackar sin forehand sa bra och ar safe med backhand. Forsokte kora backhandflipp med sidskruv vilket gav manga poang men oppnade upp bordet for mycket for honom nar han fick tillbaks den.


Taktiken var att halla mig nara bordet och spela sa snabbt som mojligt, speciellt med backhand (min starkare sida). Det chockade honom och han blev passiv. Vann forsta set 11-6 and ledde 7-1 och 10-8 i andra. Vid 10-10 fiskade han och forsokte dra tillbaka. Han kicksade, jag ossade, min bank ossade, jag tittade upp och sag bollen svava uppe i taket. Bollen gick hur som helst in och jag visste inte om den skulle studsa tillbaks eller inte. Jag smashade daligt, han drog tillbaks och publiken exploderade. 9-7 in tredje, 9-6 i fjarde men det ville sig inte.


3.Har du mött Jens tidigare och vad har ni då för inbördes statistik?


Jag har mott Jens en gang tidigare. Det var Safirs 99 och jag hade 10-9 i skilje men la 12-10. Jens la i nasta match mot Hasse Petterson sa man kanske inte ska dra for stora vaxlar av det.


4.Vad tror du blir avgörande i er match om vem som vinner?


Avgorande ar att jag slar han fran Algeriet i forsta sa matchen mot Jens blir av.


5.Var kommer du spela nästa säsong?


Jag flyttade hem till Australien for nan manad sen efter 12 ar i Europa. Jag kommer fran Adelaide men har flyttat till Melbourne dar dem allra flesta pingisspelare bor.

Det blir heltidsjobb for mig i fortsattningen och kanske 4-5 pingispass i veckan. Vi har ingen ordentlig liga (inte nan man far betalt for iaf) utan bara mindre lokala ligor. Det blir en kamp att halla min niva sa lange jag kan men jag tror det finns hopp att fortfarande kunna forbattra vissa saker.


6.Kommer du, förlåt, NÄR kommer du hem till Sverige?


Nar jag far kontraktsforslag fran Norrtull. Allvarligt sa vet jag inte. Nu nar man har ett arligt jobb for forsta gangen i sitt liv sa kan man inte bara sticka ivag nar man vill. Pastar dem.


7.Till sist, vad har du för favoritspelare i Sverige och varför? J-O och Jörgen ej valbara alternativ.


PG. Han har gjort en otrolig utveckling fran junior till senior. Fran att vara 20 i juniorer i Sverige till att sla varldsspelare nagra ar senare ar jakligt bra. Jag tycker det ar kul att se nar spelare med begransningar i sitt spel kan na valdigt langt anda genom att spela smart och utveckla speciella fardigheter.


Tack för att du svarade på frågorna och lycka till på OS!

9 kommentarer:

Anonym sa...

hej..kan du inte länka till typ herrarnas seminfinal - Tyskland-Japan?

Anonym sa...

tycker det blivit bättre fart på svbts hemsida nu efter all kritik :), fast den är fortfarade ljusår från din blogg Max..

Anonym sa...

http://pingisfan.blogspot.com/ > svt.se/os.

Anonym sa...

Måste bara säga det att det känns väldigt mycket bättre nu med bloggen när vissa personer inte figurerar lika frekvent som förut, eller egentligen inte alls, med diverse personangrepp...

/YKWIA

max sa...

Han skriver fortfarande men det är bara jag som läser hans inlägg då de inte publiceras.

Anonym sa...

17.30 kan man chatta med Albert Svenberg.. terra Max :)

Anonym sa...

blev det silver för tyskland i lag ?

max sa...

De spelar finalen imorgon.

Anonym sa...

Tak for de interessante oplysninger