tisdag 28 april 2009

Vem vinner VM?

Kan någon rubba kineserna? Singapore? Hongkong? Taiwan? Korea? Japan? Européerna? Nej, jag tror ingen kan rå på dom inte ens koreanerna men de är närmast.

Singapore och Hongkong kan vi räkna bort direkt av politiska skäl de är alla föredetta kinesiska spelare och kommer aldrig att vinna mot någon av de seedade. Ska bli kul att se hur Gao Ning spelar mot Xu Xin i första omgången.

Taiwan då? Knappast någon annan än Ochsenhausenspelaren Chuang Chih-Yuan och han har:
Ma Lin 1-3, senast han vann var 2002
Wang Hao 1-3, senast han vann var 2003
Wang Liqin 1-1, senast han vann var 2003
Chen Qi 0-6

Han har inte mött Ma Long, Xu Xin eller Zhang Cao. Alltså nej till Taiwan.

Japanerna då? Jag till viss del kanske. Inte Kan Uo han är också gammal kines och han vinner inte mot någon sina förra landsmän. Jun Mizutani däremot kan kanske skaka någon men då måste han först besegra en svensk i sextondelsfinal. Nej, jag tror inte på japanerna heller.

Européerna då? Boll och Kreanga borta. Samsonov och Persson kvar och nog de enda två som har en möjlig chans mot kineserna och tyvärr tror jag ingen av dessa två klarar det denna gång. Persson för att han inte är i samma form som på OS då han inte heller vann mot de bästa. Samsonov för att han inte har en högre växel vilket behövs på ett VM.

Men koreanerna då tänker ni alla de är ju jääääävligt bra. Ja det är dom och det är dom som kan skaka någon enstaka spelare men knappast bryta dominansen.

Ryu Seung Min går mot Samsonov i åttondelen om nu inte uppstickaren Zhang Cao kan vinna mot Samsonov i åttondelen. I en eventuell kvartsfinal väntar Wang Hao. Där tar det slut för Ryu. Han har sedan den olympiska finalen 2004 endast tagit två set på fyra möten mot Wang Hao.

Joo Se Hyuk den härlige deffen då? Han har Cheung Yuk i åttondelen och Ma Lin i kvarten. Skulle han gå mot Ma Lin så kan det däremot bli en härlig fight. 3-1 i inbördes möten till koreanen och han vann faktiskt senast. Här kan vi ha en skräll på gång om Joo nu kommer hit.

Oh Sang Eun har mardrömslottning med Ma Lin redan i åttondelen. Det är inte en mardrömslottning i dess fulla bemärkelse då Oh faktiskt har 3-3 på Ma Lin.

Så min konklusion säger mig att det bara är koreanerna som kan skrälla sig till en medalj och då på Ma Lins kvartsfinalsida. Jag säger inte att det är det som kommer ske men att det är bara där jag TROR att det KAN ske.

Jag tror ännu en gång stenhårt på kineserna, de spelar en bättre pingis än någon annan.

6 kommentarer:

jooey sa...

ovtcharov är en av få europeer som har chans att slå någon kines. Slog trots allt Wang Liqin senast och la 3-4 mot ma long samt slog Zhang Chao o Zhang Jike.

Ma Lin lägger inte mot joo eller oh, det blir final mellan Ma Lin och Wang Hao/Ma Long

Anonym sa...

Endast Timo Boll har kapacitet att slå någon av de bästa kineserna. Nu när inte han är med blir det alltså som vanligt....Kina i topp....Ma Lin eller Wang Hao blir det denna gång.....Ma Long kan också gå hela vägen. Vad göra för att komma ikapp Kina?

max sa...

Jag tror på Ma Long.

Jag tror att att han är nästa superstar för Kina.

Wang Hao som skarpast utmanare.

Anonym sa...

Jörgen vinner!!!

Anonym sa...

Chuang slog wang liqin 2008

Anonym sa...

Vad göra för att komma ikapp Kina? Vi kanske skulle börja med att träna och inte bara tro att vi tränar.....