söndag 19 april 2009

Jörgen Persson inför VM

Jag och Jörgen Persson pratades vid i cirka en halvtimme på torsdagskvällen om hans tankar kring VM och lite allt möjligt. En hel del av era frågor kom också med.

Vad har du för drömmotståndare i en kvartsfinal? Du måste välja en riktigt bra spelare.

Vladimir Samsonov hade varit helt OK honom har jag ju slagit förut också.

Vad har du för relation till just Samsonov idag efter den där bollen som han försökte sno på OS?

Det är glömt och inget vi pratar om alls. Vi tränade till exempel ihop på Topp-12. Så det är helt glömt från min sida och säkert från hans sida också.

Vem har du som mardrömsmotståndare?

Kineserna. I alla fall de allra bästa som jag inte vunnit över förr. De är så många nu också, sju stycken.

Hur ser upplägget ut med träning och resa nu inför VM?

Vi reser till VM den 21/4 och landar den 22/4 på min födelsedag och då kommer vi att träna med japanska landslaget på ett träningscenter i Tokyo, kroaterna kommer också dit så det blir väldigt hög klass på träningen inför VM:s start.

Inför VM så tränar jag riktigt hårt två veckor med mycket bollträning (bollåda) och nöter där på mina svagare sidor och de saker som inte riktigt fungerat. De sista två veckorna så tränar jag mer individuellt. Enkla övningar där jag spelar på mina styrkor. Så att jag känner mig bra. Det blir även mycket matchspel och en hel del serveträning.

Det blir en del dubbelträning också. Nu på VM är det ju bara singel och dubbel så det smäller direkt. Man har ingen tid att spela igång sig på utan du måste vara på hugget direkt.

Hur mycket tränar du i vanliga fall när det inte är ett stundande mästerskap?

Jag spelar varje dag. Ofta högkvalitativt med just bollåda som jag tycker är mycket effektivt och bra för just mig. Då kan jag effektivisera träningen och få ut mycket på kort tid.

Hur förbereder du dig dagen innan match och precis innan match?

Dagen innan så lyssnar jag mycket på musik. Jag gillar musik och det är viktigt för mig i min uppladdning. På matchdagen så är det samma upplägg med mycket musik och tid för mig själv.

Läser du på och kartlägger vem du ska möta och i så fall hur då?

Jag brukar ta reda på en del om mina motståndare. Hur de servar och hur de returnerar men även deras starka och svaga sidor. Oftast så pratar jag med någon som mött dom mycket eller nyligen så att jag får en klar bild.

En del kör ju bara på och säger att det inte spelar roll vem jag möter för jag ska spela mitt eget spel, så gör alltså inte du?

Nej, det fungerar inte riktigt så för mig eller kanske någon på den här nivån. Det kan ju faktiskt vara så att din motståndare har kartlagt dig och hindrar dig från att spela ditt eget spel och då är ju du låst istället. Jag vill spela mitt eget spel och det är därför jag läser på om mina motståndare så att jag så mycket som möjligt ska få utrymme för detta.

Vad har du för målsättning inför VM för egen del i singel?

Jag siktar på medalj det gör jag alltid men det är svårare på VM än på ett OS då det är fler kineser och andra bra spelare med på ett VM.

Hur är formen nu jämfört med OS?

Den är rätt bra men jag är inte i riktigt samma slag som inför OS, då hade jag förberett mig i nästan ett års tid så då är det klart att jag var i bättre form. Men fortfarande så känns det bra och nu ska jag bara slipa till det sista.

Du spelar dubbel med Robert Svensson vad tror du om era chanser där?

Robban är ju en riktigt bra dubbelspelare så vi kan nog spela bra tillsammans även om vi inte spelat så många gånger tillsammans. En åttondel är nog en realistisk målsättning men givetvis siktar vi högre även om det blir tufft då det är riktigt hög klass på många dubbelklassen på VM.

Vad spelar du med för material?

Persson Powerplay som stomme och med JP Sonexplattor.

En del undrar om du boostrar eller limmar, gör du det?

Nej, jag kör lagligt. Jag limmar med det där vita ”trälimmet”.

Var ska du spela nästa säsong? Det har varit många rykten om dig den senaste tiden om såväl Halmstad som Eslöv i Sverige men också Roskilde och din ungerska klubb, vad händer?

Det som står helt klart är att det inte blir Sverige denna säsong utan Tyskland. Det har blivit en bra deal med Donic och lite annat som påverkat men jag kan inte säga ännu vilken klubb det gäller, det är fortfarande hemligt men jag hade egentligen velat vänta ett tag till innan jag bestämde mig men nu är det som det är. Vi får se om det blir Sverige nästa säsong istället.

Till sist så undrar jag vad du tror att Sverige behöver göra för att ta sig tillbaka till världselittopppen, i korta ordalag?

Vi behöver träna mer tillsammans. Allt från pojkspelare till seniorer, Fler läger där de bästa kör stenhårt med varandra. Från P14 och uppåt så måste du tävla och träna stenhårt och ut på junior Pro Tour så att du får känna på de bästa och tävla mot de bästa. Det är viktigt att ge morötter till de unga så att de har något att se fram emot, så att de ser vad all träning ger för resultat.

Hård träning med högt tryck och tempo på träningarna mot bästa möjliga motstånd. Jag tror att det är viktigt att samla de allra bästa så ofta som möjligt. Min generation hade suveräna träningsgrupper där alla var med och på gång uppåt. Jag hade mitt här nere i Halland och så fanns det J-O, Äpplet, Lagerfeldt och några till uppe i Stockholm som körde stenhårt.

Svårt att svara på denna fråga kortfattat men det här är i alla fall några av mina tankar om det.

Tack för denna gång Jörgen. Är det något sista du vill hälsa bloggläsarna?

Ja, jag ska klippa till min matchfrilla den 23/4 så att ni vet. :)

Nej, men allvarligt så kommer vi att ringa dig från Japan och berätta lite vad som händer och kanske skicka över någon lagbild också från träningscentret eller arenan.

Tack så mycket Jörgen och på återseende och återhörande och ett stort lycka till på VM!

Tack själv Max!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt!

Anonym sa...

Bra Intervju. Vilken dag är det VM startar ?? Vet du om det finns någon sida LIve man kan se på ??

Anonym sa...

Vilken dag är VM och vet du nån sida där den kommer sändas LIVE ??

max sa...

eurosport kommer att sända från VM som startar den 28/4.

Sändingarna drar igång först den 2/5. Jag återkommer om det närmare.

Jompa sa...

Suverän intervju, Max!

Anonym sa...

Kan bara instämma, bra intervju och jag gillade Jörgens svar på varför han läser på om sina motståndare.

Anonym sa...

Jörgen spiller i Plüderhausen, Tyskland næste Sæson!

Bara Champions League og til nøds et par matcher i DTTL!


/ASW

Anonym sa...

Jörgen spiller i Plüderhausen, Tyskland til næste sæson!

Normalt set bara Champions League! Hvis de komem ri problmer i DTTL spiller han formodentlig med et par gange!

Lag:
Persson
Karakesevic
Drinkhall
Kosowski


/ASW

Anonym sa...

Kanon!