söndag 16 november 2008

Idrotten förbrödrar, anekdot av Peter Gustafsson

Hämta den ursprungliga bilagan
Oj, den tackar vi för Jens ”kaka”,

Det finns en hel del som man skulle kunna ta upp, vissa är mer eller mindre rumsrena, några är klassiker… så som tågresan hem från Stockholm efter att ha spelat SOJC (swedish open junior championchip) när Anders Persson (numera Schiöler) som då var moraliskt stöd till sin bror Niklas (precis som Johan Lindh var till Ekan på den tiden), hade druckit en kopp kaffe och när den kvinnliga värden på tåget med Söderslang kom förbi och Anders beställde, ”ja vel ha en tee…, på västgötska.

Eller efter att vi gått upp i elitserien med Gröstorp och en vilt främmande person slänger 1000:- i min näve och säger gör något kul ikväll. Vi tog han på orden och ordnade en Whisky provning på hotellet på kvällen. Vi får in 4 st glas var på varsin träbricka gjord i kinesisk ädelträ. Kyparen pratar om de olika sorterna, rökningsgrad osv. En lång man i laget går fram till sina glas, tar det första glaset o sveper detta, sedan det andra, tredje o fjärde. Vi andra bara står och tittar, sedan säger han till kyparen, vilken va den goe?

Eller när Jens K och Anders Persson står 10 cm från varandras huvuden och bara vrålar ut sin frustration på varandra i en match mellan Gröstorp –Jönköping.

Men den historian som jag tänker berätta om utspelar sig i början på 80 talet, och håller samma tema som Jens ”kakas”, hot…

Vi var på träningsläger på Cypern. Vi hade haft en fin vecka med fysträning och väldigt mycket tennisspel på kvällarna.

Sista kvällen var fritt så jag och ”lilja” (Åke Liljegren), drog på Disco i Ayia Napa. Vi bodde en bra bit ifrån därifrån så vi tog en taxi dit och gick in på några olika discon under kvällen. Ni som känner ”lilja” vet att han kan vara lite hetsig under sin lugna yta, men vi hade i alla fall en riktigt trevlig kväll utan några som helst incidenter.

Hur som helst skulle vi flyga hem vid nio tiden på morgonen därpå så vi såg ingen anledning att åka hem och lägga oss utan vi var ute till småtimmarna och sedan var planen att gå ner till huvudgatan och ta en taxi hem och sedan direkt till flyget.

När vi kände att det var dags att börja bege sig hemåt, så började vi traska ner till huvudgatan, där ser vi ett gäng killar ca 12 -15 st som hoppar på biltak, krossar rutor med baseball trä osv. Dumma som vi var börja vi skrika på dem att sluta och att bara idioter som håller på med sånt.

Till vår stora förvåning så sluta de omgående. Kaxiga fortsatte vi nerför backen, mycket imponerade av oss själva, efter ett litet tag så började det glida upp några bilar bakom oss, och vi förstod genast att nu ligger vi nog ganska risigt till. Vi börja smida planer, vi springer åt olika håll så tar de bara en i alla fall osv. Men sen säger ”lilja”, de var inte så många vi tar fajten, du kastar dig in i förarsätet så tar jag baksätet, släng ut chauffören o dra fort som satan.

Sen insåg vi att det inte var lönt för det var tre bilar som gled sakta bakom oss. Den första bilen kom sedan upp jämsides med oss, nu började man känna sig riktigt knäsvag, vi låtsades som ingenting utan fortsatte gå o småprata lite konstgjort, då skriker en från bilen, hey you, vi titta åt sidan och såg att de satt 3 st med baseboll trä i bilen, alla slog dessa sakta, sakta i händerna, vi fortsatte att gå lite snabbare men bilarna gled upp på trottoaren intill oss och stängde våran gångväg, då tappar ”lilja” helt sitt humör.

Han stannar upp går fram till första bilen, sliter upp dörren och skriker på både svenska o engelska till grabbarna, de bara sitter kvar i bilen och såg ut som ett gäng guldfiskar.

Till slut får en av dessa Cyprioter en möjlighet att öppna munnen, han frågar var vi kom ifrån, ”lilja” svara snabbt Gothenburg, ahha IFK Gothenburg säger chauffören i första bilen.

Alla börjar snacka, gothenburg good team, very good team.

Cyprioterna hoppade ur sina bilar, vi stanna ett tag och snackade, hade häftiga diskussioner om fotboll, vi följer sedan med dem till beachen som har värdens party. Alla baseballs trän lades i bagageluckorna och vi hade en riktigt fortsatt trevlig kväll med dessa grabbar och deras vänner på stranden,

Hur det slutade?

En av bilarna körde oss hem de ca 6 milen till vårat hotell och jag har fortfarande kvar en vimpel från fotbollslaget, AEP Paphos. Tänk vad idrotten förbrödrar trots allt!!!

Om vi kom med planet eller ej, förtäljer inte denna historia, men vi var nog inte de mest populära spelarna, och lite extra exercis blev det allt.


Jag sänder denna anekdot vidare till:

Sveriges förnärvarande ”hetaste” elitserietränare för tillfället:

Pelle i Warta

28 kommentarer:

Anonym sa...

Återigen en ganska ointressant och medelmåttig anekdot. Nej pingissläktet är som personer sätt ungefär lika relevanta som Aftonbladets nätbilaga.

Att Peter Gustafsson hyllas som frispråkig och kontroversiell säger väl det mesta. Antar att det numera klassiska citatet: "It's very easy to be controversial in pop music because no one ever is" fortfarande gäller.

Sjatov

Anonym sa...

Nej, detta håller inte. Syftet med anekdotstafetten är givetvis inte att excellera i språkekvilibrism, men när innehållet förstörs p g a dålig språkbehandling är det illa ställt. Har Peter Gustafsson överhuvudtaget korrekturläst sin anekdot?

//Kinski

Anonym sa...

Pelle i Warta ar ocksa fodd pa 60 talet,,,,alltsa far han inte ta den. Eller ?
Linus M

max sa...

Sjatov och Kinksi,
Kan inte ni skicka in varsinn spännande anekdot.

Om ni inte vill uppge era mailadresser så kan ni skicka dem som kommentarer och bara underteckna så lägger jag upp dom.

Lätt att sitta på läktaren och vara kritisk det vet jag om någon.

max sa...

Linus,
Jag bollar det vidare til Peter direkt..

Anonym sa...

Jag har själv inget intresse av att skicka in en anekdot, dock tackar jag för det generösa anbudet.

Naturligvis är det enkelt att sitta på läktaren och vara kritisk men många gånger är det befogat. Visst jag skulle också kunna stämma in i hyllningskörerna men antagligen är jag alldeles för egocentrisk för ett sådant agerande.

Sjatov

max sa...

Sjatov,

För en egocentrisk person borde det väl finnas intresse att synas?

Nåja.

Angående kritik så finns det ofta befog men det finns ibland anledning och se vad man vinner på att kritisera och varför man gör det.

Anonym sa...

Själv tycker jag anekdoten var rolig o annorlunda, sen att man inte vill dra sina värsta bekännelser här är kanske inte så konstigt. Bra skrivet!

Anonym sa...

Skulle kunna fortsätta och diskutera detta men det känns inte direkt relevant.

Sjatov

max sa...

Sjatov,
bra, vi släpper det.

Anonym sa...

Mycket trevligt skrivit, kanon, riktigt bra. Sjatov o Kinsky är säkert tråkigaa schackspelare utan humor i sin ensamhet. Kanon,

Anonym sa...

Kinski, språkbehandling är riktigt bra, försök att hitta något annat att klaga på./PEO

Anonym sa...

PEO

Särskrivning
Whisky provning
baseballs trän
baseball trä
80 talet
nio tiden

"Vi tog han på orden och ordnade en Whisky provning på hotellet på kvällen"


"Till vår stora förvåning så sluta de omgående"


"vi titta åt sidan och såg att de satt 3 st med baseboll trä i bilen"



"vi stanna ett tag och snackade"

Visst, fantastisk språkbehandling.//Kinski

Anonym sa...

Max

Notera att jag ej har klagat på anekdotens underhållningsvärde, vad jag vänder mig emot är den undermåliga hanteringen av det svenska språket.//Kinski

max sa...

Kinski,
Notera att detta är en blogg där folk tar sig tid att skriva en story som över 1000 personer läser per dag och där du klagar på hur en del skriver.

Tror du att det hjälper mig att få folk att skriva gästbloggar eller anekdoter?

Anonym sa...

Max

Vad menar du egentligen?

Har jag inte lika mycket rätt att ge uttryck för mina åsikter och synpunkter, som alla andra?

Visste inte att jag skall vara restriktiv i mina kommentarer, för att på så sätt gynna bloggen.//Kinski

max sa...

Kinski,

Det är klart att du får uttrycka dina åsikter.

Det jag menar är att när du klagar på hur någon skriver så kan de få som effekt att färre personer skriver.

Syftet med att skriva det du gör vet jag inte och oavsett om du har rätt eller inte så kan jag bara uppmana dig att reflektera över vad du vill åstadkomma med din kommentar.

Du har ingen anledning att vara restriktiv för att gynna bloggen men du kan ha anledning att vara restriktiv då du har (enligt mig) lite på att vinna genom att klaga på någons språkbruk.

Anonym sa...

Om man läser igenom tidigare inlägg från "Negativa Kinski" så är det bara att konstatera att Kinski:s språkbehandling i vissa fall falerar. Så var lite mer positiv framöver så ska du se att du blir mera uppskattad framöver :).

Anonym sa...

Det känns som vi har en riktigt jobbig akademiker här! Klart det är mycket roligare när det skrivs som spåriket när det är en story!!!Förlåt alla akademiker inkl mig, riktigt torr akademiker, enkelspårig akademiker eller framförallt en som tror sig vara mr 100% på det svenska språket, nej vet du va kinski, lägg ner!/PEO

Anonym sa...

Upperbarligen är jag att betrakta som en anomali här på bloggen, då jag faktiskt ser ett värde i att inte misshandla det svenska språket.

Men om detta på något vis avskräcker folk ifrån att verka här på bloggen, ser jag ingen anledning för mig att fortsätta agitera i språkfrågan.

Detta innebär givetvis inte att jag kommer att skriva opportuniska inlägg, någon måste ju motverka konformismen.//Kinski

max sa...

Kinski,

Nu vet jag att inte Peter bryr sig om att du klagar på hans svenska.

Men det känns för mig onödigt att folk (ibland du ibland andra) klagar på hur folk skriver, framförallt när det gäller en gästblogg eller dylikt.

Kan viligt erkänna att jag även bli irriterad på när jag själv får klagomål på mitt språkbruk men det är mer adekvat att klaga på mig och mitt språkbruk då det är min blogg.

Anonym sa...

En förtydling är uppenbarligen på sin plats. Ingenstans har jag gjort anspråk på att jag behärskar det svenska språket till fullo. Ett sådant anspråk skulle givetvis vara förmätet ifrån min sida.

Eftersom att även jag gör många språkliga missar, har jag ett i mitt tycke, ganska förlåtande förhållningssätt i dessa frågor.

Mina klagomål är knappast vad man kan särskilt anspråksfulla:

1. Att kunna skriva ihop ord korrekt, t.ex. 80-talet istället för 80 talet.

2. Att kunna skilja på verbens olika tempusformer, presens, imperfekt osv.

Att detta på något sätt skulle kunna klassas som "akademiskt" att behärska detta finner jag oerhört märkligt.//Kinski

Anonym sa...

En förtydling skriver Kinski. Det heter väl: Ett förtydligande...

Anonym sa...

Anonym

Vänligen läs mitt föregående inlägg en gång till.

Att det smyger sig in stavfel då och då är fullt naturligt. Du kan även försöka roa dig med att sätt in ordet "kalla" på ett lämpligt ställe i mitt föregående inlägg.

Anonym sa...

Anonym

Det är mycket riktigt att det heter ett förtydligande. Emellertid hade jag tänkt att skriva förtydning, men det smög sig in ett l istället för ett n.//Kinski

Anonym sa...

Jag tycker anekdoten var klart underhållande och jag som akademiker (som dessutom skriver rapporter dagarna i ända) skiter fullständigt i om det var några missar i skriftspråket.
Tycker synd om Kinski som upplever detta som störningsmoment i läsningen...

//JÖ

Anonym sa...

Kinski!Vad fan har du för problem?Peter Gustavsson berättar gamla historier och du dissar dem,pga hur han skriver?Kunde du inte förstå dem eller?Ibland kan man inte nog underskatta en människa!mvh Björn J!

Anonym sa...

Björn J

Du verkar skriva i affekt. Vänligen sluta projicera dina känslor åt min riktning. Att jag skall vederfaras för detta känns ovärdigt.

Med vänlig hälsning Kinski