tisdag 25 november 2008

Xu

Ett vanligt namn högt på världsrankingen kommer i framtiden att vara XU från Kina.

Jag har snackat om Xu Xin ett tag nu, denna otroligt snabbe och kompromisslöse vänsterhänte pennfattade slugger.

Men det finns fler XUs.

Xu Raifang är en men den jag tänker lite närmare på är Xu Ke som även han är vänsterhänt, dock spelar han handskak. Xu ke kan komma att visa sitt fina spel för europerna inom kort om han fortsätter att spela som han gör just nu i Kina.

Coolt med ett lag bestoende av Xu, Xu och Xu!

Appropå unga lovande spelare så är den just nu hetaste unga kinesen inte Ma Long utan Zhang Jike. Denna 19åring vann just kinesiska mästerskapen där han bland annat slog Wang Hao i i finalen och Ma Lin i kvartsfinalen.

Här kan ni se ett klipp från dessa kommande (?) superspelare (Xu Ku och Zhang Jike) från Kina. Klipp från kinesiska mästerskapen kommer längre fram.





För den som inte blir imponerad där kan ju kolla in nästa video där Zhang Jike möter Ma Lin. Kolla bollen som börjar vid 2.04. Herrejösses vad snabb han är i armen! Här vinner han innan OS mot Ma Lin och så har han spöat honom i lag och singel på kinesiska mästerskapen i förra veckan. Tråkig kille.


14 kommentarer:

Anonym sa...

håller med om att zhang håller bra klass!! inte lika imponerad av xu ke tycker han är lite för dålig på att läsa spelet...

Anonym sa...

han verkar dålig över bordet

Anonym sa...

Törna vs Bentsen

http://www.youtube.com/watch?v=nG0Ny-JQxuw

Anonym sa...

andreas verkar duktig

Anonym sa...

Fan vad trött man blir på dessa sopiga dussinspelare!

I den översta filmen hade de inte ens hyfs att skaka tass med varandra.

Filmmusiken var dock bra. Vad heter gruppen Max?

AA

Anonym sa...

Synd att Zhang Jike inte har bättre reflexer; han skulle kunna ha blivit något.

Han har coolt namn i vart fall och det kommer man långt med.

Max, vem har gjort musiken, "death tone of silence", till den andra filmen med Jike och Lin?

AA

max sa...

Arne Anka basunerar ännu en gång ut sin vilja att provocera..

Inte denna gång Arne. :)

max sa...

Angående musiken så har jag ingen aning.

Anonym sa...

Anger-Max

Jag måste välvilligt erkänna att den där pingisen från Zhang var kanske det grymmaste jag sett.

(t.o.m. bättre än Bolls =))

AA

Anonym sa...

Anger-Max

När man ser än spelare som Zhang, är det inte då man bör dra konklusionen i hastig "kortbänk" och med handen på det svenska pingishjärtat för att proklamera att svensk pingis är låååångt från dylik klass?!

AA

max sa...

Arne,

Här är du helt tätt ute.

Jag har hört att Ma Long bara är toppen på isberget av de "nya" kineserna.

Vi är längre ifrån dem än någonsin tror jag.

Betänk att vi ser Zhang jike här och han är lika gammal som Sondell, Törna, Oja, mfl.. Vi är långt efter med hela denna generation tyvärr.

Frågan är om 90-talisterna kan utmana bättre?

max sa...

Zhang Jike slog på vägen fram till vinsten:

Kvart:
Ma Lin

Semi:
Wang Liqin

Final:
Wang Hao

Finalen kanske jag kan fixa ihop något på om ni vill?

Anonym sa...

Bra letat max. Det var den videon jag menade, den killen e min idol. /Z

Anonym sa...

Han är ganska bra!