måndag 17 november 2008

Intervju angående SEK

I lördags så bildades Svenska ElitKlubbar, SEK, och Andreas Ljones är from den 1/1-09 anställd som marknadschef på halvtid. Jag har nu intervjuat honom och nedan kan ni läsa hans svar. Om ni undrar över mer så hoppas jag att han har möjlighet att besvara dessa frågor under kommentarerna.

Varför har man startat SEK?
Det är en följd utav att pingisen har halkat efter de ledande inomhusidrotterna i Sverige.
Vi behöver utveckla våra arrangemang för att bli mer attraktiva och jobba mer målinriktat mot och tillsammans med media.


Vilka föreningar är med i SEK?
Herr och damelitserien samt herrarnas superetta.

Vilka eller vem bekostar SEK?
I ett uppstartsskede står SBTF för halva kostnaden och klubbarna delar på den resterande delen.

En framtida målsättning är att föreningen ska bli självförsörjande genom sponsorer.

Vilka sitter med i styrelsen?
Det har tillsatts en tillfällig sexmannastyrelse som har representanter från samtliga tre serier som ingår i SEK.
Dessa personer är:
Thomas Andersson Eslöv AI,
Ola Isaksson/Lasse Holmqvist Halmstads BTK,
Mats Olsson Söderhamns UIF,
Mikael Zöögling Spårvägen BTK,
Anders Carlsson BTK Rekord
Peter Gustavsson Gröstorp Österlen.

Vid årsmötet den 4:e januari under värendsspelen kommer det röstas om styrelsen för 2009.

Vad skiljer den från tidigare upplagor av liknande föreningar?
En stor och viktig skillnad är att det för första gången finns en person som är anställd. Tidigare har det enbart
varit idéelt arbete vilket har sina begränsningar.

Vad ska den syfta till? Den ska driva och arbeta med de önskemål om förbättringar som finns bland klubbarna som ingår i SEK.

Vad är målet med den? Kortsiktigt och långsiktigt?
Jag kan inte gå in i detalj på exakta målsättningar eftersom det är något som vi gemensamt ska besluta om.
Men min förhoppning är att vi kortsiktigt ska komma igång med en hemsida för de berörda serierna och sätta en grafisk profil som vi alla kan använda oss av.
Det kommer stärka oss, sätt ur ett varumärkes perspektiv.

På lång sikt behöver vi förbättra arrangemangen för att få mer publik till matcherna. Där finns det många saker som man kan göra men det är för tidigt för mig att uttala mig exakt om vad det här blir eftersom jag inte är ensam om sådana beslut.

Vad ska din roll vara?
Jag kommer jobba hårt för att vi ska nå de mål som vi sätter upp och ser även fram emot att jobba mer intensivt mot media.

Jag vill ge förutsättningarna för att alla klubbar ska kunna nå de mål vi kommer överens om.

På vilket konkret sätt kommer du att hjälpa elitklubbarna?
En av ambitionerna jag har är att vi ska vara duktigare på PR. Den biten tror jag att jag kan hjälpa till med mycket.

Sedan finns det saker som jag kan förenkla så som färdiga mallar när det gäller affischer, flyers och annonser. Då blir det enkelt att hålla samma grafiska profil
och visa upp ett proffsigt yttre.

En annan ambition jag har är att knyta sponsorer till SEK som kommer vara till gagn för klubbarna.

Vad har du för bakgrund inom pingisen?
Jag började som nioåring i Varbergs BTK och har som bäst spelat superettan i Sverige för Carlstads BTK och i den norska elitserien för B72 och Eiker BTK. Jag har även bott i Japan i tre månader som sjuttonåring och spelat för Osaka Toin Highschool.

Vad har du för bakgrund som gör dig lämplig för den här tjänsten?
Dels är det mina dryga 15 år inom svensk pingis men sedan har jag en utbildning i bagaget som jag tror kommer hjälpa mig mycket. Jag läser Informationsprogrammet vid Karlstads Universitet (Media & Kommunikation) Det är en treårig utbildning som jag är klar med till våren. Förutom det har jag läst psykologi och pedagogik under två år som jag tror jag har nytta av i min roll som marknadschef. En annan erfarenhet som jag tror jag har nytta av i den här tjänsten är att jag under ett års tid jobbade heltid som annonsansvarig på en nöjestidning i Karlstad. Det har gjort att jag har fått en större inblick i hur medierna jobbar.

Hur ser du på fyrmannalag alternativt tremannalag?
Det här är inget jag kommer eller kan besluta själv om men min personliga ståndpunkt är att tremannalag är rätt väg att gå. Ser vi på hur trenden ser ut i resten av europa så är det tremannalag som gäller. Danmark spelar som oss men är påväg att byta till tre spelare. Om vi i framtiden ska ha som målsättning att jobba för tevesända matcher fungerar det bättre med spel på ett bord och inramningen blir bättre. Vilket spelschema man sedan ska välja finns det några alternativ att välja på men jag gillar det som spelas i Norge i år. Där spelar alla två singlar var. Det betyder att en tredjeman kan få chansen att möta den andra lagets bästa spelare. Något som inte är möjligt idag då första bordet oftast består av utländska spelare som möter varandra och ett andra bord där juniorer och övriga svenskar möter varandra. Genom ett öppet tremannasystem får våra juniorer chansen att möta de bästa utländska spelarna i serien. Det tror jag är hälsosamt för svensk pingis och attraktivt för hemmapubliken då de får se sina egna talanger möta motståndarlagets stjärnspelare.

Ser vi på damernas serie tror jag det är absolut nödvändigt då många klubbar har svårt att få ihop fyra spelare.

Tack för denna gång Ljones!

24 kommentarer:

Anonym sa...

Suvve Max!

Men det förvånar mig att en målsättning med föreningen är att toppklubbarna skall bli "självförsörjande" genom sponsorer. Målet borde väl vara att man får tunga publikintäkter. Men det kanske inte är realistiskt ens ur ut väldigt låååångsiktigt perspektiv.

AA

Anonym sa...

Bra Ljones, og lykke til i jobben! Og husk hvem som har ideen bak det norske seriesystemet:)

Anonym sa...

Ankan med flit allting misstolkar, att han orkar.

Jag vet jag rimmar illa, men Ankans inlägg är ofta lika meningslösa som detta inlägg. Lägg ägg.

Anonym sa...

Det är väl SEK som ska vara självförsörjande genom sponsorer, inte toppklubbarna

Anonym sa...

Skulle vara intressant att höra vad SEK och Andreas Ljones har för åsikter om bordtennisen och dess resultatrapportering på internet. Personligen tycker jag att SEK borde ta en titt på www.ttstat.se som ett exempel på att se hur resultaten kan användas på ett bra sätt. Om man utvecklade den siten med mer information om klubbarna och dess spelare b.la. med bilder på spelarna så skulle det vara ett fördömligt skyltfönster mot media.

Anonym sa...

SEK=toppklubbarna//Kinski

Anonym sa...

"Genom ett öppet tremannasystem får våra juniorer chansen"! Det är ju fullständigt hål i huvudet att tro att våra juniorer kommer få ökade chanser om vi övergår till tremannalag. Sanningen är ju den att våra juniorer kommer få en kraftigt minskad möjlighet till spel i Elitserien om det blir tremannalag. Men visst, om man tror att vägen för att bli bättre i bordtennis går via ett ökat tevetittande så kanske det kan vara bra att övergå till tremannalag, men vill vi satsa på att utveckla svensk pingis så måste vi utveckla våra unga lovande talanger på bästa sätt. Då skall vi nog inte minska deras möjligheter till spel i högsta serien.

boss sa...

Det är ingen tvekan om att det blir svårare för våra yngre förmågor att få chans att spela i elitserien om vi går ner till tre man per lag.

Anonym sa...

Pssst..... Minst sex klubbar i Elitserien är emot en övergång till tremannalag! Det är nog dags att placera förslaget om tremannalag där det hör hemma, d.v.s. i papperskorgen...

Anonym sa...

Klubbarna som representerar SEK är förnärvarande 1,2,3,5,8,9 i elitserien, men Kinski kanske tycker alla som spelar i Elitserien är toppklubbar?

Anonym sa...

Det är viktigt för svensk pingis att öka kvaliteten på Elitserien. På sikt måste ju målet vara att de bästa svenskarna ska kunna ha Elitserien som ett realistiskt alternativ. 3-mannalag behövs om Sverige ska kunna konkurrera med länder som Tyskland, Frankrike och även t ex Spanien och Italien( de sistnämnda har fått klart bättre ligor de senaste åren), både kvalitetsmässigt och ekonomiskt. Fler och fler går över till 3-manna lag och spel på ett bord. Se bara på Tyskland, som behövde göra detta för att få viktig TV-tid. Vill SBTF att Elitserien på sikt ska kunna TV-sändas är det ett måste med en ändring. Det är ju t om svårt för en insatt att följa web-tv sändningarna då bara ett bord filmas åt gången. Jag, som spelat mkt med båda spelsystemen, ser inga nackdelar. Att vissa svenska ungdomar får problem att slå sig in i elitserielag behöver inte betyda att det blir svårare att få bra matchning. Superettans standard ökar ju i takt med elitseriens...

Anonym sa...

anonym

Om man väljer att benämna de 10 elitseriespelande klubbarna för toppklubbarna inom svensk bordtennis, kommer jag inte att opponera mig.//Kinski

max sa...

Det är ju en klubb för elitklubbarna..

Om man har en verksamhet som är på elitnivå så får man vara med och betala men också skörda eventuella frukter.

Anonym sa...

Tremannalag innebär spel på ett bord, och ofta inget spel alls. Den tid där publiken inte har något spel att titta på kommer, i en något så när jämn match, att uppgå till 1 - 1,5 timmar. Varje sidbyte tar minst 2 minuter, ny match minst 5 minuter, 2 timeouter tar ett par minuter (sådan tråkig dötid existerar knappt vid spel på två bord). Under denna tid har alltså publiken ingenting att titta på. Ungefär lika spännande som att se snö smälta. Hur kan någon tro att matcherna skall bli intressantare för publiken med bara ett bord, det kommer inte hända alls lika mycket som idag. Dessutom kan tremannalag innebära fem omgångar, vilket kommer att dra ut på den totala matchtiden jämfört med idag.

Anonym sa...

Argumentet att tremannalag skulle innebära mer tevesändningar förefaller minst sagt tunt. Låt oss satsa på våra ungdomar i stället. Idag spelar totalt fem svenskar på förstabordet i Elitserien. Med tremannalag blir det inte många inhemska spelare kvar i Elitserien, och knappast några unga lovande spelare alls. Skönt att majoriteten av klubbarna i Elitserien vill behålla fyrmannalag och spel på två bord.

max sa...

Två bord medför ett problem då det ibland/ofta är svårt att följa två matcher samtidigt.

Fyra spelare ger en sämre kvalitet än tre det är självskrivet.

Tre spelare ger klubbarna bättre ekonomi då de inte behöver avlöna lika många spelare.

Nya reglerna gällande svensk medborgare för att räknas som svensk tar bort svenskkineserna och öppnar upp för fler svenska spelare.

Idag så får inte de svenska ungdomarna chansen att möta de bästa utan allt som oftast möter de jämnåriga eller avdankade äldre spelare (lite hårt men ganska sant). Tremannalag med fri ranking skulle öppna upp för att de som väl platsar får möta de allra bästa.

Tremannalag skulle dessutom medföra att superettan blev bättre då en del spelare som idag spelar i elitserien skulle flyttas ner. Dessutom så håller förstabordet i superettan en ganska hög nivå och är så gott som i paritet med andrabordet i elitserien i många lag.

Om en ungdom inte platsar i elitserien så beror det på hans spelstyrka.Elitserien ska vara för våra bästa och inget annat. Visst kan jag hålla med om att det blir tuffare för spela med tre stycken födda 89,91, 94 som Mariedal gjorde igår med tremannalag men å andra sidan så möte de spelare födda 86, 87, 89, 90 och sådana spelare de mött humdra gånger förut.

En nackdel med tremannalag är att det blir mindre pingis att kolla på om men det behöver inte bli kortare matcher då det kan bli fem omgångar istället för som nu fyra omgångar.

Jag andas lite och inväntar respons.

Anonym sa...

En series kvalitet är framförallt en funktion av hur bra svensk pingis är. Fokus måste då rimligtvis ligga på hur vi kan utveckla svensk ungdomspingis ännu bättre. Samtliga som argumenterar för tremannalag tycks ha förbisett detta, och pratar hellre om fräcka arrangemang etc. Låt oss istället försöka göra det bästa av alla de duktiga och lovande ungdomar vi har. Då måste fyrmannalag vara det enda riktiga.

Anonym sa...

Håller helt med dig Max. Att publiken skulle bli uttråkad i setpauser och liknande låter konstigt. Är väl inget märkvärdigare än avblåsningar och halvleks- och periodvila i fotboll/hockey. De som tittat matcher på ett bord nämner oftast att det är mer spännande och bättre tryck då hela publiken fokuserar på samma match. Kan inte finnas många sporter där man spelar lagmatcher på fler än ett bord/bana/plan/rink?

max sa...

Jag pratar inte om fräcka arrangemang men jag förstår inte hur serien blir bättre med fyrmannalag i jämförelse med tremannalag som du påstår.

Vill vi ha unga spelare i elitserien eller i en tuff tränings- och tävlingsmiljö?

Som det är nu så spelar alla lag med två spelare på förstabordet som håller en annan standard än de på andrabordet där är vi alla nog ganska överens, eller hur?

Om vi skulle ha tremannalag så skulle det öppna för möjligheten att trean (ungdomen) skulle få spela mot de bättre spelarna då coh då tillskillnad från nu när de inte så ofta får tuffare motstånd än i superettan.

Anonym sa...

Ungdomen skulle nog inte fått spela alls om vi hade gått över till tremannalag. En viss J-O Waldner tog fjärdeplatsen i Spårvägens lag i slutet av 70-talet. Han hade inte kunnat peta någon av de tre övriga i laget (Thorsell, Lagerfeldt eller Appelgren). Vad hade hänt med J-O om han inte fått chansen i tidig ungdom? Hade han lagt av, bytt klubb eller kanske bytt idrott? Svaret får vi aldrig, men nog måste vi väl ge våra ungdomar chansen till spel i högsta serien om de skall kunna utvecklas??? Tredjemannen är dessutom tänkt att få åka med över halva Sverige, för att därefter spela endast en match, vad är det för form av "utveckling"? Vi har spelat med fyrmannalag sedan säsongen 1977/78. Innan dess var det dödstrist att kolla på pingisens högsta serie eftersom det hände så lite. Det var betydligt mindre publik då, och ofta spelades Allsvenskan p.g.a. dåligt intresse i form av sammandrag. Att vrida klockan tillbaka är nog inget särskilt smart drag, om vi vill utveckla det som går att utveckla, d.v.s. våra lovande ungdomar.

max sa...

Det finns flera lösningar på hur man kan spela med tre man.

Vm-regler

Os-regler

två matcher så att det kan bli 3-3

*

Jag var inte med 1977/78 men jag tycker inte att produkten Elitserien är speciellt kul nu som den är. Varför jag går är för att jag känner flera spelare samt att jag skriver denna krävande blogg. :)

*

Waldner hade knakse inget annat lag att spela i? Som det är nu så finns det en superetta som kan erbjuda väldigt bra motstånd för de som inte platsar i elitserien.

Ska man bli riktigt bra så ska man ändå ta en plats i elitserien och kan man inte göra det så finns det fortfarande exempel där spelare utvecklas trots sämre motstånd i serien.

Peter Karlsson spelade länge på andrabordet i elitserien och förlorade knappt en match men sedan när han väl tog klivet upp så fortsatte hans utveckling.

Om vi ska fortsätta med detta resonemang kanske vi ska ha kvoteringsregler för spelare i laget att de måste spela med en spela under 18år?

Anonym sa...

Att säga att juniorerna inte får chansen är bara ett absurt resonemang. Det är inget argument. Man spelar inte i elitserien för att träna där, man spelar där när man är redo!

Anonym sa...

Tremannalag med singelspel jämte en dubbel.

Vid sidbyten och time-out kan arrangören dra på stereon eller en storbildsskärm och visa musik eller pingisklipp e.d., för att underhålla publiken.

Kanske kan man amerikanseria och sexualisera pingisrummet något och anlita kvinnliga hejarklacker med top of the top of cheerleders. Och för att vara riktigt politiskt korrekt kan låta klacken konstitueras av hbt-personer.

AA

Anonym sa...

http://koti.mbnet.fi/~jjormana/ideapark.htm

Match i finska ligan i ett köpcentrum inklusive cheerleaders.