tisdag 17 februari 2009

Dataranking

Idag så var jag med på Stockholms bordtennisförbunds årsmöte.

En del intressanta motioner som mötet valde att tillstyrka, den mest intressanta för mig rörde dataranking.

  1. Ängby SK med farmaklubbar yrkar därför på att dataranking snarast möjligt och utan vidare dröjsmål införs även Sverige.
  2. Om finansiering krävs för att täcka initialkostnader kan förslagsvis licensavgiften tillfälligt höjas med 100 kr under en säsong.
Det var på tiden!
  • Redan i slutet på 70-talet fanns det dataranking i USA.
  • I Norge och Danmark har man dataranking.
  • 1991 så tillsattes en grupp i Sverige för att inrätta en dataranking.

Den som inte är med mig är emot mig. Inför dataranking NU!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart - exakt vad jag föreslog på denna blogg tidigare och som MAX hade omröstning om!

Göteborg lär rösta för...

Anonym sa...

Bra att du var där Max och respresenterade klubben.
Efter ett möte med en skola angående framtida samarbetsmöjligheter gick jag och körde säsongens första pass.

Gick oväntat bra faktiskt och det är skönt att vara tillbaka efter ett långvarigt skadeuppehåll!

//JÖ

Anonym sa...

Bra att du engagerar dig så starkt i frågan Max!

Jag satt själv i Stockholms tävlingskommitté i mitten på 90-talet och vi var flera i kommittén som diskuterade många olika förslag på dataranking. Men då var det klart dyrare att ta fram ett fungerande program så allt stannade vid förslagstadiet.

Nu har det gått 15 år till och kostnaderna för ett fungerande system måste vara försumbar om man ser till att fler kanske börjar/stannar kvar inom bordtennisen (vilket ökar licensavgifterna).

Jag kommer ihåg när jag spelade en tävling i USA 1991 och hur kul det var att se hur man låg till på rankingen i USA i sin ålderklass.

Dessutom blir det en verklig ranking, som kommer vara ganska rättvis efter första säsongen. Alla matcher räknas och för att ha en bra ranking, jag tänker mest på vår ungdomar, behöver man inte jaga rankingpoäng land och rike runt varje helg.

Hoppas någon stark kraft i pingisSverige kan driva frågan så vi får vår, av nästan samtliga spelare, efterlängtade dataranking.

För innerst inne vill vi gärna jämföras oss med andra spelare. Och dagens klassningssystem är ju på inget sätt ett system som känns som ett mätbart instrument ur den synvinkeln.

Mattsson

Anonym sa...

Jocke. Det ser alltid ut som du är skadad. 4-1 på hovet ikväll. Nu blir det slutspel!

Anonym sa...

ja men de är inte värt en krona mattias karlsson och grabbarna får stå för de dem tävlar så mycket och slösar pengar tillräkligt med sina tävlingar så dem får jobba och stå för den skiten !

Patrik sa...

Härligt! Jag har tjatat om detta länge på tjejpingisbloggen.

Nu får vi hoppas att det händer något.

max sa...

Har ju försökt med detta ett tag själv..

http://pingisfan.blogspot.com/2007/09/dataranking.html