onsdag 18 februari 2009

PingisTV

PingisTV lever!, eller…?
Ja hur är det med den saken egentligen?

ITTF Junior Circuit och Safirs Internationella kommer att kunna följas på www.pingistv.se. Från morgon till sen eftermiddag kommer vi att sända från gamla klassiska Idrottshuset i Örebro. Pingisvänner från hela världen kan sitta vid sina datorer och se vad som händer i Närke dessa dagar. Ja inte allt förstås. Det händer en del andra säker i utanför väggarna på Idrottshuset i detta landskap. Men det får någon annan ta ansvar för att visa upp.

När vi ändå är inne på det här med vem som gör vad så kan vi ju ta det där med PingisTV också. Bakom produktionen står LiveStream som drivs av Martin Lundström och BeA Nilsson. Verksamheten är att producera direktsänd idrott via streaming på Internet. Det hela startade med Bowling och fortsatte i tur och ordning med Bordtennis (!), Dragkamp, Karate, Hästhoppning och Ju-Jutsu. Närmast i tur står Brottning och Boxning samt förhoppningsvis ännu fler sporter.

När vi gör en produktion så är det viktigt att vi tar hand om informationsansvaret runt själva tittandet. Därför finns www.pingistv.se, www.bowlstream.tv. och nyöppnade www.brottning.tv. Vi kommer också att öppna upp en specifik sida för varje idrott som vi har verkat i, inom kort. Dessa sidor skall i första hand ses som en plattform för att kunna se sändningarna och diskutera med kommentatorerna under direktsändningen. Den är också en kanal in för tittarna att kommentera produktionerna. Här tar vi emot ros och ännu hellre ris. För det är det sistnämnda som utvecklar oss.

Bakom varje produktion står en beställare. Under dessa dagar är det BTK Safir som är vår kund. En kund vi hoppas få som en återkommande sådan. En annan kund är Svenska Bordtennisförbundet. De har beställt sex produktioner av oss som vi genomförde under förra året. I somras stod Halmstad BTK bakom att sändningen från OS-genrepet mellan Sverige och Danmark kom till stånd. Gemensamt för alla dessa sändningar är att de kostar pengar. Dessa pengar måste i sin tur hittas på det ena eller det andra sättet. Att låta sändningarna finansieras av sponsorer är en lysande idé. Problemet är bara att det har blivit mycket svårare att hitta sådana i dagens tider. Därför har vi inte kunnat visa lika mycket pingis som både vi och våra tittare vill.

Att vi arbetar med andra sporter är inget som påverkar mängden bordtennis i vårt utbud. Men det påverkar kvalitén på det vi gör. Bara en sådan sak som att, ju fler sändningar vi gör desto mindre mängd felsägningar blir det från min sida (exempelvis så vet jag nu att Michael Maze är dansk och att han är högre rankad i sitt hemland än Kasper Sternberg Sjelle…). Här vill jag passa på att rikta ett tack till alla bisittare som lotsat mig förbi en del förödande blindskär. Med fler produktioner från fler sporter ökar också möjligheterna att vi kan uppgradera både utrustning och bildkvalitet. Vi har en hel del prylar på vår önskelista…

Men nu skall vi äntligen göra Pingis igen. En sport som, jag tror, alla sportintresserade tycker om att titta på. Det blir första gången vi kommer att köra det mesta på engelska från en Bordtennissändning. Vi har gjort det tidigare från de båda världsmästerskapen i Dragkamp och Ju-Jutsu så BeA Nilsson:s arkiverade engelskkunskaper har fått sig en ordentlig avdamning. Och faktum är att det är många engelskkunniga som förstår vad jag säger även om dom i alla lägen inte förstår varför jag säger det.

För att ni skall förstå att vi inte på något vis ligger på latsidan så redovisar jag här vad vi har i röret:
19 – 20 februari ITTF Junior Circuit, Safirs Int. Örebro
28 – 1 februari/mars SM Brottning, Stockholm
14 – 15 mars Ej officiellt
21 -22 mars Ej officiellt
6 – 12 april Junior-EM Bowling. Malmö
18 – 19 april SM Boxning, Lund
9 – 10 maj Ej officiellt
7 juni Ej officiellt
14 juni Ej officiellt
4 – 5 juli Ej officiellt

Så jag hoppas att ni förstår, gott folk och ärade pingisvänner, att vi är angelägna om att göra allt vi kan för att det skall blir mer pingis i rutan. Och att det vi visar blir av bättre och bättre kvalitet.

Även om det inte sprattlar hela tiden så kanske det lever (gammalt känt djungelordspråk) !
Den devisen gäller också för PingisTV.

Så bänka er nu för två dagars Bordtennisfest. Vem som vinner de olika klasserna är inte min sak att sia om. Det där har ni och mina expertkommentatorer bättre koll på. Min uppgift är att inte överträffa (underträffa) mig själv, vad beträffar felsägningar i direktsändning…

Med vänlig hälsning
BeA Nilsson

P.S. JaJa då. Ni skall få veta vad som ”bottnar” den listan. Under SM-finalerna i Bowling i somras var jag i färd med att lotsa in den nyblivne svenske mästaren Mathias Årup till kommentatorsbordet för en intervju. Då jag förstod att det lät en aning ”brötigt” ute i stugornas datorer när han skulle förberedas för intervjun så skulle förklara det med att säga:
”Snart skall vi få en intervju med den nyblivne svenske mästaren. Först skall jag bara sätta på Mathias Årup head-setet.”

Det hade funkat bra om jag inte hade glömt ordet ”head-setet”…

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt med sändning från Safir, det ska bli riktigt kul att följa!
Alltid trevlig läsning när skribenten bjuder lite på sig själv också :)