onsdag 12 mars 2008

Frågesportens rätta svar

1.Vem är detta?

Killen på bilden heter Marcello Aguirre, född 1993. Han kommer från Paraguay och spelar i Ängby SK. Han är en mycket lovande spelare som vann en hel del matcher i superettan i år. Vänsterhänt och mycket känsla.

2. Vilken nuvarande norsk landslagsman har spelat i Solna BTK?

Geir Erlandsen spelade för Solna 1995/96 (tror jag ). Han hade ett väldigt fint facit i div 1 Norra (innan superettans tid) men han pratade inte ihjäl oss andra på träningarna direkt.

3. Till vilken omgång kvalificerade sig Mikael Zöögling på ungdoms-vm samma år som David Gustafsson vann?

Davve slog ut Zögge i semifinal detta VM som man spelade med enbart bh-servar och set till 11 som ett test. 1995 var det om jag inte minns fel.

4. Vad har Mick Märlin, Niklas Berg och Niklas Sundell gemensamt?

Dessa tre spelare har inte som många trodde alla spelat för Spårvägen då Niklas Berg inte spelat för just Spåret. Rätt svar är att de alla tre precis som jag har Enskede BoPS som moderförening.

5. Vilken klubb representerar Vladimir Samsonov from nästa säsong?

Vladi kommer nästa säsong byta förening från Charleoi till Cajagranada.

6. Vilken svensk klubb representerade Tamara Boros, Kroatien, under två säsonger?

Tamara som nyligen fick stryk av Malin Pettersson spelade två säsonger för Lyckeby BTK i början av 90-talet.

7. Vilken världsspelare har smeknamnet Juanito?

Rätt svar är gammelmannen He Zhi Wen spelandes för Spanien men inte helt oväntat med ett land i öst som modersland. Juanito som betyder lille "Juan" är rankad 27a i världen trots att han fyller 46 i år.

8. Vem var den senaste spelaren att besegra Huang Hou Yu, Askim, i superettan?

Mikael Appelgren var den som senast vann mot Huang. Tomas Ramstrand slog honom i samma lagmatch men i omgången före.

9. Vilka fyra lag spelar semifinaler i CL 2007/2008?

Cajagranada, Düsseldorf, Charleoi, Niederösterreich

10. Hur slutade första set mellan Christian Süss och Koji Yoshida, Japan, i senaste lag-vm?

Zero, null, nada, zip. 11-0 till Yoshida som ossade på varenda boll setet igenom. Jag har sällan sett en så pass bra spelare spela så dåligt som tysken gjorde.

11. Vad har Jon Persson respektive Lukas Rydén för smeknamn under landslagssamlingar och andra landslagssammanhang?

Jon och Lukas har säkert många smeknamn som fungerar men det jag letade efter och som är det enda korrekta är efter att jag konsulterat med Lukas förljande svar:

De kallas bröderna ihop men var och en för sig så kallas de för den andres förnamn då de är så lika varandra. Alltså kallas Jon för Lukas och tvärtom. Bröderna frisyr ger jag rätt för.

7 kommentarer:

max sa...

sent svar från en deltagare men det svaret räknas även om det inte räckte till seger så var det ganska nära.

Anonym sa...

berg har spelat för spåret.

Anonym sa...

jag har mött Berg i div.1 Norra representerandes Spåret .

max sa...

Det stämmer kanske..

Hmm.. men det var inte det svaret som avsågs.

Anonym sa...

Gren att man hade tre fel :( Inte lätt med Stockholmsfrågorna, och sen hade jag otur på vem som vann mot Huang där jag trodde att det var ramen :P

max sa...

Arvid du hade en bra rad men alla har sina områden, du var den enda med rätt på smeknamnen.

Anonym sa...

Trots att jag mötte Marcello för bara några veckor sedan i Safirs så kände jag inte igen honom. Trodde det var en bild på Samsonov som 15-åring!