lördag 22 mars 2008

Lida

För er som har dålig koll på varför påsken firas så kan jag berätta varför. Det är nämligen en kristen tradion till minne av Jesu lidande och död på Golgata.

Igår var det Långfredag och som jag led i Jesu-minne.

I Stuttgart firar man långfredagen rejält


Fram till 1969 så var nöjestillställningar förbjudna i Sverige då Långfredagen skulle vara långtråkig och det märkte tydligen de icke-troende av. Det var inte stängt igår kan jag lova. Sveriges radio spelande endast psalmer för att påminna om oss hur Jesus led. Men jag lider idag av sviterna av firandet igår. Vänner som fyller 30år ska firas och så blev det igår.

Så nu är det påskafton och det blir middag med flickvännens familj och jag är lite som jesus lärljungar var på påskafton för cirka 2000 år, de var nämligen väldigt rädda för de som avrättat Jesus och satt inlåsta. Det är därför det inte hålls några gudstjänster idag då man väntar på uppståndelsen.

Jag inväntar också uppståndelsen av mig själv då jag just nu är som en långsam råtta som Mats Hedin hade sagt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte pingissverige lidit tillräckligt de senaste åren?
Pesach, på er!

Anonym sa...

judisk påsk? inte illa..

Anonym sa...

Religion är til för nötter.

/HazzeDeff