måndag 31 mars 2008

I've got mail

Walter har svarat och berättat att han återkommer inom kort med mer ordentliga svar än de korta jag hade efterfrågat. Jag hoppas på en uppsats.

På bloggen inom kort.

Mina frågor var:
  • Min tanke är att du beskriver för oss ute i Sverige vem du är och vilken bakgrund du har och hur länge du fungerat inom pingis- och idrottsvärlden.
  • Vidare så skulle det vara intressant att veta hur du ser på de resultat Sverige har på såväl elitsidan som på breddsidan. Framgångar med våra landslag. Antalet licenser. Antalet föreningar osv.
  • Vad har SBTF på gång?
  • Vad har du för visioner för svensk pingis? Vad behövs för att förverkliga dessa?
För den som läser alla kommentarer så kommer den att upptäcka att de flesta av frågorna är kopierade rakt av från en kommentar. Det är så jag gör det. Ni frågar och önskar och jag försöker att fixa.

31 kommentarer:

Anonym sa...

En annan sak du skulle kunna ta upp är Pingistidningen. Den skulle behöva fräshas upp. Varför inte anställa någon seriös sportjournalist.
I dagsläget känns det som att Pingistidningen har åldrats väldigt dåligt, den är sprängfylld av underfundiga pilsnerfilmskommentarer och ordvitsar som man inte riktigt vet var de hr hemma.

Anonym sa...

Kan förbundet tänka sig att bekosta en svensk kurs till Tomas von Scheele ?
(SBTFs hemsida är faktiskt officiell...)
Eller att ngn redigerar hans skrifter.

max sa...

tidningen skulle behöva en ansiktslyftning javisst men nu är dessa frågor ställda så nu avvaktar vi dem.

Anonym sa...

Håller helt med om att Tomas von Scheele borde gå en kurs i svenska. Inlägget på senskbordtennis.com var bland det värre som jag har läst ur ett språkligt perspektiv.

Pingistidningen har inte hängt med sedan 70-talet. Layouten och innehållet påminner mer om Åsa-Nisse än om en modern sport.

Anonym sa...

Jag har läst vad Tomas skrev på Svenskas hemsida och jag förstod ganska lätt vad han menade.Han kanske inte är anställd av förbundet för hans akademiska bakgrund. Finns det inget positivt man kan skriva om som leder nånstans i stället?
Kent Wirström.

Anonym sa...

Var kan man läsa vad Scheele har skrivit?

Anonym sa...

Kent ...tror nog de flesta förstod vad han menade. MEN en viss standard kan man kräva av en förbundskapten och hans arbetsgivare.
Imagen för pingis är inte den bästa och därför är detta viktigt.
Det behöver inte vara ett litterärt mästerverk men detta var verkligen pinsamt att läsa.

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=9hq0atvT5Lk

Fabbe är grym!!

Anonym sa...

Att han ska kämpa för att vi får behålla Hallmark orginal några år till!!!Perre

Anonym sa...

Alltså har ni läst om limförbudet på stbtf.se?
Jag garvar, där står det ett recept hur man ska blanda ut det befintliga limmet för att få bort de farliga ämnena.
Som om någon skulle bry sig om det...

Anonym sa...

HAHA! Ett av de bättre aprilskämten. Finns säkert många som har skalat morötter idag :)

Anonym sa...

Här skulle jag vilja bryta in. Eftersom jag själv arbetar professionellt med tidskriftsproduktion vet jag att det faktiskt krävs en hel del för att åstadkomma en bra och läsvärd tidning. Bra skribenter och bra fotografer arbetar inte gratis och de resurserna lägger SBTF inte på Pingis för den görs med väldigt små medel. Dock tycker jag att redaktören gör ett bra arbete utifrån de förutsättningar som råder, sen man kan alltid diskutera layout osv. Kan jag min tidningsekonomi rätt så skulle ett inte alltför hett tips vara att tidningen inte direkt håvar in några större stash i form av annonsintäkter. Så det hela är en resursfråga som förbundet måste ta ställning till.

Jag tycker att man kan tänka på att det kan vara viktigt att bidra med texter, redaktören brukar plocka in det som är av läsvärde, alla kan vara med och höja statusen på Pingis.
Tänkte bara påpeka det utan att varken säga emot eller hålla med någon.

Anonym sa...

Örjan Wesrberg gör ett bra jobb!

Blandade reportage om eliten, män, kvinnor, ungdomar, veteraner etc avspeglar väl licensbetalarnas olika intressen.

Läsare av tidskriften pingis i många år

Anonym sa...

Till von Scheeles svenska kan man väl också lägga att även den absolut största majoriteten av de pingisspelande svenskarna synes suga ordentligt i svenska språket!

Anonym sa...

Var snälla att knipa igen om Ni bara avser att klaga.
Har inte en aning om detta är bra svenska, men vad spelar det för roll. Ni som klagar hoppas jag ändå förstår språket.

Anders Karlsson
Helsingborg

Anonym sa...

Anders Karlsson är för dålig svenska men mot åsiktsfrihet, är det rätt uppfattat? Med vänlig hälsning, Arne A.

Anonym sa...

Ärligt talat undrar jag om inte fler läser den här bloggen än tidningen Pingis....

max sa...

Kan faktiskt komma med lite information som jag hade tänkt vänta med men som passar in nu.

Jag har för avsikt att åka ner till Budapest och kolla in världskvalet till OS. Jag har då hört av mig till SBTF för att be de hjälpa mig med en pressackreditering. Detta vill jag ju ha för att kunna få tillgång till spelare på plats och då kunna skriva något här på bloggen vilket jag skulle tycka var kul och förhoppningsvis ni också.

Nu så har frågan bollats över till ÖW och jag hoppas på ett psoitivt svar på denna fråga.

Jag tar ledigt från jobb, betalar resa, boende och mat för detta. Om nu Pingis hade varit intresserade så hade de kanske bett mig skriva en artikel å deras vägnar men en sådan förfrågan har jag dock inte fått.

Jag vil inte påstå att jag är en skribent av klass eller någon vidare fototgraf men jag tror att jag hade kunnat leverera ett levande reportage till Pingis om de hade bett mig.

Kanske inte så intressant att följa detta kval då vi fortfarande inte vet om jens och Pg kvalificerar sig men jag åker oavsett då Budapest verkar vara en härlig stad och kryddat med ett OS-kval så blir det en skön resa.

Anonym sa...

Vad trött jag blir.
Kan Du STAVA till ödmjukhet......???
Åsiktsfrihet har en djupare innebörd än att slänga fram det på detta löjliga sätt.
Vad jag mear är att personer, i det här fallet Chippen, gör en insats för Svensk pingis.
Att då kritisera något så trivialt som hans skrivning i en text förefaller för mig mycket obegåvat.
Har Du förstått nu Arne Anka ???

Anders Karlsson
Helsingborg

Anonym sa...

Anders Karlsson i Helsingborg har verkligen inte begripit innebörden av åsiktsfriheten och visar sig också vara en utomordentlig slav under "Jante".

Ack, dessa uppblåsta skåningar! Må Halmstad vinna!

Anonym sa...

Så, varifrån får Du "uppblåst" ifrån ??
Jag bara undrar, kan Du förklara ?
Och hur kan Du veta att jag inte förstår innebörden av åsiktsfrihet ?

Anders Karlsson
Helsingborg

boss sa...

Verkligen löjligt att kritisera Scheeles sätt att skriva. Fokusera på väsentligheter istället. Hade det varit kritik mot hans metoder, inriktning eller liknande hade det varit en annan sak, men nu...

Anonym sa...

Det är mycket "Kalle Anka" snick-snack nu. Bättre att vara en uppblåst skåning än en blåst halläning :)

Anonym sa...

Anders Karlsson är väl ofta uppe väldigt sent. Föredöme..?
Tomas von Scheele är anställd av SBTF och därför en officiell person. Man kan därför kräva mer än dravlet han skrev. Han gör inte en insats för svensk pingis...DET är hans JOBB. Självfallet en insats men dock hans skyldighet.
Anders karlsson kanske borde tänka innan han skriver...
Kvalitet är viktigt.

Anonym sa...

Jag tycker att von Scheele kan förlåtas, därför att i stället för att plugga när han var liten så var han runt om i Sverige och spelade skiten ur de flesta i sin ålder - och ytterligare några - och hjälpte därigenom till att få upp pingisnivån.

Men jag håller också med föregående "talare" att kvalitet är viktigt för trovärdigheten.

Anonym sa...

Anders Karlsson

Att du inte förstår innebörden av åsiktsfriheten har ju framgått av dina "reflexinlägg".

Men jag kanske skulle omformulera mig och istället påstå att du mycket väl kan förstå vad åsiktsfrihet innebär men att du detta till trots har svårt för kritik, även då den är befogad.

Jag kan förstås ha fel, men du har inte bevisat motsatsen ännu.

Anonym sa...

En del har synpunkter på svenska språket men hur har arne anka det med geografikunskaperna. Att påstå att Anders Karlsson är skåning är väl att ta i. Så vitt jag känner till kommer han från Trollhättan och så långt upp i landet sträcker sig väl ändå inte Skåne.

Anonym sa...

Om Arne Anka slutat kvacka i tid hade jag struntat i att skriva dessa rader.
Att använda begreppet åsiktsfrihet för att försvara en småaktig hållning till sin omvärld är bara barnsligt.
Att sedan avsiktligt missförstå Anders Karlsson är lika löjligt som lågt.

Grunden till Arne Ankas dumheter är, såvitt jag förstår, att von Scheele skrev på hemsidan om ett träningsupplägg och tankarna bakom detta.

I stället för att skadeglatt peka på eventuella fel i meningsbyggnader kan man ju faktiskt välja att fundera kring de idéer von Scheele för fram.

(Lite roligt är det att några av de von Scheele-kritiska inläggen på bloggen är innehåller språkliga felaktigheter)

Ulf Kristiansson
Helsingborg

Anonym sa...

Nu vet jag inte vem Anders Karlsson är. Men eftersom han skriver under med Helsingborg drar jag naturligtvis slutsatsen att han åtminstone har sin hemvist där.

Och i min geografiska atlas så ligger Helsingborg i Skåne. ;-)

Tomas sa...

Ibland blir man förvånad, prata om att pingisen lever i en egen "ank damm" Instället för att komma med konstruktiva förslag, så gör många som naturligtvis VET allt, kan allt...osv, bara kritiserar o gnäller. Denna tråd tappar tyvärr sitt värde då den övergår från nån form av debatt till lågvattenmärken som personangrepp, synd eftersom debatten om tidningen Pingis är viktig. Inte för att enbart kritisera utan kanske för att bistå de som trots allt jobbar häcken av sig för att delge pingis Sverige information om pingis i stort och smått. Ni som är sådana experter kanske kunde tänka på att tidningen är riktad lika mycket till 9-åringen som tycker pingis är bäst till er då alla Världsmästare...

Typiskt exempel på en Världsmästare är ju denne anka som ju tror han sitter över alla andra, kanske sitt behov av självbekräftelse han ger uttryck för här men vilket lågvattenmärke..

""Anders Karlsson i Helsingborg har verkligen inte begripit innebörden av åsiktsfriheten och visar sig också vara en utomordentlig slav under "Jante".

Ack, dessa uppblåsta skåningar! Må Halmstad vinna!""

Må pingisen överleva alla dessa gnällgubbs
hälsar Tomas Nilsson

Anonym sa...

Arne anka är ju inte själv speciellt bra på meningsuppbyggnad och det där med "uppblåsta skåningar" är ju bara till att förlöjliga sig.