onsdag 18 mars 2009

Gröstorp slipper kval

Askim tackar för tredje året i rad nej till att kvala till Elitserien.

Detta innebär att Gröstorp är kvar i Elitserien då även Hägersten tackar nej. Hägerstens nej är ju inte oväntat då det är en farmarklubb till Spårvägen men Askims nej är inte lika lätt att förstå.

Så Askim. Ni vill ju inte svara på anonyma frågor men ni kanske vill förklara för stora delar av pingissverige hur ni resonerar i denna fråga. Jag har läst om att det är svårt sportsligt och ekonomiskt men det kanske ni kan utveckla?

Ordet är fritt Askim, förklara hur ni tänker.

89 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena alla,

Detta är min bild av klubben jag spelar i.

Anledningen till att vi inte kvalar fins på våran hemsida bra utspecad av styrelsen, så det borde vara klart.

Wang och Huang är båda först och främs anställda av Askims som huvudtränare resp. andretränare. de spenderar (tror jag) cirka 8 timmar i hallen 4 dagar i veckan + coachande ute på tävlingar på helgerna. Sen vore det ju helt idiotiskt att inte använda dem i A-laget med tanke på deras spelstyrka. Dock är deras förmåga vid bordet inte anledningen till att de i från första början tillfrågades om att komma till Askim.

Grezula spelar enligt de uppgifter jag har fått (både idag, igår och från första början han gick över till oss) för att han tycker det är roligt att spela och får spela de matcher han kan/vill och inte behöva åka iväg på längre resor om han inte själv 100% vill. Han spelar även i Danmark i en av de två klubbar vi har represenation i och får där (vad jag tror) en ersättning för de tjänster han utför.

Jag ställde mig possitiv till Elitserien och försökte pusha för ett ja, men jag spelar i C-laget och har ingen sägan i frågan egentligen. Jag respekterar givetvis det beslut som tagits men tycker personligen det är tråkit.

Detta kan bli ett långt inlägg så jag slutar där och hoppas kunna svara på frågor som uppstår.

Vill dock påpeka för att inte orsaka problem att jag pratar för mig själv och inte i klubbens namn.

Anonym sa...

Jag kan bara säga vad jag har hört och det är att klubben våran styrelse ville kvala, då det kan bli ett hyffsat lag till elitserien,men när inte alla spelare som spelar i a-laget vill spela så finns det inga spelare.

Anonym sa...

Kineserna i askim gör vad som sägs till dem!

Anonym sa...

Askim gör som vanligt. Oseriösaste klubben i landet. Är ni rädda för Gröstorp? Tydligen!
Lägg ner A-laget med omedelbar verkan.

Anonym sa...

Hittade denna info på Askims hemsida angående avhoppet från kvalet

http://www1.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_138770/ImageVaultHandler.aspx

Anonym sa...

Jag blir så trött. Nu har vi ändå lyckats ha en dialog med Askim och speciellt Lars Norling här på bloggen och INGENTING har ju tydit på att Askim skulle tacka nej igår fast att vi andra BETSÄMT hävdat att vi befarade det hela..Tala om falsk marknadsföring.

Anonym sa...

Som vän till många spelare i askim måste jag säga att beslutet är helt förståeligt. I alla fall om man ser till utvecklingen hos ungdomarna i klubben. Andreas gynnas nästa år av spel på superettans förstabord betydligt mer än spel i elitserien. Dels för att matcherna i superettan är fler och med fler set. Och dels för att nivån passar honom bättre. Hade han spelat i elitserien hade i många matcher spelat som tvåa där han hade mött för bra motstånd. Rickard. Ted Samuel med flera hade gynnats av att konkurrera om en plats i superettan. Det yngre gardet förlorar såldes på att askim spelar i elitserien. Att askim inte kan spela med båda sina kineser gör att de helt enkelt inte håller elitserieklass. Så jag frågar mig inte "varför inte?" utan snarare "varför?" askim borde göra ett försök att spela i högsta serien.

Anonym sa...

Trodde nog att de skulle kvala iår, hörde dessutom att "citatet" hade gått åt Askim ganska hårt på nåt möte. Det kunde blivit kul match bara p.g.a det. Men som vanligt, inget kval./Peo

Anonym sa...

Spelar Gröstorp kvar?
Får någon annan klubb ekonomiska problem?

Vem vill gå upp?
Carlstad?

Ska Ärtemark spela i superettan?
Hur många friplatser blir det till div 1 och 2?

Ingen som vet än.

Anonym sa...

Det är helt oförsvarligt som Askim beter sig, jag kan någonstans köpa att man inte vill riskera ekonomin på ungdomarnas bekostnad, men deras dribblande med laget fram o tillbaka ställer till det för övriga inblandandade i superettan, hade jag t ex varit lagledare i Ängby hade jag vart helt tokig efter deras uppställning mot Lyckeby.
Lars Norling har vid ett flertal tillfällen bedyrat här att dom tänker kvala om dom får chansen, jag är ledsen Lars men justnu framstår du som en pajas. Som sagt man ska absolut inte krascha sin ekonomi med att gå upp i Elitserien men det får ju vara ngn måtta på vilket sätt man gör saker och uttalanden.
Jag hoppas verkligen att det här var sista gången...

Anonym sa...

Dåligt vill knappt göra detta inlägg,men vad hade Pingissverige
förväntat sig när det gäller denna klubb.Vad har man för målsättning med att deltaga i seriespel?
Hur länge skall man få göra livet surt för andra klubbar som satsar?
Tänker då mest på matchen mot Lyckeby där man spelade med ett B-lag och satte Ängby i en besvärlig
situation vilket ledde till nerflyttning.Låt inte denna klubb styra över Superettan.Hoppas att Nisse S kan ladda om och spelar i Superettan igen. Kom igen Ängby.

Anonym sa...

askim är ju bedrövliga. här på bloggen har dem ju korsförhörts om de har råd med kineserna i elitserien då de då inte längre får spela i danska elitserien .men nu med 3 manna skulle man försöka . vad hände sedan ? skylla på att kineserna är tränare är pinsamt.. hur många gånger handlar det om liksom.. två gånger i månaden Oktober - Mars. kan väl inte vara så svårt flytta dem/ha annan tränare.
varför spelar ni med kineserna i superettan om ni inte vill gå upp? hade ni haft dåligt samvete om ett lag hamnat bakom er och missat chans kvala när de v.e.r.k.l.i.g.e.n vill gå upp ?

Anonym sa...

Niclas Almström i Y.A :

Det är tredje året i rad som Askim tackar nej till elitseriekval och jag ställer mig frågande till vad klubben egentligen vill med sin satsning? Varför har de till exempel två kineser i laget och värvar en gammal storspelare när de sedan inte vill avancera?

max sa...

Tänk på tonen.

Inga personangrepp. Vill ni kritisera så gör det så konstruktivt som möjligt annars kan inte detta fortgå.

max sa...

Måste säga att Askims svar på hemsidan är bra och tydligt.

Tyvärr får det effekter för andra lag runt om som blivit drabbade indirekt eller tom direkt.

Anonym sa...

Strunt i Askims aggerande, alla vill ju ha kvar Gröstorp i serien iallafall!

Anonym sa...

Varför kommentera inte Gustavsson i ystads allehanda utan Almström?/BJ

Anonym sa...

Problemet är att Ängby åkter ut på grund av Askims dribblande att spela Huang och Grezula i div 1 istället för superettan.

Vidare avgör dom div 1 på detta sätt. Glädjer mig att se en motion på årsmötet som stoppar dribblandet. Andra lag tycker det är orättvist.

I övrigt gör Askim rätt. Varför äventyra ekonomin?

Anonym sa...

Är det bra eller dåligt med att tillåta spel i två länder?

Ta gärna upp detta ämne MAX.

I Askims fall har Huang , Wang, Grezula och Kvist uppdrag i Danmark
Eftersom man inte får spela i elitdivisionen i två länder blir pengabortfallet stort för framför allt Huang och Wang.

Bra eller dåligt?

Anonym sa...

LINUS !

intressant att du personligen tar upp en diskussion om vad som är bäst utvecklande för ungdomarna/yngre spelarna i klubbar. hur ser det egentligen ut för din egen del ? p.g.a. liknande satsning i linne´ på ett starkt a-lag så har du blivit lidande och kommer får "harva" i div.2 om du spelar kvar . känns det verkligen ok för din del ? tycker du linne´ställer upp på dig då ? eller du kanske byter klubb nu ?

Anonym sa...

Kanske läge att inför en nedflyttning för lag som inte tar steget upp när de har möjlighet. Tråkigt när det drabbar andra lag som satsar.

Anonym sa...

Tjena!

Jag var med på mötet angående kvalet till Elitserien. Det är väldigt lätt att komma utifrån och tycka att det e för jävligt att vi inte kvalar. Men efter mycket diskussioner där vi tog fram för- och nackdelar så måste jag säga att detta beslut känns mest rätt. Det är skittråkigt att vi inte kan ta steget upp men man måste ju se vad som är bäst på sikt. Om vi går upp till elitserien så får vi bara spela med en kines. Den kinesen blir då Wang eftersom vi inte har råd att spela med Huang pga. att pengarna som Huang tjänar i Danmark kan inte Askim ersätta. Vi vill ju ha både Huang och Wang eftersom de tillför så mycket vad det gäller träningen till ungdomarna. Så om vi skulle gå upp till elitserien med ett lag bestående av Wang, Kvist och Sulan så skulle de vara ganska många som skulle reagera på det också. Eftersom Sulan inte har åkt med på de längre resorna i Superettan så skulle han inte göra det i Elitserien heller och då skulle vi få plocka in någon från b-laget vilket jag tror skulle göra många upprörda också. Vi i b-laget känner ju oss inte redo för att spela i Elitserien dessutom. Sen så har det ju varit mycket skriverier om Ärtemark när de inte hade råd. Risken är ju att det blir samma med Askim.
Det är ju trist att det gick som det gick med vår sponsor, hade vi haft kvar den så hade det inte varit något snack om att gå upp. Vi diskuterade att det fanns en större chans att få en ny sponsor om vi tog klivet upp i Elitserien, men inte om vi inte kan spela med Huang eftersom vi då troligen kommer åka ur. Därför sa vi som så att vi krigar för att komma i toppen i Superettan nästa år också och då kanske det finns möjlighet att Wang blir svensk medborgare (vilket han kan bli tidigast nästa år) vilket gör att både Huang och Wang kan spela och vi gör en chansning på Elitserien som gör att vi kanske får en sponsor vilket leder till att vi kan ha råd men någon spelare utifrån. Förhoppningsvis blir det en god spiral av det hela. Men det är ett svårt beslut, självklart. Som sagt, vi vill ju! Jag säger inte att vi skall spela med Huang och Wang hela tiden, men det kanske kan ge klubben en liten spark i rätt riktning.

Anonym sa...

"Vi satsar på våra egna ungdomar" säger Askim??????????
Sulan är ju en sådan? Huang och Wang också?

Anonym sa...

Ted,
Ni hade inte behövt tänka så mycket, i år hade ni ändå inte klarat kvalet./Peter

Anonym sa...

max, valde du att inte publicera min kommentar eller kom den inte fram??

/Rickard Borre

max sa...

Borre,
Såg att jag missat en kommentar.. får en del mail som jag måste läsa. :)

Om det var du som var askimmare så är den nu publicerad annars så har den inte kommit fram.

Jag har bara tagit bort två kommentarer och ingen var nog från dig.

Anonym sa...

Du ser Peter, Vi va ganska säkra på att spöa Gröstorp vid ett eventuellt kval ;)

Anonym sa...

Jag kan inte hålla med om att det är en "liknande" satsning. Askim vill inte upp, Linné vill upp. Självklart har det inte varit optimalt för mig detta året då jag får spela nästan alla matcher i division två. Precis som året innan.

Klubbens beslut förstår jag då en sponsor går in och betalar hela "paketet". Det är svårt att tacka nej till pengar, även om det kan missgynna vissa personer.

Till nästa år vet jag inte vilken division jag spelar i, men jag hoppas att det kommer att kompenseras med en träningsgrupp av hög klass.

Jag kan inte kommentera något gällande byte av klubb eller liknande, men det ända jag kan säga är att jag hoppas på att samarbetet med Linné fortstrider.

Vidare tycker jag denna diskussionerna gällande Askim och Linne är ganska löjliga. Då båda klubbar bli påhoppade.

Klubben som verkligen satsar uppåt med inköpta spelare får kritik för att de sidosätter ungdomarnas behov.

Och klubben som främst tänker på ungdomarna och väljer att inte satsa lika mycket uppåt får om möjligt ännu mer kritik.

Vad ska man egentligen satsa på?

Anonym sa...

Till annonym 15:23

Ja vi väljer att satsa på våra unga. Vi har drygt hundra unga spelare i åldrarna 7-14 som tränar mellan 1 och 4 gånger i veckan med Wang och Hoang som tränare. Vi väljer att satsa våra pengar på dem (då vi är en ideel föreing och inte en vinstdrivande) istället för ett nyförvärv. Vi väljer även för de "äldre unga" att hjälpa dem kvar i div 1. för bra motstånd i serien.

Jag antar att detta låter helt sjukt i dina öron hur någon kan prioritera så många barn som vill spela för att det är kul framför ett nyförvärv. Men klaga på du...

jag heter Niklas förresten, vad heter du?

max sa...

Linus har en bra poäng.

Linné får skit för sitt och Askim för sitt. Inte många klubbar som får ihop bägge sakerna.

men som jag har förstått det så har Linné en sponsor för a-laget som inte påverkar ungdomssatsningen medan askim har en sponsor för hela klubben och då måste man välja.

max sa...

Jag lägger upp en omröstning om vem som folk tror hade vunnit kvalet.

Anonym sa...

Det här är ungefär vad jag skrev:

Först och främst vill jag göra det klart att vi har våra kineser anställda i första hand som tränare och sparring för att utveckla oss ungdomar. Av någon anledning verkar det fortfarande inte riktigt vara förstått i pingissverige.

Våran elitsatsning innebär att vi ungdomar ska bli så bra som möjligt, inta att vårt A-lag ska ligga i så hög serie som möjligt. För oss passar spel i superettan samt div 1 alldeles utmärkt.

_______

Att Lars Norling gick ut och meddelade här på bloggen att vi tänkte ställa upp i ett eventuellt kval var helt korrekt. Anledningen till att beslutet ändrades var att vi spelare(A+B-lag) tyckte annorlunda.

Vår gemensamma anledning är att vi inte skulle ha ett tillräckligt slagkraftigt lag som Ted nu också gått in på.

Min personliga anledning är att mitt mål med nästa säsong är att spela på andrabordet i superettan och göra det sjuukt bra:P

_____


Anledningen till att vi spelade med ett "B-lag" mot lyckeby var självklart att ville säkra div 1 platsen till nästa år då det är vår högsta prioritet. Ännu mera självklart är ju att vi då passade på att utnyttja de bristande reglerna.


/Rickard Borre

Anonym sa...

hade gröstorps kines varit kvar i sverige för ett kval?

Anonym sa...

Ted,
kanske,,,nästa år:)
Peter

Anonym sa...

Max, Du har förstått det rätt. Klubbens ekonomi blir inte påverkad A-laget.

Det som mest kritiserat är ju valet av inköpta spelare, då bara Åhman har möjlighet att med jämna mellanrum bidra med träningsmotstånd.

Försvaret har varit att sponsoren gick in med sina pengar i ett sådant sent skede att det inte gick att lösa tillräckligt bra spelare som kunde bo och träna i Göteborg, och samtidigt ta laget till Superettan.

Sen kan det ha varit fel ordval att säga att man åtsidosätter "ungdomarna", då de som blivit mest berörda var Jag samt Jimmy Höök.

Anonym sa...

Bristande regler säger Borre.
Ja -så är det.
Ängby ut och Askim kavt i ettan.

Numera avgör lottningen - spelordningen i serierna - lika mycket som lagens spelstyrka vilka som åker ut!
Regeländring behövs!!

Anonym sa...

Som förälder i Askim har jag följt diskussionerna angående laguttagning. Det gläder mig oerhört när Askims styrelse hela tiden har ungdomarna i focus. Inför säsongen tillfrågas ungdomarna vilken serie som de vill spela i och till skillnad från många andra klubbar så är det ungdomarnas intresse som i första hand tillgodoses.
Jag är stolt att vara medlem och förälder i en sån klubb och förmodligen är det sådana tankar som gör att ungdomarna trivs i klubben.
Även i detta fall (elitserien?) blev det ungdomarna som fick avgöra frågan.
Jag vet att Askim hade kvalat om ungdomarna hade känt sig mogna för uppgiften.
Till sist: Linus kommentar säger allt.

Anonym sa...

Som förälder i Askim har jag följt diskussionerna angående laguttagning. Det gläder mig oerhört när Askims styrelse hela tiden har ungdomarna i focus. Inför säsongen tillfrågas ungdomarna vilken serie som de vill spela i och till skillnad från många andra klubbar så är det ungdomarnas intresse som i första hand tillgodoses.
Jag är stolt att vara medlem och förälder i en sån klubb och förmodligen är det sådana tankar som gör att ungdomarna trivs i klubben.
Även i detta fall (elitserien?) blev det ungdomarna som fick avgöra frågan.
Jag vet att Askim hade kvalat om ungdomarna hade känt sig mogna för uppgiften.
Jag tycker Linus kommentar är klockren.

Anonym sa...

Askim, om ni inte klarar att hålla er kvar i division 1 på egen hand, varför ska ni då ta ner spelare (Sulan och Huang) som gör så att ni klarar detta. Det förstör för alla andra lag i div1 samt även i superettan.

Anonym sa...

Varför kan man spela mästerskapsserie i Kina och Sverige men inte i Danmark och Sverige?
När vågar någon ansvarig ta tag i detta dilemma och stänga av de som spelar i Kina och Sverige.

Anonym sa...

Jag kan väl väl köpa att Askim sätter ungdomarna och ekonomin i främsta rummet, det kan väl vara sunt, när en massa andra klubbar ständigt går minus.
Däremot tycker jag sättet man gör det på är väldigt olyckligt. Dom avgjorde faktiskt bottenstriden i superettan genom sitt agerande vilket är olyckligt.
Problemet med är agerandet är även att det sätter en Kalle Anka stämpel på Elitserien vilket i slutändan är direkt dåligt för både sporten och Askim.

Anonym sa...

till annonym 16:35

Vi gör detta för att kunne ge våra ungdomar så bra träning som möjligt vad gällande matchspel.

Det är beklagligt att någon klubb (jag har inte koll på vem som påverkas och vem som inte gör det) drabbats hårdare än andra pga. olika spelastyrka på våra lag. Jag är inte inblandad i laguttagningar men vet att dessa görs för att kunna gynna klubbens spelare i första hand och andra klubbar i andra hand. Vilket jag tror att alla använder sig av.

Jag heter Niklas förövrigt, vad heter du?

Anonym sa...

Det måste krylla av svenskar i den kinesiska första ligan.

Anonym sa...

Till Niklas

Jag tycker såhär, när ungdomar spelar i en serie men inte klarar att hålla sig kvar så kanske det är bättre att åka ner? Tanken är väl ändå att det är laget ifråga som självständigt ska kunna hålla sig kvar, utan hjälp av t.ex Huang. Att då istället ta ner spelare som inte hör hemma där är oschyst gjort mot de andra lagen vars a-lag spelar i div1. Ett bra exempel är Ängby som nu åker ur superettan för att Askim (skräll!)utnyttjar reglerna till fullo.

Jag heter Joel om du undrar!

Anonym sa...

hej alla!
jag jobba i askim som tränare med ungedom och a-lag 20 timmar på vecka,träna mig själv 3 till 4 timmar på vecka.snälla,kalla mig tränare wang även jag kan vinna match fortfarande.
jag är jätte synd att ängby ut i superettan,men ängby förlorade avgörande match mot lyckby,är inte lyckeby bättre lag?är lyckeby kvar i superettan är orättvis?
askim spela elitserian och vinna elitserian,det är min dröm,när jag borja satsa ted,andreas och rickard,då dröm jag att en dag vi ska vinna elitserian.men tycker ni att vi har ett lag som kan klara elitserian om vi spela med jag,ted,andreas och rickard?från dröm till veckligt,jag tycker att det är bäst att vi stanna superettan,vi ska spela med huang,sulan,andreas,ted och rickard i superettan och jag ska till b-lag i division 1.
sista jag vill säga att klubb hjälpa mig hitta danmark klubb,jag kan tjena mera pengar tack för askim,jag kan spela elitserian för askim och slut spela i danmark när som helst.

Anonym sa...

askim mot gröstorp är 50 50 match,tycker jag,kanske vi lite bättre för att om lag avgöra med dubble,huang och mig är helt ok dubble par.

Anonym sa...

klockrn kommenter anonym

17:35

Anonym sa...

Från ystad allehanda

Nästa säsong kommer elitserien att spelas och paketeras helt annorlunda. Det kommer att bli tremannalag, spel på ett bord och bara tresetsmatcher. Dessutom visas en match från varje omgång på TV 4 Sport - med Peter Gustafsson som expertkommentator!

Anonym sa...

askim bryter ju inte mot några regler när dem valde att lira me sulan å wang i ettan så varför skulle dem inte göra de liksom? rädda sej själva i div 1 eller rädda ängby.. hmmm svårt val

Anonym sa...

http://www.ystadsallehanda.se/article/20090318/SPORT/813670050/1987 - tycker ni det är rätt att slå ihop lag? är detta räddningen? vad tycker ni?

Anonym sa...

Jag tycker att Askim gör helt rätt i att avstå spel i elitserien. hade dom valt att gå upp denna sässong hade laget varit alldeles för dåligt och hade åkt ut direkt. Och vad tjänar det till?
Nej, det är bättre att stanna ett år till i superettan för att juniorerna ska utvecklas och bli redo för elitserien, för i nuläget är dom inte det.

Jag håller med Wang, det var inte för att Askim spelade med sämre lag som Ängby åkte ur, det var för att dom förlorade avgörande matchen mot ett bättre lag: Lyckeby!

Anonym sa...

tja Joel,

Jag tror det är bättre för en spelare att höra: Vi försöker klara oss kvar i div. 1 med hjälp uppefrån så får ni en chans till att visa vad ni går för..
Än: Ni får klara er själva, e ni för dåliga så åker ni ut och det blir dte div.2 nästa år...

Sen det med Ängby så kan du se vad annonym 20.23 skrev, det är ganska klockrent.

men som sagt, jag pratar bara för mig själv ifrån min synvinkel...

Anonym sa...

Niklas,

Kommer då Huang och Sulan att spela på "halvtid" nere i ettan nästa år också?

Med risk för att låta schizofrenisk (100% felstavat) vill jag ändå påpeka att Askim å andra sidan inte gör något fel. Däremot måste verkligen SBTF se över deras regelsystem.

Ta exemplet med Henrik Rosvall, han går över från Kalmar till Växjö och sedan tillbaka till Kalmar. Skulle man t.ex kunna göra så i fotboll? Skulle AIK kunna skriva över en spelare till Malmö och sedan ta tillbaka honom samma sässong? Horibelt!

Anonym sa...

Ja, skäms på er alla klass 2 spelare som utnyttjar regeln till max....

Anonym sa...

SBTF måste ändra på reglerna. De är inte relevanta. Man ska inte få hålla på å ta ner halva a-laget för att hålla kvar ett lag som inte platsar i den serien. DET KAN INTE VARA RÄTT!... ANONYM var namnet

Anonym sa...

Håller helt med anonym 23:16!
Nuförtiden kan ju nästan halva a-laget spela i två serier...

Anonym sa...

Rasmus.
Du håller med Wang om att Lyckeby är ett bättre lag,varför åker ni då dit med ett B-lag?Blev ni lurade
av att inte Mattias K skulle spela
då känner ni inte andan i Blekinge,finns inget som stoppas en Bleking.

Anonym sa...

Joel,

Nja, Wang och Huang får ju inte spela i samma lag nästa år. Dock vet jag inte om regeln säger samma lag över en säsong eller samma lag i samma match.... Sulan har jag ingen aning om, som sagt så har jag inget med laguttagningar att göra förutom i C-laget där jag försöker säga vad jag tycker.

Hoppas d e ett bra svar...

Anonym sa...

Askim har naturligtvis rätt att göra som de vill, även om det sätter en Kalle Anka-stämpel på klubben.

MEN... OM NU KLUBBEN ÄR TILL FÖR SINA UNGDOMAR: Varför låter man inte dem spela, HELA TIDEN? Spelar det någon roll om A-laget kommer 2, 3, 4, eller 6a i Superettan? Minns speciellt nåt år sen när Qvist satt på bänken och Sulan lirade en massa matcher. Tydligen gör det det för Askim, som låter gubbarna ta plats i laget för att komma så högst som möjligt, och sen tackar nej till kval för 17 året i rad. Inget fel med det, men att kalla det att man gör allt för ungdomarna är bara löjligt.

Lite avundsjuk på Askim förresten som har hittat 3 så fina farbröder som åker runt och spelar superettan helt gratis förresten, vad roligt för er.

Naturligvis ser alla klubbar till sitt eget bästa, men anledningen till att Askim får kritik är inte så konstig då de säger en sak men gör en annan.

Anonym sa...

Gött att se att vi spelare i Askim står upp för våran klubb och för vårat gemensamma beslut.

Styrelsen hade först ett möte där de tog upp spel i elitserien eller ej och kom då fram till att vi skulle kvala om spelarna ville. På vårat spelarmöte bestämde vi att inte satsa på elitserien i år.

Beslutet till detta står klart och tydligt på Askims hemsida och sedan tycker jag Richard Borre 15:53 beskriver det klockrent.

09:02: Du ifrågasätter varför inte Askim alltid spelar med ungdommar i A-laget. Eftersom division 1 västra har varit så bra i år med flera tokvärvningar i lagen så har våra ungdommar Ted och Borre sagt att de vill spela här och inte ta risken att bli låst i superettan. Hur många klubbar har endast egna ungdomar i A-laget?

De som säger att vi inte satsar på ungdomarna vet inte vad de pratar om. Wang och Huang lägger ner väldigt mycket tid som tränare i klubben. Hur många andra klubbar har tränare som även spelar i A-laget?

Anonym sa...

"Hur många klubbar har endast egna ungdomar i A-laget?"

Lyckeby är nära iaf, laget högst upp med 3 egna spelare, eller?

Anonym sa...

Askim är ett föredöme på många sätt!
Bra ungdomsverksamhet.
Styrelse som tar ansvar för ekonomin.
Fantastiskt upplägg med Wang och Huang som gör att tränare och spelare står till förfogande på ett kostnadseffektivt sätt.

Ser och lär!
Var ej avundssjuk.

Enda smolken i glädjebägaren är att Askim utnyttjar regler till bristningsgränsning. För ett par år sedan gick föreningen till civil domstol för att få rätt mot TRK. Mer jurister än moral?
Lätt att det bli så med mycket engagerade ledare.

Anonym bloggläsare

Anonym sa...

anonym 08:01

För att Huang och Sulan samtidigt spelade i div1 och precis som normala människor inte kan spela två matcher samtidigt. Som en tidigare anonym beskrev det:
Ska man rädda sitt eget div.1-lag eller ängby? Ingen svår fråga direkt

Anonym sa...

Att välja om man vill spela i den eller den serien hör inte sporten till. Vinner man en serie, eller hamnar på kvalplats, så skall man naturligtvis ta konsekvensen av detta och fullfölja. Man tävlar mot andra lag och de bästa lagen går upp en serie. Det är ju det idrotten går ut på. Om man sedan åker ur serien året därpå så är det bara att ta nya tag och försöka igen.
Askim är inne på en märklig väg. Det skulle onekligen dra ett löjets skimmer över hela bordtennis-Sverige om alltfler klubbar väljer att göra som Askim, d.v.s. att medvetet inte våga sig på spel i en högre serie. Man kan då verkligen fråga sig om det är någon idé att vi fortsätter med seriespel i Sverige överhuvudtaget.
Att dessutom säga att man satsar på sina egna ungdomar när man inte låter dem spela i A-laget övergår i vart fall mitt förstånd. Med en sådan förnämlig ungdomssektion som den klubben har så borde man naturligtvis låta dessa ungdomar spela i A-laget, möjligen krydda laguppställlningen med t.ex. en kines, och därefter låta de sportsliga resultaten avgöra i vilken serie man spelar. Att i styrelserummet bestämma i vilken serie laget skall spela nästa år är helt förkastligt och fullständigt i strid med allt vad idrott står för.
Nisse H

Anonym sa...

Askim är väl inte direkt ensamma om att inte vilja gå upp en serie p.g.a. olika anledningar. Om spelarna är nöjda med serien de ligger i och om truppen och ekonomin är för tunn för vidare avancemang ser jag inga som helst konstigheter med beslutet.

Anonym sa...

Nisse H

Nu är det ju inte enbart i styrelserummet beslutet är taget, utan av styrelsen tillsammans med spelarna som var helt eniga i frågan.

I övrigt har du en poäng i vad du skriver. Jag tycker däremot inte att Askim skall klandras för detta. De gör vad de tycker är bäst för deras klubb och sålänge det är tillåtet är det inget att säga om. Hade jag varit i deras kläder hade jag nog gjort likdant. Att det drabbar andra lag är förstås tråkigt, men som någon skrev ovan är väl svaret rätt så givet på frågan: Rädda den egna klubben (i det här fallet kvar i div 1) eller rädda ett motståndarlag"?!

Fokus skall istället flyttas till SBTF:s regelverk, som jag tycker är helt förkastligt när det gäller detta. Som du Nisse skriver så är ett seriespel till för att reglera styrkan hos lagen. De bästa flyttas upp en serie, de sämsta ner. Så är det och så skall det väl förbli?
Ett par förslag till ändringar för att främja detta:
- Det skall ej gå att avböja kval för samtliga lag på kvalplats, inte bara elitserielaget. (Varför är kval överhuvudtaget frivilligt? Är det det i någon annan sport?) WO i kvalmatch skall generera samma böter som WO i sista serieomgången.
- Ta bort jokerregeln för elitserien och superettan. I dessa serier skall det finnas en fastslagen trupp vid seriens början. Vid flytt mellan lag får en vanlig övergångsanmälan göras.

Låter det sunt?

Anonym sa...

hong hade vatt kvar över kvalet i gröstorp eftersom att han inte spelade de 4 första omgångarna!Askim hade inte tagit många matcher på Gröstorp!Så stor är skillnaden på elitserien och ettan!

max sa...

Jag tycker att Huang är minst lika bra som Hong, tom bättre i år.

Askim 3-1 på förstabordet men 0-4 på andrabordet eventuellt 1-3.

Jämnt men med Gröstorp som favorit och det hade behövts allt med för att askim skulle kunna vinna.

max sa...

angående att Askim inte vill gå upp så verkar klubb och spelare samstämmiga och det är ju bra. Att det blir reaktioner från andra klubbar är inte så konstigt däremot då de påverkas.

Vi i Norrtull som redan är klara seriesegrare kommer nog inte spela med samma lag i sista omgångarna av div II jämför med vad vi hade gjort om vi inte var klara. men vi kommer givetvis försöka mönstra et tså pass bra lag at vi vinner våra matcher iaf.

Jag känner dock igen irritationen över något som man inte kan rå över. Förra säsongen så kämpade sig Aspudden kvar i div 1 östra för att sedan dra sig ur. I sista omgången lämnade de wo genom att i alla singelmatcher lämna wo och på så sätt undgå automatiskt nedflyttning.

Nu visste de inte då att de skulle dra sig ur men jag har ingen rätt att vara arg på aspudden, de gör vad som är bäst för sin egen klubb.

Min summering är att jag förstår Askim men jag hoppas att Askim förstår att folk reagerar på deras nekande till kval samt förflyttningar av spelare.

Anonym sa...

Om nu kineserna är främst där som tränare, varför inte alltid spela med någon av dem i 2a-laget, och låta sina yngre spela superettan?

Är det inte bättre att spela med 2-3 ungdomar och någon Kines/Sulan, och bli ett mittenlag i superettan istället?

Anonym sa...

Trodde hela ideen med elitidrott var att vinna....

Anonym sa...

Trodde hela ideen med elitidrott var att vinna....

Anonym sa...

Fredrik,

Om man tar bort frivilligt-kval så kommer det bli ännu sämre. Risken finns att man då tar in massa kassa spelare som förlorar med flit, efterssom wo genererar böter. Tänk då om två lag möts som ingen av dom vill gå upp. Dom kommer bara försöka förlora alla bollar hele tiden. Blir bara en dålig Kalle-Anka stämpel på pingisen.

Däremot håller jag med om att ta bort jokerreglen för superettan samt elitserien är förnuftigt.

Anonym sa...

En sak som jag dock inte förstår i all ketik mot oss är att vi skall ha förstört för ängby.

De förlorade sista matchen mot lyckeby (för det var de va?) och då är de sämre. Ska de inte då sluta sämre i serien?

låter mest som att vi "inte räddade ängby" i mina öron

Anonym sa...

Något som ännu verkar oklart är att alla spelaruttagningar i år har skett i samråd med oss spelare och utan påtagligt missnöje.

Vidare gillar jag din sammanfattning max, och jag förstår att folk reagerar när vi olyckligtvis måste tacka nej för tredje året i rad. Tidigare år tror jag att vi underskattat oss själva och därför hamnat i dessa situationer.

/Rickard Borre

Anonym sa...

Tack Ted för att du förklara situationen för oss alla hur det ligger till ...
Men detta kommer ju att innebära att Askim aldrig kommer att spela i Elitserien någon gång eftersom de inte har råd och inte vill ta några risker.
Vad de gäller ekonomin..
Hung Får betalt i Danmark och då innebär det att Askim inte kan betala motsvarande summa till han för att spela i Elitserien för Askim.
Det är ju helt i onödan de spelar med dessa två kineser under nästa år hoppas verkligen jag bara får se ungdomarna i laget och inga kinser eller föredetta stor spelare...
om det är på sådant vis att de ändå spelar med dessa spelare uppmanar jag att alla lag i Superettan att bojkotta spel mot dem.

Anonym sa...

Svar till Niklas sa.
Efter ditt inlägg så förstår jag att du inte är så insatt i vad det är som gör folk så upprörda det är narturligtvis inte den sista matchen i superettan som gör folk så negativa mot Askim det gäller matchen i Lyckeby då ditt lag åkte ner till Blekinge med ett B-lag.
Det skrivs så mycket om eran bredd,hur kan du då förklara att ni har spelat med 3 spelare i div 1?Härligt med spelare som ställer upp gratis,trodde inte att det fanns sådana etuiaster kvar i Svensk Pingis enbart lite milpengar.Då kan det knappast vara ekonomin som gör att ni inte kvalar.
Jag försöker att skaka på huvudet men fattar inget.
Musse Pigg

Anonym sa...

mimmi pigg.

Jo jag har fattat att det är det folk påpekar hela tiden. Vi valde att prioritera våran egen klubb den helgen vilket jag tror att väldigt många skulle ha gjort (nästan alla verkar tycka så av de som kommenterat under denna rubrik). Det ledde till att lyckeby tod två poäng och matchen mot ängby blev avgörande... Lyckeby vann och slapp nedflyttning (eller ska de kvala, har inte 100 koll på serien)

Om jag förstår dig rätt så tycker du att vi skulle ha dratt ner med bästa laget (offrat våran B-lag), tagit två poäng så att lyckeby som visade sig vara bättre än ängby skulle åka ut, är det korrekt uppfattat?

max sa...

Till Niklas och några till,

Man är inte bättre bara för att man vinner en match mot et lag.

Problemet är att Lyckeby fick en fördel av detta som de inte hade haft annars och det stör sig folk på. Jag förstår att man stör sig på detta men jag förstår även Askims agerande även om jag omöjligt kan förstå att int Askim förstår. Förstår ni?

Lyckeby kommer att kvala och får där det mycket svårt (tror jag) då Pereira inte kan vara med i kvalet. Det var därför Mikael Karlsson spelade en match för att få vara med i kvalet.

Med största sannolikhet kommer om jag spår lite i min kristallkula Mölndal vinna över Lyckeby och ta en superettan plats på det sättet.

Anonym sa...

Max,

Jo jag har fattat detta och det går nog att argumentera i kubik fram och tillbaka om vem som är värd vad. Är t.ex. Mölndal inte värda en plats i superettan om de vinner kvalet, bara för att Pirerra inte är med?

En kort notis bara angående Mikael så har jag för mig att man måste ha spelat minst två matcher för att få vara med i ett kval. Kan det stämma?

max sa...

Jovisst är Mölndal värda det men det är ju surt för Ängby som inte ens får chansen.

Likadant som vi i NSK blev lidande för att Aspudden drog sig ur efter säsongen och inte under säsongen.

Faktumen kvarstår. Ängby kom näst sist och åkte ur och de har sig själva att skylla att de åkte ur. Precis som vi var ansvariga förra året.

Fegt att skylla ifrån sig även om det är surt.

max sa...

Om det är så (jag tror att du har rätt) så får inte Mikael spela i kvalet och det innebär att det är Andreas Holmberg som måste lira.

Möller slog förvisso Asamoah i danska ligan lätt men även om de tar två där uppe så blir det tufft. Fördel Mölndal.

Anonym sa...

Till Mimmi Pigg.
I alla andra klubbar så måste det väl vara laget i högsta div som gäller.Hur tror du att det skulle sluta om IFK Göteborg åker till Halmstad med ett B-lag tror du det skulle ske ostraffat,det gör inte jag.Lyckeby skall kvala och kan inte spela med Mikael han spelade bara en match om dom inte ha fått någon konstig dispans.
Ha du några bra tips på spelare som ställer upp och lirar för milpengar?Hade varit roligt att höra vad de andra lagen i superettan ha för kommentarer.
Musse

max sa...

Jag vet flera som bara spelar för milpengar, inte så ovanligt som man tror. Jag vet dock vad du fiskar efter..

Anonym sa...

Musse,

tror du hakar upp dig för mycke på att "B"-laget spelade i superettan, som tidigare angivits så sattes div. 1 lagets öde i första hand då vi trodde (läs de som tar ut lagen) att vi skulle ha en chans ändå + hjälpa B-laget, om jag fattat resonemanget riktigt.

Sen får du nog tänka över dina parraleller lite när du tar upp blåvitt i diskutionen. De har endast ett allsvenskt guld i sikte medans vi är en ideel föreing som förser ungdomar med bra förutsättning att kunna träna och spela pingis.

Klubben gör vad de kan för att ungdomarna skall få spela i den div de trivs... Antar jag.

Anonym sa...

Ängby har accepterat fakta och vi går inte och surar för det som har hänt även om det är surt. Lyckeby fick en otrolig fördel av att Askim inte spelade med bästa laget. Vi hade chansen men vi var inte bäst när det gällde utan dagen innan när vi slog Växjö. Vårt spelarmaterial räckte inte till. Nu tar vi nya tag. Fladder

Anonym sa...

Max, nu är du ute och fiskar.

Det va 2 årsen i elitserien som det hände när han spelade för Malmö.
Jag spelar inte i danska ligan

max sa...

ok, tolkade det som om att det var nyligen då du sa att du vann enkelt sist och eftersom du inte spelar i div 1 västra så återstod bara danska ligan.. i min värld alltså.

Anonym sa...

HAAAAAATA Ängby!!!