lördag 21 mars 2009

Kvartsfinaler utan svenskar

Pg flög mot Süss med 4-0, efter att ha blivit utskåpad i de två första seten så följde två jämna set. Bägge dessa set vanns av tysken och med det så var PG utslagen ur turneringen.

*

Kvartarna:

Boll mot Chen Weixing. Ett möte där jag är helt säker på att Boll vinner. Boll är alldeles för säker och brukar dessutom vinna mot Chen. 4-0 eller 4-1 är mitt tips.

Chuang Chih-Yuan mot Jun Mizutani lär bli jämn men jag hoppas lite på Mizutani för hans spelstils skull. Han har tagit stora steg i sin utveckling och är snart en av de som är med där framme och konkurrerar på allvar. Skilje är mitt tips med om jag måste välja Mizutani som vinnare. Kan ju bli färre set men en jämn match är att vänta allt annat skulle förvåna mig.

Süss mot Primorac är svårtippad men med den säkerhet Süss spelat med hittills så blir han min favorit i denna match. Primorac har dock rutinen och om han kan låsa Süss så vinner han. Svårttippad. Süss vinner mot Zoki med 4-2. Ren chansning.

Samsonov slog Gao Ning på VM för två år sedan i skilje och jag vet inte om de har möts sedan dess. Eftersom Gao Noing slog ut min favoritspelare Apolonia så hejar jag lite på Samme men inte så mycket. Det är dock kul om det går bra för europa så det är ju ett skäl till att hålla på honom. Mitt tips blir alltså Samme vinner med 4-2 eller 4-3.

31 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom det inte finns några svenskar i kvartsfinalerna, kan ni ju alltid titta på en "kultrulle" på axcess TV. "Fitzcarraldo" med en Klaus Kinski i högform!
Några andra som har några filmtips? Kinski, kanske?
Pingpong på er!

max sa...

Har betat på Boll att vinna andra och under 18,5 bollar totalt

max sa...

8-6 nu

Boll måste ta 3-1

max sa...

nätrullare för chen

max sa...

8-8, betet är kört.

max sa...

tysken hade ju fan 5-0

max sa...

lägger boll denna så kostar det mig en del...

max sa...

10-9 till boll..

max sa...

servemiss chen...

*smygossar*

max sa...

chen applåderar Bolls känsla och fint, snyggt gjort.

max sa...

chen weixing är grymt kul att kolla på!

max sa...

11-8 till Boll..
nu bettar jag under 18,5 bollar i fjärde.

max sa...

vill ha mer än 1,72

max sa...

fick nöja mig med 1.72

Kör över honom nu!

max sa...

6-6.. jag är körd. typ

max sa...

8-7 till chen nu måste jag hålla på honom..

max sa...

9-7 till chen..

max sa...

där sprack det

max sa...

Nu blir det inga mer livebet på denna match. Om boll vinner så är jag bara lite minus.

max sa...

10-9 chen

max sa...

10-10

max sa...

chen 11-10

max sa...

12-10 chen!

2-2 i set

Mycket jämnare än väntat men nu springer boll ifrån... tror jag.

Jocke sa...

Vad kan vara bättre än att komma hem från en misslyckad pingistävling och sätta på lite högklassiga live-matcher på datorn :). Hejja Jun!
Nu slår jag över till Boll-Weixing.

Jocke sa...

Vad kan vara bättre än att komma hem från en misslyckad pingistävling och sätta på lite högklassiga live-matcher på datorn :). Hejja Jun!
Nu slår jag över till Boll-Weixing

Anonym sa...

dumt å länka? :O

max sa...

Jag satte alla fyra vinnarna och är rätt nöjd med mina tips, förlorade lite på livespelen annars men det vann jag tillbaka med råge på de andra matcherna.

Boll vann 4-2 i en hård match, trodde att han skulle vinna enklare.

Mizutani vann en hård match, att den var hård var väntat men inte lika väntat att japanen skulle vinna även fast jag trodde det.

Süss vann 4-2 precis som jag tippat och han visar fi form.

Samsosnov vann 4-0 och kan hota Boll i finalen där jag tror att de möts efter att Boll slagit Mizutani och Samme vunnit över Süss.

max sa...

vart vill du att jag eller Jocke ska länka?

Tristan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
max sa...

Tristan Hugo,

som vanligt ett mycket intressant ämne detta.

Jag kan ju givetvis bara uttala mig för mig själv och varför jag gillar när det går bra för tex europeer.

Först och främst är det ungefär samma sak som att det är roligt att det går bra för svenskar eller andra nordiska länder.

Jag känner igen mig mer i kultur och pingistränning som de bedriver och kan då på sätt relatera lättare till svenskarna och sedan till de andra nordiska länderna. Detta tunnas sedan ut då det gäller europeerna men då svenskarna och de andra möter europeer så ofta så bildar jag mig en egen relation til dom utan att egentligen känna dom.

Jag har tex rätt bra koll på europas 90-92or och det medför medvetet och medvetet att jag håller lite extra på dom då det ställer svenskarnas prestationer mot dom i en tydligare dager.

Sedan har vi underdog-syndromet också.

Asiaterna och då främst kineserna (även japanerna kommer tillsammans med ett gäng duktiga koreaner) är bäst i världen och då är det kul när det går bra för en underdog, tycker jag.

Rent spelmässigt och utvecklingsmässigt är jag fullt medveten om att Kina är bäst och har inget emot det förutom att det kan förstöra intresset i europa för tv och sponsorer.

Går det bra för tyskland tex så kommer de att sända mer pingis på tex tv för att de får in mer pengar via sponsorer osv. Alltså har jag ett egenintresse som pingisfan här. Jag har dessutom lättare att förstå europeiska kommentatorer än kinesiska.

Angående hudfärg så borde jag inte behöva svara men givetvis spelar det ingen roll för mig.

Som svar blir alltså:
Skälet är till viss del etnocentrism men även rent mediamässigt som med tv-tid och språkliga barriärer.

Mitt så kallade avståndstagande som jag inte riktigt håller med om fullt ut är i allra högsta grad medvetet men även i vissa delar omedvetet

Jag badar mig inte i någon strålglans och ras eller hudfärg spelar ingen roll.

max sa...

Från Tristan Hugo som ångrade sig och tog bort inlägget.

Max

Jag måste återkoppla till ett kärt ämne.

Varför är det viktigt att det går bra för Europa i världspingisen. Är skälet etnocentrism, som i sig är en förlängning av egocentrism?

Handlar det om medvetet, omedvetet eller undermedvetet kulturellt och kognitivt avstånd till den "andre"?

Är strålglansen att bada sig i finare från en "viting" än från en "guling"?