onsdag 26 september 2007

Äntligen lagrankingar superettan

Lite kommentarer kring lagrankingarna per lag för superettan.

Askim
Huang och Wang är en väldigt bra förstauppställning men andra uppställningen är försvagad sen Jocke Andersson försvann. Ett frågetecken kring Sundström som inte står med på lagrankingen och dessutom nedskriven till b-laget, har han lagt ned?

Enig
Här har någon missat Otto i lagrankingen, frågan är om han ska spela på förstabordet eller andrabordet. Rasmussen är en bra andrabordsspelare men jag tror att får det mycket tufft på förstabordet om han lirar där. Sen att de får ranka ner Dick Nyström sådär är konstigt om inte han heller lagt ned. Intressant och se vem som lirar fjärdeman, Comstedt, Wranå eller Nyström.

Carlstad
Tao var bra i ettan men förlorade bägge matcherna mot Stratos i kvalet så frågan är om han går mer än jämnt upp (det tror jag inte att han klarar). Teknik på förstabordet kommer inte dominera om jag uttrycker mig snällt. Andrabordet med Arvidsson, Ljones, Magoo och Tobbe kan nog smita till sig några matcher men Carlstad får det tufft, mycket tufft.

Hägersten
Källberg såg inte så imponerande ut i Pro viva och han kommer nog mest spela i elitserien. Periera och Hyrup har jag dålig koll på. Sandell, Tran och Haren kommer slåss om en plats på andrabordet och där ska det bli spännande att se hur de levererar. Sandell har en hög högsta nivå men håller han över en säsong? Tran är nog lite för ung för att få spela regelbundet. Haren blir spännande att se då han verkar cool med koll.

Mariedal
Samma lika som förra året förutom att junisarna blivit bättre. Björklund och Liu vinner sådär lagom mycket och andrabordet vinner nog en hel del i år (det ska de göra iaf). Översjö, Edenfall och Ojakangas tävlar mycket och satsar hårt därför förväntar jag mig att de levererar i år.

Stratos
Sosa är tydligen en deffande kuban, hur bra är han? Intressant att de fått ranka Dan före Ludvig, ingen av dem kommer att ta mycket matcher på förstabordet men den andre kommer ta en del på andrabordet. Resten av spelarna kommer få en kraftig minuskvot. Om inte Sosa är grymt bra så får Stratos nog räkna med nedflyttning.

Växjö
Måste nog revidera mitt tips om att detta lag ska komma trea, de vinner nog förutsatt att alla spelar. Wahlgren på förstabordet och Fredrik Nilsson på andrabordet tillsammans med en asiat och ett gäng yngre killar som satsar och absolut inte gjorde bort sig i Norge.

Ängby
Äpplet hade en fin vår tillsammans med nyförvärvet Ramstrand. Om Äpplet spelar (har hört att det är osäkert) så är det en bra förstauppställning. Men sedan är det dags för de nyblivna heltidssatsande killarna att mosa in en bra pluskvot. Singh, Ericson och Berrios måste även de plussa en hel del och det gör de väl?

Måste bara avsluta med att kommentera kring mina tvivel kring FK´s koll på de olika spelarna. Jag tror att han godtar nästan vad som helst som skickas in från respektive lagledare.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Om inte Otto e inrankad i laget får han inte spela, hmm dom kanske har blivit ovänner vad vet jag.

max sa...

Vet inte vad regeln säger men visst är det intressant att han inte står med.

Ska han inte lira för dem i serien?

Har Enig glömt anmäla honom?

Har Ekan missat honom?

max sa...

Vad tror du om mitt tips förresten då coachen?

Vågar du skicka ut ett du med nu när jag bjudit dig på mitt tips i förhand?

Anonym sa...

1 Växjö
2 Askim
3 Mariedal
4 ÄSK
5 Hägersten
6 Carlstad
7 Enig
8 Stratos

Anonym sa...

Otto är med i lagrankingen????

max sa...

Då skickar vi ett varsågod till förbundet och Ekan om att att de hade missat honom.

Kul att ngn på förbundet läser denna blogg också.

Anonym sa...

0m Norrtull hängt sig kvar borde vi haft bra chans att vara bland de tre i år. Klart sämre klass i år!

Anonym sa...

Serien e nog lite sämre, men Nortull bland dom tre med fjolårets lag, inte ens nära.
Jag menar Mariedal o Ängby har väl samma lag???? O det känns som Askim o Växjö hade varit tunga....

max sa...

Topp tre hade varit tufft.

Men vi hade matchbollar till oavgjort med såväl Askim som med Mariedal. ÄSK spelade vi oavgjort med. Med detta sagt så säger jag inte att vi hade kommit före dessa lag. Växjö ser dessutom väldigt starka ut.

Men vi hade kommit före Carlstad, Enig och Stratos.

Anonym sa...

Max, jag tror du underskattar Carlstad, dom kommer ställa till det för en del lag.
Kinesen kommer ha klar pluskvot och Arvidsson kommer att gå bra på andrabordet.
Teknik e alltid flåttig o kommer vinna en del matcher o Bergman får jämn kvot.

Anonym sa...

varför vill inget lag har Leif Mårtensson han piskar ju banan med stratos spelarna dan och ludvig... han tar även många andra i superettan kan ja ge mej fan på!

max sa...

Tror att Teknik får det riktigt tufft på förstabordet.

Kinesen dömer jag enbart på kvalet då han la mot två spelare som hade minuskvot tillsammans (11-17, 15-13). Ergo han får minuskvot.

Arvidsson, kan gå bra men det finns en hel del andra uppställningar som ser bättre ut.

Tobbe kommer nog att gå jämnt.

Som jag sa i min första analys så är jag nog mest osäker på Carlstad.

Enig kanske jag överskattar och skulle nog ranka ner egentligen men inte så att de åker ut eller kommer efter Carlstad.

Jaja.. i helgen börjar det.

Anonym sa...

Baserar mitt Enig tips på att jag tror Aron ska spela i spanien.
Wranå lär dessutom inte spela speciellt mycket.

Anonym sa...

Men hallå!!! Du hör väl själv LEIF MÅRTENSSON!
Låter ju som en deltagare i bonde söker fru.

max sa...

Kände inte till det där med aaron..

Det blir lättare att tippa efter ett par omgångar.

Ska nog införa ett litet tips här på bloggen kring superettan och kanske även elitserien. Vad tycks om det?

Anonym sa...

När till och med jag har skilje mot Mårtensson bakis så har han knappast att göra i Superettan...
Möjligtvis skulle gubben kunna vinna på sin psykning då han snackar allt för mycket och klagar på servar m.m

Anonym sa...

Max, gör en lista med spelare istället så får vi rangordna efter kvoter, tippa lagen e svårare egtersom alla lag inte alltid vill vinna matcher i superetten, blir lite konstigt då.
Dessutom kan det bli väldigt stor skillnad med bara en skada.

max sa...

Hängde inte med där coachen.

Hur ska vi rangordna efter kvoter?

Min tanke var att man skulle tippa resultatet i de olika matcherna helt enkelt. Är medveten om problemet med att inte alltid bästa lag spelar samt att skador förvärrar men jag hängde inte med på hur man skulle göra annorlunda.

Utveckla.

Anonym sa...

Rangordna dom 10 bästa spelarna i serien efter kvot oberoende om dom spelar i 1a eller andra uppställningen.
Speciellt i Elitserien eftersom det brukar vara stökigt med utlänningar som inte dyker upp osv, när lagen är klara för slutspel brukar de dessutom ställa över lite spelare i dom sista oviktiga.

max sa...

Låter intressant.. ska kolla ikväll efter träningen och sedan så kommer min ranking av de bästa superettanspelarna.

Elitserien är ju inte lika akut.