lördag 24 maj 2008

Pro Tour

Vitryssland:
I lagfinalen så möttes Kina och hemmalaget Vitryssland.

Samsonov vann enkelt över "Merlin" Yingchao med 3-0 innan unge Xu Xin som ännu inte finns med på världsrankingnen (han har inte tävlat på touren tidigare) vann över Chtchetinine med 3-1.

Vitryssland vann sedan dubbeln och allt låg då i Samsonovos högerhand. Samsonov är världsfemma och ska möta en orutinerad kines som inte ens är med på världsrankingen. Hur ska det gå? Jo, självklart så ska Vladi slakta den unge kinesen. Men Xu Xin spelade respektlöst och bra och krossade därmed Vladi med 3-0!

2-2 i lagmatchen och dags för ett deffmöte mellan "Merlin" Yingchao och Chtchetinine. "Merlin" vet dock hur man ska spela mot deff och det blev aldrig ens jämnt. 3-0 till Merlin!

Ännu en seger till Kina och denna gång med "c-laget" då de bästa är i Japan och tävlar med stor framgång.

Xu Xin en kommande världsspelare!

***
Japan

I singel så har jag hela veckan sagt att det kommer bli 4 kineser i semi. Så rätt jag skulle få.

Chen slog japankinesen Kan med 4-1 och fick då i en helkinesisk kvartsfinal möta världsettan Wang Hao som avfärdat Li Ching över 6 set. I matchen mellan dessa kineser så vann Wang med 4-2 efter underläge med 1-2.

Jag trodde att Schlager (eller Werner som de kallar honom på text-tv) skulle slå Joo men där gick han bet, 4-1 efter en jämn match. Joo fick då möta Ma Long som slaktat Monteiro. Ma Long mot Joo brukar bjuda upp till riktiga pingisfester och så även denna gång och mitt tips var nära att spricka men när Ma Long slog in 11-9 i skilje så kändes det säkert.

Wang Liqin vann över Tang från Hong Kong med 4-0 och skulle då möta vinnaren av Zhang Jike och Chiang Peng-Lung. Taipeiaren har visat fin form och jag trodde att han skulle kunna skrälla och mitt tips föll på honom. Taipeiaren var i så fin form som jag trodde och vinsten var hård men rättvis. Wang Liqin visade dock ingen pardon med Chiang och det var över innan det knappt hade börjat. 4-0 till Kinesen.

Cheung Yuk har också visat fin form på sistone vilket Ryu Seung Min bittert fick erfara i första omgången där koreanen inte fick med sig ett enda set. I nästa omgång vann Cheung Yuk med 4-0 igen, denna gång mot Leung från Hong Kong. Ma Lin väntade då i kvartsfinal. Ma Lin som tidigare avfärdat danske Maze med 4-1 visade ännu en gång hur bra han är och efter fem set så var han precis som tippat den fjärde kinesen i semifinal.

Jag tippar Wang Hao som vinnare mot Wang liqin i finalen.

Inga kommentarer: