måndag 19 maj 2008

Urklippt

"Träna 2-3 pass i v är för lite redan i 12-13 års åldern om man tänker internationellt".

tvs om träning.

"Min åsikt är,att de icke utvecklande attityder som finns idag, till stor del beror på att vi har fått en tränarkultur som inte uppmuntrar spelarna till kreativt tänkande i träning".

tvs om svenska tränare idag.

"Jag kommer alltid hävda att vi tränare är redskap som har som uppgift att hjälpa och leda spelaren till att vilja bli bäst, inte att få(lura) spelaren tro att du som tränare är bäst".

tvs´s filosofi


Värt att fortsätta diskussionen!

Kolla in hela intervjun här och här.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Många säger att J-O, Äpplet & co, främst J-O, var lata spelare som inte tränade hårt nog. Trots det finns det ingen generation som lagt så mycket tid på att träna pingis. Det beror väl till stor del på att det svenska samhället knappt tolererar den satsning som krävs för att nå toppen. Det går t ex inte hoppa av skolan för att satsa när man är 15. En heltidssatsning från 15 års ålder kan dock vara enda sättet att hota kineserna framöver.

andreas sa...

håller med om lite och inte med om lite... menar många har inte mera tid som 12-13 åring att träna mer än 3 ggr per vecka / klubben har inte resurer att låta dom träna mera. det va samma vissa på min tid och jag tror att det va samma visa på t.v.s tid. det som är skillnaden är att jag träna själv efter mina 3 leda pass, det gör inte dagens ungdommar. samma sak med att leka med andra bollar / eller andra sätt att spela pingis.
för att bli en bra taktiker i pingis måste man ju förstå hur bollen funkar, tycker man aldrig ser planka, felhand, tennis-pinigs osv i hallarna idag... tror också att kordinationen blir bättre av dessa element. tycker vi ligger längre ifrån eu i dessa saker än antal träningstimmar.