måndag 19 maj 2008

Booster del 2

Nu fortsätter vi med elitseriespelarnas och landslagsspelarnas erfarenheter av booster.
Näste man till rakning är elitseriespelaren och landslagsmannen Lukas "Jon" Rydén

Har du testat booster?
Ja, jag har testat Butterfly.

Vad är dina intryck av detta?
Det tar väldigt lång tid över två dagar med butterfly speed optimizer.

Är effekten densamma?
Överraskande nog så fick jag samma effekt med den som med gamla limmet och den höll i sig i över fyra dagar.

Hur ofta boostrar du om?
Jag måste nog göra det var 3-6 dag.

Vad anser du om limförbudet?
Det känns som en negativ förändring men jag hoppas att jag har fel.

***

Nu dags för en landslagsman i storform, Pär Gerell och hans snabba svar om Booster.
Har du testat booster?
Nej inte ännu.

När tänker du börja testa det?
Någon gång efter att alla tävlingar med limmet är slut (kanske efter OS alltså, Max anmärkning).

Vad tycker du om limförbudet?
Limförbudet känns sådär, tror inte det är speciellt farligt, men det kommer ju bli långsammare, efter ett tag tror jag dock många företag hittat nåt som är hyfsat jämnt med det nuvarande limmet.

***
Nu till en nybliven svensk mästare för HJ17, eller egentligen inte då han vunnit klassen två år på raken. Mattias "91an, Mandel" Karlsson.

Har du testat booster?
Ja, jag har testat Yasakas.

Vad är dina intryck av det?
I början var det rätt svårt men man vänjer sig.

Är effekten densamma?
Det blir lite långsammare tycker jag.

Hur ofta boostrar du om?
Efter ungefär 10 dagar.

Vad tycker du om limförbudet?
Inget svar.

***

Har funderat på hur jag ska presentera nästa spelare men jag kommer känner att det är bättre att inte säga något alls om jag inte har något bra att säga.. John Wall.

Har du testat booster?
Jag har testat det en hel del.

Vad är dina intryck av det?
Det är lite krångligt i början men man lär sig. Det är lite som när man började limma för en massa år sedan, man får testa sig fram. Men det är lite krångligare det kommer man inte ifrån.

Är effekten densamma?
Inte riktigt samma effekt men inte så långt ifrån.

Vad tycker du om limförbudet?
Jag anser att ITTF är snett ute när det det gäller de flesta saker som man just nu ändrar i denna sport. Det enda som jag tycker har blivit bra är räknesättet. Detta limförbud tror jag kommer vara negativt för sporten. Det gör att utvecklingen av spelet kanske stannar upp, leverantörerna får problem ännu en gång med att snabbt framställa nya produkter (minns övergången till den större bollen) och återigen så blir flertalet bordtennisspelare missnöjda...

6 kommentarer:

thanigga sa...

vilket vattenlim är det bästa och vilket är lättast att använda? dvs tar kortast tid att limma

Uffe sa...

Vi klarar det på en kväll...
Boostrar första gången vid 17-tiden. Så fort ytan torkat lägger vi på ett nytt lager.
Tre lager behövs.
Ungefär vid 23 är det så torrt att man kan limma.
tre eller fyra lager behövs.
Och så slutligen ska det ligga under press hela natten.
Inte enligt instruktionerna - men det fungerar.
Använder Tibhar booster och Tulpes lim.

max sa...

Hur länge håller det i sig då?

Uffe sa...

Minst en vecka med full effekt.
Sedan avtar det lite grand eftersom, så vi boostrar inte mer än två gånger i månaden.

Unknown sa...

Jag har testat booster (stiga) och det kan närmast beskrivas som ett skämt.

Effekten är näst intill obefintlig. Det blir olja överallt. Jag limmade på en tidning och hela blaskan blev indränkt trots att jag var försiktig.

Tar alldeles för lång tid att limma. Vad händer om racket går sönder? Vi amatörer har knappast lust att ha två rack redo varje träning/tävling.

Det är klart att de sponsrade spelarna säger att det funkar hyfsat...

JF sa...

Har provat diverse boostrar sedan i somras, bla Stigas, Butterflys, Yasakas och Tibhars. Tibhars tycker jag har bäst hållbarhet vad gäller effekten, och definitivt även bäst effekt av de ovan nämnda sorterna. Om man följer bruksanvisningen någorlunda och lägger på 5-6 lager, bl a beroende på svamphårdhet, håller effekten uppskattningsvis i minst tre veckor, varan minst 2 veckor med full effekt. Min bedömning är att svampen blir mjukare av boostern (vilket påverkar farten i viss grad)än av vanligt lim, annars påminner effekten (Tibhars booster) väldigt mycket om nylimning.