lördag 24 maj 2008

Pengar i sport

Idag spelas det en fotbollsmatch om kanske inte betyder så mycket för oss här i Sverige.

Bristol City möter Hull i kvalfinal om vem som får spela i Premier Leauge nästa säsong. Matchen spelas på Wembley och det kommer garanterat att vara fullsatt och ett antal miljoner personer som ser matchen på tv (jag en av dem).

Men nu till poängen.

Vinnaren av matchen kommer att få in cirka 800 miljoner kronor nästa säsong. Tv-pengar, sposnsorintäkter osv. Jag vet inte hur jag ska beskriva denna summa pengar annat än att den är osannolikt hög.

Dessa summor är anledningen till att spelare i engelska ligan är överbetalda. Ett bra exempel på det är att bottenlaget Birminghams spelare Oliver Kapo gav bort sin bil till den av ungdomarna som putsat hans skor under säsongen. Snacka om överbetald. Kapo är en medioker fotbollsspelare i ett dåligt lag och ger bort en bil.

Varför kan inte pingisen bara får en promille av dessa £?

Nåja jag tänker i alla fall inte missa "The £60M game" idag.

4 kommentarer:

Unknown sa...

just därför kan det finnas så mycket pengar i fotbollen... men inte i pingisen...

max sa...

hur menar du?

Att jag har möjligheten att se den eller att jag ser den?

Unknown sa...

jag tänkte, du och många med dig är intresserade av att se matchen och det intresset genererar pengar som i sin tur föder ännu större intresse.

Inte så många som är intresserade av pingis, vilket i sig är oförståeligt :-)

max sa...

Förstår hur du menar..

Mediaupphaussning föder intresse i större grad än själva kvaliteten på sporten.