måndag 15 september 2008

3 min 12 sek

Jag gillar detaljer.

I Jörgens match mot Wang Liqin på OS så kan man efter det första setet tydligt se att Liu Guoliang visar hur Wang ska spela backhand mot Jörgen, det är å jag tolkar det i alla fall.

Jörgen vinner första poängen i setet efter en dålig retur från Wang men den nästa poängen speglar sedan resten av matchen. De kommer in i backhand mot backhandspel där Wang flytta bollen på tredje slaget mot Jörgens mitt/forehand, då hinner inte Jörgen med och Wang får övertag eller poäng direkt. Jörgens förstaöppning var så gott som hela tiden mot Wangs backhand och det visste kinesen om. Inte många som slår Jörgen i backhand mot backhand men denna dag var Wang klart starkare i det spelet samt snabbare med sin forehand från backhand hörnet. Han sätter ett par snygga vindrutor.

Efter poängen till 1-1 så kan man se hur Wang ler bort mot bänken och sedan när han tar upp bollen så nickar han och tackar för coachningen.

Efter det första setet så var det bara en spelare i hagen, Wang Liqin. Andra setet tog 3 min och 12 sek. 11-2.

Jag gillar detaljer.

Efter det första jämna setet så spelar Jörgen stereotypt och det lägger en bra coach och/eller spelare märke till.

Jörgens retur och förstaslag var HELA tiden mot Wangs backhand. Givet är att hålla Wang borta från forehand men lite mer variation hade varit att önska

Antal förstaslag riktade mot forehand:
0/13 i andra set
1/16 i tredje set
2/20 i fjärde set

Sa jag att jag gillade detaljer?

7 kommentarer:

Anonym sa...

lite mer stats som jag inte vet om du tagit upp. Persson - Wang Hao 45-53 i poäng totalt. Persson vann dock poängen med 27-21 när WANG HAO servade. I Vinstsetet 3-7 i egen serve men 8-2 i Wangs serve. Intressant.

max sa...

Jörgens serve har aldrig varit riktigt bra någon gång.

Mot Wang liqin fick han däremot en hel del poäng direkt på serven vilket är ganska ovanligt.

Anonym sa...

Med andra ord hade han vunnit om han haft en bättre serve.

Anonym sa...

fan du e ju nästan en nörd du max=)

Anonym sa...

Imponerande skarpsynthet!

Men ärligt talat, hur många gånger har du tittat på reprisen av matchen? =))

/AA

max sa...

Arne,
Jag har inte sett den så många ggr.. de senaste 24 timmarna så har jag bara sett den tre gånger. En gång inatt och så två gånger till lunch idag. :)

Anonym sa...

I så fall måste du också prisas för din omsorgsfullhet i analysen, Max! =))

/AA