söndag 14 september 2008

Skadad handled, Thomas von Scheeles anekdot

Davids uem historia som jag inte hört var väldigt rolig.
Kul att han vill att jag ska försöka dela med mej av nån gammal anekdot.

Det finns ju en hel del man varit med om som fastnat i minnet och att tänka tillbaka lite har fått mej att dra en del på smilbanden de här dagarna när man försökt hitta nåt som kan tänkas vara skoj för allmänheten.

Jag tänker berätta en historia från 1991 när jag, Jan-Ove Waldner och Peter Karlsson gjorde lumpen 5 månader från juli till december. Att vi tre gjorde lumpen är ju bara det en anekdot. På den tiden slapp var och varannan idrottare lumpen så på nåt vis ville man från försvarets sida visa sig starka och tvingade in oss till infanteriet i halmstad.

För att vi skulle kunna fortsätta våra pingiskarriärer,var dealen att vi skulle vara på plats mellan 12-5 mån-tors och fre mellan 8-12.

Jag och j-o delade en lägenhet i falkenberg och Peter bodde ju där så vi tränade på morgonen och kvällen i falkenberg och åkte till halmstad och var på plats där under eftermiddagen.

Det var bara det att våran pluton ofta stack ut i fält på morgonen så när vi kom dit dessa dagar, smet vi iväg snabbt och passade på när det fortfarande var varmt att spela golf. Vi var med på en del utbildning kanske jag ska tillägga men jag kan med all säkerhet säga att några bra soldater blev vi inte. Det var inte riktigt våran grej,men en hel del roliga minnen därifrån finns det.

Den här dagen som jag ska berätta om,var våran pluton ute i fält och vi hoppades att vi skulle kunna smita till golfbanan. Men ett befäl kom till oss och sa att vi skulle ha nån sorts utbildning som jag inte kommer ihåg, troligen vapenvård med våran ak-5. Nåväl det var när vi hade rast och vi som vanligt stod för oss själva som det kommer en soldat emot oss i full fart och skriker att hans kompis har skurit sig i handleden. Vi följer efter och får se en person knästående,vrålandes med en helt nerblodad hand och ett rejält jack i handleden. Det sista man trodde var att vi var utsatta för ett spratt och jag kommer än idag ihåg paniken som kom fram. Vi började se ut som förvirrade höns som sprang omkring och inte visste vad vi skulle göra.

Efter ca 5 sekunder kommer det fram 5-6 st som asgarvar åt oss och han med handleden tar då av sin fake handled.Det var verkligen ett bra skådespel dem gjorde för att få skoja med oss. Lättnaden att det inte var på riktigt var såå skön å det blev ett stort garv åt hela händelsen och som sagt ett kul minne som sitter kvar än idag.

Jag vill skicka pinnen vidare till Cyprian Asamoah som verbalt är en grym historieberättare!

/tvs

***

Vill göra ett litet tillägg här. Detta ägde alltså rum 1991 när Sverige hade sitt mest framgångsrika år någonsin i pingis. Peter och Thomas vann dubbel på VM. Sverige vann lag på VM. J-O och Jörgen möttes i final på VM. Rätt otroligt att vi får fram sådana elitidrottsmän som vi trots allt får fram när man tvingar den regerande världsmästaren vi 26 års ålder att göra lumpen. Nåja det var bara en kort kommentar.

Nu till stafett-pinnen.

Jag känner inte Cyprian personligen och jag vet inte om han läser denna blogg. Kan någon som känner honom göra honom uppmärksam på detta och meddela honom om denna stafettpinne som satts i hans hand av vår förbundskapten på herrjuniorsidan? Om han inte kan/eller vill så måste det komma fram en ersättare till honom och det innan lördag då anekdoten ska publiceras på söndag.

Tack för hjälpen!

11 kommentarer:

Anonym sa...

kan ju säga att martin singh dödar collin från etuna i HE fy helvete vikken kross!

Anonym sa...

Skön story, roligaste är nästan att försvarsmakten skulle sätta ner foten och statuera exempel men det slutar med fler golfrundor än skytteövningar. Kommer ihåg att det var ett omslag på Pingis där Scheele, Karlsson och J-O gjorde honnör i militärkläder. J-O:s honnör är nog den sneaste man någonsin sett, såg ut som en kobra.

Anonym sa...

Hur gick det själv maric, blev det någon kross i proviva?

Anonym sa...

väldigt trevlig text detta, kul att höra lite vad som hände bakom. Som när J-O vann VM 97, när han hade gjort sitt serveess vände han sig mot publiken lite kaxigt.. har jag alltid trott, men det var tydligen mot sin bror som han hade slagit vad med om att han skulle göra ett serveess och lyckas :P, bara J-O som skulle göra något sånt och vara säker på att klara det :) .. vet någon hur det blir med pingisTv? deras sida verkar helt ha dött, jag menar det är inte så många dagar kvar tills elitserien börjar.

Anonym sa...

Haha blev ni behandlade som världsmästare också då lr?

Anonym sa...

nä åkte i klass 1 med 3-1 mot nån som drar fusk serve efter fusk serve fast man sa åt han och hade diskussion i 30 minuter vägra han byta serve mattsson hette han.
I hj 20 gick ja vidare ur poolen men åkte mot rindeström i första.

haren fick problem med en 91a erik nordqvist åkte nästan dit men haren vann i skilje tror ja.

Anonym sa...

Lasse Mattsson med fuskserven.

"Jag har spelat pingis i 30 år och aldrig har någon sagt till mig att det är en fuskserve".

Anonym sa...

Ja han har inte alla rätt den gubben!

Anonym sa...

Vänta ett tag här nu, jag minns för 5-6 år sen när Islandstorget mötte Östermalm och Lasse Mattsson blev bortdömd hur många gånger som helst för att inte kasta upp bollen i serverörelsen.
Robin Refhagen vann för övrigt matchen på det. Så han kan inte säga att han aldrig blivit bortdömd tidigare.
Jeanette Viklander var domaren som är ökänd för att vara stenhård i besluten.

Anonym sa...

Klart han vet om att det är fusk. Det är det som gör det så lustigt, men det är fortfarande fusk.

max sa...

Varje gång någon säger det till honom så påstår han att det är första gången.

Humor, men fusk.