måndag 22 september 2008

Fusk?

Om ett rack går igenom en kontroll så är det godkänt. Fakta!

Om man har använt booster eller lim så har man fuskat. Fakta!

Om man använder ett medel som inte är tillåtet men som ändå inte märks i en kontroll så har man fortfarande fuskat. Fakta!

Men om alla andra använder fuskmedel (lim eller booster) och man själv bara gör det för att alla andra gör det så har man fuskat. Fakta!

Det ovan är obestridbart MEN.. som ni märker så kommer detta skapa problem.

Booster märks nämligen inte om man använder det men det är inte tillåtet att använda det.

Det säljs fortfarande otillåtna lim och boosters.

Om vissa spelare använder det så får de en fördel gentemot andra.

Vissa spelare får "färdigboostrade" rack som inte är "förändrade" eller "påverkade" men som fortfarande har en annan effekt.

Så vad göra?

30 kommentarer:

Anonym sa...

Det vi kan göra är att mäta tjockleken på gummi+svamp. Överskrider dessa 4 mm så är det icke godkänt (vilket det kan komma att göra då gummit "sväller" av booster). Viktigt är även att kolla tjockleken över HELA racket, är racket tjockare i mitten är det sannolikt behandlat med booster på den delen av racket. Enl. regelboken ska racket vara lika tjockt överallt.

Men ja, vad mer kan vi göra? Inte mycket, mer än att hoppas att folk inser varför reglerna finns. Regler är till för att följas, någon som blir förvånad? Sluta fuska för guds skull...

Anonym sa...

Det sägs att det ska komma en ny testapparat som kan urskilja om man använt booster eller inte i oktober eller november.
Det kommer alltid att finnas de som försöker fuska. Det kan man inte göra något åt.

Anonym sa...

Regeln är så dum att jag tycker vi trotsar ITTF i det här fallet. Ofarliga boosters tycker jag är okej att använda däremot inte gamla speedlimmen.

Anonym sa...

okej att använda boosters, förutsat att det är tillåtet, vilket det inte är!

Det är inget roligt att möta spelare som limmar\boostrar när man själv inte gör det då skillnaden är påtaglig.

Vet inte hur man löser det här. Om det nu finns en minimal risk för skador av limmet så får man väl tro på det. men booster är ofarligt! Regeln om 4mm och ändra karaktär på gummit osv är löjligt. Så släpp boostern fri så folk kan lira på någelunda lika villkor!

\Robin spånga

Jompa sa...

Jag tycker detta förbud är horribelt. Varför ska man inte få använda något som är ofarligt när det har en så pass stor inverkan på spelet?
Att man förbjuder de gamla speedlimmen kan jag ta då jag någonstans i detta kan förstå varför, men inte ett boosterförbud. Det är en bra och ofarlig produkt som tagits fram och som dessutom håller spelet på den höga nivå den har kommit till efter många års utveckling! Ska man då avbryta bordtennisens utveckling och gå tillbaka ett par steg??
Jag hoppas på att ITTF tar sitt förnuft tillfånga och tar tillbaka detta boosterförbud! Någon där uppe på de höga positionerna på ITTF måste snart inse att de håller på att döda vår sport med alldeles för många regeländringar!

Anonym sa...

1. Alla elitserie spelare använder sig av booster.
2. Tyskland har förlängt sitt booster förbud till senare i höst.

Anonym sa...

Bra och genomtänkt skrivet Jompa!

//JÖ

Anonym sa...

Är det verkligen någon som på riktigt allvar tror att andra fuskade och trotsade lim- och boosterförbudet den gångna helgen? =))

/AA

Anonym sa...

Håller med Jompa som fan! vad är anledningen till att man inte får använda booster?? de är ju riktigt bra!

Anonym sa...

Jag och alla i mitt lag boostrar. Det är enda chansen då alla andra också gör så.

Anonym sa...

väntar man 3dagar innan man limmar fast det med butterflys lim(som dom ger till deras sponsrade spelare) så märks det inte något på tjockleken..

Anonym sa...

Ja du Anka, jag v e t att vissa elitspelare i 1:a omgången använde booster, så visst förekom det fusk.

Anonym sa...

Många på bordtennis gymnasiet i köping använder det gammla "booster limmet" Men sören Ahlen vågar ju inte säga till Mathilda Ekholm.

Anonym sa...

Lägg ner sporten, det är ju löjligt, man borde först förbjuda all matterial sen limmning.

Det blir snart roligare att spella bull.

Anonym sa...

Här är ett litet klipp från cl där persson slår schlager.


http://www.youtube.com/watch?v=I4E0XDby8XY

Det där är väl inte olimmat? Det klickar ju som satan? Något nyt hemligt lim på g eller vad? Nog för att det kan klicka lite om booster men inte låter det väl sådär inte?

mvh Robin spånga

max sa...

Tror att de har förstärkt ljudet på videon.. lyssna på gnisslet från skorna.

Oväntat att Jörgen skulle avgöra med en bh..

Anonym sa...

De flesta verkar tycka att det är väldigt skönt att slippa limma. Bara ta upp spaden och lira. Jag gillar det skarpt. De nya plattorna funkar också förvånansvärt bra och bättre lär det bli.

Känns lite konstigt att alla som fuskar skyller på att "alla andra" också gör det. Att folk inte skäms...

Anonym sa...

Jag är själv inte någon särskilt begåvad kemist men jag har pratat med mer insatta personer som säger att Boostern innehåller ett astmaframkallande ämne och därför är mer hälsofarligt än det gamla limmet. Kan det vara därför ITTF förbjuder boostern?
Jag vet inte om det stämmer eller inte men det är vad jag hört

Anonym sa...

Tycker det är rätt att förbjuda speedlimmerna, ska pingisen bli attraktivare för åskådarna måste farten i spelet dämpas. Materialutvecklingen de sista åren har gjort spelet lidande, vem vill se bollen gå max 4 ggr över nät? Inte jag iaf. Dagens ungdomar måste lära sig variation och spelförståelse. Inte bara spela med fart. Farten dödar, inte bara i trafiken.

Anonym sa...

Skönt att slippa limma.
Många spelare har lika bra klick nu som förr.
Hälften har boostrat. Mjuka gummin med inbyggd effekt är ofta rena.
Domarna har en omöjlig uppgift.
Se till att regler går att kontrollera.
Elitseriespelare boostrar -rätt.
Leverantörer förser spelare med färdigboostrade plattor.
Pingisgymnasiet och landslaget - vad händer där?
Släpp boostern fri tills rubust testutrustning finnes!

Anonym sa...

SOm jag sagt tidigare... Så länge det inte finns kontrollutrusting på varje seriematch/tävling så kan vi bara hoppas på att klubbledarna visar vägen i denna frågan.

Anonym sa...

Man borde bli diskad direkt om racket inte är tillåtet. Vad är det för skämt att man bara kan byta rack? Snacka om tandlöst förbud.

Anonym sa...

men vafan... Det är väll bara och lira, varför äns bry sig om detta booster snack. Antingen har man nabb, lim alla jävla gummin förbjudet så att man bara spelar med en trästomme eller så har man allt tillåtet.
Regler förstör det.

Anonym sa...

Tror jag ska börja boxas. Mitt knep är att lägga en hästsko i handsken, men det är bara fusk om jag blir upptäckt. Och om jag blir det så tar jag bara ur hästskon och fortsätter.

Anonym sa...

Jag tycker att använda ett förbjudet medel skall likställas med doping.

För de som gör det gör det för att få fördel mot motståndarna.

Jag menar att limma med gammalt lim eller boostra är fusk.

Anonym sa...

jag undrar bara varför booster förbjöds när de ändå itne fanns några farliga medel i de. jag tycker booster är minst lika bra som speedlimmet o då behöver man ingen kontroll utan alla kan bara spela o ha lika kul som vanligt

Anonym sa...

Fråga:
a/ En spelare boostrade 29 augusti.
Effekten är kvar ännu.
Är det mot reglerna eller inte?

b/ En spelare har fäst sitt gummi med gamla fästlimmet 29 augusti.
Är det mot reglerna eller inte?

c/ En elitspelare får specialgummi från leverantör.
Är det mot reglerna eller inte?

Har ni fler gråzoner?

Anonym sa...

Jag tror inte att man kan få den effekt som man får av boostern utan att det finns farliga ämnen i den!

Anonym sa...

Svar:

a/ Självklart mot reglerna.
Boostrat är boostrat oavsett om det skett för 1 timme eller 10 dagar sedan.

b/ Självklart mot reglerna.
Ett förbjudet lim får aldrig användas. Själva tänket är ju hälsofaran, och den är ju lika stor vid limningstillfället.

c/ Har alltid förekommit bättre material för sponsade spelare. det betyder inte att materialet nödvändigtvis är boostrat med förbjudna medel från leverantören för att vara bättre.

Anonym sa...

Långtgående konsekvenser av tidigare svar.

Innebär att alla spelare måste byta gummi.