onsdag 10 september 2008

Peter Kozma slutar!

Minns ni Ängbyspelaren Peter Kozma? Jag har för mig att han hade en riktig klubba, stämmer inte det?

***

Kozma slutar i IFK Simrishamn!

Efter två framgångsrika säsonger, som spelande tränare i IFK Simrishamn, lämnar Peter Kozma sin post efter innevarande säsong.
Peter kom till klubben som spelare för tre år sedan och 2007 tog han över rollen som spelande tränare.

2007 gick laget till kval om en plats i fyran, men föll efter två jämna matcher. I år har Simrishamn fortfarande chansen att få kvalspela uppåt även om man är beroende av andra resultat på vägen.

"Men oavsett utgången så känner jag att det är dags att gå vidare. Förhoppningsvis erbjuds jag ett lämpligt uppdrag ett snäpp över femman. Jag känner mig redo för en tuffare utmaning och jag har fått förfrågningar från ett antal klubbar. Samtidigt kan det bli så att jag nöjer mig med att ta en säsong enbart som målvakt. Rollen som bur-väktare har fungerat mycket bra under de senaste säsongerna och det känns som jag fortfarande har en del ogjort i buren".

Berättade Peter Kozma.

Artikeln tagen direkt från Ystadsallehanda

19 kommentarer:

Anonym sa...

Kozma var grym i vällingbyhallen på 90-talet, fy satan i helvte vad hårt den karln slog!! Dock så är Henry Pavoulvong den som slagit hårdast i stockholm någonsin!! Finns faktiskt ingen som ens i närheten av honom!! Kayodi slår som en lite flicka i jämförelse med henry P

max sa...

Har mötte bägge två faktiskt och det var ingen lek.. Paulvong var däremot mycket sämre än Kozma.

Anonym sa...

jo absolut var kozma bättre inge snack om saken, men om vi talar hårdhet i slagen så ligger Paulvong hästlängder före och det vet du Maxen......

När skriver du om norretten? I morrn?

max sa...

Ska träna imorgon men kanske efter det om andan faller på.

Mycket krav på mig numera..

Anonym sa...

Han är numera talangscout åt Bajern i Södra sverige/BJ

Anonym sa...

Är det någon som vet hur lång tid det tar att att bli av med tennisarmbåge...?

//JÖ

Anonym sa...

En fantastisk snubbe som trodde på sig själv. Han spela pingis på heltid ett år och fick 0-18 i kvot i div 1 norra.
Det bästa med historien var att han själv tyckte att han mycket väl kunde ha haft 12-6 om han bara haft turen på sin sida...
Men fick han slå med sin klubba så gjorde det ont att blockera.

Anonym sa...

På tal om Peter Kozma
En anekdot om det tillåts...
Plats: Vällingbyhallens omklädningrum, slutet 80-, början 90-tal någon gång.
Ängby höll på att batalja mot Falkenberg i slutspel, Patrik Torsell hade lagt mot Nisse (Peter Nilsson) i någon match...detta var en liten skräll, men det var när Nisses karriär var i sin linda.

Nåväl, Peter Kozma satt i omklädningsrummet. Torsan hade tränat klart med yours truly och vi snackade lite om Nisse och att han var rätt giftig med sin jobbiga fiskstil, lade tillbaka mycket bollar.
Kozma lägger sig i diskussionen, något kaxigt: "Fattar inte hur du kan lägga mot honom, är ju bara att kroka ner den i backhand sen väsa in den stein i fel hörn, varje boll".
Torsan kollar på Kozma någon sekund och säger sen: "Du...jag vet väl för fan hur jag skall spela. Jag har spelat i Elitserien sedan du låg i din pappas pung".
Grymt kul, och Kozma blev lite tystare i alla fall.

Anonym sa...

Ursäkta, men vad menas med: "en riktig klubba"? /Orolig Göteborgare.

Anonym sa...

max orkar du klura fram om tim bergman har varit Sverige etta går lite rykten om det !

Anonym sa...

Max! Skulle uppskattas mycket om du skrev om norrettan i kväll...:-)

Anonym sa...

Förutom (eller kanske tack vare) jättesläggan var han grymt bra mot defensivspelare.

max sa...

En riktig klubba är motsatsen till en falsk som min egen.

Anonym sa...

Slår inte TP i Vällingby SL hårdast?

max sa...

Tim var nog bäst i Sverige under början av detta årtusende. Ska kolla om jag hittar något på ämnet.

max sa...

norrettan är på g..

Anonym sa...

Tim var helt odiskutabel Sverige-etta innan tonåren. Det var en stor skräll de gånger han förlorade mot en jämnårig. Den enda som nån gång kunde rå på honom var väl Perham Safai och så småningom även Ted Sundström.

Anonym sa...

TP slår hårt? En gammal grå gubbe som bara gapar o skriker så fort han förlorar några bollar!! Han o Lasse Mattsson borde gå en charm kurs....:-)

Anonym sa...

Som gammal "Ängbyit" kan jag bara säga att nämnde Paulvong slog fruktansvärt hårt. Detta berodde nog på att han var handbollspelare i grunden och hade en fantastisk snärt i forehand-piskan.

Däremot var han, som undertecknad, en ganska medioker spelare och kan absolut inte jämföras med Kozma.

Dömde några sköna dubbelmatcher med Kozma tidigt 90-tal. Snacka om att dra på uppstuds hela tiden. Det var inga marginaler där inte. "In eller ut" på klassiskt manér.

Mattsson