måndag 14 januari 2008

Meriter

Jag ska villigt erkänna ett par saker.

Jag vet inte vem Annika Orsvall är. Jo, jag vet att hon är förbundkapten för damjuniorerna men inte vad hon har för meriter för jobbet. Jag vet faktiskt knappt vem Malin Linderoth är trots att hon kommer från Ängby.

På Herrsidan vet jag vilka alla förbundskaptener är då de alla är mer eller mindre meriterade spelare. Är lite orolig då jag aldrig ens hört talas om den ena av dessa två kaptener för våra yngsta på flick/damsidan

På vilka grunder är just Malin och Annika kaptener för våra flickkadetter och damjuniorer? Är det deras spelmässiga meriter? Deras tränarmeriter?

Någon som kan upplysa mig och kanske några av bloggens läsare.

63 kommentarer:

Anonym sa...

Ja Malin Linderoth förbundskapten nästan lika roligt som att Max skulle vara elitspelare! (inget ont menat). Malin var en halvdassig klass 3 spelare på damsidan. Har egentligen aldrig haft ett rätt i svenskpingis, hennes teknik när hon spelade var ju så rolig såg ut som hon spelade fiol ungefär! Hon har och kommer aldrig att ha något som ens kan kallas en merit!!

Anonym sa...

Måste man ha spelarmeriter för att bli en framgångsrik tränare/coach?

Anonym sa...

Nej, men det kan hjälpa!

Anonym sa...

2 riktiga lik men malin gör ett bra jobb i ängby med alla deras unga duktiga tjejer. Såg annicka bli nollad av en f13 lirare i lessebo för ett par år sedan, konstigt att Dj går dåligt, LOL

Anonym sa...

Annika Orsvall har förflutet som Elitseriespelare i Arlöv samt proffssejour i Tyskland. Jobbat som tränare i många år i Malmö FF

Anonym sa...

Reagerar starkt på den hätska ton som finns i två av inläggen (anonym publ 15/1 00:06, samt 15/1 01:36).
Varför hacka på Malins teknik som spelare? Och vad spelar ett påstått dåligt set av Annika för roll när det gäller hennes kvalitéer som tränare?

Det är inte bara taskigt, det är också korkat.

Anonym sa...

Håller med om att man inte behöver klanka ned på ngns teknink onödigt, däremot tycker jag att man kan ifrågasätta deras kompetens som förbundskaptener.
Om vi tar Orsvall så antar jag att hon bör vara ytterst ansvarig för Dj,resultaten i Tyskland för Dj var väl allt annat än smickrande, nu vet jag att tex Malin P inte var med men man måste väl ändå få ifrågasätta ett sånt uselt resultat.
Tar vi sen flickkadetterna, kolla resultaten i Lag på EM, say no more.
Man måste väl få ställa krav utan att betraktas som elak.

Anonym sa...

yttersta ansvaret har väl spelarna, det är ju trots allt dom som spelar...

Anonym sa...

Spelarna spelar, men är det rätt spelare som är uttagna?

Anonym sa...

dessa personer gör förhppningsvis sitt bästa,men ansvaret ligger ju hos de som utsett dem. deras omdöme kan ju verkligen diskuteras.
tränarmeriter saknas fullständigt hos bägge.
förbundet bär ansvaret.
en annan sak: vilka tränar meriter har lindh?

Anonym sa...

Visst ska man ha krav på förbundskaptenerna. De har ett viktigt uppdrag.

Men att svensk dampingis är dålig i ett internationellt perspektiv går inte att skylla på några förbundskaptener. Problemet är djupare än så.
Hur lockar vi fler tjejer till pingisen? (Konkurrensen är skrämmande svag jämfört med pojkarnas situation och väldigt få tjejer tävlar)
Hur får vi tjejer att stanna kvar och utvecklas?
Hur behandlas de på tävlingar?

Det är där vi ska börja. Och det är det som bör diskuteras.
Inte om Annika blev nollad i ett set eller om Malin L hade dålig teknik som spelare.

Anonym sa...

Annika kan inte pingis, det är bara att konstatera. Hon har ingen koll på spelet över huvud taget, vilket man bland annat kan se i hennes uttagningar. Uttagningen till WJC i Örebro 2008? Vad säger ni om den?

boss sa...

Till tyska WJC var det bara Malin P som var uttagen från SBTF:s räkning, resterande tjejer åkte dit som klubbspelare, för att se och lära.

Håll er liksom "Uffe" till sakfrågan. Dumheter att påstå att inte Annika har tränarmeriter eller att hon inte kan pingis. Problemet är brist på konkurrens!

Visst finns det ett par tjejer som är högre på rankingen men de är samtidigt något äldre och det är ju framtiden som räknas. (Inte heller Hampus skulle egentligen va kvalificerad till Safirs WJC, även om han verkligen är ett framtidslöfte.) En fundering är bara Fan Chenjing, räknas inte hon som svensk, eftersom inte hon är uttagen eller?

Anonym sa...

Men sakfrågan är ju om dessa båda är rätt personer till att utveckla svensk dampingis. För det ligger väl ändå i deras ansvar, känslan är väl ändå att dom är där mer pga att dom är kvinnor än på meriter.

max sa...

Ska försöka sammanfatta mina intryck från era kommentarer:

angående föredetta spelare som tränare,
Jag tror att det är en stor fördel att man har varit duktig som spelare om man är landslagskapten. Du har en erfarnhet om hur saker ska gå till och hur man bäst förbereder sig.

Som föredetta spelare av lite rang så kan du coacha bättre. Jag har tex själv väldigt svårt att coacha David Gustafson då han kan spelet och detaljer med matchspelet som jag inte är familjär i.

Som erfaren tränare och/eller spelare så har du lättare att ta ut rätt personer till ett landslag.

Angående konkurrens,
Det är klart att konkurrensen är grymt viktig men om då det inte blir rätt personer som försöker utveckla pingisen så blir det inte bättre.

Angående dålig teknik osv,
Det är klart att det inte är bra om inte den som coachar och ska ta ut laget inte förstår pingis och dess teknik. Visst är det klubbtränare som lägger grunden men på ett landslagsläger eller en landskamp med en förbundskapten som inte kan coacha så är det ett klart minus.

Anonym sa...

Annika kan detta. Hon har spelat i Elitserien och varit proffs i Tyskland. Hon har varit tränare i MFF och på Riget.

Anonym sa...

proffs-annika!
finns mff?
trillade inte deras damlag alltid ur?

Anonym sa...

malin och annika kan enormt mycket pingis , men kanske inte vart så bra själva, malin har iaf utbildat sig till tränare

Anonym sa...

Vi spelare som blivit coachade av Annika och som är killar vet att Annika inte har någon koll på vad det gäller pingis.

Anonym sa...

det vet vi tjejer som har blivit coachade av henne också

Anonym sa...

sen är det ju alltid samma personer som blir uttagna till allting. det är väl inte bara 3-4 st som kan spela pingis i sverige

Anonym sa...

MEn skriva att Malin kan pingis och att hon har utbildat sig till tränare????? Hallå vakna i din lilla koma någon gång, tror du att du blir bra tränare av att kunna lite pingis i teorin el? Malin e varken bra som tränare el som hon var damklass 3 som bäst

max sa...

Lite nivå på klagandet.

Det var inte min mening att detta skulle bli ett klagande på deras spelstandard tidigare även om jag tror att det är en fördel att ha varit en bra spelare själv.

Hur högt är de utbildande som instruktörer? Har de utvecklat några ungdomar på klubbnivå? Hur är deras coachingförmåga? Hur är deras laguttagningar?

Vilka skulle ni vilja se istället i landslagen?

Angående spelstandard så finns det flera ledare på Riget och ledande klubbar som inte har några meriter som spelare men ändå räknas som bra tränare även fast jag förespråkar att våra förbundskaptener ska ha viss vana av elitpingis.

Erik Lindhs tränarmeriter och vara eller icke vara som herrkapten kan säkert också diskuteras men det vid ett annat tillfälle.

boss sa...

Ja, klaga med måtta och gör det utan att kasta skit! Även förbundskaptener är människor...

Anonym sa...

Apropå utbildning, snart blir väl spångas "toppentränare" Jan Lindstedt snart förbundskapten ef Ekan...

Anonym sa...

Lite låg nivå på en del inlägg!

Kanske ska vi istället diskutera hur vi ska rekrytera, utveckla och behålla tränare och ledare.

Även ledare behöver beröm och hjälp med att förstärka sina bra egenskaper och hjälp med att förbättra sina mindre starka sidor.

Sen är ju landslagstränare och förbundskapten ingen högavlönat jobb....
Faktumet kanske kan påverka vilka som går att rekrytera.....

Apropå Lind.
Johan Lindh - som har en medioker egen teknik - är en fantastiksk tränare och ger bra råd. Inte minst har han matchat fram Erik i unga år....

Svennis har inte heller varit någon större klass som spelare.

Kanske kan vi skilja på en bra tekniktränare och en bra ledare i övrigt?

Anonym sa...

Malin lyckas bra med tjejeerna i Ängby. Dels håller de bra standard (i helgen vann för andra året i rad en Ängby tjej Talangjakten) och Ängbys bredd på tjejsidan måste väl vara den största i Sverige.

Anonym sa...

Sluta nu för helvte att berömma Malin som någon toppentränare! Noll kunskap vad det gäller pingis, e säkert jätte duktig med den sociala biten med ungdomarna men pingis det kan hon inte det skall ingen försöka övertyga mig om!

Anonym sa...

Om Malin lyckas så bra med tjejerna i Ängby kan hon kanske nöja sig med dem och låta någon mer kunnig ta över ansvaret för de övriga tjejerna i Sverige.

Anonym sa...

måste bara komma in och deba i detta ämne =)

jag har själv varit tränare i hundra år känns det som men bara i en microsekund om man räknar dom gamla rävarna, men vad jag har kommit underfull med är att vi är alldeles för teknink fixerade i detta land !! menar jag har tränat william swedberg, anthony tran, harald andersson, mattias pernhult, johan wernfeldt, niklas sundell, hannes berglund, johan hagberg, frej lindborg och victor svanh i en härans massa år... inte spelar dom lika??? lr har jag rökt svamp i alla dessa år?? en kille / tjej har nått att åka med och det är min uppgift att fila till det dåliga och hitta det som e bra hos alla spelarna. sen kan man ha en spelidè som tränare... tex kan det vara spela bara fh ( peter angelbrandt min tränare som ungdom). eller som vi (jag och marcus gustavsson) hade i spåret när jag va där, att spela så mycket med topspin man bara kan i attack och försvar. 2 enkla ex. sen att alla mina spelare jag har haft i spåret drar en fh olika kan jag faktiskt inte hjälpa. men kolla nästa gång på spåretgrabbarnas försvarspel. (hoppas verkligen att ni tycker att dom jobbar på bollen nu =)).

nu tillbaka till ämnet:

malin HAR!!/GÖR!! ett fantastikt arbete med tjejerna i ängby. ingen kan säga att dom spelar perfekt teknisk i sin bordtennis men hon har fått fram betydligt mer tjejer dom senaste åren än tex spårvägen, som är en av sveriges största föreningar... detta kan inte bara vara tur!! malin fortsätt med det fina arbete om du läser detta !

tycker att det viktigast som tränare är att hitta sin roll som coach/tränare. när jag va liten och va på sverige läger ( va faktiskt med på några) så tyckte jag faktiskt att det va konstigt när landslag tränaren sa emot min hemma tränare i teknikfrågor, detta hända några gånger. så mitt personliga val om jag hade varit ansvarig för dj/hj, pj/fj hade varit att va social och få en bra sammahållning i guppen. skulle fokusera på att få alla spelarena att verkligen ta vara på alla fina/men få tillfällen som man kan samla dom bästa i sverige för lite bra körning...
vet att malin är en sådan tränare och tror att annika med kan göra detta arbete bra!

en tränare/coach handlar inte bara om teknik. utan att kunna få ungdomarna att ha roligt och stimulera dom till att tycka det är roligt att utveckla sin pingis... tror verkligen inte att östländerna / kina har toptränare som inte vi har i sverige utan att vi har det lite svårare att göra just detta för våra ungdomar just nu. speciellt på damsidan dåra eftersom vi ligger längre efter eu/ asien dära. något som vi verkligen behöver med, är att kunna erbjuda mera tränare i landet mera tid att kunna göra detta arbete. DÄR ligger vi verkligen efter dom andra länderna !! nu lite data språk för kidzen: omg error error lol wall of text holynova crits 4 35k rofl gl hf cya !!

/andreas

Anonym sa...

tycker det e jävligt dåligt o vara anonym o hänga ut tjejerna! jävla fegisar, dom gör alla fall nått för pingissverige, stå för ert namn o skriv om dom om ni vågar! ni vågar ju inte änns skriva erat namn på en blogg ,så hur skulle ni klara det jobbet bättre? ska man ge kritik ska man stå för den med rak rygg punkt slut/pierre

Anonym sa...

Ni har rätt båda två, Pierre och Adde

Anonym sa...

För att man har bra teknik behöver det inte innebära att det ser snyggt ut.
En bra teknik för mig är att man påverkar bollen på ett bra sätt och är i balans till nästa slag.
Dom som säger att det är mindre viktigt och att man inte ska fokusera på det fattar ingenting, med andra ord är teknik väldigt viktigt däremot behöver det inte se snyggt ut.

Anonym sa...

men tycker coachen att det e det som tränaren ska hålla på med som ansvariga av våra ungdoms och juniorer?? för det e ju det malin och annika har fått skit i denna debat på...

Anonym sa...

ja skulle betala dyrt för o veta vilka som klankar ner på folk här!

Anonym sa...

det e väl klubbtränarna som ska kolla på teknikerna lr har ja fel?`pierre

Anonym sa...

Håller med dig om att det är klubbtränaren Pierre, men tyvärr e det ju många spelare som kanske inte har så bra tränare hemma speciellt bland dom yngre, som fortfarande spelar i sin lilla hemmaklubb, då måste ju FK in o stötta både tränare o spelare, sen om Malin L har dom kunskaperna vill jag inte uttala mig om då jag inte vet.

Anonym sa...

man kanske ska satsa på mera utbildning av klubbtränare då från förbundets sida?pierre

Anonym sa...

tänk hur bra sverige var en gång i tiden..problemet är att många av de nya inte har en aning om hur det gick till då sverige blev världsledande i pingis, undantaget scheele o ekan.

Anonym sa...

jag tror inte det berodde på ubertränare iaf... utan att spelarna ville utveklas mera då än nu helt enkelt

Anonym sa...

Hallå, nu är det dags att ta och lugna ned sig lite i klagandet.
När det gäller Malin som jag följt under många år i Ängby så är hon en mycket duktig tränare. Hon är bra på många olika saker och hon är just nu klar med tränarutbildningen på GIH. Detta innebär att hon har med sig mer än bara pingiskunskap, tex fysträning mm. Att vara landslagstränare är inte lätt med tanke på hur lite man träffar spelarna då förbundet knappt har pengar till läger.
Den mesta träningen/utvecklingen sker i klubbarna och där ligger vi efter övriga världen.
Att skicka in många av dessa inlägg anonymt är skandal och kan bara skada de personer som klankar på. Personer som lägger ned otroligt mycket tid på Svensk pingis. Alla ni som skrivit anonymt, kliv fram, jag tror mig veta att bland er finns besvikna spelare som inte blivit uttagna av dessa två. Som Adde skrev, Det har ändå gått gasnka bra med tjejpingiosen i Ängby, eller?, Kan inte vara allt för dålig!

max sa...

Mycket bra inlägg från Andreas.

Är med på din grej om era killar men vi håller oss till ämnet som du berör så bra.

Angående at Malin gör ett bra jobb med ängby är ju kanon. men det är skillnad på att vara fk och klubbtränare.

I min värld så ska en fk inte utveckla så många talanger utan snarare vara en motivator som höjer sina spelare under kort tid. Landslagsläger och tävlingar.

För de yngre så är det taktiska inte lika viktigt (fortfarande viktigt) som för de äldre och då är det än viktigare att en fk kan coacha och utveckla sina landslagsspelare på ett inte bra sätt utan ett utmärkt sätt.

Ponera en matchsituation där en spelare underpresterar mot en sämre spelare med en svaghet som inte spelaren upptäcker. I det läget så är det en klar fördel att man har en coach med god förmåga och blick för spelet.

Jag skulle personligen inte kunna coacha en svensk juniorlandslagsspelare speciellt bra rent taktiskt i en match då jag inte spelat på den nivån själv.

En FK måste enligt mig vara mer än bara en social person som tar bra hand om en grupp.

Nu vill jag tydligt poängtera att jag inte säger att Malin eller Annika inte kan detta för det saknar jag kunskap om.

Sedan vill jag säga att en FK som inte lyckas måste vara beredd på kritik oavsett om det är en kille eller en tjej.

Jag har klagat på Lindh ett antal gånger utan att någon reagerat men nu när jag bara lyfter frågan om de kvinnliga fk så går folk i taket. Vi behöver inte behandla dem med silkeshandskar bara för att de är kvinnor men håll kritiken på en seriös nivå utan dumma påhopp.

max sa...

Äntligen kom det lite fakta om Malin, tack Fladder.

Jag tycker fortfarande att det kan vara skillnad på en bra klubbtränare och en bra FK.

Precis som många säger (coachen, fladder, pierre mfl) så är det på klubbnivå som grunden läggs och det är just därför det behövs spetskompetens hos våra FK oavsett kön eller ålder.

Anonym sa...

Ojojoj. Otroligt intressant att läsa alla artiklar här. Kul med folk som vågar stå för sina åsikter också. Jag har aldrig sagt att jag var en demonspelare, jag var klass två och spelade i Ängbys damlag när jag la ner pga knäskada. Det var så jag började som tränare, hade inte alls tänkt bli det. Men sen jag började har vi (ängby) lyckats få fram otroligt många tjejer som spelar, både bredd och elit.
Jag har jobbat som riksansvarig för F15 i fyra år. Jag är steg4utbildad samt har läst tre år på tränarlinjen på GIH. Jag kan troligtvis mer om fysträning/idrottspsykologi än de flesta tränare där ute i Sverige. Jag erkänner att jag inte har samma pingiskunnande som de mest inbitna tränarna, däremot lägger jag ner min själ i mitt arbete. Alla tränare behöver inte vara demoner på att spela själva. Jag tror inte en tränare kan sitta inne med all kunskap själv, tror inte det finns någon sån tränare. Sen tror jag att, som andra tidigare har sagt, att grunden läggs i klubbarna, det är där man jobbar mest med spelarna. Och sen är det spelarna som först och främst är ansvariga för sin egen utveckling. Det är många tränare som har åsikter om hur pingis ska spelas och säger olika saker, då är det upp till spelaren att köra på det han/hon tror på. Något som jag jobbar med de spelare som jag har på mina läger är att tänka själva, ofta i unga åldrar så är det coacherna (ofta pappor) som står för all hjärnverksamhet. Spelarna måste förstå hur de ska spela och varför, och därför kunna tänka själva under match.
Och angående UEM i somras. Nej, vi kom inte så högt i resultatlistorna. Däremot ska tilläggas att vi lika gärna kunde kommit på plats 16. Väldigt jämt i flera matcher, men lägstanivån är för låg. Vi måste höja den. Mot de bästa i Europa är det fortfarande svårt att vara med och fightas, men där ligger det i hela sveriges intresse att höja standarden på svensk tjejpingis, det är inget man gör på några få läger varje år. Det är det man gör ute i klubbarna.

max sa...

Steg 4 och GIH är en gedigen utbildning och du verkar ha engagemang, vilket är nog så viktigt. Tack för infon Malin! Vidare så har du en hel del poänger om klubbverksamhet och dess vikt för framgång och det håller jag med dig om.

Sen så tror jag som sagt att det måste finnas ett högt kunnande om teknik och spelet pingis för att vara en bra matchcoach och för att få spelare utveckla sig det där sista snäppet. Med det sagt så menar jag inte att du inte besitter dessa egenskaper. Jag känner ju inte dig utan bara till dig.

Nu har jag i alla fall fått en bättre bild av en av de två. Vore intressant att höra mer om orsvall nu.

Anonym sa...

bra skrivet malin o fortsätt lycka till/pierre

Anonym sa...

hej. skulle vara intressant att höra även lite info och bakgrund om chippen, ekan och blomman. tränarbakgrund, spelarmeriter osv. vore kul att få lite koll. tack för mig/ ledare

Anonym sa...

Håller med flera av inläggen om att Ängby verkar ha bra koll på att utveckla sina tjejer. De har flera bra tjejer som ligger i topp i sin årskull.
Var på Talangjakten för killarna i helgen och lade märke till att många av spelarna coachas av sina föräldrar. Naturligtvis är det svårt för alla ideella ledare att hinna med att åka land och rike runt på alla tävlingar och föräldrar kan vara ett bra stöd men ändå lite synd tycker jag.

Anonym sa...

nu brukar ju jag inte tänka som alla andra, men coachning i den åldern har jag faktiskt aldrig förstått... alla bollar ser ju likadana ut. så en förälder som inte kan något men har bra koll på sin unge kan ju faktiskt göra samma jobb som en tränare. bara stöttning som gäller för det mesta. klappa, stötta och trösta. det sistnämnda har jag aldrig varit bra på =)...(tuff kille ni vet )

Anonym sa...

Sorry Hedlund! Höll med dig i förra inlägget men du har du fel. Visst finns det detaljer som är gemensamma som alla kan säga, kom igen, rör på fötterna, variera spelet. Men även om många av de unga spelarna spelar ungefär lika finns det skillnad i tex hur skolade de är i att vara känsliga för under - respektive underskruv eller om de vill blocka allt med bh eller inte osv. Så visst finns det taktiska råd att ge. Sedan är det en annan sak att det viktigaste för de som är unga spelare är att utveckla och våga spela sitt eget spel.

max sa...

Men nu snackar vi om en fk som ska leda de bästa i vårt land mot de bästa i andra länder. De ungdomarna måste man ju kunna coacha mer direkt än en nybörjare på hemmaplan.

Anonym sa...

Är du säker på det, Max? En elev i skolår 1 får mycket hjälp av läraren, de är i skolan många timmar i veckan. En universitetsstuderande förväntas klara mycket själv, ha kanske 5-10 timmar lärarledd undervisning/vecka. Funderar alltså på om det går att göra en liknelse? En yngre spelare har svårare att se vad de gör rätt och fel medan en rutinerad spelare på toppnivå bör ha koll på vad som händer vid pingisbordet. Fast jag håller med om att de ändå behöver duktiga coacher, en universitetslärare har längre utbildning än en lärare som arbetar med yngre barn. Båda är viktiga men skall vara duktiga på lite olika delar. Funkar liknelsen?

Anonym sa...

hej. skulle vilja veta av dem som är mest kritiska mot förbundskaptener hur en sådan ska vara? tränarbakgrund för att kunna utföra jobbet? spelstandard själv? övriga saker som social kompetens? fysutbildningar och övriga utbildningar. tacksam om ni kunde nämna några som passar in på era krav på hur en fk ska vara.

max sa...

Årets ledare,
Jag håller med om liknelsen. Jag tror dock att det kan vara ett lite missförstånd.

Det jag menar är att en P13 som spelat pingis i två år och tränar en dag i veckan behöver inte speciellt avancerad coaching medan Hampus Söderlund är mer mottaglig och kan behöva bättre coaching.

Är du med på vad jag menar?

Det du menar avser för mig i större grad träning och dylikt det är ju svårt att lära gamla hundar att sitta men en liten valp kan man lära nästan vad som helst om man är snäll och bestämd, vad gillar du den liknelsen då? :)

max sa...

Vill du namnförslag eller vill du ha förslag på egenskaper?

Anonym sa...

egenskaper som ni tycker är ett måste samt bakgrunder. namn på tänkbara framtida tränare vore också kul att höra.

Anonym sa...

Skulle vara bra om fk har tid att bry sig om flera i toppskiktet och inte bara de landslagsuttagna. Lite uppmärksamhet och intresse kan betyda en hel del för de som kämpar i bakvattnet och idag aldrig uppmärksammas. Gärna större trupper med lite rotation, så att även de nu uttagna inte jämt är givna. Vi vill väl ha så många bra spelare som möjligt framöver.

Anonym sa...

Jo, jag kan köpa den liknelsen och visst är det mer avancerad coachning för en elitungdom men kanske inte alltid svårare.

Anonym sa...

För länge, länge sedan hade jag en tränare på ett läger i Kolboda. Hallen var en gammal , inte alltför ombyggd lada. Mjölkningen av kor hade nyligen upphört. Tränaren hette Torsten och hade väldigt tjocka glasögon. Torsten kunde otroligt mycket bordtennis, men jag tror faaen aldrig han hade träffat en pingisboll i hela sitt liv. Trots detta hade han otroligt mycket att lära ut. Torsten hade det, som jag anser vara det absolut viktigaste, när det gäller "lärande" överhuvudtaget. Ett brinnande intresse! Teknikövningar överlät Torsten lägerdeltagare med den bästa tekniken att visa.
Några av spelarna på lägret kom senare att tillhöra Sverigtoppen i respektive klasser. Två duktiga Holländare representerade senare sitt lands flagga med framgång!
Jag menar med andra ord, att man inte måste vara en duktig spelare för att vara en bra tränare. Men... ord är bara ord. Det är "det du gör" , som räknas!
Sören AhlÉN f.d. Concordia... han har väl lyckats ganska bra, som tränare med dålig teknik? Eller...
Lycka till tjejer!

Anonym sa...

sen när ska en pingistränare/pingisförbundskapten inte kunna pingis??
Inte konstigt att det ser ut som det gör elitmässigt i sverige.
kanske finns ett samband mellan okunniga tränare och usla resultat.

Anonym sa...

jag håller absolut inte med dig !
säg vilka demontränare sverige hade under the golden years... inte fan ser det sämre ut nu än då... kanske svårare att hitta dom ideela tränarna, som har orken att jobba dag ut och dag in året om. och vi har inte ekonomi att anställa tränare som skulle behöva jobba 100 %. kolla på riget i sverige med syren, sören, pernilla och johan, visst finns det kunskap att åka med där !! bara det att hälften av spelarna som börjar dära slutar ju innan dom gått 3 år. vet inte om du kan lasta det på dåligga tränare lr slöa elever....

Anonym sa...

var det inte förbundskaptener vi diskuterade.
en tränare inom bordtennis bör kunna bordtennis.
bra tränare levererar bra resultat.
fact

Anonym sa...

Hejsan!
Jag tror vi skall vara rädda om de som vill ta dessa poster...
Jag vet att det är oerhört svårt att hitta komitenta personer som vill ta dessa poster.
Det är ett oerhört jobb de lägger ner.
Jag kan vara ärlig och säga att jag har kritiserat dessa oerhört mycket genom åren (framförallt Malin) men tror inte att jag förstod då vilket oerhört jobb det är att fd..
Kan tycka att Det har varit en å annan klumpig uttagning och ett å annat konstigt läger med få spelare men i det stora hela så är det starkt av Malin att trots all kritik jobba vidare...
Jag hoppas på framgångar innom Tjej pingis framöver och hoppas verkligen att alla tränare där ute hjälps åt istället för att stjälpa varandra....