torsdag 9 oktober 2008

Hur gick det för svenskarna då?

Herrsingel:
PG vann som väntat enkelt över Horvat och ställdes sedan mot en kämpe från Spanien. Carneros har inte världens bästa teknik och han har inte så hårda slag heller. Han har däremot en helt OK backhand men hans största styrka är hans kämpavilja. Han ger sig inte så lätt denne man och det fick den bättre spelare PG erfara. PG vann de tre första seten jämnt men efter att ha förlorat fjärde set med 15-13 så tappade han en del och snart var det dags för skilje där Gerell visade att han är den bättre av de två och vann med 11-4. I nästa omgång väntar formstarka Steger och det blir en tuff uppgift.

Paul Drinkhall är inte svensk men han imponerar en del på mig. Han slog först Rubtsov (som jag tippade) med klara 4-0 för att sedan slå Adam "tvångstanken" Robertson med samma siffror. Bra för en sån ung grabb.

Jens Lundquist borde enligt mig ha soöat Reed i raka set men han vann först i skilje och det var ju bra det men det fick mig att fundera lite. Matchen efter så gjorde han dock processen kort med Asmussen från Danmark och Falkenberg. Nu väntar Crisan och det är klart att Crisan är favorit men jag tror att Jens kan skrällvinna här då Crisan inte visat någon toppform under EM trots att han slog ut Gummi Stephensen i omgången innan med 4-0.

Robert Svensson vann på WO mot Bratanov och slog sedan Hotz från Schweiz med 4-0 i nästa omgång väntar vinnaren av Tokic och Paykov.

Jon Persson var som väntat chanslös mot Monteiro och förlorade stort med 4-0. Det känns som om Jon behöver höja ett snäpp till för att kunna hota dessa spelare mer regelbundet. Som det är just nu så blixtrar han till då och då men sedan så faller han ner i för djupa svackor för att kunna utmana på allvar.

Damsingel:
Marie Persson förlorade mot en schweiziska med det appropå namnbloggen tidigare häpnadsväckande namnet Fuhrer. Segersiffrorna för Fuhrer blev 4-2.

Matilda Ekholm vann först med 4-1 över en turkiska innan hon i raka set besegrade danskan Jacobsen. Första set var utklassning men sedan var det 3x11-9 för Matilda och avancemang mot Pota från Ungern. Bör inte vara en omöjlig motståndare. Pota var riktigt på gång för ett par år sedan men sedan vet jag inte vad som har hänt då hon inte tävlat så flitigt de sista säsongerna trots sina ganska unga år.

Malin Pettersson förlorade mot den kinesiska ungerskan Bin Li med 4-1 som isin tur förlorade mot kinesiskan i Frankrike. Kul med alla dessa kinesiskor i EM.

Carina Jonsson ut mot Parker från England rankad som nummer 170 i världen. Carina hade 2-1 i set men förlorade sedan tre set i rad med ganska stora siffror.

Herrdubbel:
Gerell/Lundquist vann mot det franska paret Lebesson/Mattenet som bägge två visat fin singelform. Nu väntar firma Tosic/Tokic som är ett bra dubbelpar men inte omöjliga alls. Vinner svenskarna här så möter man troligtvis Süss/Boll som jag tror vinner hela turneringen.

Även Svensson/Persson vann sin match mot ett franskt par, Legout/Salifou och har med det tagit två imponerande dubbelskalper i rad. I nästa omgång väntar årets skrällpar, Jancarik/Konechy som mycket överraskande slog ut Samsonov/Smirnov med 11-8 i skilje.

Två kvartsfinaler inom räckhåll!

Damdubbel:
Persson/Jonsson till sist ut mot Pavlovich/Xian med 3-1. Inte helt oväntat.

7 kommentarer:

Anonym sa...

bin lee är ju från ungern, har ju tränat där som liten, unguför som michelle quach här i sverige, så henne kan du itne klaga på.

Anonym sa...

bra joppat grabbar, nu äre suss/boll som gäller.

Anonym sa...

båda dubbelparen till kvarten !! Lysande.

max sa...

Min okunskap om dampingis lyser igenom ännu en gång. Jag skriver mest om det för att slippa kritik.

Men nu ska jag bara skriva om det jag tycker är kul och det är herrpingis. Dags att vara ärlig mot sig själv.

Anonym sa...

Trots att man är pingisspelare kommer för min del pingis-em i skuggan av Stockholm Open.
Kom igen nu Söderling!


//JÖ

Anonym sa...

Ärligt och bra skrivet Max!
Det finns en tjejblogg för dem som tycker om tjejpingis.
Du ska inte känna något samhällsansvar som oberoende och ideell bloggare trots att vissa verkar kräva det...

Kör på!

Patrik sa...

Helt rätt Max. Körpå. Du gör ett jättebra jobb. Jag försöker täcka upp med tjejpingisbloggen.