lördag 11 oktober 2008

Superettan omgång 3

Hägersten-Askim 4-6
Kan nog inte beskriva hur märklig denna match slutade så jag struntar nog i det, vi får se när vi närmar oss slutet på denna text.

Huang vann komfortabelt över Kassakon efter att ha förlorat det första setet. Jag var förvånad över att se hur, ja hur ska jag uttrycka mig, mindre vältränad Huang har blivit på de två senaste säsongerna. Men spela kan han absolut fortfarande.

Harald Andersson vann sedan lätt över Greczula som inte såg något vidare ut. Greczula gnällde på det mesta och spelade dåligt samtidigt som Harald satte det han skulle men inte mer.

Jamie Lindqvist mot Wang och för mig som varit lagledare för Jamie i två möten mot Wang så var det otroligt kul att se Jamie äntligen få vinna. 2-1 och 9-7 till Jamie och han tar timeout men ingen coachar, Andreas Hedlund coachade just då Mats Sandell som skulle spela skilje mot Kvist men resten av gänget bara satt där och de var ändå fyra stycken, var är lagkänslan grabbar? Nåja Jamie la setet med 9-11 och kom i underläge i skilje men slet sig i kapp och förbi och tappade sedan igen för att vid 9-9 få en nätrullare som Wang räddar in till 10-9. Bollen direkt efter så får Jamie en direkt dödande nätrullare. 10-10. Var det slut på turbollarna där då, nej absolut inte. Kantboll för Jamie och 11-10 och matchboll. Jamie får övertag i duellen och Wang bara räddar in den gång efter annan tills han hissar upp en ballong som bara snuddar kanten till 11-11. Undra hur många tankar som gick igenom Herr Lindqvist skalle då? 11-11 och loop från Wang i Jamies backhand som han stänker in diagonalt ut i Wangs forehand utan chans för honom att ens nå den. 12-11 och ännu en matchboll och denna gång så hissade Jamie in loopen och Wang missade tillbakadraget och äntligen så vann Jamie över Wang.

Under tiden så hann Mats med att vinna över Kvist i skilje och Hägersten var i ledning med 3-1 i paus.

Askims kineser gjorde sedan processen kort med Hägerstens förstabord. Huang vann enkelt över Jamie men mer förvånade var att se hur ointresserad Kassakon var mot Wang. Utklassning med 3-0 och en pinsam insats och inställning av rumänen som inte närmar sig en elitserieplats efter detta.

Andrabordet klev så upp vid 3-3 och nu till nästa konstiga match, Mats Sandell borde ha vunnit med 3-0 över Sulan då denne var helt under isen. Jag har aldrig sett Sulan så dålig som han var idag. 2-0 och 6-1 till Sandell men så missar han serven och börjar väl tänka för mycket för setet slutar med 7-11. Kanske läge för en tiemout och en coach på det bordet också? Andreas hade ett bord som han coachade men ingen coachade Mats annat än i setpauserna och där förlorade man matchen för efter varje avbrott så kom Sandell in och spelade effektivt och bra men sedan tappade han spelet och Sulan filade till sig poäng efter poäng. 2-1 till Mats och 9-6 och den fåtaliga publiken var eniga om att det var nu eller aldrig så när det blir 9-7 skriker man efter en tiemout som inte kom nu heller. Efter ett par matchbollar så var setet förlorat med 13-15 och i skilje så var Greczula den bättre och vann välförtjänt med 11-7.

Kvist och Andersson hade under tiden en holmgång där Andersson inte kunde hålla serven kort och hela tiden hamnade på försvar och var allmänt passiv och då var Kvist den bättre. Men Harald tog sig samman och efter en kämpainsats så vann han till sist med 13-11 och då låg han ändå under med 7-10.

4-4 i lagmatchen och spekulationer om hur man skulle ställa upp dubblarna. Jag lovar er att ni aldrig hade kunnat gissa hur Hägersten ställde upp. Askim satte kineserna i första för att säkra en poäng och det var väntat. Min tanke var att andrabordet skulle ha en god chans att vinna mot Greczula/Kvist som gått 1-3 för dagen och inte såg så vassa ut. Men då kommer årets skräll.

Hedlund bänkar Lindqvist och Sandell!

Förstadubbel blir Harald och Kassakon som är chanslösa och förlusten var given på förhand. Men det som händer när man böänkar Lindqvist och Sandell som jag tror hade vunnit över askims andrabord är att de sätter in pojkspelarna Tran/Svedberg.

Pojkarna har inte värmt upp och när de slår så står de och snärtar på halvdistans utan att loopa. Jag fattade inte ens att de skulle lira då de inte sprungit eller värmt alls. Mycket märkligt. Sen när de väl spelar så går det såklart inte alls. Dels är motståndarna bättre men sen så är de inte inne i matchen i skallen.

Jag känner mig faktiskt lite dum som skriver detta men jag tycker att Hägersten var det bätttre laget och var värda att vinna lagmatchen men man gav bort på grund av bristande coachning och sedan märkliga uttagningar.

Sätt en av spelarna att coacha! Varför rörde sig inte Kassakon från sin stol på hela matchen? Andreas kan inte coacha två bord samtidigt det går inte. Och om man ska lira i superettan så måste man väk för fan vara uppvärmd och igång. Förjävligt tycker jag om detta och jag hoppas att det blir bättre i framtiden och att ingen tar illa upp för mina nedtonade (ja jag är snäll nu) hårda ord om denna lagmatch.

Jag är fullt medveten om att jag inte sitter inne på all information kring Hägerstens upplägg men jag berättar det som jag såg det från läktaren och mina intryck och tankar är som sagt mina och inget ni kanske ska ta på för stort allvar.

Norrtulls BTK-Växjö 0-6
25 bollar för Norrtulls kines på två matcher är inte OK. Men Växjö var minst sagt ett nummer för stort rakt över och förlorade endast tre set i denna utklassning. Fredrik Lundqvist pressade växjökinesen till skilje men det var allt.

Ängby-Kävlinge 6-3
Martin Singh är svårstoppad och tog både Ramstrand och Oddsheden på nadrbordet och när sedan Aguirre gör det samma så spelar det mindre roll att Mattiasson och Fynsk vinner 3-1 uppe mot Ericson och Rasmussen. Förstadubbel till ÄSK och vinsten var klar.

Carlstad-Lyckeby 6-4
Underläge för Carlstad slutade med vinst efter tre fyra raka matchsegrar. Anders "Li" Sjöstedt har inte varit någon succé för Carlstad och idag så förlorade han bägge sina matcher. Simon Arvidsson vann över Pereira men hade ingen chans mot Karlsson. Bergman spelade nervöst mot Engelbertson och förlorade den i skilje. Möller förlorade sina två matcher ganska stort. Men Carlstad var nära att förlora poäng men de vann andradubbeln med 11-9 i skilje efter en omöjlig smash av Lundeteg på Karlssons smash i fickan på honom.


Nya matcher imorgon!

21 kommentarer:

Anonym sa...

skönt att spårvägen förlorade!
så underbart varje gång:))

Anonym sa...

Man kan inte påstå att lagledningen för Hägersten har någon fingertoppskänsla.

Att värma upp inför matcherna gör man väl till och med i korpserierna.

Inte konstigt att pingisen får dåligt rykte med den inställningen. Man kanske inte tycker det behöhövs.

Anonym sa...

Grezula såg inte alls bra ut, om jag inte vetat vem det var så skulle man kunnat tro att det var någon avdankad otränad spelare som man tagit med för att få fullt lag.

Anonym sa...

Äh, Max, låt b-laget Hägersten experimentera. Det är ju Spårvägen och Ängby som är de "riktiga" stockholmslagen! =))

Det visar ju t.ex. Ängbys unga idag mot skåningarna.

Smålänningarna är tydligen inte att leka med i år heller.

CBTK tycks ha gjort ett riktigt fynd i år också!

AA

Anonym sa...

Underbart med att alla långnabbare inte kan fuska till sig poäng nu efter den 15! Alla skall spela med riktiga saker och inte hålla på med boost och speedlim och långnabb...

Anonym sa...

bra att du skriver vad du tycker om hägerstens match !

Anonym sa...

bra uppdatering!

Anonym sa...

var likadant när dom mötte vxö

Anonym sa...

Tillbaks med Marcus Gustafsson så det skapas lite jävlar anamma i Spåret är mitt tips!

max sa...

Lagledningen i Hägersten bör hitta bättre rutiner för sitt lag.

Jag är medveten om att jag själv är på korpnivå i jämförelse med Spåret det är inte det. Jag tycker däremot det är synd när man missar fundamentala saker i lagmatchers upplägg.

max sa...

AA,
Exprimentera är OK men om det nu är så att man vill ge Tran/Svedberg chansen så måste de ju visa att de vill vara där.

Noll i inställning från bägge två och ingen peppning innan från någon annan heller. När jag gick hörde jag Jamie ryta lite men jag hörde inte vad han sa men det var säkerligen något vettigt då han inte såg nöjd ut på bänken.
*
Växjö utan Fredrik Nilsson idag gjorde vad de skulle, att slå Norrtull är något de ska göra. Matchen mot Askim blir däremot intressant.
*
Sjöstedt är inte övertränad iaf.

max sa...

Inte min mening att klaga på Andreas som jag tycker är duktig men idag så var det mycket som inte funkade i brännkyrkahallen för Hägersten. Bättring mot Kävlinge och då vill jag se Kassakon kämpa och Tran/Svedberg på bänken.

Förra året imponerade de inte i div 1 och då ska de fan visa framfötterna för att få chansen i superettan.

Hård träning och inställning krävs även av talanger för att bli något.

Anonym sa...

Ny omgång idag

Kör hårt bara, nya matcher, nya laguttagningar,

antagligen samma lagkänsla...

Anonym sa...

ja minns fortfarande alla dåliga spårvägen lag genom tiderna. dålig sammanhållning mkt divigheter osportsligheter speciellt på ungdomsidan e alltid ett irretations moment dessa ossande ungdomar!! ledarna borde läras spelarna om vett o etikett först!!

Anonym sa...

Ny dag, mer pingis och mer flagranta "boostringar" ocn "speedlimning"

AA

boss sa...

Ankan, bra timing på din kommentar angående Sjöstedt :) Han vann bägge sina matcher mot tippade topplaget Växjö idag!

Anonym sa...

Anonym

En sak skall du ha jävligt klart för dig. Det finns inte några sportsligare, trevligare, ödmjukare, mer kamratliga och mer kollektivistiska pingislirare än stockholmsspelarna!

Anonym sa...

Man blir trött... !!!

Här kommer ett långt inlägg, Klev in i Karlstad sporthall idag, runt kvart över 9 (spela tidigt för att vara snälla mot Carlstad spelarna som ville lira sin egen tävling senare på dagen) och magnus, våran lagledare säger:Det verkar som vi ska spela på bord 13 och 14!
Jag tittar ut över jättehallen och alla pojkar 9 spelare och stressade pappor som springer runt och garvar åt skämtet.... men fattar rätt snabbt då jag ser men framför allt HÖR(Hyfsat klick för att spela olimade, LOL) hur Carlstads lag slår in just på dessa bord.

Vi i växjö har som ni säkert vet en ny kines som självklart varken får boostra eller limma, precis som alla andra i laget så han fick spela med butterflys tenergy i helgen, hans första match någonsin utan klibb på F-H men även om vi vill gå upp elitserien så vill inte fuska för att göra det.

Däremot Carlstad som när man prata med dem inte alls verka sugna på elitserien, hade inga skrupler alls när det gällde limma/boostra när man satt vid hagen skulle man behövt öronskydd. Sjöstedt hade 3 rack att slå in med, det ena värre än de andra för att inte tala om tao feng, den senare blev också den enda som blev varnad och tvungen att byta rack, då racketen var för tjock, tyvärr fanns ingen maskin som kollar limmade rack i hallen(undrar varför??????) då hade nog fler carlstad lirare åkt dit, precis som de gjorde mot Askim.

Matchen slutade 5-5 men det är verkligen inte pga förlorad poäng som jag skriver detta, det hade jag gjort vid 2 poäng med, tycker bara att alltihop är sorgligt och hoppas att klubbarna tar ansvar för att reglerna hålls i fortsättningen och att straffen blir hårdare för dem som inte håller sig till dem.

marcus sjöberg

Anonym sa...

Marcus Sjöberg skriver:

"...hade inga skrupler alls när det gällde limma/boostra när man satt vid hagen skulle man behövt öronskydd."

Nåja, jag tror inte att du använde öronskydd ens på den gamla goda tiden då alla speedlimmade! ;-)

Anonym sa...

"boss"

Läs Marcus Sjöbergs matchrapport ovan så förstår du varför A S vann sina mot Växjö idag. ;-)

Anonym sa...

Vad jag har hört så fick inte Carlstadsspelarna ett enda rack bortdömt i matchen mot Askim. Vart fick du denna info Marcus?