måndag 13 oktober 2008

Nytt inlägg i debatten

Ikväll (antagligen) så kommer Ystadsallehanda.se lägga upp en artikel där Peter Gustafsson i Gröstorp uttalar sig om booster mm. Det här är tydligen bara början på en rad artiklar med Peter som kommer att vara som alltid med honom. raka och frispråkiga.

Så håll i hatten och håll utkik för snart så finns det risk för att det brinner till i brallan på er om ni inte hänger med.

Jag återkommer så fort jag sett något om det och om ni andra ser något så är det bara att länka via kommentarerna.

54 kommentarer:

Anonym sa...

Varför i hela fridens namn anställer inte Svenska Bordtennisförbundet Peter Gustavsson? Han hade lätt fixat en massa publicitet...NÄÄ- just det, Svenska BTF vill ju inte att det kommer folk på seriematcherna.

Anonym sa...

hur har du fått dessa uppgifterna Max? jag hoppas verkligen att det stämmer, och jag hoppas att Peter har några positiva nyhter angående Hong... är inne på YA stup i kvarten för att se om det kommit något men än har det inte gjort det..

max sa...

Jag får uppgifter från alla möjliga håll. :)

max sa...

Det är inte säkert att den kommer på nätet ikväll då den skulle med i pappersbilagan imorgon så borde den komma idag. Men vi får se..

Anonym sa...

Har hört att artikeln även kommer att beröra lite historiska läggmatcher

max sa...

Har jag också hört men det kan komma i nästa del också.

Anonym sa...

NU HAR DEN KOMMIT......

Anonym sa...

Skojade bara lite.....

Anonym sa...

Lite sent men i alla fall,Nicklas"bo"Sundell sa på en tävling i södertälje att Bergman limmar så in i helvete...men vad vet jag,nått kanske stämmer,man vet ju aldrig när "BO och LI träffas.

Anonym sa...

En "pressetisk" fråga har på förekommen anledning uppstått.

Är det lämpligt att hänga ut bestämda spelare som fuskare eller myglare, då dessa inte själva har gett sig till känna?

AA

max sa...

AA,
Utveckla är du snäll.

boss sa...

Det är inte alltid jag är benägen att hålla med Arne, men i det här fallet gör jag det.

Anonym sa...

Anger-Max

"Andersson limmar så in i helvete"

"Pettersson limmar så in i helvete"

"Lundström limmmar så in i helvete"

Und so weiter...


AA

max sa...

Boss,
jag hänger faktiskt inte med vad du och AA avser just nu.

max sa...

AA,
Menar du att jag hänger ut folk eller menar du att andra (kommentarer från diverse anonyma eller namngivna) hänger ut folk?

Anonym sa...

Anger-Max

Jag menar att andra än du här inne hänger ut folk vid namn som fuskare.

Jag säger inte att det inte skulle vara tillåtet bara att det kan vara värt en reflektion ur ett "bloggosfäriskt" etiskt perspektiv.

Anonym sa...

Att hänga ut folk kan visserligen vara ett medel för att värja sig från dem och därmed förhindra fortsatt mygel från just dessa, men även kanske för att avskräcka andra från att mygla.

(Detta argument talar för ett uthängande)

AA

max sa...

AA,
Har tänkt på det men då dessa i flera fall faktiskt gått ut med sitt namn (Sjöberg och Mattiasson) så tycker jag att det är absolut värt att publicera det.

Hur ska vi kunna diskutera det om det inte nämns konkreta exempel.

Givetvis finns det risk att folk blir falskeligen anklagade för att fuska men det är ju i mångt och mycket ett problem vi har med detta förbud.

Regeln är inte supertydlig men om man boostrat eller limmat så har man fuskat.

Har man boostrat så kan ingen mäta det men likväl har man fuskat.

Limförbudet 1993 togs bort efter två månader för att man inte kunde mäta det.

I tyskland får man boostra för nationella förbundet. SBTF måste inte förbjuda boosters bara för att ITTF gör det. De skulle kunna tillåta det tex året ut tills det kanske finns mätmetoder även för booster.

Om vi inte diskuterar detta här så var ska man då diskutera det?

max sa...

aa,
Jag vet många som boostrar och limmar men jag kommer inte att hänga ut dom.

Det måste ni själva göra. Det är först då det tas till sin spets.

Tänk den som vägrar spela mot en annan spelare för att den har limmat/boostrat.

Jag minns att Fredrik Persson (då i Solna) vägrade spela mot Thomas Moberg (tyresö) om inte han servade korrekt, det var i gamla div 1 norra. Första serven plockade Fredrik upp och sa till Thomas att serva korrekt, andra serven likadant och sedan lämnade han bordet. Snacka om att sätta åpress på motståndare och domare.

Anonym sa...

Bra Persson...
Sånt kan kallas "Stake"..

Anonym sa...

Max,

och andra med samma uppfattning.

Vet Ni att det tyska bordtennisförbundet tillåter booster?

Eller är det "bara" ligan som tllåter?

Rykten gå och bör kollas upp innan det blir en sanning.


Anders Karlsson
BTK Rekord

Anonym sa...

Jag är glad att den här bloggen finns. Utan bloggen hade debatten om boosters och lim blivit ett insändarbrev i tidningen pingis följt av ett svar i följande tidning 2 månader efter. Jag tror också att vi kommer att få en dataranking tack vare att frågan lyfts här i bloggen. Tack för din insats Max.

Anonym sa...

Anger-Max

Skulle du kunna tänka dig att lämna wo mot en "limmare" alternativt hota "limmaren" med anmälan till överdomaren?

Jag funderar själv på att göra det vid första bästa tillfälle, och då menar jag det senare alternativet.

Turordningen därvidlag skulle vara att jag först ser till att slå killen; därefter lämna in anmälan ev. jämte en spark på k*ken. =))

AA

max sa...

anders karlsson,
Jag ska se vad jag hittar angående tyskland.

max sa...

aa,
nej jag skulle nog inte lämna wo eller anmäla då jag spelar på en för låg nivå.

Jag blir mer irriterad på felaktiga servar som för min del är ett värre regelbrott. Då menar jag hur det påverkar ett matchresultat inte den moraliska aspekten.

Möter hellre en booster-spelare än en fuskservare.

Anonym sa...

Har just bläddrat i Dagens Ystads Allehanda. Tyvärr ingen artikel om booster idag.

max sa...

Då får vi hoppas att de tar med den i nätupplagan under dagen.

Anonym sa...

I väntan på nåt nytt:

http://www.ystadsallehanda.se/article/20081007/SPORT/658959823/1084/&/Grostorps-hopp-star-till-Hong-

Anonym sa...

Oh gud vad jag längtar, kan det inte komma snart. kollar o kollar, vill verkligen läsa vad vår "stil ikon" inom ledarstaben säger, hoppas det överenstämmer med min uppfattning...

Anonym sa...

Tysklands förbund har inte tillåtit booster, däremot så boostrar de flesta ändå. Men, t.ex Boll och övriga stjärnor slipper göra det själva och kan därför svara nej på frågan om de boostrar...
Enligt mina källor, som jag anser säkrare än de flesta så VET jag 2 spelare i Svenska truppen på EM som hade Boostrat material. Övriga 2 kan jag bara spekulera om:)

Anonym sa...

SBTF borde kanske anställa någon som har hand om spelarnas matrial. Detta har ju Kina. Då har ju inte spelarna boostrat själva...

Anonym sa...

När, när när ?????

Anonym sa...

Är inte langning förbjudet? Verkar som lagtexten kring narkotikafrågor bör användas

Anonym sa...

nu har gustavsson talat ut i ya!det är ord och inga visor som vanligt!tack för det peter!

Anonym sa...

nu har det kommit, http://www.ystadsallehanda.se/article/20081014/SPORT/916136645/1365/&/Fritt-fram-for-fuskarna

Anonym sa...

Nu var den här, väldigt lugn o saklig, grattis gustafsson du säger det anfra bara tänker. Bra jobbat!/Bj

Anonym sa...

Läste jag rätt i YA-sporten?

Peter Gustavsson understödjer fusket!

AA

Anonym sa...

AA, man måste se verkligheten, inte leva i en "drömbubbla", enda sättet att göra en förändring var rak o tydlig

Anonym sa...

Ansvarslöst.//Kinski

Anonym sa...

Arne A, understrycker fusk vet jag inte om han sa, däremot är det ingen ide att tjafsa om det, då alla ändå gör det, och det är löjligt att påstå något annat, så ärmin tolkning. Det förekommer överallt gör då något åt det. det var väl en passning till SBTF o ITTF, här förekommer det i alla fall/BJ

Anonym sa...

Ja, Arne du läste nog rätt och Peter Gustavsson är inte ensam om att göra det. Men han är en av de få som vågar säga det, även om jag trodde han skulle säga det ännu tydligare:)

Anonym sa...

Kinski, vad är ansvarslöst?
att säga hur det ser ut ute i elitserien? eller vad menar du?//PEO

Anonym sa...

BJ

"understrycker"

Nej, så skrev jag inte; jag undrade om Peter Gustavsson faktiskt U N D E R S T Ö D J E R fusket.

AA

Anonym sa...

A A, jag vet inte riktigt, däremot så bryr han sig nog inte hur alla gör, då alla ändå gör det, utan ser det som en "fars", han ser med "rena" ögon, medan vissa vill inte tro att det är så

Anonym sa...

Anonym

Vad då leva i en "drömbubbla", kan du utveckla din tanke.

Jag har på bara några veckor anpassat mig till limförbudet och det fungerar bra.

Jag tänker inte verka för att lim- och boosterförbudet skall upphävas.

AA

Anonym sa...

AA, Ok förlåt, det tror jag indirekt sdå länge det inte går att kolla/BJ

Anonym sa...

Jag tycker att Peter Gustavsson genom artikeln i YA-sporten är en dålig förebild för lagledare.

Det som slår mig är hur samvetslösa pingisdårarna är.

Det slår mig också hur mången ärthjärnor det finns bland pingisspelare.

AA

Anonym sa...

AA, tycker du han skall ljuga?

Anonym sa...

Arne Anka, jag tycker precis tvärtom, han är en förebild som ledare. Han talar inte med kluven tunga, så här är det, det är inte genomtänkt, o då fukar det inte, se till att fixa till det annars blir det ingen ordning på hela detta spektakel. Finns inte verktygen kan du inte sätta dessa gränser!!- NA

Anonym sa...

Arne A, konstigt att alla ärthjärnor spelare i elitserien då:

Anonym sa...

PEO

Då Peter Gustavsson är Gröstorps ansikte utåt och dess lagledare, menar jag att han bör verka för att vara en god förebild och föregå med gott exempel. Artikeln visar en diskrepans av denna kodex.//Kinski

Anonym sa...

Anonym(a)

Nej, Peter Gustavsson behöver inte ljuga, men han behöver inte heller understödja fusket.

Nej, alla ärthjärnor finns inte i elitserien; de finns säkert lite varstans, särskilt i sverigedemokraterna. ;-)

AA

Anonym sa...

Många här verkar ha märkliga kvalifikationer på att ta ansvar.
Är man som ledare mer ansvarstagande och bättre förebild om man ljuger istället?

Anonym sa...

En pingisledare är en god förebild, om han:

1. Följer SBTF:s regelsystem
2. Aktivt försöker få sina spelare att följa SBTF:s regelsystem, och
3. Ej ljuger.

Hittills verkar några tongivande i detta forum tycka att det räcker om en ledare endast uppfyller tredje punkten d.v.s. regelbrott är ok.

AA