tisdag 9 juni 2009

Em-trupperna

Här är em-trupperna till sommarens Ungdoms-EM i Prag:

HERRJUNIORER (5)
Mattias Karlsson, Lyckeby BTK
Mattias Översjö, Mariedals IK
Kristian Karlsson, BTK Rekord
Harald Andersson, Spårvägens BTK
Anthony Tran, Spårvägens BTK

DAMJUNIORER (4)
Malin Pettersson, Team Mälarenergi BTK
Michelle Quach, Fridhem/Urnan BTK
Daniela Moskovits, Spårvägens BTK
Josefin Lund, Ängby SK

POJKKADETTER (3)
Hampus Söderlund, Mariedals IK
Albin Wemmert, IFK Falköpings BTK
Kim Nilsson, KFUM Kristianstad

FLICKKADETTER (3)
Stina Zetterström, Ängby SK
Jennifer Jonsson, Lekstorps IF
Maria Engelson, Ängby SK


Känner inte till tjejernas resultat så bra så där kan jag inte uttala mig om trupperna så utförligt men spontant så ser det rätt bra ut.

Angående kadettuttagningen på pojksidan så går man inte på resultat det är ett som är klart men det gjorde man inte förra året heller. Förra året fick Wemmert chansen som ett år yngre än de andra trots att äldre spelare hade klart bättre resultat. Samma sak med Nilsson i år fast denna gång finns det minst tre jämnåriga som har bättre resultat på sm-14, sm-15, Ungdoms GP och rent rankingmässigt.

Vill med detta inte säga att Nilsson inte är värd att åka eller dålig på något sätt men rent resultatmässigt så har han många övermän denna säsong. Spåra inte ur med kommentarerna nu utan läs vad jag skrev igen innan ni tycker att jag sågar.

30 kommentarer:

Anonym sa...

Det som är positivt med uttagningen
är att den inte föranleddes av uttalande som "EM-truppen tas ut efter resultaten på JSM" från förbundskaptenen. Det var det dåliga i förra årets uttagning enligt min mening. Om det finns en tanke med att låta Kim känna på hetluften må väl det vara hänt. De flesta hade nog tagit ut de bästa spelarna som kan göra bra resultat på EM redan nu.

max sa...

Det är tvåmannalag i kadetter vilket gör att Nilsson är mer med för att se och lära vilket motiverar det mer.

Men

Det finns andra 95or som också hade kunnat vara med för att se och lära.

Anonym sa...

Har fullt förtroende för ansvarig som tar ut pojkarnas kadettlag till UEM. Finns givetvis goda grunder för aktuell uttagning. Självklart kan man inte och bör inte ta ut ett UEM-lag utifrån exakt dagsaktuell spelstyrka....utgår från att man istället ser på vilka spelare som har de parametrar i sin satsning och i sitt spel som kan räcka långt i framtiden. Ambition, fokus, träningsvilja, fysik, mental styrka, teknik, taktiska kvaliteter, utvecklingspotential m.m. Visst finns det fler duktiga 95:or och som har chansen kommande säsong att ta plats i ett UEM-lag 2010 istället. Knyt näven och kämpa på...konkurrens är bra för alla !!!

Anonym sa...

Tycker att man ska köra med större trupper och välja ut de som känns formstarkast för tillfället till turneringar. Nu kör man oftast så smalt och så vill ha kontinuitet vilket då ger att man missar konkurrensen. Man vill oftst då inte överge sitt första val, eftersom man redan satsat så mycket på dem. Till slut har man ingen konkurrenssituation, utan de som är uttagna behöver ej strida för detta och de andra göre sig ej besvär.

Anonym sa...

Håller fullständigt med Anonym 13.30. Måste kännas lite trist för de som inte behöver göra sig besvär. Denna säsong verkar det inte ha betytt så mycket vad man presterat vid bordet, för det har spelat mindre roll för uttagningar till olika landslagsuppdrag. Lite motiveringar till uttagningarna hade kanske varit på sin plats.

tigern sa...

Börjar bli trött på det här att ta ut spelare för framtiden vem vet hur det ser ut i morgon?

Anonym sa...

Ta ut bästa spelarna kan inte vara så svårt.

Anonym sa...

Varför tar man bara ut tre spelare när man kan ta ut fyra?

Det är en gåta för mig.

Anonym sa...

Nilsson var väl klar långt innan de tävlingar som föregått EM om jag förstått det rätt. Det som återstod var om det skulle vara 3 eller 4 spelare. Håller helt med 13:30 resonemang. Om man inte går vidare ur poolspel på flera int tävlingar i rad, borde andra spelare också kunna få chansen om de visat bättre resultat. Superlativen från 12:49 ger inte mycket över för andra synpunkter, avslutar med "Konkurrens är bra för alla" - DÅ borde man snarare snurra på fler spelare. Varför kan inte förbundet erbjuda lite fler spelare att komma med ut på ngn internationell tävling, tex genom att man får finansiera själv om inte pengar finns?

Anonym sa...

Man ska ta ut de bästa spelarna till ett UEM som man gör till ett stort mästerskap för seniorer, annars skulle ju Erik Lindh ta med Hampus Söderlund, Mattias Karlsson, Mattias Översjö och Kristian Karlsson som med några mer namn är Svensk framtid i Pingis...

Anonym sa...

Tigern har varit trött länge behöver han inte skriva det vet vi alla om sedan många år tillbaka.

Anonym sa...

Tycker att många är på rätt spår när det gäller kadetterna. Varför ska vi lägga så mycket energi på detta för. Pojkarna är inte äldre än 13 år. Är det inte bättre och lägga det på dom äldre typ 18-20 år.
Nu är det väl många som menar att man måste vara bra som ung, annars blir man inte bra när man är äldre. Ett annat stor fel är ju att vi i pingis Sverige hänger på och tycker om uttagning till UEM. Men till alla som tycker nu att det är viktigt så skickar jag med två stycken frågor i ämnet.

Vilka var med i kadettlaget för Sverige, när det var för 1990 och 1985? (Detta år är det för 1994)

Anonym sa...

håller med tigern att man inte ska ut spelare för framtiden.. finns väl inget som säger att kim nilsson skulle kunna bli bättre än tex max georgsson som just nu är bättre än kim

Anonym sa...

dom bästa spelarna borde tas ut. punkt slut

Anonym sa...

De bästa spelarna bör tas ut under förutsättning att du uppfyller de kriterier som förbundskaptenen har satt upp. Uppfyller de inte kriterierna kan de stanna hemma och förbundet kan lägga pengarna på något som ger någonting tillbaka.

Anonym sa...

Vilken uppmärksamhet detta kadettlag får, det är inte klok! Pojkarna är ju inte äldre än 14 år.

Historia
Vilka pojkar representerade Sverige på UEM, när man fick vara som äldst 1990 resp. 1987?

max sa...

1990:
Kadetter:
Mattias Andersson, simon angel, Fredrik Håkansson, Mattias stenberg

Juniorer:
Peter Blomqvist, David Gustafsson, Fredri Lundquist, Christian Olsson, Peter Nilsson

1987:
Kadetter:
Peter Blomqvist, Benny dolk, Christian Olsson, Daniel Törngren

Juniorer:
Peter andersson, Mats Källberg, Kayode Kadiri, Peter Karlsson

max sa...

Om du menar födda 1990 och 1987 så minns jag inte och det kanske var poängen. :)

Anonym sa...

Precis, lite nutid så att säga...

Men annars har du bra koll, kul att se lite gamla namn, riktiga lirare.

Kadetter -05
1990
Ted Sundström
Mattias Översjö
Kristian Karlsson

Kadetter -02
1987

Kim Nylander

tigern sa...

Tycker oxå att det är skandal att inte fk är och tittar på sm klarar man inte spela sm så går det nog inte på em heller.

Anonym sa...

Jag tycker det visas för lite respekt för FK. Varför diskutera det? De bestämmer och gör ett bra jobb.

En annan sak. Tänk själv om du blivit uttagen till UEM sedan säger alla att det är fel hur skulle din egen son eller dotter ta det?

Det är ett stort ansvar att ha en blogg där folk tycker och tänker. Vore katastrof om någon ung spelare skulle ta illa vid sig och inte vilja vara med längre vilket skulle kunna hända. En helt annan sak att skriva och tycka om äldre men tänk till innan när det gäller våra unga talanger som finns där ute.

Tigern vem har du hört av att de tagit ut spelaren för framtiden? Jag tror inte att de tänker så utan jobbar efter sina egna tankar om och hur laget skall se ut för att kunna prestera så bra som möjligt.

max sa...

Jag håller med om att kommentarerna måste upp lite i nivå.

Jag vill återigen poängtera att jag inte vet tillräckligt om uttagningsgrunderna för kadetter för att egentligen kunna uttala mig.

Jag kan bara gå på resultat och min egen uppfattning.

Som jag skrev så tycker jag absolut inte att Nilsson är dålig på något sätt.

max sa...

Angående FKs jobb och om det är värt att diskutera så är det väl verkligen så att det är det man ska kunna göra.

En förbundskapten ska ta ut ett landslag och då är vi alla berörda i svensk pingis till viss del.

Jag skulle väldigt gärna se uttagningkriterier för bruttotrupper, träningsläger, landskamper mm oavsett ålder, sen är det svårare i yngre ålder.

Att man inte skulle få ifrågasätta FKs beslut skulle kännas märkligt.

Anonym sa...

Jag skrev inte att man inte kunde kritisera FK bara att man inte skall hugga på de små. Sedan skrev jag att jag tyckte de gör ett bra jobb och varför då kritesera dem?

max sa...

Men om någon annan tycker att de inte gör ett bra jobb så måste väl den få kritisera dom?

max sa...

Tänk er fotboll.

Jag är helt galen över att Daniel Andersson är med i landslaget då det finns fler och yngre spelare som JAG tycker borde få chansen.

Om jag skriver det så är det min åsikt.

Om en svensk förbundskapten skulle satsa på en spelare som jag anser är "over the hill" som landslagsspelare måste jag väl få säga det även fast det är pingis.

Jämför med att Lindh skulle ta ut en spelare till Kina Open som inte är MYCKET bättre än de andra och som dessutom är mycket äldre. Jämför med att Daniel Andersson spelar forboll. Självklart måste det ifrågasättas utan att det är den uttagne spelarens fel eller att den uttagne spelaren är dålig.

Granny Smith sa...

Det tycker jag att du ska få men om man ger sig på de unga blir det fel skit i dem och låt dem lira utan att vi ska hålla på och tala om vem som skall lira det klarar FK. Helt annan sak om de är äldre men jag tycker det handlar om att bygga upp spelare om de skall bli bra, inte att de skall få höra att de inte skall vara där hur utvecklande är det för svensk pingis?

max sa...

Granny smith,

Håller med.

Nu godkänns inga kommentarer som ifrågasätter kadetterna eller deras resultat. De är för unga, det håller jag med om.

Anonym sa...

Tror faktiskt att sverige är bättre än de lagen som tas ut på kort och lång sikt!
Fk försöker säkert att göra ett bra jobb, men räcker detta?
Hur bra kan vi vara med maximal konkurrens och de formstarkaste uttagna? Underskatta inte resultat!
Pingis går ut på att vinna. I många fall är det de med bäst resultat som är uttagna, men många gånger är det inte det. Ge alla en chans att tävla på samma villkor. Detta skulle vara bra för sporten och minska ifrågasättandet. Att någon ser i kristallkulan vad som händer om 5-10 år är bullshit!

Anonym sa...

Tar man endast ut efter resultat kan man ju slopa FK...en landslags koordinator torde vara nog!
Mer pengar till spelarna!