söndag 21 juni 2009

Maze

Första gången jag hörde talas om Maze var i början av 90-talet och jag har för mig att han var med i en tävling i Tyresö då han besegrade en Ängbyspelare som heter Andreas Öström (född -77) vilket för mig var en stor sensation att en liten danskunge kunde spöa en fyra år spelare och från Ängby dessutom. En vänsterhänt 11-åring från danmark ska ju få storsmörj av en 15 år gammal ängbyspelare det var min då okunniga åsikt.

Nåja.

Åren har gått och utvecklingskurvan har inte avstannat hos Maze trots en del bumpar på vägen framåt. En semifinal på VM 2005 är hans hittills bästa merit och han aldrig varit så högt rankad i världen som han är nu (nummer 11).

Jag brukar alltid skriva att Maze inte kan vinna mot Boll och att han aldrig gjort det men det är helt felaktigt. Maze har vunnit en gång och det var i tyska ligan då Maze ledde Düsseldorf där Boll nu spelar till seger med 6-3 efter två singelvinster och en dubbelvinst av Maze. Boll passar Maze särdeles dåligt då tysken är så pass säker och hårtslående från bägge hörnen och Maze det passar Maze illa, jag tror alltid på Boll i de inbördes mötena.

För den som vill läsa lite om nordens bästa pingisspelare så kan ni kolla in hans hemsida här. En ganska informativ sida men som jag hoppas i framtiden blir lit emer "köttig" än vad den är nu.

Här kommer en liten videotribut till Maze:



För er som slagit Maze så kan ni ju skryta lite nedan men då gärna med namn för annars blir det inget kul

12 kommentarer:

Jompa sa...

Jag passar då på att skryta lite på denna söndag med att ha slagit Maze några gånger i junioråldern. Så fick jag det sagt :)
En trevlig kille med ett humör utan dess like, framförallt som kadett och junior. Han körde länge med en Grubba all+ stomme där han saknade minst 2 cm träffyta nedtill eftersom han köttat nästintill alla barriärer som han kommit i närheten av.

Kinski sa...

Ja vad fan skall man säga.. Bilderna på hans hemsida är ju outstanding, nästan Corbijn-klass på dom. Vi bjuds på inte mindre än två stycken blue steel- bilder, två stycken!

max sa...

Kinski,
Är det inte den nya Magnum vi får se?

Anonym sa...

Henrik Drottz, Mölndal har slagit honom ;)

Kinski sa...

Max,

Mitt misstag, naturligtvis är det den nya Magnum P.I vi skådar, metrosexuell förstås. Jag tycker mig också finna något Daniel Craigst på några av bilderna, blicken, huvudet lite lätt framskjutet och på sned.

Anonym sa...

min video var ju ganska bra. Snart ska jag lägga upp en"tribute to Zhang Jike :P

Anonym sa...

Kan du inte fråga vilka som har slått Jens Lundqvist istället? Så kan man glänsa lite ;)

Anonym sa...

Som gammal ungdomsledare i Ängby kommer jag ihåg aktuell tävling i Tyresö. I hans ordinarie klass gick en "oseedad" Ängbyspelare vid namn Alexander Engström fram till semi eller final då han mötte Maze. Alexander var en lurig deff och vann mycket på att övriga 11-åringar var ovana vid att möta material.

Slakt eller slakt? Kommer ihåg att han var grym mot deff trots att han knappt var högre än bordet.

Tror att det blev 21-5, 21-5 ungefär och då har jag inte överdrivit.

Daniel Mattsson

Anonym sa...

Jag har slagit Maze när vi var kadetter oc jag vann mot Jens Lunkvist senast vi mötes. Det var på Safirs när ja och Mick Märlin gick till semifinal. /HasseDeff

max sa...

Hasse,
Var allting bättre förr? :)

Anonym sa...

Jag var bättre förr, framför allt smalare :)/HasseDeff

Jens Karlsson sa...

Jajaja, ta en ny gräddbulle nu Hasse istället för att prata om gamla tider.