torsdag 11 juni 2009

Priserna på TTEX

Jag fick idag tag på John Wall som förutom att spela pingis i Pingisligan för Spårvägen även jobbar för TTEX, en pingisdetaljist för er som inte vet vilka TTEX är.

Det har kommit många frågor här på bloggen angående TTEX prissättning och jag ställde därför ett par frågor till John angående detta. Intervun skedde per telefon och nedan kan ni se min sammanställning av intervjun.

Det finns en hel åsikter om att TTEX utnyttjar sin monopolsituation på marknaden och höjer priserna på pingismaterial. Varför gör ni det?

Vi har inte monopol på marknaden utan det finns två aktörer till.

Men ni höjde ju priserna så fort ni hade köpt upp Sportkransen. Är inte det ett märkligt sammanträffande?

När vi i bästa samråd med Sportkransen tog över deras verksamhet valde vi kort därefter att ta bort de generella rabatter som funnits under en tid i det priskrig som då rådde. Priskriget berodde på att det var en aktör för mycket på marknaden vilket inte är hållbart för den bransch vi befinner oss i. Alla inblandade företag under denna period hade det väldigt svårt och det var bara en tidsfråga innan något av företagen skulle stänga ner sin verksamhet. Jag tror att de flesta föredrar att fortfarande ha kvar pingisbutiker att gå till istället för att alla tvingas stänga ner.

Men oavsett det du säger så har priserna gått upp rejält! Det är ju inte bara rabatter som förändrats utan även priserna på produkterna. Varför har ni höjt bruttopriserna också?

Att priserna gått upp beror på prishöjningar från våra leverantörer som har lidit av valutaförändringarna i världen. Generellt sett ligger dessa höjningar runt ca 10%. Att vi på något sätt har höjt våra marginaler stämmer inte alls utan vi jobbar efter samma marginaler som innan.

Ta Boost TC som ett exempel som innan prishöjningen kostade 449:- och som nu kostar 489:-. Det är en prishöjning på runt 10%. När man tittar närmare på priserna är det viktigt att skilja på traditionella gummin och de nya med inbyggd limeffekt. Att de ligger högre i pris är för att de kostar mer att tillverka på grund av en ny och mer utvecklad gummiteknik där farten och klickljudet redan finns inbyggt i gummit.

Speedlimmet som tidigare var en förbrukningsvara, är därför inte längre något som går åt i samma mängd och är en utgift som konsumenten sparar in på. Och det som många spelare upplevde tidigare med bubblor och sprickor p.g.a. limningen är inte längre något problem som tvingar folk att byta gummin i samma utsträckning. Många av dessa gummin håller även längre än de gjorde när man limmade om varje gång med det gamla speedlimmet vilket leder till en lägre totalkostnad om man räknar ut det på längre tid.

Det är mycket som har förändrats för oss bordtennisspelare under en tid, med större boll, limförbud, boosterförbud, förbud av friktionslösa långnabb m.m. Leverantörerna har det alltså inte så lätt med ett Internationellt Bordtennisförbund (ITTF) som ständigt förändrar materialreglerna och detta påverkar såklart oss återförsäljare och i slutändan konsumenten, tyvärr.

*

Där tog det slut på mina frågor men för er som har fler så får ni gärna ställa dom nedan så kommer John att försöka svara på dom senare ikväll.

34 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske inte en fråga som bara gäller TTEX, men priserna på vattenbaserat lim är direkt löjliga. Är jag cynisk om jag hävdar att limtillverkarna vill fortsätta dra in samma pengar trots att vi nu inte limmar om lika ofta?

Undrar också över utbudet, Sverige tycks ofta vara väldigt sena vad det gäller att introducera nya gummin, vad beror detta på?

Anonym sa...

ett boost tc går att köpa på tyska ebay direkt från affär för ca 30 euro. varför är det så mycket billigare i tyskland?

heinz

Jompa sa...

Kan hålla med om att limmen är rätt dyra.
När du säger att vi är sena - kan du ge något exempel då? Gäller det backside eller långnabb?

Jompa sa...

Vet inte vad som säljs på ebay och kan inte ha kontroll över privatpersoners eventuella försäljningar av gummin, om det nu är privatpersoner?

Vissa gummin är billigare där nere och jag vet inte exakt varför. När det gäller stommarna är de dyrare än vi är...

Anonym sa...

Speedlimmet som tidigare var en förbrukningsvara, är därför inte längre något som går åt i samma mängd?
Borde väl inte säljas överhuvudtaget?

max sa...

Att handla saker på internet är ofatst billigare än i butik.

Löner, lager, lokal mm kostar.

Jompa sa...

Vi har knappt något kvar, men har fortfarande några stående om någon vill uppleva känslan med det gamla limmet igen.

Anonym sa...

haha jompa sluta fresta oss :)
fy fan nu skulle man inte kunna spela med limmat längre/ pierre

Jompa sa...

Och sen som Max sa, vi är inte bara en internetplats där du handlar över nätet från en återförsäljare nere i Tyskland som skickar mot postorder.
Vi hjälper till när du har frågor. Du kan komma in till oss och klämma och känna på plattor och stommar och väga dem på vår våg. Vi finns på telefon när du undrar något, behöver en snabb leverans, vill beställa något utanför vårt sortiment m.m.

Utöver detta:
- Sponsrar vi Stockholms Bordtennisförbund och hjälper dem och deras verksamhet.
- Har vi arbetat hårt med satsningen på Folksamtalangen till detta året som enligt oss är en mycket viktig tävling för de riktigt små som är på väg upp i sina karriärer.
- Har vi satt igång en veterantävling för de äldre.
Och mycket mer.

Så vi verkar inte bara för att sälja pingisgummin utan försöker även göra så mycket som möjligt för att bordtennisen ska komma framåt.

Jompa sa...

Ska jag lägga undan en till dig, Pierre? :)

Anonym sa...

ja e för dålig för o fuska! spelar ju 4 divisioner under dig:)
div3 då kan man spela med cobra ultra typ / pierre

Anonym sa...

Köpte ett racket igår stomme Maze off- och två boost ts 1600 kr helt jävla sjukt!

Anonym sa...

En sak är säker: Kvaliten på vissa produkter har ju klart blivit mkt sämre om man tittar tillbaks lite i tiden som varit. Ta t.ex samtliga bollar från märket "Stiga" och kolla hur många det är som egentligen är runda samt hela (dom vita) jämför dom sedan med dom gula så kan jag lova att det finns en viss skillnad:(...

Anonym sa...

En stomme är ju dock något som man har under en längre tid och inget man köper varje gång...

max sa...

anonym 08.00,

Det lät dyrt.. när jag kollar samma grejer som du skriver om så får jag det till 1488 och sedan får vi i norrtull rabatt på detta.

Om du har en faktura på 1600 så har det nog blivit fel.

max sa...

anonym 09.21,
Har inte alla bollar blivit sämre sen det blev den större bollen?

Anonym sa...

Sena både vad gäller backside och nabb. Ta till exempel nya Juic Air Condle, funnits ute ett bra tag nu, men hittar det inte hos er.

Vad gäller nabb vet jag att Insider var tillgängligt över nätet långt innan ni fick in det och det samma gäller Neubauers nya Anti gummin.

Menm, värst är ändå priset på det nya limmet, direkt löjligt.

Jompa sa...

Anonym, 10:44

Det där är ett kinagummi som vi valt att inte ta in i vårt sortiment. Men är det något du inte hittar på vår hemsida är det alltid så att det bara är att kontakta oss om du skulle vilja ha det så fixar vi det.

De nya Dr. Neubauergummin som kommit har vi inte varit snabbast med, men då Neubauer finns i Tyskland har de återförsäljarna ett logiskt övertag. Vi har inte fått loss dem förrän nu helt enkelt.

Anonym sa...

Jompa det är väl bara att sänka priserna kan inte vara så svårt det fixar du.

Anonym sa...

Max! Jo, kan säga så här att dom nya 40mm bollarna som stiga och samtliga tillverkare släppte fram till ca 2004 var bättre än idag. Kan meddela att även Nittaku Premium kostar ca 90spänn (endast 3 bollar) oxå visade sig inte hålla länge (2st av 3 var trasiga efter 1timmes träning, skandal). Som kund e jag villig att betala och respekterar absolut priserna men då är väl det, det minsta man kan begära e väl att grejerna ska hålla en aning längre?! Vi får köpa upp oss på ett lager gula bollar:)

Anonym sa...

Det tråkiga tycker inte jag personligen är att man har höjt priserna. För vi som jobbar har ju oftast råd att betala dessa priser. Men lockbetet för att locka unga spelare förr var ju att pingisen var en billig sport att utöva. Detta gillade många föräldrar och tog barnen till skyddsrummet ;) där träning bedrevs.

Men det är svårt att hävda att det är en billig sport med gummin för ca 1000 kr + en stomme för 5-600 kr. Jag vet att det finns billiga nybörjarraketar men ska vi vara ärliga så är det inte särskilt länge som man använder dessa nu förtiden...

Sen håller inte gummina särskilt länge enligt min mening. Efter 2-3 vekcor är det svarta askgrått och det röda ser ut som en solblekt 240. Måhända att svampen är bättre men det gör ju ingen skillnad då fästet är helt förändrat.

Hur kommer det sig att själva gummit blivit sämre???//Z

Magnus Skarbo sa...

Hej

Jag är en nabbtönt som efter att ha kämpat med övergången från Bamboo spelat med TT Master Insider. Ett gummin med väldigt tydlig friktion som trots allt nu förbjuds på grund av något som ingen förstår. Jag rosar med andra ord pingismarknaden genom att köpa dyrt ofta. När kommer pingismarknaden rosa mig? Jag är rådvilla idag. Hur ser det ut på nabbfronten? Kommer ni beställa in Fireproof, Punto Alligator? Andra alternativ?

Halvdef på defensiven

Anonym sa...

När kommer Tenergy 25 ut Jompa?

En som känner sig lurad sa...

Hallå Max!
Mkt intressant debatt det här om priserna och kvaliten ang materialet. Du borde ifrågasätta ännu mera hur "TTEX" står sig till prishöjningarna nu när kvaliten nu är som den är på materialet, tror att jätte många skulle uppskatta detta (utom TTEX förstås).

max sa...

Kvaliteten på grejerna är inte TTEX fel det är i så fall producentens fel.

Men här har du chansen att framför dina åsikter, jag har faktiskt inga större klagomål på kvaliteten även fast det är stor skillnad på nya och gamla plattor men det var det ju förr med.

Anonym sa...

När kommer Tenergy 25 ut i butik Jompa?

Anonym sa...

Kinagummis som ni inte valt att ta in???

Ursäkta mig, men för att påstå att ni ger råd och dylikt till spelare så bör ni väl veta att Juic är Japanskt? Kvaliten på deras gummin är alldeles utmärkt och Air Condle gummit är deras första seriösa gummi för att ersätta speed limmet med. Enligt ryktet ett riktigt bra gummi.

Kan köpa att Tyskland är före er med Neubauer Gummina, men det är inte bara Tyskland utan även andra stora pingisnationer som Australien och USA, dessa länder har dessutom varit snabbare än er med vissa Stiga gummin...

Ändå måsta jag säga att i stort är jag nöjd med er och er service, samt det faktum att ni tillhandahåller ett stort sortiment.

Anonym sa...

Jag får fortfarande sprickor i mina gummin även fast jag inte limmar eller boostrar. Får inte ni det? Jag spelar med boost tc (max) o jag har fått sprickor i mina två senaste fh-gummin som jag köpt på ttex. Gummina varit väldigt bra i nån månad men sen har jag fått sprickor.

Jompa sa...

Anonym 13.45,

Jag tror att vi kan lyckas få in Tenergy 25 i början av juli, men jag kan inte garantera det. Butterfly har lite problem med att få fram sina Tenergy i tid just nu.

Jompa sa...

Skarbo,

TTmasters Fireproof II och Punto ligger uppe på vår hemsida och verkar vara riktigt bra.
En annan variant som (tro det eller ej) verkar se riktigt bra ut efter lite leverantörstester är Dr. Neubauers nya antigummi A-B-S som verkar vara ett gummi som ger en hel del effekt. Enligt hörsägen mnst lika mycket som de nya långnabben. Det ligger också uppe på hemsidan.
Alligator ska vi jobba in inom kort...

Jompa sa...

Anonym 17.47,

Ber om ursäkt för mitt misstag att blanda ihop märken. Även en sann pingisnörd som jag gör mina fel.
Att vi skulle ligga efter övriga världen på STIGA har jag svårt att se. Återförsäljare kan dock välja att lägga upp bilder och priser på en hemsida, men att de har dem i lager tidigare än vi har och kan skicka dem innan vi gör har jag svårt att se.

Tack för det. Vi gör vårt bästa.

Jompa sa...

Anonym 17.47,

Ska titta närmare på Juic Air Condle.

Magnus Skarbo sa...

Tack för informationen!

Anonym sa...

Stomme för 5000-6000 kr? Vem fasen köper en så dyr stomme?